Zeevaart vs Binnenvaartmarifonn
Geplaatst: do jun 18, 2009 7:48 pm
Volgende tekst trof ik aan in een nieuwsbrief op http://www.vaarwijzer.info
Ben Ros van VBO Vaarbewijsopleidingen schreef ons: "Sinds enkele maanden examineert VBO het verplichte onderdeel Operationele Vaardigheden Marcom-B in het Holland Nautic Trainingscentrum in Apeldoorn. Er wordt van alles getoetst, maar ik wil er een opvallend aspect uitlichten en dat is de ATIS-functie. Vrijwel iedereen die een DSC-marifoon klasse D koopt, laat het ATIS en MMSI nummer door de leverancier invoeren. Vervolgens wordt de marifoon aan boord geinstalleerd en getest en men gaat varen, zowel op het binnenwater als op zee. Men realiseert zich niet dat de ATIS er voor zorgt dat de marifoon voldoet aan de eisen van Baselovereenkomst en dat daardoor functies als DSC (inclusief DSC distress alert), dualwatch en toets hoog/laag vermogen uitgeschakeld zijn. Deze functies zijn echter met name op zee weer erg belangrijk. Men vertouwt er blindelings op dat de toets 'distress' het altijd doet en de ATIS overruled.
Bij de nieuwe generatie DSC marifoons klasse D gebeurt dat niet. Je moet echt handmatig de ATIS uitzetten anders doet zelfs de 'distress'-toets het niet. Wij besteden daar in de opleiding en examinering veel aandacht aan.
ATIS aan -> binnenvaartmarifoon,
ATIS uit -> zeevaartmarifoon.
Ik heb echter het gevoel dat in de praktijk heel veel mensen dat niet doen omdat ze het gewoon niet weten. Kortom een marifoon heeft geen 'zoutwatersensor' en je moet hem handmatig overschakelen binnenwater naar zee en weer terug. Het zal je maar gebeuren dat je in nood de 'distress' knop indrukt en er gebeurt helemaal niets."
Lijkt me raadzaam na te gaan of dit ook voor jouw DSC-marifoon van toepassing is.
Mvg,
David
Delta 870.
Ben Ros van VBO Vaarbewijsopleidingen schreef ons: "Sinds enkele maanden examineert VBO het verplichte onderdeel Operationele Vaardigheden Marcom-B in het Holland Nautic Trainingscentrum in Apeldoorn. Er wordt van alles getoetst, maar ik wil er een opvallend aspect uitlichten en dat is de ATIS-functie. Vrijwel iedereen die een DSC-marifoon klasse D koopt, laat het ATIS en MMSI nummer door de leverancier invoeren. Vervolgens wordt de marifoon aan boord geinstalleerd en getest en men gaat varen, zowel op het binnenwater als op zee. Men realiseert zich niet dat de ATIS er voor zorgt dat de marifoon voldoet aan de eisen van Baselovereenkomst en dat daardoor functies als DSC (inclusief DSC distress alert), dualwatch en toets hoog/laag vermogen uitgeschakeld zijn. Deze functies zijn echter met name op zee weer erg belangrijk. Men vertouwt er blindelings op dat de toets 'distress' het altijd doet en de ATIS overruled.
Bij de nieuwe generatie DSC marifoons klasse D gebeurt dat niet. Je moet echt handmatig de ATIS uitzetten anders doet zelfs de 'distress'-toets het niet. Wij besteden daar in de opleiding en examinering veel aandacht aan.
ATIS aan -> binnenvaartmarifoon,
ATIS uit -> zeevaartmarifoon.
Ik heb echter het gevoel dat in de praktijk heel veel mensen dat niet doen omdat ze het gewoon niet weten. Kortom een marifoon heeft geen 'zoutwatersensor' en je moet hem handmatig overschakelen binnenwater naar zee en weer terug. Het zal je maar gebeuren dat je in nood de 'distress' knop indrukt en er gebeurt helemaal niets."
Lijkt me raadzaam na te gaan of dit ook voor jouw DSC-marifoon van toepassing is.
Mvg,
David
Delta 870.