Pega trailer
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm
Pega trailer
Hallo,
Daarnet heb ik de beide wielen van mijn geremde Pega 1350kg trailer er 1 voor 1 even af genomen voor controle van corrosie en de staat van de lagers.
Hierbij viel het mij op dat het niet evident is om even 'snel' een wiel eraf te nemen wegens de steun die voor het wiel hangt. Ik moest dus voor, achter en in het midden wat vijzen losdraaien om de steun een beetje te kunnen weghalen om dan pas het wiel te kunnen verwijderen.
nu heb ik 2 vragen:
1/ Is er iemand die deze beide steunen heeft aangepast om wanneer je bvb. een platte band zou krijgen onderweg, dit makkelijker en sneller te herstellen zou zijn zonder eerst een steun te moeten demonteren?
2/ Hoe kan je de staat van de wiellagers controleren? Toen het wiel eraf was kon ik in ieder geval makkelijk de naaf ronddraaien.
Met dank bij voorbaat, Joeri
Daarnet heb ik de beide wielen van mijn geremde Pega 1350kg trailer er 1 voor 1 even af genomen voor controle van corrosie en de staat van de lagers.
Hierbij viel het mij op dat het niet evident is om even 'snel' een wiel eraf te nemen wegens de steun die voor het wiel hangt. Ik moest dus voor, achter en in het midden wat vijzen losdraaien om de steun een beetje te kunnen weghalen om dan pas het wiel te kunnen verwijderen.
nu heb ik 2 vragen:
1/ Is er iemand die deze beide steunen heeft aangepast om wanneer je bvb. een platte band zou krijgen onderweg, dit makkelijker en sneller te herstellen zou zijn zonder eerst een steun te moeten demonteren?
2/ Hoe kan je de staat van de wiellagers controleren? Toen het wiel eraf was kon ik in ieder geval makkelijk de naaf ronddraaien.
Met dank bij voorbaat, Joeri
Somnium
Delta 1609
Delta 1609
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm
Re: Pega trailer
Hallo,
Lagers controleer je door je trailer met wielen er op aan één zijde op te krikken, je wiel op 3 en 15 u vastnemen met je handen en proberen naar voor en achter te bewegen (afwisselend links hand naar achter en rechts naar voor en omgekeerd. Zit er geen spel op, dan zijn de lagers meestal ok. Vervolgens geef je een draai aan je wiel en luistert of je wiel soepel ronddraait zonder teveel geluid.
Let op want je remmen maken meestal ook al wat geluid.
Mvg,
Mark
Lagers controleer je door je trailer met wielen er op aan één zijde op te krikken, je wiel op 3 en 15 u vastnemen met je handen en proberen naar voor en achter te bewegen (afwisselend links hand naar achter en rechts naar voor en omgekeerd. Zit er geen spel op, dan zijn de lagers meestal ok. Vervolgens geef je een draai aan je wiel en luistert of je wiel soepel ronddraait zonder teveel geluid.
Let op want je remmen maken meestal ook al wat geluid.
Mvg,
Mark
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm
Re: Pega trailer
Hooi Joeri
Vraag me regelmatig af wat de eventuele juridische gevolgen zijn wanneer je met een (ondeskundig) zelf onderhouden trailer betrokken raakt bij een (ernstig) verkeersongeval....
Zelf rij ik regelmatig met de trailer door Duitsland richting de Oostzee, sowieso voor onze eigen veiligheid zou ik dit niet willen maar het moet ook niet zo zijn dat ik vanwege een ongekeurde trailer 2 verkeersslachtoffers in mijn schoenen geschoven krijgt, klinkt misschien cru maar het zal je maar gebeuren...(Zeker in Duitsland)
Nee, mijn trailer gaat elk jaar naar PEGA om te worden nagekeken, gekeurd en eventueel gerepareerd, veiligheid voor alles.
Ron Bout
Delta 1066
Vraag me regelmatig af wat de eventuele juridische gevolgen zijn wanneer je met een (ondeskundig) zelf onderhouden trailer betrokken raakt bij een (ernstig) verkeersongeval....
Zelf rij ik regelmatig met de trailer door Duitsland richting de Oostzee, sowieso voor onze eigen veiligheid zou ik dit niet willen maar het moet ook niet zo zijn dat ik vanwege een ongekeurde trailer 2 verkeersslachtoffers in mijn schoenen geschoven krijgt, klinkt misschien cru maar het zal je maar gebeuren...(Zeker in Duitsland)
Nee, mijn trailer gaat elk jaar naar PEGA om te worden nagekeken, gekeurd en eventueel gerepareerd, veiligheid voor alles.
Ron Bout
Delta 1066
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm
Re: Pega trailer
Hallo Joeri,
De steunen links en rechts,die jij bedoelt, is een zgn inrijbeveiliging en deze zit inderdaad te laag om het wiel eraf te kunnen nemen.
Ik heb dezelfde trailer en dit probleem opgelost door de bevestigingsgaten in de hoekstalen, net voor en achter het wiel, hoger ( zo hoog mogelijk) te boren zodat de steun hoger zit en het wiel er schuin onderdoor kan.
Ik kan een foto van e.e.a maken en naar je mailen, mail me je e-mailadres maar op a.boomman@upcmail.nl
Lagerspeling kan je inderdaad goed kontroleren op de manier zoals Marc zegt, zit er geen speling dan het wiel een slinger geven en als je dan geen grommend geluid hoort zit het wel goed, het verschil tussen een aanlopende remschoen en een slecht lager is goed te horen, deze lagers zijn overigens zonder een hydraulische pers niet te wisselen, het is n.l een duoblok.
succes, mvg Aad
De steunen links en rechts,die jij bedoelt, is een zgn inrijbeveiliging en deze zit inderdaad te laag om het wiel eraf te kunnen nemen.
Ik heb dezelfde trailer en dit probleem opgelost door de bevestigingsgaten in de hoekstalen, net voor en achter het wiel, hoger ( zo hoog mogelijk) te boren zodat de steun hoger zit en het wiel er schuin onderdoor kan.
Ik kan een foto van e.e.a maken en naar je mailen, mail me je e-mailadres maar op a.boomman@upcmail.nl
Lagerspeling kan je inderdaad goed kontroleren op de manier zoals Marc zegt, zit er geen speling dan het wiel een slinger geven en als je dan geen grommend geluid hoort zit het wel goed, het verschil tussen een aanlopende remschoen en een slecht lager is goed te horen, deze lagers zijn overigens zonder een hydraulische pers niet te wisselen, het is n.l een duoblok.
succes, mvg Aad
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm
Re: Pega trailer
Hoi Aad de lagers verwisselen is niet eenvoudig maar als ze toch vervangen moeten worden leg ik de lagers in de vriezer en de trommel op een klein gas pitje alles eerst goed schoon maken en smeren na tien min hal ik de trommel van het gas af en haal het lager uit de vriezer als alles goed schoon is valt het lager er bijna van zelf in klein tik je met een oude lager ring en het lager zit op zijn plaats doe hier je voordeel mee ,bij mij gaat dit oke heb de zelfde lagers veel succes voor de doe het zelfers
gr delta 1385
gr delta 1385
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm
Re: Pega trailer
Ik heb deze steunen gewoon laten zitten, zoals ze zitten.
Voor die enkele keer dat de wielen eraf moeten, vind ik het niet erg dat ik deze steunen even los moet halen. Mijn trailer heeft aluminium velgen, dus ik zie het juist als extra diefstal beveiliging voor mijn velgen!! Dan zijn deze er in ieder geval niet even snel van onder te bouten
Grtz,
Niels
Voor die enkele keer dat de wielen eraf moeten, vind ik het niet erg dat ik deze steunen even los moet halen. Mijn trailer heeft aluminium velgen, dus ik zie het juist als extra diefstal beveiliging voor mijn velgen!! Dan zijn deze er in ieder geval niet even snel van onder te bouten

Grtz,
Niels
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm
Re: Pega trailer
Hallo Rien en Niels,
Wat jullie zeggen is helemaal waar, maar ALS je een platte band krijgt, in de duisternis, in de stromende regen en aan de linkerzijde, is het toch wel fijn dat je het wiel er snel af kan krijgen, je kan natuurlijk ook op de wegenwacht wachten.
Het monteren van lagers c.q bussen door ze sterk te koelen en het huis te verwarmen is een prima manier maar het demonteren gaat met een pers toch beter dan het er uit meppen met een hamer.
mvg Aad
Wat jullie zeggen is helemaal waar, maar ALS je een platte band krijgt, in de duisternis, in de stromende regen en aan de linkerzijde, is het toch wel fijn dat je het wiel er snel af kan krijgen, je kan natuurlijk ook op de wegenwacht wachten.
Het monteren van lagers c.q bussen door ze sterk te koelen en het huis te verwarmen is een prima manier maar het demonteren gaat met een pers toch beter dan het er uit meppen met een hamer.
mvg Aad
-
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
- Locatie: antwerpen
Re: Pega trailer
Beste vrienden
Laatst op onderhoud geweest bij Beekman voor mijn bootje motor enz had ook gevraagd de remmen te kontroleren heb tot hiertoe z'on 45000km met mijn trailer in 5j tijd dus heb wel graag dat dit in orde is trommels gekuist en nagezien en geoordeeld dat de lagers best ook konden vervangen worden dus nu met een gerust gemoed terug de weg op naar spanje volgende week.
Laatst op onderhoud geweest bij Beekman voor mijn bootje motor enz had ook gevraagd de remmen te kontroleren heb tot hiertoe z'on 45000km met mijn trailer in 5j tijd dus heb wel graag dat dit in orde is trommels gekuist en nagezien en geoordeeld dat de lagers best ook konden vervangen worden dus nu met een gerust gemoed terug de weg op naar spanje volgende week.
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm
Re: Pega trailer
@ Aad, (en de rest)
Mijn gedacht was inderdaad dat wanneer je onderweg een platte band zou krijgen je eerst die inrijbeveiliging zou moeten demonteren voor je het wiel kan verwijderen. (2 sleutels van 17mm nodig)
Mijn plan is dus om voor de wielen een stuk van deze buis (tijdelijk) er van tussenuit te zagen en het verwijderde stuk aan 1 kant te voorzien van een scharnier (en via scharnier terug vastmaken aan de rest van de buis) en aan de andere kant een soort van vergrendeling zodanig dat er een wiel vervangen kan worden zonder dat je een buis hoeft te demonteren.
Misschien nog een idee van 'verbetering' voor Pega?
Mocht het posten van een foto eens lukken dan laat ik het resultaat wel eens zien!
MVG, Joeri
Mijn gedacht was inderdaad dat wanneer je onderweg een platte band zou krijgen je eerst die inrijbeveiliging zou moeten demonteren voor je het wiel kan verwijderen. (2 sleutels van 17mm nodig)
Mijn plan is dus om voor de wielen een stuk van deze buis (tijdelijk) er van tussenuit te zagen en het verwijderde stuk aan 1 kant te voorzien van een scharnier (en via scharnier terug vastmaken aan de rest van de buis) en aan de andere kant een soort van vergrendeling zodanig dat er een wiel vervangen kan worden zonder dat je een buis hoeft te demonteren.
Misschien nog een idee van 'verbetering' voor Pega?
Mocht het posten van een foto eens lukken dan laat ik het resultaat wel eens zien!
MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609
Delta 1609
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm
Re: Pega trailer
Hoi Joeri,
Ik was eens benieuwd of je die inrijbeveiliging voor het wiel van je pega trailer al aangepast hebt.
Ik heb besloten dat ik hem ook ga aanpassen. Ik ga hem doorzagen aan de binnenkant van beide steunen en maak de voorste zaagsnede scharnierend. Het zijmarkeringslicht verplaats ik iets naar voren, zodat hij op het scharnierende stuk komt en dus geen last heb van het kabeltje.
Ik ben benieuwd.
Grtz,
Niels
Ik was eens benieuwd of je die inrijbeveiliging voor het wiel van je pega trailer al aangepast hebt.
Ik heb besloten dat ik hem ook ga aanpassen. Ik ga hem doorzagen aan de binnenkant van beide steunen en maak de voorste zaagsnede scharnierend. Het zijmarkeringslicht verplaats ik iets naar voren, zodat hij op het scharnierende stuk komt en dus geen last heb van het kabeltje.
Ik ben benieuwd.
Grtz,
Niels
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm
Re: Pega trailer
@ Niels,
Net vannacht terug na 3 weken vakantie in Spodsbjerg, Langeland DK.
Om op uw vraag te antwoorden: Nee, ik heb de inrijbeveiliging nog niet aangepast.
Ik vermoed dat ik ongeveer hetzelfde ga doen dan jj beschrijft maar ga dit wel doen na de zomer.
MVG, Joeri
Net vannacht terug na 3 weken vakantie in Spodsbjerg, Langeland DK.
Om op uw vraag te antwoorden: Nee, ik heb de inrijbeveiliging nog niet aangepast.
Ik vermoed dat ik ongeveer hetzelfde ga doen dan jj beschrijft maar ga dit wel doen na de zomer.
MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609
Delta 1609
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm
Re: Pega trailer
Hallo,
Nog eens een vraag over een Pega trailer...
Bij de technische controle verleden week wist men mij te vertellen dat het linker wiel vd trailer merkelijk minder remde dan het rechter.
Een collega vertelde me de volgende 'oplossing':
Zet aan elke kant vd as vd trailer een krik en krik de combinatie trailer en boot een beetje vd grond. Vraag aan een tweede persoon om de handrem een klein beetje aan te trekken en voel aan beide wielen de 'weerstand'. Deze zou voor beide wielen ongeveer dezelfde moeten zijn (met licht aangetrokken handrem). Aan de binnenkant van de velgen zouden er stelschroeven zitten om de remkracht per kant aan te passen. Nu ben ik net eens onder de trailer gekropen om de binnenkant vd wielen te inspecteren en bij mijn Pega comfort trailer zitten er volgens mij geen stelschroef of stelschroeven. Hier dus mijn vragen:
1/ hoe kan je bij een Pega trailer de remkracht per wiel aanpassen (meer of minder)
2/ Is er in de Antwerpse Kempen een Pega-verdeler die dit kan oplossen/herstellen mocht plan A niet lukken (plan A = het eerst zelf proberen)
Met vriendelijke groeten, Joeri
Nog eens een vraag over een Pega trailer...
Bij de technische controle verleden week wist men mij te vertellen dat het linker wiel vd trailer merkelijk minder remde dan het rechter.
Een collega vertelde me de volgende 'oplossing':
Zet aan elke kant vd as vd trailer een krik en krik de combinatie trailer en boot een beetje vd grond. Vraag aan een tweede persoon om de handrem een klein beetje aan te trekken en voel aan beide wielen de 'weerstand'. Deze zou voor beide wielen ongeveer dezelfde moeten zijn (met licht aangetrokken handrem). Aan de binnenkant van de velgen zouden er stelschroeven zitten om de remkracht per kant aan te passen. Nu ben ik net eens onder de trailer gekropen om de binnenkant vd wielen te inspecteren en bij mijn Pega comfort trailer zitten er volgens mij geen stelschroef of stelschroeven. Hier dus mijn vragen:
1/ hoe kan je bij een Pega trailer de remkracht per wiel aanpassen (meer of minder)
2/ Is er in de Antwerpse Kempen een Pega-verdeler die dit kan oplossen/herstellen mocht plan A niet lukken (plan A = het eerst zelf proberen)
Met vriendelijke groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609
Delta 1609
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Re: Pega trailer
Joeri,
het verhaal van die collega klopt, maar dan voor de eind -afstelling van het remsysteem dat HELEMAAL in orde is.
Als je dit doet in jou huidige situatie, dan remt ie wel weer even zogenaamd "gelijk", maar is het oorzakelijke probleem van het verschil nog steeds aanwezig.
Dus alles uit elkaar, remvoeringsdikte controleren ( of nieuwe zetten), kabels werken beiden even soepel ( of nieuwe zetten), goede en gelijke afstelling overgang remstang / remkabels.
En als het goed is zitten er aan de buitenzijde (achterzijde) van de remplaat gaten (of plastic dopjes op die gaten die je kunt verwijderen) om bij die afstelling te komen en/of de dikte van de remvoering te controleren.
suc6.
het verhaal van die collega klopt, maar dan voor de eind -afstelling van het remsysteem dat HELEMAAL in orde is.
Als je dit doet in jou huidige situatie, dan remt ie wel weer even zogenaamd "gelijk", maar is het oorzakelijke probleem van het verschil nog steeds aanwezig.
Dus alles uit elkaar, remvoeringsdikte controleren ( of nieuwe zetten), kabels werken beiden even soepel ( of nieuwe zetten), goede en gelijke afstelling overgang remstang / remkabels.
En als het goed is zitten er aan de buitenzijde (achterzijde) van de remplaat gaten (of plastic dopjes op die gaten die je kunt verwijderen) om bij die afstelling te komen en/of de dikte van de remvoering te controleren.
suc6.