Na het quota voor de sportvissers, is blijkbaar de volgende stap on voorbereiding; tenminste als de geruchten kloppen.
Die geruchten worden in ieder geval hardnekkiger en zouden er op neer komen dat sommigen willen dat de sportvisserij wordt beperkt tot 6 mijl uit de kust, zowel in Nederland en België.
Net zoals het vrij duidelijk was wie er achter de quota-regeling zat, is het ook hier duidelijk wie er echt voordeel uit haalt; en dat is niet de ARM 18... om maar iets te noemen.
Ik vraag me dan ook af of er nog leden/sportvissers zijn die dezelfde geruchten hebben opgevangen ?
Geruchten vanuit Frankrijk stellen bovendien dat vanaf 1/1/2014 sportvissers nog maximaal 11 zeebaarzen mogen aan boord hebben; 11 per boot en zelfs niet per persoon !
Wat al wel zeker is, is dat Johan Vande Lanotte het visgebied van de Nieuwpoortse hobby-garnaalvissers vanaf 1/1/2014 met meer dan 50% wil beperken. Voor de vorm kan er hiertegen nog wel geprotesteerd worden, maar de beslissing is genomen en het verboden gebied is al aangewezen.
En al deze beperkingen voor de sportvisser worden er door gedrukt zonder dat er ook maar 1 compensatie is; en nog erger : zonder dat de beroepssector ook maar 1 bijkomende beperking/quota/reservaatregeling wordt opgelegd.
Soms zelfs nog erger : in Frankrijk is de min maat voor zeebaars voor de sportvisser 42 cm; voor het beroep is dat 36 cm....
En ter herinnering : het quota voor kabeljauw dat de beroepssector werd opgelegd, bij de 1e keer dat er sprake was van een quota op kabeljauw, is ondertussen quasi verdubbeld, en dat door allerlei aanpassingen en spitsvondigheden.
Het quota van 15 kg kabeljauw voor de sportvisser is wel nog steeds 15 kg..... Iedereen gelijk voor de wet; alleen hebben sommigen “meer gelijk”.
Het quota-debacle in Nederland heeft aangetoond hoe hopeloos verdeeld (SN) en hoe onverschillig de sportvisserij zelf is.
Ik twijfel er eigenlijk niet meer aan dat we binnen een paar jaar alleen nog met onze bootjes netjes binnen de 6 mijl en alleen nog op platvis mogen vissen.
Ik kan alleen maar hopen dat er, vanuit de toeleveranciers van de sportvisserij, iemand gaat opstaan en het voortouw nemen. Misschien dat er vanuit die hoek meer slagkracht is om de politiek aan te sturen en een stokje te steken voor deze idiotie.
Einde van de kleine-boot-visserij nakend ?
-
-
Re: Einde van de kleine-boot-visserij nakend ?
Beste Frans. Het is inderdaad huilen met de pet op.Het kan echt niet door de beugel dat wij altijd weer de boter hebben gegeten . Hoeveel was de limiet weer voor de zeebaars door beroepsvissers. Lieve mensen , verleden zaterdag op de markt in Goes lagen zeebaarsjes van echt niet meer dan 25 a 26 cm en daar heb ik echt getuigen van . Heren van de overheid doe aub uw oogjes eens open want ook jullie moeten eens voor de Opperrechter verschijnen en Die is niet mals hoor . Weet je wat ? ik ben vele jaren lid van de Deltavissers en ik weet niet eens hoe een zeebaars er uit ziet ( moet eens iemand mij vertellen) ik vis op de Oosterschelde altijd op een plaats waar die met zijn brede armen juist is gepasseerd , dus in jaren geen zeebaars gevangen wel een kleintje dat ontsnapt is aan de netten , maar hij mag weer meteen in zijn ornament en andermaal weer niets gevangen op die o zo mooié Oosterschelde. En wat ik de overheid wou zeggen . ik was verleden Zondag op de viswedstrijd aan de Neeltje Jans , wel vrienden ik denk dat alle bootjes met elkaar geteld , geen 10 zeebaarzen zijn gevangen. ik heb met veel bewondering gekeken naar de inrichters die ieder visje waar ze aan twijfelden nagemeten hebben om zeer plichtsbewust tengoede te komen aan alle reglementen ten goede aan de visserij om het bestand in ere te houden. Proficiat jongens , doe zo voort. En vergeet niet vrienden samen zijn we sterk als het er op aan komt. Groetjes aan mijn visvrienden en aan alle mensen van goede wil. Delta 650 Feans.
-
Re: Einde van de kleine-boot-visserij nakend ?
Frans, ik heb mijn reactie onder "Onze ruime voordelta gezet"
Mocht dat gerucht ook maar een tikkeltje waarheid bevatten, dan denk ik dat we het in VIBEG gaan meemaken....
Mocht dat gerucht ook maar een tikkeltje waarheid bevatten, dan denk ik dat we het in VIBEG gaan meemaken....