Pagina 1 van 1
Veiligheids eisen aan boord
Geplaatst: wo okt 29, 2008 6:50 pm
door Rob van der Zande
Hoe zit het met de verplichte veligheids eisen aan boord?
Zijn deze puur op eigen verantwoordelijkheid of worden deze
ook wel eens gecontroleerd, de reden dat ik me dit afvraag is
de volgende. Bericht van de KNRM afgelopen week.
Delta 606 in het donker opgepikt met pech.
10 mijl uit de kust zonder, navigatie, deltabak en vuurpijlen
alleen een 27 mc bak.
Ten eerste super dom als dit verhaal klopt. Maar in hoeverre
gaan dan de verplichtingen? Is het dan geen idee om dit bij
een eventuele aanvraag voor lidmaatschap aan te geven op een lijst?
Geplaatst: wo okt 29, 2008 7:35 pm
door Rob van der Zande
Zondagavond werd de reddingboot Koopmansdank van station Noordland opgeroepen, actie 106 dit jaar, voor een bootje met motorproblemen en prio 1. Aan boord gekomen heeft schipper Johannes Post de gegevens opgevraagd aan het KWC, deze melde dat de schipper van het visbootje, de D606, niet wist waar hij lag, maar hij dacht zo een 10 mijl vanaf het reddingstation. Welk station hij bedoelde was niet bekend.
Dan maar navraag gedaan bij de verkeerspost Ouddorp, mogelijk had deze een radarecho ergens in hun gebied. En ja wel, daar was een echo bij de Geul van de Banjaard 4, zo een mijl of 10 vanaf post Ouddorp.
De Koopmansdank die richting heen gevaren en wonderlijk genoeg, onder weg kontact gekregen via de 27 Mc. De schipper van de visboot melde dat hij een rode en groene boei zag en de maan. Ja die zie meestal op het water bij avond. Na wat seinen met lichten etc. werd hij gevonden. Daarna vast gemaakt en naar Noordland gebracht, geen probleem natuurlijk.
De man gevraagd hoe ??n en ander kwam. Hij had geen marifoon, geen rode vuurpijlen, geen navigatie en geen voortstuwing, alleen een 27 Mc bakje.
Ja, hoe is het mogelijk, maar toch gevonden en geholpen.
Even ter aanvulling !
Geplaatst: do okt 30, 2008 8:16 am
door Rinus Visser
Aanwezig geweest op Neeltje Jans toen de melding kwam via de DELTABAK op kanaal 3 aan de KW Ouddorp. Alles was uitgevallen behalve de Deltabak, aldus Delta 606. Over de wijze van berichtgeving op de KNRM site over dit onderwerp heb ik contact opgenomen. De KNRM aangegeven dat er een (groot?) verschil zit tussen Deltabak en 27 Mc.
Ook aangegeven dat een melding via de KW Ouddorp anders dan marifoon alleen met een Deltabak kan en niet met 27 MC. De schipper van de betreffende reddingboot heeft mij een mailtje gestuurd waarin hij aangeeft in het vervolg over dit onderwerp (Deltabak of 27 Mc)nauwkeuriger verslag te geven!
Dan verplicht keuren.
Zoals zovele onderwerpen die op dit Forum worden 'voorgesteld' hebben wij dit ook diverse malen geprobeerd. Praktijk is dat er weinig of niets van terecht komt, door allerlei oorzaken. Het veiligheidspakket is verplicht doch de controle op de naleving daarvan faalt.
Als u zich geroepen voelt als fanatiek botenkeurder ZWN weet u waar u zich kunt aanmelden.
En tenslotte kan ik melden dat bij het Infobulletin wat nieuwe leden krijgen toegestuurd ook het veiligheidspakket staat verwoord, ook daar hebben wij dus aan gedacht. Ook bij aanmelding via de site: veiligheidspakket.
Geplaatst: do okt 30, 2008 9:35 am
door Rob van der Zande
Hoi Rinus,
Dat is luid en duidelijk.
Daarom heb ik er ook bij gezet, ''als dit verhaal klopt''
Want daar moet je altijd voorzichtig mee zijn.
Ik zie mezelf niet aangewezen als boot keurder
Ik denk dat ieder verantwoording daarvoor bij zichzelf moet
zoeken. En dat je dan als vereniging verplichtingen daar aansteld
moet in mijn ogen voldoende zijn.
Grt
Rob
Geplaatst: do okt 30, 2008 12:08 pm
door Peter Beeckman
Misschien ook belangrijk om te vermelden dat de veiligheidseisen opgelegd door de vereniging duidelijk zijn en als een VOORWAARDE opgenomen zijn in de DMW verzekering omwille van het speciale arrangement met de Deltavissers. Dus als er ooit iets misloopt waarbij je een beroep moet doen op de verzekering en het blijkt dat je niet voldeed aan de opgelegde veiligheidseisen zou dit wel eens nadelig kunnen uitpakken.