Beste,
Ik heb ik de volgende vraag; welke maatregelen dien ik te nemen als mijn sportvissersboot met buitenboordmotor in de winter in de zeehaven ligt. Wat zijn de risico's op schade door vorst aan boot maar vooral welke maatregelen aan/voor de motor getroffen moeten worden. (denk bv aan uitzettend water in het koelsystem door vorst) Bedoeling is wel om ook in de winterperiode te gaan vissen.
Daarnaast de vraag hoe vaak de antifouling moet worden aangebracht. Mijn boot ligt ongeveer 1 jaar in het zeewater, wat is gebruikelijk 1x enkele lagen per 2 jaar?
graag jullie ervaringen
Winterlig plaats - onderhoud
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Hoi Roald,
- Voor uitzetting door bevriezing hoef je anno 2009 in zout water niet meer zo bang te zijn in het koelsysteem, maar vraag voor de zekerheid ( type motor, 2 of 4 takt) na bij de dealer;
- Ook voor antivocht/corrosie spuitbus voor het motorblok, motorhoes die ook nog laat ventileren.
- Zorg voor in goede staat zijnde zink-anodes, bestemd voor zout water, aan je motor als die nu langer dan normaal in het water blijft (meer metalen schepen en of delen in de buurt);
- koppel steeds je accupolen af, hou ze goed in zuurvrije vaseline en nog beter: als het echt koud wordt of vriest: neem ze mee naar huis als het kan. Staan ze niet (te) vochtig (condens)? Een goede druppellader, of regelmatig controleren en bijladen.
- antifouling: Je moet eerst weten welke er opzit, zelfslijpende, hoeveel lagen al en daarvan het advies volgen van de merkleverancier, zie folders of internet.
- Hou je stuurstangsmering in de gaten waar die door de motorbuis gaat! Bij verzeping/verdroging van het vet en intrekken van (regen-)vocht kan die bij koud weer vast gaan zitten of zelfs bevriezen, ook pas tijdens het varen. ( zelf een keer meegemaakt)
Suc6
Dre.
- Voor uitzetting door bevriezing hoef je anno 2009 in zout water niet meer zo bang te zijn in het koelsysteem, maar vraag voor de zekerheid ( type motor, 2 of 4 takt) na bij de dealer;
- Ook voor antivocht/corrosie spuitbus voor het motorblok, motorhoes die ook nog laat ventileren.
- Zorg voor in goede staat zijnde zink-anodes, bestemd voor zout water, aan je motor als die nu langer dan normaal in het water blijft (meer metalen schepen en of delen in de buurt);
- koppel steeds je accupolen af, hou ze goed in zuurvrije vaseline en nog beter: als het echt koud wordt of vriest: neem ze mee naar huis als het kan. Staan ze niet (te) vochtig (condens)? Een goede druppellader, of regelmatig controleren en bijladen.
- antifouling: Je moet eerst weten welke er opzit, zelfslijpende, hoeveel lagen al en daarvan het advies volgen van de merkleverancier, zie folders of internet.
- Hou je stuurstangsmering in de gaten waar die door de motorbuis gaat! Bij verzeping/verdroging van het vet en intrekken van (regen-)vocht kan die bij koud weer vast gaan zitten of zelfs bevriezen, ook pas tijdens het varen. ( zelf een keer meegemaakt)
Suc6
Dre.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm
Antifouling - frequentie
Beste,
Hoewel ik advies van de dealer serieus neem, ben ik ook geinteresseerd in jullie ervaringen. Met welke frequentie en hoeveel lagen brengen jullie antifouling aan, bij boten die continue in zout water liggen? Mijn boot ligt 1 jaar in het water en heeft 2 lagen 2-componenten primer en 3 lagen anti-fouling (Ik vermoed zelfslijpend)
graag jullie advies
D1360
Hoewel ik advies van de dealer serieus neem, ben ik ook geinteresseerd in jullie ervaringen. Met welke frequentie en hoeveel lagen brengen jullie antifouling aan, bij boten die continue in zout water liggen? Mijn boot ligt 1 jaar in het water en heeft 2 lagen 2-componenten primer en 3 lagen anti-fouling (Ik vermoed zelfslijpend)
graag jullie advies
D1360