Pagina 1 van 1

tractiebatterij versus startbatterij

Geplaatst: zo mei 18, 2014 1:34 pm
door joeri wilmssen
Hallo,


Naar aanleiding van eerdere posts waarin een Cyrix scheidingsrelais werd aanbevolen, heb ik me ook zo'n relais aangeschaft. Met dit relais heb je dus een startbatterij, dewelke na de start als eerste wordt opgeladen en een "utility-batterij" waaraan stroom wordt onttrokken wanneer de motor niet draait en er stroom nodig is (en pas wordt bijgeladen NADAT de startbatterij terug volledig opgeladen is).
Er is nog een mogelijk met dit relais om een externe drukknop te plaatsen. Wanneer je deze drukknop 1x bedient, wordt uw 2 de batterij (de utility-batterij) voor 30sekonden parallel met de startbatterij geschakeld om extra vermogen richting startmotor te kunnen sturen (wanneer bvb uw startbatterij niet genoeg vermogen meer kan leveren om te starten).

Nu mijn vraag: kan ik niet beter een tractiebatterij ipv een klassieke startbatterij plaatsen voor de stroomverzorging bij een niet draaiende motor (utility-batterij)? Startbatterijen kunnen korte tijd een hoge stroom leveren maar kunnen slecht tegen diepe ontladingen waarbij tractiebatterijen geen hoge stroom kunnen leveren maar geen probleem hebben om diep te ontladen.

Zijn er trouwens nog leden met tractiebatterijen aan boord?


Met vriendelijke groeten,

Re: tractiebatterij versus startbatterij

Geplaatst: ma mei 19, 2014 10:43 am
door Koen De Bièvre
Ik heb voor mijn apparatuur een halftractiebatterij staan. Zo'n dikke, relatief zware klomp... Een aparte startbatterij die enkel de motor bedient en een startbatterij waar een kleinere plotter en de dsc-marifoon aanhangt om een volledig gescheiden dubbele uitrusting te hebben. Die halftractiebatterij voor je apparatuur is altijd een goed idee. Je kan deze diep ontladen zonder dat er schade optreedt. Als je dat met een startbatterij een paar keer doet is ze kapot.

Ik kan de halftractiebatterij desgewenst schakelen met de startbatterij voor extra vermogen indien er wat mis is met de startbatterij. Je kan starten van een halftractiebatterij.

Re: tractiebatterij versus startbatterij

Geplaatst: ma mei 19, 2014 3:46 pm
door joeri wilmssen
@ Koen,

Bedankt voor het antwoord. We gaan dus voor een halftractiebatterij. (12VDC 85A)

MVG, Joeri

Re: tractiebatterij versus startbatterij

Geplaatst: ma mei 19, 2014 5:43 pm
door Rien Meijs
Joeri ik heb er ook twee van 85 op zitten nooit geen problemen mee kan ze in elke stand schakelen 1 of 2 of samen heb er eerst twee verschillende op gehad maar dat was geen succes de zwaarste ging steeds stuk nu gaan last meer van altijd voldoend stroom aan boord gr delta 1385