Oosterschelde

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Nico Opdebeeck

Oosterschelde

Bericht door Nico Opdebeeck »

Even een vraagje,

Wordt en mag er nog op de Oosterschelde gesleept met netten?

delta946
Ben Biondina

sleepnetvisserij Oosterschelde

Bericht door Ben Biondina »

Er zijn op dit moment nog 15 sleepnetvisserijvergunningen. Van deze 15 vergunningen worden er hooguit 5 benut. De rest is "slapend". De TH 5 is een vaartuig dat "van ouds" al jaren op de Oosterschelde vist. Voornamelijk op tong, maar ook op kreeft. De andere 4 vissen incidenteel.

LNV moet nog steeds een uitspraak doen of deze sleepnetvisserij kan blijven.

De FZWN is tegen de visserij die momenteel wordt uitgevoerd. (vissen met de boomkor) Zij zou toe willen naar een duurzame visserij. (voornamelijk met fuiken)

Ik ben zelf van mening dat de boomkorvisserij niet in een natuurgebied thuis hoort.

Vriendelijke groeten,

Ben Biondina
Nico Opdebeeck

Bedankt voor de uitleg Ben

Ik stelde deze vraag al met het volgende voorjaar in het achterhoofd. De vorige jaren was de vangst op de Oosterschelde (ten oosten van de Zeelandbrug) naar mijn mening hard achteruit gegaan op platvis. Ik denk dat het slepen op de Oosterschelde schuld heeft aan deze achteruitgang. Dus als de visserijdruk afneemt, nemen de vangsten weer toe.
Misschien zijn er nog andere factoren die de slechtere vangsten bepalen? Dan hoor ik ze graag.
mvg
Delta 946
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Het steeds zouter en helderder worden van de Oosterschelde zal daar ook voor veel tussen zitten. Net zo goed als het ontbreken van uitstroom van zoet water, zoals in een delta gebruikelijk is.
marissen francois

Bericht door marissen francois »

Nico Opdebeeck schreef:Bedankt voor de uitleg Ben

Ik stelde deze vraag al met het volgende voorjaar in het achterhoofd. De vorige jaren was de vangst op de Oosterschelde (ten oosten van de Zeelandbrug) naar mijn mening hard achteruit gegaan op platvis. Ik denk dat het slepen op de Oosterschelde schuld heeft aan deze achteruitgang. Dus als de visserijdruk afneemt, nemen de vangsten weer toe.
Misschien zijn er nog andere factoren die de slechtere vangsten bepalen? Dan hoor ik ze graag.
mvg
Delta 946
dat is normaal ben 3 weken er geweest en heb ze nog nooit zo zien slepen.
24 op 24 uur je wordt er niet goed van zal wel te maken hebben met de hoge dieselprijzen .als ze zo voort doen is het scheld zo goed als dood doe zo verder mannen en je toekomst is niet meer verzekerd
mvg delta 159
Ben Biondina

Beste Nico,

Sleepnetvisserij (met de boomkor) is ??n van de zaken die aan de orde is. Blijft, dat de boomkorvisserij naar mijn mening slecht is voor flora en fauna (bodemberoering) in de Oosterschelde.
De 2e zaak is de kering zelf. Voor het plaatsen van de kering waren er ook boomkorvissers en toch was het veel en veel beter.
Een derde oorzaak is het streven van de overheid om het water maar schoner en schoner te krijgen. Mijn mening is: bij een bepaald milieu hoort een bepaald type water Dat is nooit overal hetzelfde.
Een 4e oorzaak is het slepen in de Voordelta. (zie ook 1)
Een 5e oorzaak zou ook wel eens de geweldige toename van de wilde oesters kunnen zijn. Dat weet ik natuurlijk niet zeker (ik ben geen bioloog), maar vast staat dat die oesters het water natuurlijk ongelooflijk zuiveren.

En zo zullen er nog wel meer oorzaken zijn. En niet op de laatste plaats: in een gebied als de Oosterschelde mis ik beschermde gebieden (habitats zo u wenst) waar de vis kan paaien. Naast het beschermen van vogeltjes, door het niet meer mogen betreden van platen, zouden er beschermde gebieden moeten komen waar de vis ongehinderd kan paaien. Ik ga nog een stapje verder: er moeten gebieden worden aangelegd (steenstortingen, rif etc. etc.) waar die mogelijkheid wordt geboden.
Ik heb dat idee recentelijk voorgesteld bij Sportvisserij Nederland (Platform). en ik hoop dat dit in de toekomst gestalte kan krijgen.

Vriendelijke groet,

Ben
D 72
Nico Opdebeeck

Ben

Het is inderdaad kortzichtig van mij geweest om enkel de boomkorvisserij als schuldige aan te wijzen. Ze zijn wel een makkelijk slachtoffer natuurlijk. Ze gaan niet vrijuit maar zijn echter niet de enige schuldige.

De Oosterscheldekering en de andere deltawerken hebben ook een zeer grote impact gehad op de Oosterschelde en haar flora en fauna. Helderder water zorgde voor andere leefomstandigheden waardoor de visstand waarschijnlijk gewijzigd is. Dit aangesterkt door het groene beleid waardoor er minder fosfaten in het water kwamen, zorgde voor het uit balans brengen van het ecosysteem. Hierdoor is mss de oester idd heel goed gaan floreren en kregen we een versterking van het helderder worden van het water. Er verdwijnen (of ze nemen zeker af in aantal) wel vissoorten (schol, bot, zeedonderpad...), maar daar komen er dan weer andere voor in de plaats(zeebaars, toonhaai, lipvis,...).
Misschien is het zaak om de verandering gewoon te ondergaan en de sportvisserij aan te passen. Bv. nieuwe stekken, andere technieken, .... Kijk maar naar de zeebaarsvisserij waar een heel andere aanpak voor gekomen is, en niet ten nadele van de vangsten.
Ergens anders op het forum las ik van Koen dat de feedback die de mensen krijgen, mss beter kan. Zijn er bepaalde bronnen waar de evolutie van de gesprekken misschien te volgen is? Op deze wijze verdwijnen er mss wel wat verkeerde opinies uit de wereld.
Ik blijf in elk geval genieten van elke dag op zee. Hoofdzaak is dat we onze sport kunnen blijven beoefenen, tenslotte, elke dag dat je op zee bent, pakken ze niet meer af.
Met vriendelijke groeten
Nico
Delta 946
Ben Biondina

Beste Nico.

Dank voor je reactie. Je hebt gelijk wat betreft de communicatie. Dat is en blijft moeilijk. Maar er wordt ook heel veel gedaan. Ik lees op het forum maar steeds: er moeten professionele mensen komen etc. etc. Alleen bij onze federatie (FZWN) werken inmiddels 5 beroepskrachten. Mensen in loondienst dus. Daarnaast zo'n 80 vrijwilligers. Bij Sportvisserij Nederland werken 50 professionele krachten. Ma.w.: de georganiseerde sportvisserij in Nederland is gewoon hartstikke professioneel. Ik heb dit al meer geschreven, maar ja......

In Belgi? ligt de situatie anders. Die organisatie is kleiner. Maar ook daar wordt best veel werk verzet door allerlei mensen.

Omdat er zoveel gebeurt, kun je gewoon niet alles vermelden. Maar het zou wel beter kunnen! Aan de andere kant: als je steeds over je eigen successen schrijft, dan komt dat ook wel over als "een dikke nek" zoals ze in Belgi? zeggen.

Het beste is: niet meteen allerlei dingen roepen, maar zoals jij hebt gedaan: gewoon vragen. Ik ben altijd bereid een antwoord te geven. Ook dat hoort bij mijn "job".

Vriendelijke groet,

Ben

(p.s. mijn antwoord is eigenlijk niet aan jou persoonlijk gericht, maar meer algemeen bedoeld.)
Plaats reactie