Fabel of Feit ?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Gerrie van Hengel

Fabel of Feit ?

Bericht door Gerrie van Hengel »

Wie weet ? of het waar is ,dat wanneer een vis van een behoorlijke diepte komt,en de zwemblaas naar buiten puilt.
Je hem kan helpen ,door een klein gaatje in de blaas te prikken , zo dat hij weer op diepte kan komen.
Groet, Gerrie.
Koen De Bièvre
Beheerder

Re: Fabel of Feit ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik ga je vraag beantwoorden met een vraag.
Als eens geprobeerd om een lekke band weer op te pompen?...
Gerrie van Hengel

Hallo, Koen.
Zo ver was ik ook al.
Maar, waar mijn vraag eigenlijk op neer komt is ; maakt de vis op de bodem nog een kans om te herstelen
inplaats van direct meeuwen voer te zijn ?
Groet, Gerrie.
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Gerrie,

Als je daar in Hasvik binnen een paar weken de halve oceaan gaat leegtrekken, geef ik je een goede raad. Vis de gullen op een relatief rustig tempo omhoog (dus niet als gek snel snel omhoog!)en als je ziet verschijnen op een 30m diepte onder de boot, geef ze dan de kans om hun lucht via hun kont uit te blazen. Je ziet dan een mooi bellenspoor uit hun kont komen, en als alle lucht eruit is, dan pas verder binnen draaien. Die van ons hebben het ook niet "allemaal" overleefd maar toch 95% als je het op deze manier doet. En als je de grote gullen wilt gaffen, probeer ze dan onderaan in de bek te gaffen, daar kunnen ze wel tegen, enkel met een piercing rijker!

Succes alvast en laat iets horen als je terug bent.

MVG Jerry
Gerrie van Hengel

hi, Jerry.
Dank voor je respons.
Ga ik zeker proberen.
Vissen vind ik leuk,en ik ben zeer zeker geen wereld verbeteraar,
maar wat niet kapot of stuk hoeft,zijn we dan maar even zuinig op.
Alleen al de omgeving daar,maakt een ander mens van je.
Elk aspirant zeevisser zou eerst eens naar naar het noorden moeten.
Dan zouden ze het hier wel laten om ;(wat ik nu nog vaak zie)gulletjes van 25 cm.mee naar huis te slepen.
En dan klagen dat er steeds slechter gevangen wordt.
Ik laat je nog weten hoe ons avontuur afgelopen is.
Groet, Gerrie
Mark Stuyck

Bericht door Mark Stuyck »

He Gerrie,

Pak anders die heren van SN eens mee.
Misschien dat ze zich dan een beetje meer gaan bezighouden met zaken die er echt toe doen in plaats van hun tijd en ons geld te verdoen door zich druk te maken over een stel oesters.

Mvg,

Mark.
Gerrie van Hengel

Ach, Mark.
Zoals je weet .
Je kunt een paard wel naar het water leiden,maar drinken moet het zelf doen.
Groet,Gerrie
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Zoals gezegd, traag ophalen, dan hebben ze een kans.
Met die lekke band bedoelde ik dat je die ook niet meer op druk krijgt. Als je een zwemblaas lek prikt en dan de vis weer terug zet, kan die zijn zwemblaas ook niet meer op druk krijgen en kan hij de diepte niet meer in...

@Marc. Dat is een hele flauwe, niets terzake doende reactie. Die oesters zijn wel mede verantwoordelijk voor het naar de bliksem gaan van de Oosterschelde. Ze overwoekeren alles en filteren gigantische hoeveelheden voedsel uit het water, waardoor de inheemse soorten het met veel minder moeten doen. Deze zeearm zou een van de mooiste stukjes viswater van Europa kunnen zijn als de waterhuishouding op orde zou zijn.
Mark Stuyck

Beste Koen,

Flauw? Ik dacht het niet. "Flauw" is wat je kan zeggen over de (re)acties van SN tegen de bag-limit.

Exoten zijn idd een ramp voor ons milieu.
Maar waarom is er dan nog steeds een beperking om die exotische oesters te mogen meenemen?
En door wie komt die beperking?

En dat er geen vis meer in de Oosterschelde zit, is in de eerste plaats te wijten aan de overbevissing door het beroep. Niet aan die oesters.

Mvg,

mark
Mark Stuyck

YERSEKE - De provincie Zeeland gaat 25 vergunningen voor het rapen van oesters uitgeven aan de Nederlandse Oestervereniging die ze weer onder haar leden verspreid.

Het is een initiatief van de oestervereniging die daarmee wil voorkomen dat stropers grote partijen van honderden kilo's oesters uit de Oosterschelde en de Grevelingen meenemen. Particulieren mogen nog wel maximaal 10 kilogram schelpdieren per persoon per dag rapen. Het is de bedoeling dat de nieuwe regeling nog voor de zomer ingaat. De controle en handhaving doen de bijzondere opsporingsambtenaren van Sportvisserij Nederland, die nu ook al controleren op de visvergunningen.

Je zou als particulier maar eens enkele oesters teveel moeten meenemen.
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen maar ik begrijp het niet zo goed.
De exotische oesters overwoekeren alles en nog wat en zouden mede schuld hebben aan de slechte visstand op de Oosterschelde (lamenilachen hé).
Die overwoekering (dus : te veel oesters) zorgt ervoor dat particulieren ook oesters mogen rapen, maar het mag niet meer dan 10 kg zijn (? euh , waarom niet ? er zijn er toch te veel ? en iedere verwijderde oester telt toch, niet dan ?).
Daarnaast worden er 25 vergunningen "uitgegeven" (ik denk : verkocht) en die mogen dan weer veel meer oesters rapen/verzamelen/verkopen.
De mooiste vind ik wel : de BOA van SN, die toch niets anders te doen hebben blijkbaar, die mogen de controle uitoefenen.
En wat doet de controlerende overheid dan ? en wat heeft eea te maken sportvissen ?
zoals gezegd : het zal wel weer aan mij liggen maar in de beleidsverklaring van SN ligt toch wel degelijk de nadruk op SPORTVISSEN.
ps : ik ga nooit nog kijken naar de "lieden" die aan de Brouwersdam bezig zijn; de politie en BOA trouwens ook niet volgens mij.
Klaes Dijkstra

Bericht door Klaes Dijkstra »

Ja, Frans nog even en dan moet je waarschijnlijk oesters rapen met de vispas. Die BOA' s moeten toch ook wat te doen hebben dat zijn vaak welwillende vrijwilligers die zich in zetten voor een goede zaak. Bovendien kun jij dan rustig je bootje trailleren als je je bag limit volgevist hebt zonder dat je gecontroleerd wordt, want ja die boa' s die zijn bezig met mensen die oestersrapen, zeekraal plukken of anderzijds iet oogsten wat niet uit de supermarkt komt en die kunnen niet op twee plaatsten tegelijkertijd zijn.
Gerrie van Hengel

Hallo Jerry.
Het heeft even geduurd ,maar ik heb nu pas even de tijd om verslag te doen van ons avontuur in Noorwegen.
De reis verliep vlekkeloos , tot het moment in Hasvik, waar we onze bagage op stonden te wachten . De koker met hengels en de viskoffer met kunstaas waren even niet gearriveerd :shock:
Volgens de vliegmaatschappij geen probleem ,binnen twee dagen zouden wij onze spulletjes terug hebben. :lol:
Na wat verzoeken aan div. goden toch maar naar ons huisje gegaan.
En kennis gemaakt met Darius, onze boot en hut verhuurder.
Darius kwam ons wat zakelijk en kort over. bij hem vier hengels gehuurd ,waarbij hij ons direct vertelde wat het ging kosten als het stuk ging .(lekker begin)
Al met al, zaten we rond vier uur op het water, en na wat spitten in de plotter ,wat plekjes geprobeerd, echter geen stek kunnen vinden waar je GEEN vis kunt vangen. :mrgreen:
De kabeljauw netjes, even laten rusten op 10/15 meter, en alles terug kunnen zetten.
Leng en Lom, hebben we toch geprikt.(oude injectie naald) kleine moeite, goed gevoel bij.
De vis die wij wel aan de kant brachten omdat het kunstaas te diep zat gaven wij aan collega vissers die het wel naar huis mee konden nemen.
Dit alles was Darius niet ontgaan ,en trakteerde ons op ,kabeljauw uit het zuur,( recept blijft geheim ) en later op gerookte roodbaars ,
De weergoden waren ook dit keer , ons goed gestemd ,Het was er nog nooit zo extreem warm geweest,
(hebben wij weer ) 8)
Woensdag kwam Darius met de vraag ; of er iemand zin had, (er kon twee man mee) om mee te gaan, om op heilbot te gaan vissen, tegen brandstof kosten.
Als een duivel uit een doosje ,stonden de neefjes op de steiger. . Na een trip van 60 km hebben de jongens heilbot leren vissen .9 stuks hadden ze er, waar van de grootste 160 cm was en rond de 60 kilo.
Ik zelf heb de eer gehad om er twee te mogen vangen,75 en 95 cm .en er één verspeeld heb met het vermogen van een sleepboot.
De dame's waren nog niet allemaal weg ,nog één kunnen strikken van 151 cm (36 kilo) Mijn grootste was echter 107 cm ,(een kinderhand is snel gevuld)
al met al, een geweldige vakantie gehad .Heel de dag de zon op je bolletje is al een belevenis op zich.
Afijn nog 340 nachtjes slapen voor het vervolg.
Groet ,
Gerrie.
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Gerrie,

Sorry voor de late reactie, maar heb een weekje op vakantie geweest aan (en vooral op) zee. Ben blij te horen dat jullie ook een geslaagde vakantie hebben gehad, ondanks de moeilijke start ivm bagage. Als je naar het verre noorden reist kun je altijd voor verassingen komen te staan, dat hebben wij op onze reis ook meegemaakt! Toen we geland waren in Alta bleek dat de weg naar Oksfjord volledig versperd was door een sneeuwlawine??? Maar geen nood, een was een boot geregeld die ons op 1 1/2 uur (ipv 4 uur met de bus door) de fjorden naar Oksfjord zou brengen! Zelfs dat was al een avontuur op zich. Als het goed is komt één van de maanden onze volledig reisverslag van onze vakantie in het deltablad, dus daar kun je alles nauwkeurig lezen.

36kg en 151cm? Die hebben wij helaas niet gezien, maar die gaan we volgend jaar vangen!!

Succes alvast

MVG Jerry
Plaats reactie