tractiebatterij versus startbatterij
Geplaatst: zo mei 18, 2014 1:34 pm
Hallo,
Naar aanleiding van eerdere posts waarin een Cyrix scheidingsrelais werd aanbevolen, heb ik me ook zo'n relais aangeschaft. Met dit relais heb je dus een startbatterij, dewelke na de start als eerste wordt opgeladen en een "utility-batterij" waaraan stroom wordt onttrokken wanneer de motor niet draait en er stroom nodig is (en pas wordt bijgeladen NADAT de startbatterij terug volledig opgeladen is).
Er is nog een mogelijk met dit relais om een externe drukknop te plaatsen. Wanneer je deze drukknop 1x bedient, wordt uw 2 de batterij (de utility-batterij) voor 30sekonden parallel met de startbatterij geschakeld om extra vermogen richting startmotor te kunnen sturen (wanneer bvb uw startbatterij niet genoeg vermogen meer kan leveren om te starten).
Nu mijn vraag: kan ik niet beter een tractiebatterij ipv een klassieke startbatterij plaatsen voor de stroomverzorging bij een niet draaiende motor (utility-batterij)? Startbatterijen kunnen korte tijd een hoge stroom leveren maar kunnen slecht tegen diepe ontladingen waarbij tractiebatterijen geen hoge stroom kunnen leveren maar geen probleem hebben om diep te ontladen.
Zijn er trouwens nog leden met tractiebatterijen aan boord?
Met vriendelijke groeten,
Naar aanleiding van eerdere posts waarin een Cyrix scheidingsrelais werd aanbevolen, heb ik me ook zo'n relais aangeschaft. Met dit relais heb je dus een startbatterij, dewelke na de start als eerste wordt opgeladen en een "utility-batterij" waaraan stroom wordt onttrokken wanneer de motor niet draait en er stroom nodig is (en pas wordt bijgeladen NADAT de startbatterij terug volledig opgeladen is).
Er is nog een mogelijk met dit relais om een externe drukknop te plaatsen. Wanneer je deze drukknop 1x bedient, wordt uw 2 de batterij (de utility-batterij) voor 30sekonden parallel met de startbatterij geschakeld om extra vermogen richting startmotor te kunnen sturen (wanneer bvb uw startbatterij niet genoeg vermogen meer kan leveren om te starten).
Nu mijn vraag: kan ik niet beter een tractiebatterij ipv een klassieke startbatterij plaatsen voor de stroomverzorging bij een niet draaiende motor (utility-batterij)? Startbatterijen kunnen korte tijd een hoge stroom leveren maar kunnen slecht tegen diepe ontladingen waarbij tractiebatterijen geen hoge stroom kunnen leveren maar geen probleem hebben om diep te ontladen.
Zijn er trouwens nog leden met tractiebatterijen aan boord?
Met vriendelijke groeten,