kabeljauwquotum vol in Belgi

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo

kabeljauwquotum vol in Belgi

Bericht door Frans Salvo »

Per 24/12/2008 mogen Belgische vissersvoertuigen (wij dus ook niet meer) geen kabeljauw meer aan boord hebben; quotum is vol !

gelukkig is het maar voor een paar dagen en kunnen we vanaf 1/1/2009 aan een nieuw quotum beginnen... wat 30% meer bedraagt ten opzichte van 2008 maar alleen van toepassing voor beroepsvissers. Sportvissers blijven met de 20 kg regel zitten (waarvan maximaal 15 kg kabeljauw).

In een vorige bijdrage van Jerry VT kwamen we te weten dat "dankzij de inspanningen van de Vlaamse vissersvloot" het kabeljauwbestand zich positief heeft hersteld en er daardoor in 2009 ineens 30% meer kabeljauw mag gevangen worden. Eea konden we bij Belga lezen en zou uit de mond van minister president Kris Peeters zijn gekomen.

Eigenlijk is dit zo hilarisch belachelijk ware het niet dat "de gewone man" dit zondermeer slikt en er niet bij nadenkt.

Even een paar cijfers :

het kabeljauwquotum voor Belgi? bedroeg in 2003 600 ton... ( en de 20 kg regel dateert van toen, dacht ik)
de totale oppervlakte van het Belgische Continentale Plat bedraagt 3500 (vierkante) km;
de totale oppervlakte van de Noordzee bedraagt 575.000 km en als je de fjorden en estuaria meerekent, dan kom je aan 750.000 km;

de oppervlakte van het Belgische gedeelte bedraagt dus 0,6 %, respectievelijk 0,46% van de totale oppervlakte van de Noordzee.

Als het kabeljauwbestand zo positief is hersteld dankzij de Vlaamse vissers, dan hebben wij, sportvissers, daar een heel groot gedeelte voor onze rekening genomen.... wij vingen toch 200 ton per jaar, niet ? en wij vissen toch enkel maar in Belgische wateren !
En er werd ons een beperking opgelegd van max 15 kg/dag/visser ?

Hoe komt het dan dat enkel de beroepsvissers een verhoging van 30% krijgen ?

Kunnen we nu echt geen "recht op antwoord" verkrijgen en minister Kris Peeters van antwoord dienen ? dit is toch een gewoon bespottelijk bewering van de minister ! en voor een minister zou je toch iets meer dossierkennis mogen verwachten;

maar ja, als je ziet wat voor een politiek potje er wordt gemaakt in Brussel...

beste wensen voor 2009
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Ha Frans,

Je kan dat proberen... Ik heb het destijds gedaan. Ik heb zelfs mijn zeg mogen doen op het kabinet van, toen nog, Yves Leterme... Maar, ik garandeer je dat je op je bek gaat. Ze hebben dat destijds zodanig gemotiveerd in het besluit dat je daar nooit op terug hoeft te komen als beleidsvoerder.
Zo uit het blote hoofd herinner ik mij 2 passages uit die motivatie:
- Het zeehengelen op de wrakken resulteert in het wegvangen van de moederdieren...
- Om de oneerlijke concurentie met de sector tegen te gaan...

Logische conclusie:
Het beroep vangt g??n moederdieren weg en sportvissers zijn allemaal stropers en zwartverkopers. Probeer daar maar eens wat tegen in te brengen, het staat zo in het Staatsblad!

Bovendien geniet deze maatregel de steun van van het VVHV... Ik steek in de Vlaamse zeehengelsport geen seconde van mijn tijd meer, als je dat maar weet. Mijn tijd is te kostbaar en te beperkt om voor een verloren zaak te vechten. Nu ben ik w?l een voorstander van de verhoging van de minimummaat voor gul. 40 of 45 cm lijkt mij zeer redelijk. 50 cm zoals nu is behoorlijk groot. Probeer dat vanaf het strand of pier maar eens te vangen.
Frans Salvo

verzoek aan zeevisserij

Hierbij een copie van de mail die ik zonet stuurde naar de zeevisserij in Belgi?;

ik kijk uit naar hun antwoorden en als een van ons ooit geverbaliseerd wordt in Belgi?, en hij zit binnen de 20 kg + 30%, dan stel ik me toch de vraag of een rechtbank gaat overgaan tot veroordeling.
Mits een goede advocaat en motivatie zou er dan wel eens een precedent kunnen komen.
Ik hou je op de hoogte van het vervolg (als dat er komt natuurlijk)

"
Geachte Heren,

voor 2009 werd het quotum op kabeljauw opgetrokken met 30%. Blijkbaar is een en ander echter alleen van toepassing op de beroepsvloot.

Dus vraag ik me af waarom de zeehengelaars diezelfde verhoging niet krijgen ?

Op basis van wat/wie/waarom wordt hier deze discriminatie toegepast ?

Als het quotum voor het beroep vol is, mogen ook de zeehengelaars geen kabeljauw meer aanlanden, en nu er een verhoging is, worden diezelfde zeehengelaars straal vergeten en genegeerd.

Lijkt me niet echt logisch en ik kijk dan ook uit naar uw antwoorden.

Vriendelijke groeten en een voorspoedig en begripvol 2009.
"
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Frans,

Je hebt helemaal gelijk, je verhaal is zo rationeel en logisch als maar enigzins mogelijk is! Ik weet echter voor 100% zeker dat je een antwoord zal krijgen in de trant van: "Meer dan 15 kilo kabeljauw is niet meer voor eigen gebruik en blablabla...." Vorig jaar hebben ze het kabeljauwquotum ook al eens 10% verhoogd en ook toen is het bij die schamele 15 kg gebleven. In 2 jaar tijd mag het beroep bijna de helft meer aanlanden en wij?... Tijdelijke maatregel noemen ze dat dan. Vergeet het maar, dat staat er en dat blijft er.

Iedereen het allerbeste en de beleidsvoerders een flinke dosis gezond verstand voor 2009!
Marco Van Meeuwen

Bericht door Marco Van Meeuwen »

he mensen
Ik heb van de week gehoord dat ze er in nederland ook volop mee bezig zijn? het zou dan gaan over 10 kg pp per visreis en 2 zeebaarzen?
of is dit weer een verhaaltje ?
ik hoop van wel!!!!
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

Lijkt me een sterk verhaal Marco.

- de zeebaars een een ongequoteerde vis en er wordt de afgelopen jaren juist gestimuleerd om deze vis te vangen.

- en van de kabeljauw ook raar nu Belgi? besloten heeft 30% meer te vangen omdat de kabeljauw zich herstelt heeft.
Marco Van Meeuwen

Bericht door Marco Van Meeuwen »

Ik had al een vermoeden dat het een fabeltje was!
Maar in Engeland hebben ze wel een beperking voor zeebaars 2 stuks pp
En wat die 30% betrefd, de vismijn in Zeebrugge heeft een verlies geleden van x aantal miljoenen omdat de diesel zo duur was en omdat ze veel te weinig vis mochten vangen zeggen ze?, en nu hebben ze gezien dat er wat vis zit dus gaan ze wat lawaai maken en klagen zodat ze weer alles mogen kapot maken wat er de laatste 5 jaar is opgebouwd.
Zit er na een jaar weer geen vis meer, dan zullen de sportvissers wel weer met de vinger worden gewezen, en de nodige regels moeten slikken
De Loose Eddy

Bericht door De Loose Eddy »

Het enigste wat Belgi? doet is om het lelijk te zeggen de sportvisser te kloten ze willen gewoon de sportvisserij naar de kloten helpen . Ik zou is willen weten of ze de beroepsvissers ook gaan controleren op de minimum maat van de kabeljauw maar dat zal waarschijnlijk niet zijn.
Nat je zei dat de zeebaars on gequoteerde vis is dat is helemaal juist , probeert dat maar is aan zeevisserij Belgi? aan hun verstand te brengen , zodat wij niet meer aan die 20 kg vast hangen maar zoals Koen zei we mogen dat op onze buik schrijven die wet is er en zal nooit meer teniet gedaan worden . Het enigste wat wij mogen hopen dat sportvisserij Nederland niet volgt anders zien wij een mooie hobby teniet gaan.
Frans Salvo

antwoord

Tot mijn niet geringe verbazing kreeg ik een "antwoord" op mijn mail;
hieronder de volledige tekst en ik kan met de beste wil van de wereld geen antwoord vinden... waarom wij gediscrimineerd worden is me nog niet duidelijk dus !

"

Geachte,

In antwoord op uw mail volgende opmerkingen.

De TAC van kabeljauw voor de Noordzee werd inderdaad met 30% verhoogd. Het daaruit voortvloeiend (land)quotum werd eveneens in die verhouding verhoogd.
In het kader van de subsidiariteit dienen de lidstaten de quota te verdelen. In Belgi? gebeurt dit door middel van aanvullende nationale maatregelen voor het behoud van de visbestanden in zee. Met deze ministeri?le besluiten worden de vangstmogelijkheden voor de verschillende visbestanden vastgesteld. Deze quotamaatregelen gelden in principe voor de beroepsvissersvloot.
Zo mogen van 01 januari 2009 tot 15 april 2009 (beroeps)boomkorvaartuigen met een motorvermogen van maximaal 221 kW, maximaal 80 kg kabeljauw per vaartdag aanvoeren. Voor boomkorvaartuigen met een motorvermogen groter dan 221 kW is dit maximaal 160 kg kabeljauw per vaartdag. Voor de andere typen vaartuigen is dat dagplafond 280 kg kabeljauw.
De baglimiet die ingevoerd werd voor zeehengelaars, blijft onverkort van toepassing.

Het verbod tot vangst van bepaalde vissoorten bij uitputting van het quotum vloeit voort uit het algemeen verbod tot vangst van quotasoorten door de sportvisserij (lees: visserij uitgevoerd vanaf vaartuigen die niet beschikken over een visvergunning). Op dit laatste verbod wordt immers een uitzondering gemaakt voor het zeehengelen, zolang het quotum voor betrokken soorten in het ICES-gebied IV (Noordzee en Schelde?stuarium) niet gesloten is verklaard.

Mvg,

ir. J-Fr Verhegghen
Inspecteur
Vrijhavenstraat 5 - 8400 Oostende

Tel: +32(0)59 43 19 20 - GSM: +32(0)477 22 46 14
Fax: +32(0)59 43 19 22
E-mail: Jean-Francois.Verhegghen@lv.vlaanderen.be
Website: http://www.vlaanderen.be/zeevisserij

"

in het kort komt het hier op neer :

zwijg en ge moogt al blij zijn dat je op zee mag komen....

ik ga het nog 1 keer zeggen : zolang we geen politieke partij hebben (of minstens een cel hebben in een bestaande grote partij), blijven we aangeschoten wild en zullen we stilaan maar zeker alles mogen opgeven onder het mom van vanalles en nog wat; (maar gelukkig komt dit ten goede van het beroep en zijn ijzersterke lobby).
Frans Salvo

totale stilte

Ik heb bij inspecteur Verhegghe ondertussen nog 2 x aangedrongen om mij een antwoord te geven op de vraag hoe het komt dat ALLEEN het beroep een verhoging van 30% heeft gekregen. En waarom de sportvisser wordt gediscrimineerd.

Het is zoals roepen in de woestijn : daar antwoordt ook niemand.

ik heb de zaak ook al aangekaard bij enkele politiekers en europees parlementariers; vraag me af waarom wij op hen kiezen : ze antwoorden zelfs niet.... waarvoor hebben wij die dan nodig ?

zoals Koen zegt : hopeloze zaak
Eddy Claes

Bericht door Eddy Claes »

Hoi Frans,
zijt ge zeker dat ge niet met een verzekeringsmaatschappij aan het mailen geweest bent?????
Komt mij in ieder geval zeer bekend voor.

Groeten,
Eddy
delta 1151
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

vandaar ook de kreet waardoor ik ook een gezonde discussie kreeg
met Ben Biondina betreffende paling visserij.
En het ging mij niet alleen om4 de paling visserij maar om het principe
Ik ben alle regelgevingen en beperkingen een beetje zat aan het raken.
iedere keer veranderd er wat nieuws en krijgen we meer beperkingen
opgelegd. Ik heb de laatste jaren het gevoel dat vrijheid een zeer beperkt
begip is en het is duidelijk dat de wereld alleennog maar belangrijk is als
er geld verdiend kan worden. Ik ben dan geen Belg, maar vind het
werkelijk belachelijk, en ik weet zeker dat de beperking ook deze kant op komen. Daarom heb ik ook maar besloten om gewoon me ding te doen
en ik kom wel aan me visje, legaal of iligaal want ik heb inmiddels
schijt aan de hele hotemetoot uit Den Haag en Brussel.
En ik weet het denk aan het algemeen belang. Nou daar denk ik ook
aan, maar voor de rest doe ik mijn ding en de groeten met de regering
en zijn regekgeving. Asociaal??? so be it.

Grt
Rob van der Zande
Plaats reactie