Pagina 1 van 1

een boot slepen ? techniek ? Hoe ?. waarop letten.

Geplaatst: ma mei 10, 2010 8:27 pm
door JOS VAN DYCK
Het komt dikwijls voor , je helpt een vriend of moet geholpen worden .
Al dan niet met pech...een andere boot slepen.
bvb een motorboot van 7 m sleept een andere van 7 m

lengte koord ? 3 x scheeplengte = +/- 20 m ( tussen de vaartuigen) ?

Gewicht bevestigen , om de schokken op te vangen ? ( autoband ? waterbus ? of wat ?

max snelheid ?
nog andere vragen ?
enz enz.

tips welkom voor iedereen denk ik.

Geplaatst: ma mei 10, 2010 9:17 pm
door Peter Beeckman
Twee belangrijke regels:
1) De lengte van de koord wordt niet bepaald door je boot maar door de golflengte, het touw moet minimaal 3 maal de golflengte zijn (beide boten moeten tijdens de sleep op hetzelfde ogenblik bovenop een golftop komen teneinde de kracht welke op het touw wordt uitgevoerd te minimaliseren).
2) Als een ander schip in je buurt serieuze boeggolven veroorzaakt even halt houden tot deze voorbij zijn.

Geplaatst: di mei 11, 2010 8:22 am
door JOS VAN DYCK
goede info van P Beeckman,
dat van die golflengte lijkt me logisch.

vraag : hoe stoppen, even wachten, beste techniek ?, want de achteropkomende boot kan niet stoppen, heeft geen motorkracht !

Golflengte ? hoe bepalen ?

Geplaatst: di mei 11, 2010 8:29 am
door JOS VAN DYCK
in de meteo geeft men veelal golfhoogte en golfperiode
maar lengte?
hoe best te bepalen ?
trouwens is dit niet continu wisselend ? tij , wind,...

Boot slepen

Geplaatst: di mei 11, 2010 9:09 am
door Mark Stuyck
Geachte heer Van Dyck,

Dit heeft allemaal al uitvoering in het clubblad gestaan. Ge?llustreerd met de nodige tekeningen.

Ook staat alles beschreven in de cursus die je moet kennen voor het behalen van je vaarbewijs. In de Belgische versie toch.
En ja, dit vaarbewijs is niet verplicht op zee maar wel zeer nuttig. Al is het maar om te weten hoe je een boot moet (laten) slepen.

Toch bedankt.

Mvg,

Mark

boot slepen

Geplaatst: di mei 11, 2010 3:46 pm
door JOS VAN DYCK
Geachte Heer Stuyck,

recente leden hebben dat blad niet , en het artikel is m.i. ook niet opvraagbaar in de rubriek artikels enz.

Daarenboven als alle leden, zonder vaarbewijs ( al dan niet met rel. kleine boot in dat geval < 20km/u bvb ) , of met (oud) vaarbewijs doch wel ondertussen de theorie vergeten, of de theorie niet klakkeloos aannemend, of die gewoon even willen nahoren bij ervaringsdeskundigen of er nieuws onder de zon is , als die afhaken zullen er veel weg zijn op dit forum.

trouwens als alle onderwerpen die ooit in het clubblad hebben gestaan, of die deel uitmaakten van de theorie vaarbewijs ( in Belgie ) niet mogen aangeraakt worden....

sorry voor de storing
maar toch bedankt
mvg
Jos

Geplaatst: di mei 11, 2010 4:42 pm
door Rene Kesting
Ik heb altijd gedacht dat de beste en eenvoudigste methode is de slepende boot NAAST de boot met defect zo strak mogelijk vast te maken (met stoot willen ertussen) als het vaartuigen betreft van ongeveer gelijke lengte , hier is zelfs wat 'speelruimte'

dit maakt dat het sleepende en gesleepte vaartuig zo veel mogelijk 1 geheel wordt , je kunt dan ook gewoon afremmen met het sleepende vaartuig en omdat het gesleepte vaartuig 'vast' zit wordt deze ook afgeremd

zo heb ik een boot terug gesleept / getrokken / gevaren door een vrij drukke haven en kanaal vanaf zee (het noordzee kanaal en het IJ) zonder noemens waardige problemen met een acceptabele snelheid van 6 a 7kn.
sleepende vaartuig was 7,20 m , gesleepte vaartuig 8.20 m

Slepen

Geplaatst: di mei 11, 2010 5:41 pm
door Mark Stuyck
Geachte heer Van Dyck,

Bi het nalezen van wat ik geschreven heb, valt me inderdaad op dat ik nogal scherp was. Ik was waarschijnlijk in een rotstemming maar laat dit geen uitvlucht zijn.
Ik bied U bij deze mijn excuus aan en zie je een Belg aan de helling met Delta 560 op zijn Orka, spreek me aan en dan betaal ik je met alle plezier een frisse pint.
Het leven is te kort om het elkaar zuur te maken.

Mvg,

Mark

Geplaatst: di mei 11, 2010 6:01 pm
door Alex Wycisk
Heerlijk !!

Ik hou er van !!

Mooie worden en respect...........dit is het nivo van ons forum!

Groeten

AlexD561

Geplaatst: di mei 11, 2010 9:44 pm
door Mario Wauters
Maaar met dit alles weten we dan nog niet wat er in het clubblad stond en uit de cursus stuurbrevet weet ik het ook niet meer.

Geplaatst: di mei 11, 2010 9:49 pm
door frank theunissen
Klasse Marc.

Maar wanneer ga je me nu leren zeebaarzen vangen?
Groetjes
Frank
Delta 284

Geplaatst: di mei 11, 2010 11:36 pm
door Koen De Bièvre
Heb even gezocht en heb het stukje terug gevonden.
http://www.deltavissers.nl/pdf/sleeplijn.pdf
Ik heb het ook toegevoegd aan "het archief"

Geplaatst: wo mei 12, 2010 8:29 am
door Mario Wauters
Supper Koen Dank U