aankoop nieuwe motor
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
aankoop nieuwe motor
Hallo, ik wil een nieuwe motor kopen.
Er is heel wat op de markt, maar wat maakt nu echt het verschil
tussen de 4 takt motoren.
Er zijn aardig wat merken op de markt. Veel vaaruren maak ik niet
op een jaar ongeveer tussen de 30 en 40 uur.
Wie kan mij het verschil of eigen ervaringen vertellen.
Rob van der Zande
Delta 30
Er is heel wat op de markt, maar wat maakt nu echt het verschil
tussen de 4 takt motoren.
Er zijn aardig wat merken op de markt. Veel vaaruren maak ik niet
op een jaar ongeveer tussen de 30 en 40 uur.
Wie kan mij het verschil of eigen ervaringen vertellen.
Rob van der Zande
Delta 30
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Hallo Rob,
Zoveel mensen zoveel wensen is de kreet ...
Mijn ervaring met 4 -tact is dat ze prachtig lopen, maar veel zwaarder zijn dan 2-tact en minder snel in toeren klimmen.
Zelf varen we al enige tijd met Evenrude e-tec.
Bijzonder compacte en lichte motoren.
2 tact motoren met directe brandstof injectie zonder rookwalmen, stil en bere sterk, ook bij laag toerental.
Emissie 3 sterren.
Kortom niet te vergelijken met de oude generatie 2-tact motoren.
Bij 4 tact is het vaak het geval dat je naar een zwaardere motor gaat dan dat je aan pk,s eigenlijk nodig hebt om maar koppel te houden.
Als je voor kracht en lichtgewicht gaat dan is mijn keuze e-tec.
maar zoals met alles .. dit is heel erg persoonlijk.
Geluk met je keuze.
Groeten Alex.
PS : ik geloof dat mercury inmiddels ook een vernieuwde 2-tact lijn heeft.
Zoveel mensen zoveel wensen is de kreet ...
Mijn ervaring met 4 -tact is dat ze prachtig lopen, maar veel zwaarder zijn dan 2-tact en minder snel in toeren klimmen.
Zelf varen we al enige tijd met Evenrude e-tec.
Bijzonder compacte en lichte motoren.
2 tact motoren met directe brandstof injectie zonder rookwalmen, stil en bere sterk, ook bij laag toerental.
Emissie 3 sterren.
Kortom niet te vergelijken met de oude generatie 2-tact motoren.
Bij 4 tact is het vaak het geval dat je naar een zwaardere motor gaat dan dat je aan pk,s eigenlijk nodig hebt om maar koppel te houden.
Als je voor kracht en lichtgewicht gaat dan is mijn keuze e-tec.
maar zoals met alles .. dit is heel erg persoonlijk.
Geluk met je keuze.
Groeten Alex.
PS : ik geloof dat mercury inmiddels ook een vernieuwde 2-tact lijn heeft.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
ik heb al de nodige informatie gewonnen, maar de evinrude e tec
is juist zwaarder dan de meeste 4 takt motoren in de pk,s dat ik
een mototr zoek. dus als ik voor een e tec zou gaan is het
voordeel puur de snelheid en het eerder in plan? zijn?
want met de E tec heb je nog steeds meng smering nodig of niet?
zelf vindt ik tot nu toe de yamaha wel een goede optie.
Honda ook, maar die is stukken duurder dan alle andere in vergelijking
is juist zwaarder dan de meeste 4 takt motoren in de pk,s dat ik
een mototr zoek. dus als ik voor een e tec zou gaan is het
voordeel puur de snelheid en het eerder in plan? zijn?
want met de E tec heb je nog steeds meng smering nodig of niet?
zelf vindt ik tot nu toe de yamaha wel een goede optie.
Honda ook, maar die is stukken duurder dan alle andere in vergelijking

-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: di okt 30, 2007 10:38 am
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Klopt, met een e-tec heb je een olietankje onder de kap ( en met de zwaardere types een losse olietank ) ... maar het verbruik met XD100 olie is zo vreselijk weinig...kan je geen mengsmering noemen zoals vroeger met de oude generatie 2-tact.
Zwaarder dan een 4-tact ????
Lijkt me erg sterk ..
Het voordeel is idd het hoge koppel, dus de trekkracht van de motor.
Veel sterkte met beslissen, want het is geen pakje boter wat je koopt.
Groetjes Alex.
Zwaarder dan een 4-tact ????
Lijkt me erg sterk ..
Het voordeel is idd het hoge koppel, dus de trekkracht van de motor.
Veel sterkte met beslissen, want het is geen pakje boter wat je koopt.
Groetjes Alex.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Rob,
Ik ga het niet controleren, je hebt vast je huiswerk gedaan.
Maar als je het over een 40 Pk motor hebt, achter wat voor boot ga je die hangen ??
Een aantal jaren geleden voeren we vanaf s'Gravenzande met een orka 460 met een 40 PK 2-tact. Dat ging prima !! Nog niet zo lang geleden had ik een 40 Pk 4-tact van Mercury achter een speedbootje hangen van 4 .70, dat was een drama als we wat gewicht achterin hadden. Hij kwam simpelweg niet in plane !!! Een 40 Pk 4-tact is met alle respect gewoon een slagroomkloppertje vergeleken met elke 40 Pk 2 tact.
Je ziet ook vaak dat 4-tact motoren eigenlijk te veel vermogen hebben voor de boot waar ze aan hangen........ dat is niet voor niks, zo compenseer je het lagere koppel bij lage toerentallen, gewoon nog meer Pk's en dus meer geld uitgeven.....
Ik ben gewoon geen 4-tact fan meer ..... ondanks dat het prachtig loopt.
2-tact is simpel, makkelijker en goedkoper in onderhoud, verbruikt in de huidige generatie motoren net zo weinig ( of veel ) als een 4-tact en heeft gewoon veel meer kracht.
Denk er maar eens over na ..... uiteraard is dit mijn mening, zo zijn er nog 1000 andere meningen.
Zoek ook eens op dit forum naar e-tec ...kom je nog een paar discussie's tegen.
Groeten Alex D561
Ik ga het niet controleren, je hebt vast je huiswerk gedaan.
Maar als je het over een 40 Pk motor hebt, achter wat voor boot ga je die hangen ??
Een aantal jaren geleden voeren we vanaf s'Gravenzande met een orka 460 met een 40 PK 2-tact. Dat ging prima !! Nog niet zo lang geleden had ik een 40 Pk 4-tact van Mercury achter een speedbootje hangen van 4 .70, dat was een drama als we wat gewicht achterin hadden. Hij kwam simpelweg niet in plane !!! Een 40 Pk 4-tact is met alle respect gewoon een slagroomkloppertje vergeleken met elke 40 Pk 2 tact.
Je ziet ook vaak dat 4-tact motoren eigenlijk te veel vermogen hebben voor de boot waar ze aan hangen........ dat is niet voor niks, zo compenseer je het lagere koppel bij lage toerentallen, gewoon nog meer Pk's en dus meer geld uitgeven.....
Ik ben gewoon geen 4-tact fan meer ..... ondanks dat het prachtig loopt.
2-tact is simpel, makkelijker en goedkoper in onderhoud, verbruikt in de huidige generatie motoren net zo weinig ( of veel ) als een 4-tact en heeft gewoon veel meer kracht.
Denk er maar eens over na ..... uiteraard is dit mijn mening, zo zijn er nog 1000 andere meningen.
Zoek ook eens op dit forum naar e-tec ...kom je nog een paar discussie's tegen.
Groeten Alex D561
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
Hoi,
ik heb een rana 17 fisk, niet echt een plane boot dus.
maar ik heb me wat in de techniek van de e tec verdiept,
en ik heb hier wel oren naar. Ik weet dat ze bij zwemer een
40pk te koop hebben. Ik wil daar komend weekend langs gaan.
Ik ben toch niet van plan naar de wrakken te gaan, meer de voordelta
Grevelingen en Oosterschelde. Hiervoor had ik wel een bootje waarmee
ik naar de wrakken ging (4x per jaar) . Toen heb ik besloten om daarmee
te stoppen en die enkele keer als opstapper mee tegaan met een offshore.
De visserij die ik doe is puur bodem visserij met mijn zoontje.
Je begrijpt wel dat snelheid me niet heel veel uitmaakt, en plane ook niet.
Echt afstand varen doe ik niet, op misschien een keer naar de meerkerk
na met een windstille dag.
Al met al wordt de keus er nog niet makkelijker op
ik heb een rana 17 fisk, niet echt een plane boot dus.
maar ik heb me wat in de techniek van de e tec verdiept,
en ik heb hier wel oren naar. Ik weet dat ze bij zwemer een
40pk te koop hebben. Ik wil daar komend weekend langs gaan.
Ik ben toch niet van plan naar de wrakken te gaan, meer de voordelta
Grevelingen en Oosterschelde. Hiervoor had ik wel een bootje waarmee
ik naar de wrakken ging (4x per jaar) . Toen heb ik besloten om daarmee
te stoppen en die enkele keer als opstapper mee tegaan met een offshore.
De visserij die ik doe is puur bodem visserij met mijn zoontje.
Je begrijpt wel dat snelheid me niet heel veel uitmaakt, en plane ook niet.
Echt afstand varen doe ik niet, op misschien een keer naar de meerkerk
na met een windstille dag.
Al met al wordt de keus er nog niet makkelijker op

-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:33 pm
motor
een e-tec is inderdaad een zeer goede optie,vooral omdat deze een minimum aan onderhoud nodig heeft!!
en het olieverbruik bij een 1/100 verhouding is echt te verwaarlozen bij beperkt gebruik! (5l = 55euro)
geen gedoe met deze motor ,geen choke of handgas inschakelen, gewoon sleuteltje omdraaien en varen maar!!!
ikzelf had een 90pk(boot 1000kg) en deze verbruikte bij gemiddeld verbruik 1l op 2.3 km! (soms wel tot 55km/u) meestal wel kalmer natuurlijk!
kortom een goede keuze,maar dat is zoals alex al zei mijn persoonlijke mening(ervaring) en zo zijn er vele!!
en het olieverbruik bij een 1/100 verhouding is echt te verwaarlozen bij beperkt gebruik! (5l = 55euro)
geen gedoe met deze motor ,geen choke of handgas inschakelen, gewoon sleuteltje omdraaien en varen maar!!!
ikzelf had een 90pk(boot 1000kg) en deze verbruikte bij gemiddeld verbruik 1l op 2.3 km! (soms wel tot 55km/u) meestal wel kalmer natuurlijk!
kortom een goede keuze,maar dat is zoals alex al zei mijn persoonlijke mening(ervaring) en zo zijn er vele!!
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Rob, ik zou die gewichtsvergelijking bij zwemer gelijk nog maar eens navragen. Volgens mij is de 40 pk etec een stuk lichter.
( Kleiner motorblok, geen nokkenas en toebehoren e.d.)
Los van de (kennelijk) uitstekende prestaties van de 2 tact zou ik voor de spiegel van een Rana, (waarmee je met 40 pk vermogen volgens mij op je max. zit) kiezen voor de lichtste motor en altijd rustig optrekken !
Groet
Dre
( Kleiner motorblok, geen nokkenas en toebehoren e.d.)
Los van de (kennelijk) uitstekende prestaties van de 2 tact zou ik voor de spiegel van een Rana, (waarmee je met 40 pk vermogen volgens mij op je max. zit) kiezen voor de lichtste motor en altijd rustig optrekken !
Groet
Dre
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
De E Tec in dez pk klasse is juist zwaarder dan de gemiddelde 4 takt.
De E tec zit op 105 kg dat is 20 kg zwaarder dan de yamaha f40
die 84 kg weegt, de ander 4 takt motoren van deze klasse zit zo rond
de 100 kg. Ik ben er nog steeds niet uit. Wel heb ik al contact gehad
met zwemer, die hebben een e tec 40 maar ook een 40 pk yamaha
4 takt, dus ik ben er nog niet uit.
Ik houd jullie op de hoogte
De E tec zit op 105 kg dat is 20 kg zwaarder dan de yamaha f40
die 84 kg weegt, de ander 4 takt motoren van deze klasse zit zo rond
de 100 kg. Ik ben er nog steeds niet uit. Wel heb ik al contact gehad
met zwemer, die hebben een e tec 40 maar ook een 40 pk yamaha
4 takt, dus ik ben er nog niet uit.
Ik houd jullie op de hoogte

-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
Nou ik heb een keus gemaakt.
Naar veel wikken en wegen.
Eerst een goed nagedacht wat nu eigenlijk nodig is voor
de visserij die ik doe. Ik ben een pure bodem visser.
En af en toe zeebaars. Maar altijd op de Grevelingen,
Oosterschelde en voor de kering.
En ik heb eigenlijk niet eens een 40 pk nodig, ook het gewicht
van 100 kg of meer (ook voor de e tec ) speelde een rol.
Ik heb veel gevraagd en vergeleken, maar het wordt een nieuwe
Suzuki 25 pk 4 takt, ook met 3 jaar garantie.Voor de visserij die ik
doe, en achter mijn rana een prima motortje. Ook speelde het
een rol dat dat manneke van me er ook mee moet kunnen varen.
Dus de knoop is doorgehakt. mvg Rob
Naar veel wikken en wegen.
Eerst een goed nagedacht wat nu eigenlijk nodig is voor
de visserij die ik doe. Ik ben een pure bodem visser.
En af en toe zeebaars. Maar altijd op de Grevelingen,
Oosterschelde en voor de kering.
En ik heb eigenlijk niet eens een 40 pk nodig, ook het gewicht
van 100 kg of meer (ook voor de e tec ) speelde een rol.
Ik heb veel gevraagd en vergeleken, maar het wordt een nieuwe
Suzuki 25 pk 4 takt, ook met 3 jaar garantie.Voor de visserij die ik
doe, en achter mijn rana een prima motortje. Ook speelde het
een rol dat dat manneke van me er ook mee moet kunnen varen.
Dus de knoop is doorgehakt. mvg Rob
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
Hey Alex, zijn weer een poosje verder.
Mijn rana is waarschijnlijk verkocht
ja ondanks die
mooie lijn
Maar met mijn vorig visbootje ging ik toch altijd wat verder, en eigenlijk wilde ik dat toch weer ( mijn vrouw begrijpt er niets van en zegt of ik ooit nog eens tevreden kan zijn)
Maar ik heb een ander boot op het oog waar ik komende week ga kijken.
En jawel er zit een evinrude E Tec achter, van 75 Pk.
Ik ga nog een proef vaart houden, dus ben benieuwd
Zijn er nog tips en heb je nog raad waar ik op moet letten?
Grt
Rob
Delta 30
Mijn rana is waarschijnlijk verkocht

mooie lijn


Maar ik heb een ander boot op het oog waar ik komende week ga kijken.
En jawel er zit een evinrude E Tec achter, van 75 Pk.
Ik ga nog een proef vaart houden, dus ben benieuwd

Zijn er nog tips en heb je nog raad waar ik op moet letten?
Grt
Rob
Delta 30
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Rob,
Ik ben ook geen expert uiteraard maar ja waar let je op ...
Schroef niet krom ?
As niet krom ?
Kleur van de olie in het reservoir, de bruine olie is de XD100 ( als er originele olie in zit ), laat je niet misleiden door de kleur van de olieslangen die kunnen groenachtig zijn.
Bruine XD 100 evinrude Johnson olie
Computer ook laten afstellen op XD 100
Dan is het olieverbruik minimaal en dat is weer beter voor de portemonnee en het millieu !!
Er is op het moment een terug roep aktie voor de e-tec, mijn 75 PK van modeljaar 2008 moet voor een naaldje in de dampafscheider ???
Even contact opnemen met een dealer en ik wist dat er geen haast bij was, kan tijdens de eerst beurt. ( Zwemer Watersport in Kamperland )
Bougies, er staat een streepje op de bougies , dat is niet voor niks moeten in lijn staan met een merk. Heeft te maken met de vonkkracht van de bougie ( ff bougie voor je nemen en je weet dat achter het boogje de vonk minder effect heeft ), dus stand bougie, maar zal bij normaal onderhoud wel in orde zijn.
Niet schrikken van de kracht van de motor he !!!
Achter welke boot hangt hij ??
Groetjes Alex D561
Ik ben ook geen expert uiteraard maar ja waar let je op ...
Schroef niet krom ?
As niet krom ?
Kleur van de olie in het reservoir, de bruine olie is de XD100 ( als er originele olie in zit ), laat je niet misleiden door de kleur van de olieslangen die kunnen groenachtig zijn.
Bruine XD 100 evinrude Johnson olie
Computer ook laten afstellen op XD 100
Dan is het olieverbruik minimaal en dat is weer beter voor de portemonnee en het millieu !!
Er is op het moment een terug roep aktie voor de e-tec, mijn 75 PK van modeljaar 2008 moet voor een naaldje in de dampafscheider ???
Even contact opnemen met een dealer en ik wist dat er geen haast bij was, kan tijdens de eerst beurt. ( Zwemer Watersport in Kamperland )
Bougies, er staat een streepje op de bougies , dat is niet voor niks moeten in lijn staan met een merk. Heeft te maken met de vonkkracht van de bougie ( ff bougie voor je nemen en je weet dat achter het boogje de vonk minder effect heeft ), dus stand bougie, maar zal bij normaal onderhoud wel in orde zijn.
Niet schrikken van de kracht van de motor he !!!



Achter welke boot hangt hij ??
Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am