Pagina 1 van 1

Accu probleem!!

Geplaatst: do apr 16, 2015 7:42 pm
door Tom bakker
Heb in de boot 2 accu,s staan deze zijn aangesloten op een keuzeschakelaar van Vetus.
De 1e gebruik ik als startaccu (88amp) en de andere als lichtaccu (75amp)
Bij het starten staat hij dus op de startaccu (1) motor starten en daarna de
electrische lier aan.
Heb al verschillende keren gehad dat de lier nog maar net rond gaat, dus te weinig volt krijgt, en dat ik op de lichtaccu helemaal niet meer kan starten.
De aparatuur is aangesloten op de + van de hoofdschakelaar, dus hangt aan de accu die dan is ingeschakeld. Of dit een goede aansluiting is weet ik niet, of zou je de aparatuur rechtstreeks op de lichtaccu aansluiten?
Om de startaccu zo min mogelijk te gebruiken moet je dus na het starten en gebruik van je lier, tijdens het draaien van de motor overschakelen op accu (2) lichtaccu zodat deze kan opladen. Mag je overschakelen met een draaiende motor?
Tijdens het varen word dan de lichtaccu opgeladen.
Bij een volgende vaart kan je dan omschakelen om ook de startaccu bij te laden.
Kan natuurlijk ook op 1en2 zetten zodat ze gelijktijdig worden geladen, maar dat doe ik liever niet omdat de volle accu het dan verdeeld over de andere.
Of zouden jullie een relais plaatsen tussen de accu,s en de keuzeschakelaar er tussenuit.
Wie heeft een tip om het probleem op te lossen, zodat beide accu,s worden geladen en je niet voor problemen komt te staan op het water?
Graag reactie,

Gr. Tom

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: do apr 16, 2015 8:54 pm
door Meiert Kers
Hallo Tom,
Ik heb een cyrix scheidingsrelais ertussen als de motor loopt worden beide accu's geladen als de motor uitstaat worden de accu's gescheiden je heb dus 1 accu waar de motor op aangesloten is en je verbruikers op de andere accu dus als je de verbruikers accu leeg trekt hou je altijd een volle accu over om te starten zonder schakelaars om te zetten alles gaat automatisch je heb er dus geen omkijken naar. De lier zou ik op de accu van de motor zetten en alleen gebruiken als de motor loopt.
Je kan met dit relais ook nog een drukschakelaar aansluiten zetten dan wordt er voor 30 seconden beide accu's gekoppeld voor meer power mocht de accu afgezwakt zijn.
Ik heb met dit systeem nog nooit stroom problemen gehad meestal als ik terug komt van het varen zet ik een druppel lader op de verbruikers accu en dan worden beide accu's geladen.
Dit alles kost nog geen 50 euro.

Gr. Meiert
DELTA1529

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: do apr 16, 2015 8:55 pm
door Mario Wauters
Dag Tom
Juist je berichtje gelezenover je accu's.
Ik heb een beekman met 2 accu's en een sleutel ofwel startaccu ofwel alle twee simpel en goed.
Starten doe ik met de sleutel af dwz alleen startaccu zodra de motor draait zet ik de sleutel aan en word er bijgeladen,als ik op anker ga en de motor stilleg gaat de sleutel af dus accesoires alleen op de tweede batterij om niet alletwee de batterijen leeg te trekken.Bij vertrek starten en sleutel terug op om bij te laden en de ankerwinch te gebruiken die nogal wat stroom wil.Tot hiertoe nog geen enkel probleem gehad tot hiertoe ik meet wel altijd voor vertrek na lange stilstand mijn batterijen als test en laad desnoods bij .Mijn bootje is nu 7jaar met 4200ml volgens de gps en nog altijd dezelfde batterijen .
De batterijen helemaal ontladen is natuurlijk nooit goed er wel soorten die daar goed tegen kunnen maar die zijn prijzig.

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: vr apr 17, 2015 7:34 am
door Mark Stuyck
Beste Mario,

Hoe meet jij je batterijen voor vertrek?
Met een voltmeter/multimeter lukt dit niet. Je ziet enkel de spanning, niet de batterijconditie.
De meter kan perfect meer dan 12 V weergeven als uw batterijen niet ok zijn.
Om een 12 V batterij te testen moet je die belasten en daarvoor heb je een specifiek toestel nodig.
Mee opletten dus.

Mvg,

Mark

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: za apr 18, 2015 5:29 am
door walter de landsheer
Tom,
Ik had vroeger ook dat probleem tot ik een druppellader heb laten plaatsen !!
NOOIt meer problemen gehad, en ook bij elk onderhoud batterijen laten testen !!
Walter

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: za apr 18, 2015 9:21 pm
door Tom bakker
Ha Walter,

Neem dan aan dat je boot op het droge is als hij aan de druppellader staat.
Of heb je bij je ligplaats walstroomvoorziening?
Anders wordt het moeilijk denk ik.

Gr. Tom

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: zo apr 19, 2015 7:43 pm
door Mario Wauters
Ik dacht is mijn mening en kennis ,ik meet mijn batterij als die meer dan 12v geeft is die in orde optimaal is 13,5 -13,8.

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: zo apr 19, 2015 8:44 pm
door Mark Stuyck
Dag Mario,

Dat is dus een misvatting.
Ik heb hier een batterij staan en als je meet geeft die 13,5 V.
Maar je krijgt er geen boot meer mee gestart en geen GPS meer mee opgestart.
Daarom dient controle van een batterij met een speciale belastingsmeter te gebeuren.
Vroeger waren dat 2 ijzeren pinnen met een weerstandsspiraal en een meter tussen. Gaf een hoop vonken als je dit op de polen zette en een gloeiende draad (de weerstand).
Nu zijn die toestellen iets moderner en ook veiliger.

Mvg,

mark

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: ma apr 20, 2015 7:48 am
door Koen De Bièvre
Klopt als een zwerende vinger! ik heb ooit een batterij volledig onder water staan gehad door een gescheurd zeil op een hele oude boot (geen loosplug) en als je daar een meter op zette kwam daar nog 12,8 volt uit, maar de ampères die je nodig hebt om ook maar iets aan te slingeren, die waren helaas overleden door verdrinking... Met een multimeter kom je er niet.

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: ma apr 20, 2015 8:25 am
door Frans Salvo
zelfde verhaal met een draad die ergens gekwetst is en/of bijna doorgescheurd.
Als je gaat meten heb je er nog steeds meer dan 12 V op maar zet je er belasting op (aanzetten toestel dus) dan val je onmiddellijk terug op amper 1 V.
Kan behoorlijk lastig zijn om op te speuren.... heb ik mogen ondervinden

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: ma apr 20, 2015 1:36 pm
door Tom bakker
Ha Frans,

Is inderdaad niet makkelijk om het probleem te vinden.
Heb de + en - van de motor losgekoppeld van de hoofdschakelaar en rechtstreeks op de accu aangesloten en start onmiddelijk, dus het lijkt ergens in de bedrading te zitten.
Neem aan dat accu,s niet leeglopen in een paar maanden tijd als de hoofdschakelaar uit staat.

Gr.Tom

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: di apr 21, 2015 5:24 am
door walter de landsheer
Tom,
Mijn boot is verkocht, maar ik had idd stroom in de haven ( gratis) !!
Dit was verrekend met het liggeld in colijnsplaat !!
Walter

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: do apr 23, 2015 11:42 am
door Dre Frijters
Misschien was er al aan gedacht, maar zeker bij groot- en zwaarverbruikers zoals startmotor, is een juiste diameter van de (start-) kabelverbindingen, in verhouding tot de lengte, van groot belang voor de weerstand en blijvende conditie van die kabel. Ook juiste kabelogen en -verbindingen.

Groet,
Dre.

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: zo apr 26, 2015 5:11 pm
door Mario Wauters
Klopt inderdaad heb hier en daar ook wat geïnformeerd en je hebt dus een spanningsmeter nodig om een juiste test te doen,nog een vraagje als ik bv belasting op mijn batterij zet gps marifoon enzo kan ik dan met een de multimeter wel een goede test doen ,of alles vergeten en maar ieder jaar de test laten doen als de motor op onderhoud gaat .

Re: Accu probleem!!

Geplaatst: zo apr 26, 2015 8:43 pm
door Mark Stuyck
Zonder het juiste toestel kan je dit niet zelf doen.
Met een multimeter lukt het niet.

Mvg,

mark