Pagina 1 van 1
trailer
Geplaatst: vr sep 04, 2009 7:06 pm
door frank theunissen
Is het waar dat een trailer in nederland niet gekeurd dient te worden?
Wanneer ik als belg mijn trailer alleen in nederland gebruik moet hij dan gekeurd zijn?
Groeten
Frank
Delta284
Re: trailer
Geplaatst: vr sep 04, 2009 7:40 pm
door De Loose Eddy
frank theunissen schreef:Is het waar dat een trailer in nederland niet gekeurd dient te worden?
Wanneer ik als belg mijn trailer alleen in nederland gebruik moet hij dan gekeurd zijn?
Frank
Ik denk dat je als Belg in Nederland je trailer niet kunt laten inschrijven,dat je altijd in Belgi? je trailer moet inschrijven en dan ook naar de keuring moet gaan. De keuring in Belgi? is maar om de 2 jaar voor een trailer.
grtz
Eddy
Re: trailer
Geplaatst: vr sep 04, 2009 8:21 pm
door Barend Verschoor
frank theunissen schreef:Is het waar dat een trailer in nederland niet gekeurd dient te worden?
Groeten
Frank
Delta284
Een trailer in nederland diend gekeurt te zijn als het totaal gewicht boven de 750kg komt en dat keuren gebeurt ??n malig.
onder de 750kg hoeft hij niet gekeurt te zijn.
deze keuring blijft geldig tot de trailer total los is.
maar wij kennen geen periodieke keuring zoals met de auto , ieder jaar keuren als hij ouder is dan 3 of 5 jaar.
Geplaatst: za sep 05, 2009 1:00 am
door Dre Frijters
Frank,
Ik neem aan, dat je boot/trailer doorgaans getrokken wordt door je eigen auto met Belgisch kenteken, ook al staat/rijdt de boot/trailer hoofdzakelijk in Nederland. Zorg dan, dat je trailer dan ook voldoet aan de Belgische eisen en verzekering, dus met Belgisch kenteken, dan heb je in Nl geen enkel probleem, toch ?
Groet,
Dre
Geplaatst: za sep 05, 2009 12:46 pm
door Peter Beeckman
Rij je als Belg met een ongekeurde trailer in Nederland dan zal in geval van een ongeval de verzekering zich terugtrekken en draai je op voor alle kosten.
Geplaatst: za sep 05, 2009 8:37 pm
door Dre Frijters
Dus, terugaande naar je oorspronkelijke vraag, zul je in Nederland achter een Belgische auto alleen met een Belgische trailer ( eisen, evt. keuring en kenteken volgens Belgische maatstaven) kunnen rijden.
Voor de zekerheid zou je ook nog eens bij de ANWB kunnen informeren.
trailer
Geplaatst: za sep 05, 2009 9:21 pm
door Barend Verschoor
Dre Frijters schreef:Dus, terugaande naar je oorspronkelijke vraag, zul je in Nederland achter een Belgische auto alleen met een Belgische trailer ( eisen, evt. keuring en kenteken volgens Belgische maatstaven) kunnen rijden.
Voor de zekerheid zou je ook nog eens bij de ANWB kunnen informeren.
++++++++++++++++++++
Ik denk dat je tegenwoordig met alle trailers uit alle landen mag rijden daar dit in de transport wereld ook zo is?? uiteraard voldoen ze wel aan de eisen?
trackers(vrachtauto's) rijden nu ook met aanhangers en trailers van over heel de wereld, ik denk dat het gewoon mag.
Geplaatst: zo sep 06, 2009 11:11 am
door Koen De Bièvre
Als je met een Belgisch voertuig op de weg bent, gelijk waar ter wereld, moet dat voertuig voldoen aan de Belgsiche regels. Met andere woorden, ook al rij je met je Belgische trailer (+ 750 kg htg) enkel en alleen in Nederland, dan nog moet deze om de 2 jaar gekeurd worden en op een eigen, Belgisch, kenteken staan. Ook de Nederlandse verkeerspolite is zeer goed op de hoogte van onze keuringsregels en zullen bij controle naar je schouwingsbewijs vragen. Heb je geen geldig schouwingsbewijs, dan ben je niet verzekerd en wordt het voertuig een "verbod tot deelname aan het verkeer" opgelegd plus een boete. Met andere woorden, je kan een takelwagen laten komen en dat kost ook weer alles...
Geplaatst: zo sep 06, 2009 10:51 pm
door Dre Frijters
Ik denk dat je tegenwoordig met alle trailers uit alle landen mag rijden daar dit in de transport wereld ook zo is?? uiteraard voldoen ze wel aan de eisen?
trackers(vrachtauto's) rijden nu ook met aanhangers en trailers van over heel de wereld, ik denk dat het gewoon mag.
Dat klopt Barend, maar dan inderdaad voor vrachtwagens.
Bij een ahw van <751 kg, dient deze voorzien te zijn van een witte kentekenplaat met zwarte letters,
gelijk aan dat van het trekkende voertuig Hier gaat je gedachte dus zowiezo al niet op. Ik heb nog nooit een pers.auto met buitenlands kenteken met ahw met witte of gele ( eigen ) NL-kenteken zien rijden en denk dat Frank al snel langs de kant van de weg zal staan....
Nogmaals, verder zoals al (ook door Koen) aangegeven.'
Een nuttige site met forum waar je allerhande (verkeers-) vragen kan stellen is:
www.infopolitie.nl
trailer
Geplaatst: ma sep 07, 2009 7:12 am
door Barend Verschoor
Dat klopt Barend, maar dan inderdaad voor vrachtwagens.
Bij een ahw van <751 kg, dient deze voorzien te zijn van een witte kentekenplaat met zwarte letters,
gelijk aan dat van het trekkende voertuig Hier gaat je gedachte dus zowiezo al niet op. Ik heb nog nooit een pers.auto met buitenlands kenteken met ahw met witte of gele ( eigen ) NL-kenteken zien rijden en denk dat Frank al snel langs de kant van de weg zal staan....
Nogmaals, verder zoals al (ook door Koen) aangegeven.'
Ja , maar als je onder de 750kg zit met je trailer heb je idd de zelfde plaat als het trekkend voertuig (in nederland), maar dat kan je niet zien h? Dre, als iemand zijn eigen plaat er op hangt, dat het een buitenlandse trailer is , is ook niet geregeld h?.
dat mag gewoon.
ik heb geen idee of het niet zo is als met het vrachtverkeer?? ga dit toch uitzoeken

trailer
Geplaatst: ma sep 07, 2009 8:08 am
door Barend Verschoor
Dre Frijters schreef:Ik denk dat je tegenwoordig met alle trailers uit alle landen mag rijden daar dit in de transport wereld ook zo is?? uiteraard voldoen ze wel aan de eisen?
trackers(vrachtauto's) rijden nu ook met aanhangers en trailers van over heel de wereld, ik denk dat het gewoon mag.
++++++++++++++++++++++++++
Dat klopt Barend, maar dan inderdaad voor vrachtwagens,????
LET OP , deze regeling geld dus ook voor een boottrailer(aanhanger) in nederland
Dr? . ik heb zojuist contact gehad met de RDW en die verzekerde mij dat het wel mag in nederland ,dus rijden met een buitenlandsetrailer + kentekenplaat op de boottrailer maar de papieren (kentekenbewijs)van de trailer moeten er wel bij zijn.
hij kon mij niet zeggen hoe het in buitenland geregeld is?
dus buitenlanders mogen met een nederlandse trailer rijden mits zij de papieren(kentekenbewijs) bij zich hebben, in nederland.
nederlanders mogen met een buitenlandse trailer rijden mits zij de papieren (kentekenbewijs) bij zich hebben, in nederland.
Geplaatst: ma sep 07, 2009 11:39 pm
door Dre Frijters
Barend, je hebt gelijk !
Zat me niet lekker, dus ook nog eens gezocht op
www.infopolitie.nl, en inderdaad. Zo'n "vreemde" combinatie met pers.auto en ahw heb ik nog nooit zien rijden en ging dus effe te snel op mijn gevoel af...
DUS:
* Auto met B-kenteken, gekoppeld met ahw of boottrailer ( >750 kg totaalgewicht) met autonoom NL-kenteken mag in Nederland rijden, mits beide kentekenbewijzen getoond kunnen worden
EN de ahw/trailer tenminste WA verzekerd is.
* Auto met NL-kenteken, gekoppeld met ahw/trailer met autonoom B-kenteken mag in Nederland rijden, mits weer beide kent.bewijzen aanwezig. Let op met de verzekering:
In Nl geldt voor 99% nog de (oude) regel, dat de ahw/trailer onder de verzekering van het trekkende NL-voertuig valt. Is te zien in je polis en groene kaart. Nederland loopt nog achter op Europese regelgeving en dit zal tzt nog veranderen. In Belgie geldt al wel de (Europese) eis, dat een ahw/trailer met autonoom kenteken ook afzonderlijk WA verzekerd moet zijn.
De vragen van Frank zijn niet helemaal duidelijk, want is "zijn" trailer nu een Belgische autonoom met kenteken ( en eigen verzekering ), of volgens Nederlandse begrippen een van <751 kg of een ongekeurde >750 kg.
Indien < 750 kg, dan kan hij met B-auto nooit met wit/zwart NL-kenteken rijden. Apart verzekeren zou mogelijk in NL bij ASR kunnen.
Dus in ieder geval in B naar de keuring denk ik.....
Groet,
Dre
Geplaatst: di sep 08, 2009 4:11 pm
door frank theunissen
beste vrienden,
Mijn trailer heeft nu een witte plaat met zwarte letters daar hij voor belgie moet geremd en gekeurd zijn.
Nu hebben ze mij gezegd dat als ik mijn trailer alleen in nederland gebruik gewoon de wit zwarte plaat terug in belgie inlever en dat ik in nederland gewoon met mijn kenteken van de auto mag rijden mits een verzekering natuurlijk.
Het voordeel zou dan zijn dat ik geen wegentaks meer moet betalen en niet meer naar de keuring moet gaan.
Het probleem zit erin dat zelf de instanties hier geen antwoord op hebben .
Groetje en alvast bedankt
Frank
Dellta 284
trailer
Geplaatst: di sep 08, 2009 5:48 pm
door Barend Verschoor
frank theunissen schreef:beste vrienden,
Mijn trailer heeft nu een witte plaat met zwarte letters daar hij voor belgie moet geremd en gekeurd zijn.
Nu hebben ze mij gezegd dat als ik mijn trailer alleen in nederland gebruik gewoon de wit zwarte plaat terug in belgie inlever en dat ik in nederland gewoon met mijn kenteken van de auto mag rijden mits een verzekering natuurlijk.
Het voordeel zou dan zijn dat ik geen wegentaks meer moet betalen en niet meer naar de keuring moet gaan.
Het probleem zit erin dat zelf de instanties hier geen antwoord op hebben .
Groetje en alvast bedankt
Frank
Dellta 284
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Frank vertel mij nu eens hoeveel het totaal weegt?????
daar hangt veel vanaf..
Geplaatst: di sep 08, 2009 6:55 pm
door frank theunissen
Boot en trailer ongeveer 1200 kg
Frank
trailer
Geplaatst: di sep 08, 2009 7:56 pm
door Barend Verschoor
frank theunissen schreef:Boot en trailer ongeveer 1200 kg
Frank
Frank met deze trailer moet je de belgiese wet aanhouden in nederland,
dus keuren om de zoveel tijd.
nu heb je het over een witte plaat , is dat goed gekeurd in belgie? als dat zo is mag het, maar niet de witte plaat die wij in nederland hebben want die is voor trailers minder dan 750kg.
sttt zachtjes ,weet je dat wij in nederland ook wegenbelasting schuldig zijn op onze trailer sttt, niemand wakker maken hihi
Geplaatst: di sep 08, 2009 8:01 pm
door Dre Frijters
Frank,
je wilt in NL rijden met pers.auto met B-kenteken, op de 1200 kg combinatie datzelfde B-kenteken plakken en dus ongekeurd (in B en NL) in NL rijden?
Wie zijn "ze" en welke instanties weten het niet meer ?
Kan natuurlijk zijn, dat je in NL een "te grote maas in het wandt" oftewel in de wet hebt gevonden, maar ik vrees het ergste....
Geplaatst: di sep 08, 2009 9:01 pm
door Koen De Bièvre
Frank,
"Ze" zijn dikke, vette zeveraars!
Geloof me nu maar, hou die Q-platen (wit met zwarte letters) en ga om de twee jaar naar de keuring! Zonder keuring ben je defacto niet verzekerd, ook al heb je betaald! Met 1200 kilo kan dat nooit of nooit zonder eigen kenteken en keuring, nergens!
Hetzelfde geldt voor diegenen die al veel langer een eigen kenteken op de trailer hebben en nog een witte U-plaat met rode letters voeren.