ATIS en MMSI
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
ATIS en MMSI
Vandaag mijn certificaat binnen gekregen.
Op de site van Agentschap Telecom meteen mijn ATIS aangevraagd.
Wat ik nu zo gek vind is dat ik buiten een ATIS nummer en roepnaam ook een MMSI nummer kreeg...........
Wie schept licht in de duisternis ????
Groeten Alex.
Op de site van Agentschap Telecom meteen mijn ATIS aangevraagd.
Wat ik nu zo gek vind is dat ik buiten een ATIS nummer en roepnaam ook een MMSI nummer kreeg...........
Wie schept licht in de duisternis ????
Groeten Alex.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am
Met het basiscertificaat mag je een marifoon die "eenvoudige" SOS signalen kan versturen, bedienen.DSC apparatuur is ingedeeld in een aantal klassen. Klassen A en B zijn bedoeld voor de beroepsvaart. Klassen D, F en G zijn gericht op het gebruik aan boord van jachten. Klasse D is de vervanger van de ?oude? klasse C en F. Voor de bediening van DSC apparatuur van klasse C kunt u volstaan met een basis- of marifooncertificaat. Als u DSC apparatuur wilt gebruiken heeft u een MMSI nummer nodig.
DSC toestellen in andere klassen kunnen wel uitgebreide berichten(GPS locatie) versturen en ontvangen.
Overigens wordt deze C klasse niet meer gebruikt.
Uitgebreidere info: http://www.atis-brand.com/dsc.htm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am
Hoi Alex,
Heb je je papiertje binnen, dan kan je dus legal gaan zenden,
Als ik het goed begrijp heb je een Marifoon met DSC klasse D aangeschaft?
Dan is het logisch dat je een MMSI nummer heb gekregen van AT.
Nu valt deze klasse D onder het GMDSS- systeem, net als bijvoorbeeld een EPIRB, PLB, SART, MF en HF zenders, enz.
Hiervoor moet je dus Marcom B hebben.
Als ik er naast zit, graag reacties?.
Grtz,
Ronald Anderiesse
Heb je je papiertje binnen, dan kan je dus legal gaan zenden,
Als ik het goed begrijp heb je een Marifoon met DSC klasse D aangeschaft?
Dan is het logisch dat je een MMSI nummer heb gekregen van AT.
Nu valt deze klasse D onder het GMDSS- systeem, net als bijvoorbeeld een EPIRB, PLB, SART, MF en HF zenders, enz.
Hiervoor moet je dus Marcom B hebben.
Als ik er naast zit, graag reacties?.
Grtz,
Ronald Anderiesse
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm
ATIS / MMSI
Normaliter controleert het A-T welk certificaat iemand heeft, een MMSI nummer krijg je niet automatisch met alleen een basiscertificaat.
In het verleden kon je alleen in aanmerking komen voor een MMSI nummer met een basicertificaat indien je in het bezit was van een Shipmate RS8300/8400 serie marifoon.
Dit type marifoon was van het zgn. DCS-C klasse en kon dus alleen een noodoproep uitsturen middels een hele simpele DSC oproep (langdurig SOS ingedrukt houden) waarin alleen de GPS positie meegestuurd werd en dus geen aanvullende informatie.
Hedendaase marifoons zijn in staat diverse aanvullende informatie mee te sturen (fire/sinking/collission enz.enz) echter hiervoor is wel een module B benodigd (marcom-B of beperkt bed. cert.).
> Atis is ten alle tijde verplicht voor alle onder NL vlagvarende schepen (niet beroepsmatig).
> MMSI alleen in geval van Marcom -B module of beperkt bedieningscertificaat.
Zee uitvoering is mogelijk maar alleen met dual kanalen pakket want en hier kom je niet onderuit de ATIS code.
Heb je meer vragen dan kun je mij altijd emailen, ik heb dagelijks met marifoons te maken.
gr.
Arnaud.
In het verleden kon je alleen in aanmerking komen voor een MMSI nummer met een basicertificaat indien je in het bezit was van een Shipmate RS8300/8400 serie marifoon.
Dit type marifoon was van het zgn. DCS-C klasse en kon dus alleen een noodoproep uitsturen middels een hele simpele DSC oproep (langdurig SOS ingedrukt houden) waarin alleen de GPS positie meegestuurd werd en dus geen aanvullende informatie.
Hedendaase marifoons zijn in staat diverse aanvullende informatie mee te sturen (fire/sinking/collission enz.enz) echter hiervoor is wel een module B benodigd (marcom-B of beperkt bed. cert.).
> Atis is ten alle tijde verplicht voor alle onder NL vlagvarende schepen (niet beroepsmatig).
> MMSI alleen in geval van Marcom -B module of beperkt bedieningscertificaat.
Zee uitvoering is mogelijk maar alleen met dual kanalen pakket want en hier kom je niet onderuit de ATIS code.
Heb je meer vragen dan kun je mij altijd emailen, ik heb dagelijks met marifoons te maken.
gr.
Arnaud.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm
arnnaud
vraagje.
ik heb een ship made 8300 rs,die wil ik koppelen aan mijn gps een lowrance lcx 25.Ik was en ben noch steeds in de van meening,dat als ik mijn mike indruk mijn atis en positie meegezonden kunnen worden niet alleen in een nood oproep.
heb deze vraag al eerder gesteld alleen geen antwoord gekregen.
aan de lowrance zitten 4 kabels die weer gekoppeld kunnen worden aan de marifoon.zou dat graag willen maar hoe?
al vast bedankt en iedereen die dit lees een goed 2010
kees.
ik heb een ship made 8300 rs,die wil ik koppelen aan mijn gps een lowrance lcx 25.Ik was en ben noch steeds in de van meening,dat als ik mijn mike indruk mijn atis en positie meegezonden kunnen worden niet alleen in een nood oproep.
heb deze vraag al eerder gesteld alleen geen antwoord gekregen.
aan de lowrance zitten 4 kabels die weer gekoppeld kunnen worden aan de marifoon.zou dat graag willen maar hoe?
al vast bedankt en iedereen die dit lees een goed 2010
kees.

-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am
Re: arnnaud
cor de vet schreef:vraagje.
ik heb een ship made 8300 rs,die wil ik koppelen aan mijn gps een lowrance lcx 25.Ik was en ben noch steeds in de van meening,dat als ik mijn mike indruk mijn atis en positie meegezonden kunnen worden niet alleen in een nood oproep.
heb deze vraag al eerder gesteld alleen geen antwoord gekregen.
aan de lowrance zitten 4 kabels die weer gekoppeld kunnen worden aan de marifoon.zou dat graag willen maar hoe?
al vast bedankt en iedereen die dit lees een goed 2010
kees.
Hoi , je atis word wel automatiche verzonden maar je positie niet,waarom wil je dat wel gelijk verzenden?? en wat betreft het aansluiten van de kabeltjes , informeer toch even bij de zaak daar waar je hem vandaan hebt, de ??n zegt dit en de ander weer wat anders , mogelijk zit jij er mee als de boel kapot is?
nee bel naar een zaak en je weet het.
succes.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am
Hallo Kees,het blijft lastig.
Zo ik al eerder zei bel naar Jos Boone,die kan je vast meer vertellen over de aansluiting om je gps aan de marifoon te koppelen.
Nog iets over ATIS,als je marifoon op internationale kanalen staat wordt de ATIS niet mee gestuurd als de microfoon wordt gebruikt.
ATIS is eigenlijk alleen voor de Nederlanse kustwateren.En mag alleen gebruikt worden als je op laag vermogen zend ( 1 watt ).
Als je de kustwacht oproept en zij melden dat je ATIS niet doorkomt kan het ook zo zijn dat je marifoon gewoon niet goed staat.
Iemand heeft dit al eens haarfijn en duidelijk uitgelegd op dit forum zoek het maar eens op.
Succes
Groeten
Rob
D829
Zo ik al eerder zei bel naar Jos Boone,die kan je vast meer vertellen over de aansluiting om je gps aan de marifoon te koppelen.
Nog iets over ATIS,als je marifoon op internationale kanalen staat wordt de ATIS niet mee gestuurd als de microfoon wordt gebruikt.
ATIS is eigenlijk alleen voor de Nederlanse kustwateren.En mag alleen gebruikt worden als je op laag vermogen zend ( 1 watt ).
Als je de kustwacht oproept en zij melden dat je ATIS niet doorkomt kan het ook zo zijn dat je marifoon gewoon niet goed staat.
Iemand heeft dit al eens haarfijn en duidelijk uitgelegd op dit forum zoek het maar eens op.
Succes
Groeten
Rob
D829
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm
Aansluiten RS8300 op GPS.
Voor het aansluiten van een GPS op de RS8300, gebruik de AUX aansl. middelste 2 pennetjes van de RJ12 stekker.
Dan op de GPS de nmea uit/out aansl. gebruiken (lees hiervoor effe handleiding van GPS voor juiste aders), dan evt. GPS zo instellen dat de GLL e/o GGA of RMC data-zin wordt uitgezonden,
GPS positie kun je controleren door pijltje omhoog dan 97E in te toetsen (zo uit m'n hoofd, kan ook andere combinatie zijn), werkt het niet dan of de 2 draadjes draaien van de GPS nmea-uit.
Anders mij even mailen, dat werkt meestal het snelst.
suc6,
Gr.
Arnaud.
Dan op de GPS de nmea uit/out aansl. gebruiken (lees hiervoor effe handleiding van GPS voor juiste aders), dan evt. GPS zo instellen dat de GLL e/o GGA of RMC data-zin wordt uitgezonden,
GPS positie kun je controleren door pijltje omhoog dan 97E in te toetsen (zo uit m'n hoofd, kan ook andere combinatie zijn), werkt het niet dan of de 2 draadjes draaien van de GPS nmea-uit.
Anders mij even mailen, dat werkt meestal het snelst.
suc6,
Gr.
Arnaud.
-
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm
Staat ook in de handleiding, op de middenste 2 draadjes na van de RJ11 of 12? connector.
Via de link hieronder te downloaden
http://cs.simradyachting.com/Index.aspx ... wnload,744
NB werkt alleen bij de SOS knop op 8300 typen met die knop.
hendrik
Via de link hieronder te downloaden
http://cs.simradyachting.com/Index.aspx ... wnload,744
NB werkt alleen bij de SOS knop op 8300 typen met die knop.
hendrik