Quicksilver versus 'hardcore' zeevisboot

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Jean-Philippe v. den Berg

Quicksilver versus 'hardcore' zeevisboot

Bericht door Jean-Philippe v. den Berg »

Goedenavond,

Ik wil een boot aanschaffen waarmee ik zo af en toe kan zeevissen, maar ook elk jaar drie weken rond Corsica kan cruisen. Trailerbaar, van een meter of vijf tot zes?neenhalf, met enig comfort (toilet, twee slaapplaatsen, zonnedek), niet te Spartaans, maar ook wel weer veilig en functioneel, en zeker zeewaardig.

Nou was ik zelf al zover dat een Quicksilver 620SD Flamingo me wel wat leek. Maar dat was totdat ik het archief van jullie website er op nasloeg. En wat ik daar zo links en rechts lees stemt me niet vrolijk. ?Quicksinker? en soortgelijke kwalificaties. Nou wil ik meteen aannemen dat de Orka?s, Warriors, Beekman?s en Sea-hunters beter op hun taak berekend zijn, maar ik krijg, met alle respect, mijn vrouw nooit zover mij toe te staan daar 30 a 35.000 euro aan uit te geven. En ik kan me dat ook wel enigszins voorstellen wanneer ik de specificaties er op nasla. Dat zeevissers ?m gewoon even buitenboord hangen snap ik wel, maar God verhoede dat er zich grotere zaken aandienen zo?n veertig zeemijlen uit de kust. Of biedt de bun dan uitkomst?

Als ik lid zou worden van jullie club, zou ik zo?n Quicksilver dan kunnen uitrusten conform jullie vereisten/voorwaarden, of is dat met zo?n soort boot ?berhaupt niet mogelijk. En als dat dan al lukt, ligt mij dan een toekomst als verenigingsnar in het verschiet met deze kennelijk niet gebruikelijke keus?

Dus samengevat, denkt u dat er een boot bestaat die een aanvaardbaar compromis vormt voor een niet-hardcore zeevisser die zijn vrouw met de aanschaf van zo?n boot ook enig plezier moet gunnen.

Graag uw mening.

Jean-Philippe
Gunther Van Ginneken

quicksilver

Bericht door Gunther Van Ginneken »

hey
ik heb een quicksilver 635 gehad,en deze boot was perfect voor de recreatievisser,alsook voor het meenemen van vrouw en kind!
er zijn betere boten(duurdere),maar quicksilver is zeker een betaalbaar alternatief! 3slaapplaatsen vuurtje,kooksetje,tafeltje en ook nog genoeg kuipruimte om te vissen!
een vaste cabine vond ik beter dan een open model(flamingo)
je kan dan altijd wat beschut gaan zitten!
de modellen zijn nu wel veranderd en duurder geworden!
degene die beweren een quicksilver kapot te varen,weten niet waarover ze spreken!
ook de nieuwe texas boten(dezelfde fabriek!)zijn betaalbaar!
je kan ook modellen met inboard motor kopen(arvor),maar da's een persoonlijke keuze!! maar als je wil traileren geen optie!
grts Gunther

Re: quicksilver

Gunther Van Ginneken schreef:hey
ik heb een quicksilver 635 gehad,en deze boot was perfect voor de recreatievisser,alsook voor het meenemen van vrouw en kind!
er zijn betere boten(duurdere),maar quicksilver is zeker een betaalbaar alternatief! 3slaapplaatsen vuurtje,kooksetje,tafeltje en ook nog genoeg kuipruimte om te vissen!
een vaste cabine vond ik beter dan een open model(flamingo)
je kan dan altijd wat beschut gaan zitten!
de modellen zijn nu wel veranderd en duurder geworden!
degene die beweren een quicksilver kapot te varen,weten niet waarover ze spreken!
ook de nieuwe texas boten(dezelfde fabriek!)zijn betaalbaar!
je kan ook modellen met inboard motor kopen(arvor),maar da's een persoonlijke keuze!! maar als je wil traileren geen optie!
grts Gunther
Hallo Gunther,

Bedankt voor je reactie. Ik kon het me ook niet helemaal voorstellen, want ik had links en rechts van dealers (van overigens meerdere merken) al begrepen dat Quicksilver echt wel leuke 'gooi- en smijtwerk' boten bouwt. Op zich zijn ze ook wel redelijk sober uitgevoerd in verhouding tot de duurdere merken, maar altijd nog van veel meer elementaire zaken voorzien dan de door mij genoemde boten.

Met vriendelijke groet,

Jean-Philippe
walter de landsheer

Bericht door walter de landsheer »

Jean Philippe,
Ikzelf heb een 630sd gehad, het was een prachtboot om met zeer rustig weer te varen, maar vavaf 30 cm golf buisde hij enorm en moest ik mijn ruitenwissers al op zetten.
Ook een minpuntje was de z drive qua onderhoudskosten.
Dan is een arvor misschien een betere keuze , maar hij weegt al vlug 1650 kg, het zal moeilijk zijn om een boot in die prijsklasse te vinden waar je met de familie mee kan varen en een echte visboot.
Groetjes
Ard Hulsen

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo Walter

kan jij mij even noemen wat de onderhouds kosten van een z drive zijn in dit geval ook nog eens duoprop

alvast bedankt

Groeten Ard
Gunther Van Ginneken

walter de landsheer schreef:Jean Philippe,
Ikzelf heb een 630sd gehad, het was een prachtboot om met zeer rustig weer te varen, maar vavaf 30 cm golf buisde hij enorm en moest ik mijn ruitenwissers al op zetten.
Ook een minpuntje was de z drive qua onderhoudskosten.
Dan is een arvor misschien een betere keuze , maar hij weegt al vlug 1650 kg, het zal moeilijk zijn om een boot in die prijsklasse te vinden waar je met de familie mee kan varen en een echte visboot.
Groetjes
juist daarom is een buitenboordmotor beter,die kan je goed trimmen,en hangt niet constant in het water!! veel minder onderhoudskosten ook!
bij mij hing er een evinrude e-tec 90 aan ,perfect!!
maar duik even in het archief want over motoren is al zoveel geschreven,zoveel mensen,zoveel meningen!
trouwens die raider boten lijken me ook niet mis!!
succes met je keuze
grts Gunther
walter de landsheer

Bericht door walter de landsheer »

Ard,
Hangt er vanaf hoeveel je vaart , maar een z drive kost toch vlug enkele
duizenden euro,s.
Hangt ook af van de pk's , hoe zwaarder de motor hoe sneller stukken aan de z drive.
En je moet ook rekenen dat je staartstuk steeds in het zoute water hangt als je in de haven ligt zoals ik.
Het voordeel van een z drive is wel dat het zeer goed stuurt, maar een vaste schroefas zal dan veel voordeliger zijn in onderhoud, of zoals gunther zegt een buitenboord motor.
Ard Hulsen

Hallo Walter

Ik was namelijk aan het kijken naar een andere boot maar had nog niet echt iets op het oog want ik wil wel wat snelheid hebben 20/22 knopen kruis en van de andere kant ook niet te veel onderhoud in elkgeval geen nieuw staartstuk van enkele duizende euro's in afzien bare tijd maar ik wil bij die buitenboordmoter van de benzine af en naar diesel maja dat word een kwestie van wikken en wegen dus....

Groeten

Ard
Maurice Bastings

Bericht door Maurice Bastings »

Dag Jean,

Kijk ook eens naar een Karnic, Finnmaster of Seafox. Visboot maar toch met een kajuitje, toilet, spoelbakje, koelkast etc.
Mvg, Maurice

Delta 1356

Maurice Bastings schreef:Dag Jean,

Kijk ook eens naar een Karnic, Finnmaster of Seafox. Visboot maar toch met een kajuitje, toilet, spoelbakje, koelkast etc.
Hallo Maurice,

Dank voor je reactie. Heb de websites bezocht en het zijn stuk voor stuk mooie boten, maar ben toch bang dat de prijzen wel een heel stuk hoger zullen liggen dan bijvoorbeeld bij Quicksilver.

Is er nou niet gewoon een boot die wat meer comfort biedt dan de al eerder genoemde merken met behoud van de door zeevissers zo gewaardeerde eigenschappen. Ik mag toch aannemen dat er ook wel een betaalbaar compromis is? Ik hoef geen Bavaria of Galeon, maar evenmin een soort kart voor op het water. Of doe ik deze merken nu te kort?

Jean-Philippe
Ard Hulsen

Hallo een shetland mischien ??? die boten veren goed dus waarom niet

Groeten

Ard
Gunther Van Ginneken

boot

wat wel belangrijk is,is wat je met je boot gaat doen!
als je elke week 50mijl gaat bonken naar de noordzeewrakken,zal je echt wel een visboot moeten aanschaffen, type cygnus of zo,vaar je gewoon langs de kust en eigenlijk alleen bij goed weer,dan is de keuze uitgebreider!
veiligheid voor alles zou ik zeggen,je kan met een bootje van 5m zeker ook ver weg,maar qua comfort en veiligheid niet echt ideaal!
deze zomer naar lanzarote geweest en vorig jaar naar gran-canaria, wel daar zie je echt wel veel quicksilver boten rondvaren!! en de momenten dat het daar platte zee is zijn heel schaars! dat zegt toch genoeg!
ook kwestie motoren hetzelfde verhaal,een (te)grote zware motor is echt niet nodig als je in de kustwateren vertoefd! wel genoeg pk's natuurlijk want het kan hard stromen of opeens heel hard spoken op het water!
alles in verhouding zien en dan een goed compromis sluiten kwaliteit-prijs
Marco Van Meeuwen

Bericht door Marco Van Meeuwen »

hallo

ik heb het hier een beetje gevolgd,,,je zoekt een boot om mee te toeren vissen en met de vrouw een mooie dag te beleven
als ik jou was ging ik eens kijken naar de galia boten, meer bepaald de galeon( galia 610) een zeer mooie boot en zeer degelijk.
een vriend van mij heeft er een die vaart als een speer en is bij slecht weer ongeloofelijk stabiel.
wij zelf hebben een seafox 27 PRO maar dat is wat groot om nog te traileren

alvast succes

Marco Van Meeuwen schreef:hallo

ik heb het hier een beetje gevolgd,,,je zoekt een boot om mee te toeren vissen en met de vrouw een mooie dag te beleven
als ik jou was ging ik eens kijken naar de galia boten, meer bepaald de galeon( galia 610) een zeer mooie boot en zeer degelijk.
een vriend van mij heeft er een die vaart als een speer en is bij slecht weer ongeloofelijk stabiel.
wij zelf hebben een seafox 27 PRO maar dat is wat groot om nog te traileren

alvast succes
Hoi,

Bedankt voor je suggesties. Tsja, de zoektocht gaat onverminderd voort. De boot die je aanbeveelt is inderdaad mooi. Had het 'type' ook al bekeken bij Quicksilver, Passport en als bijvoorbeeld Arvor 21. Ook fraai. Ook de Beneteau Flyer reeks geeft mooie compromissen. Maar wordt wel erg gortig met alles er op en er aan. Zit je gewoon op een 40 a 45.000 euro minimaal.
De man die de Sea-hunter boot bouwt geeft op zijn website aan dat de boot ook voor andere activiteiten op het water geschikt is. Misschien moet ik hem eens bellen om te vragen wat er mogelijk is.

Mvg

Jean-Philippe
Wouter Kuystermans

Bericht door Wouter Kuystermans »

zou zeker ook eens bij beekman gaan kijken. de alfa boten zijn er ook in een luxere uitvoering, en wat betreft verschillende mogelijkheden qua inrichting kun je bij beekman ook alle kanten op.
Peter Beeckman

Bericht door Peter Beeckman »

Jean-Philippe,
ik heb zelf een Seahunter gehad en qua vaareigenschappen, afbouw en degelijkheid is dit een topboot, dat kan ik je garanderen. Al ik echter je wensen nalees dan vrees ik toch dat deze boot geen optie voor je is, het is nl. een echte visboot. Als de viseigenschappen primeren zit je zeker goed en je kunt natuurlijk Aad altijd eens contacteren om te zien wat mogelijk is, een heel vriendelijke man die weet waarover hij het heeft en hij zal je met raad en daad bijstaan.
Marcel Oomen

Bericht door Marcel Oomen »

hallo jean-philippe,

neem eens contact met mij op;
ik heb een quicksilver 550( met twee slaapplaatsen,w.c., walkaround, b.b.motor 50 pk, nieuw afneembaar zonnedak).
alles zeer goed onderhouden, maar ben aan het denken aan een iets grotere, en specifieke visboot.
verder alles erop en eraan voor het vissen( uiteraard).
dit voor een veel lagere prijs, als waar jij het over hebt,

grts, marcel D.1013 mjm.oomen@planet.nl
Wim Meert

Quicksilver versus harcore zeevisboot

Bericht door Wim Meert »

Hallo,

Ben nieuw op dit forum en zag dat er hier een aantal mensen uitkeken naar een nieuwe visboot.
Eigenlijk ben ik best wel nieuwsgierig wat jullie nu gekozen hebben als visboot.

Groeten,
Wim
Plaats reactie