Pagina 1 van 1

Alles over de accu

Geplaatst: zo nov 16, 2008 11:35 pm
door Dre Frijters
Hier nog een nuttige link over de ACCU en alles wat daar mee te maken heeft:

http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf

Groet,
Dre.

Laadstroom 2e accu

Geplaatst: zo jan 25, 2009 8:45 pm
door Roald Vos
Een compleet prachtig technsich verhaal , met vele mogelijkheden, maar wie kan mij vertellen hoe ik in de praktijk het beste mijn 2e accu (langverbruiker) kan aansluiten zodat deze goed geladen wordt maar ook zo dat bij falen van de startaccu, de 2e accu als startaccu gebruikt kan worden

Ik dacht 2 laadcircuits in parallel vanaf de motor dynamo aan te sluiten, Is dit verstandig of zijn er betere opties?

graag advies

Geplaatst: zo jan 25, 2009 9:13 pm
door Hendrik Keizer
Niet direct parallel. De accu's beinvloeden elkaar dan. Bij verschillende capaciteit of defecte cel, trekken ze elkaar leeg.

Beter van de dynamo met een diodebrug, fetbrug of een scheidingsrelais (cyrix) naar de accu's.
Achter de accu's een omschakelaar, zodat je de startmotor vanaf accu1, accu2 of beide parallel kan starten.

hendrik

Geplaatst: ma jan 26, 2009 2:42 pm
door Rob van der Zande
Als je het simpel wil houden, dan zorg je gewoon dat de accu,s
om en om op een druppellader staan. Dan heb je altijd volle
accu,s. Als je dan een keer met problemen zit kun je ze zo
omzetten. Zelf heb ik alttijd 3 accu,s op de boot.
1 start accu, 1 voor apparatuur, en 1 voor reserve. ik heb mijn
accu,s om beurten een week op de druppellader en nooit
problemen. ( klop klop ).

Grt
Rob

Geplaatst: ma jan 26, 2009 5:19 pm
door Aad Boomman
Hendrik Keizer schreef:Niet direct parallel. De accu's beinvloeden elkaar dan. Bij verschillende capaciteit of defecte cel, trekken ze elkaar leeg.

Beter van de dynamo met een diodebrug, fetbrug of een scheidingsrelais (cyrix) naar de accu's.
Achter de accu's een omschakelaar, zodat je de startmotor vanaf accu1, accu2 of beide parallel kan starten.

hendrik
Hallo Hendrik,
ik heb zo'n scheidingsrelais gekocht maar kan jij me misschien vertellen welke draad de laadstroomdraad is van de motor die naar dat relais moet.
de motor is een Evinrude 50 pk viertakt.
ik zelf geloof dat het de draad is die op het start relais van de startmotor zit, die zou daar dan af moeten en naar de scheidingsdiode waarvandaan de beide accu's dan automatisch geladen worden.
heb ik het goed of zit ik helemaal fout?
alvast bedankt voor de moeite.
mvg Aad D 495

Geplaatst: ma jan 26, 2009 6:23 pm
door Hendrik Keizer
Aad,
Daar ben ik overvraagd, maar lijkt me niet logisch.
Het startrelais moet al werken als de dynamo nog niet draait.

Wellicht kun je even op snelleboten.nl vragen. Daar kunnen ze je vast verder helpen.

Hendrik

Geplaatst: ma jan 26, 2009 10:11 pm
door Aad Boomman
Hendrik Keizer schreef:Aad,
Daar ben ik overvraagd, maar lijkt me niet logisch.
Het startrelais moet al werken als de dynamo nog niet draait.

Wellicht kun je even op snelleboten.nl vragen. Daar kunnen ze je vast verder helpen.

Hendrik
Hallo Hendrik,
bedankt voor je reaktie, ik begrijp dat jij me niet verder kan helpen.
wellicht kan een andere electrotechneut dat wel.
op de startmotor zit de dikke accukabel, de startkabel, dit om de startstroom te kunnen verwerken, op dezelfde aansluiting zit een dunnere draad, hiernaast op een andere aansluiting zit een nog dunnere die het relais in werking zet dmv de kontaktsleutel te draaien.
volgens mij is de draad die bij de startkabel zit de laadstroomdraad.
ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb de scheidingsdiode kado gekregen maar nu moet hij nog gemonteerd worden.
mvg Aad

Geplaatst: di jan 27, 2009 10:19 pm
door Dre Frijters
Aad,
volgens mij is de draad die bij de startkabel zit de laadstroomdraad
Volgens mij ook, maar je zou dit nog voor de zekerheid kunnen controleren door deze draad terug te volgen en als het goed is kom je dan uit in je spanningsregelaar/gelijkrichter. Moet je mogelijk wel wat isolatie tape losmaken. Let op, na een stekkerverbinding kan de kleur van de draad wel eens wijzigen. Anders voor de zekerheid even langs de dealer.

Via www.vaartips.nl wordt je ook al wijzer. Het kan zijn dat je een "zwaardere" spanningsregelaar moet plaatsen. Klik je daar op "hoe verschillende accugroepen te laden" dan kom je wellicht ook weer verder, maar je moet natuurlijk eerst precies weten wat voor (type) scheidingsrelais je hebt gekocht en wat het beste is. Ik heb daar verder nog geen ervaring mee.

Groet,
Dre.

Geplaatst: di jan 27, 2009 11:03 pm
door Dre Frijters
Ronald,
ben je er zeker van, dat die "langverbruiker" ook als startaccu gebruikt kan worden ( semie-tractie) anders kan dat wel eens tegen vallen.

Zoek eens op "scheidingsrelais 2 accu's " dan kom je vanalles tegen, ook schakeling van verschillende type accu's.

Groet,
Dre.

Geplaatst: do jan 29, 2009 10:14 pm
door Aad Boomman
Dre Frijters schreef:Aad,
volgens mij is de draad die bij de startkabel zit de laadstroomdraad
Volgens mij ook, maar je zou dit nog voor de zekerheid kunnen controleren door deze draad terug te volgen en als het goed is kom je dan uit in je spanningsregelaar/gelijkrichter. Moet je mogelijk wel wat isolatie tape losmaken. Let op, na een stekkerverbinding kan de kleur van de draad wel eens wijzigen. Anders voor de zekerheid even langs de dealer.

Via www.vaartips.nl wordt je ook al wijzer. Het kan zijn dat je een "zwaardere" spanningsregelaar moet plaatsen. Klik je daar op "hoe verschillende accugroepen te laden" dan kom je wellicht ook weer verder, maar je moet natuurlijk eerst precies weten wat voor (type) scheidingsrelais je hebt gekocht en wat het beste is. Ik heb daar verder nog geen ervaring mee.

Groet,
Dre.
[


Dre, bedankt voor de tips.
mvg Aad[/quote]