staartolie type olie
Geplaatst: vr feb 22, 2013 1:04 pm
Hallo boot en vis genoten ;
tijdens het jaarlijks onderhoud aan mijn bbmotor (evinrude etec 90 pk)
waarvan het olie verversen van het staartstuk een onderdeel is (zeewatergebruik) kwam ik tot een vreemde ontdekking n.l. de staartolie die door de amerikanen voorgeschreven wordt heeft geen Mil. of Din code het is een olie die naar eigen termen zoals High Perfomans of HPF pro wordt aangeduid.
Als je in europa een versnellingsbak of differentieel olie koopt of gebruikt wordt die altijd met een
GL 4 of GL 5 aanduiding en de dikte bv 90 of 75W 90 mineraal- of synthetische olie aangeduid. Nu vraag ik me af of er verschil zit in deze olieen , en waarom je alleen de olie van evinrude of als de dealer het uitkomt de cuicksilver olie mag gebruiken, ik weet als je de specificatie leest van de olie zitten er bergen van doops tegen water en slutge en slijtage en temperaturen in maar echt aantoonbaar is dit niet . Als er water in het staartstuk zou komen (lekje) loopt gegarandeerd alles stuk, en condenswaterkans heb je op straat ook als het regent of als je door het water rijdt! Maar als je kijkt naar het prijsverschil dat die (amerikaanse) olie tussen de 24 en 40 € kost en de olie van Eurol of BP een heel stuk minder, met wel alle specificaties.
Nu twijfel ik aan de oprechtheid van de Amerikanen, wie heeft hier ervaring mee of werkelijke kennis ?
Ik ben benieuwd naar de reactie!
Groetjes Henri v.d.Heuvel delta 1534
tijdens het jaarlijks onderhoud aan mijn bbmotor (evinrude etec 90 pk)
waarvan het olie verversen van het staartstuk een onderdeel is (zeewatergebruik) kwam ik tot een vreemde ontdekking n.l. de staartolie die door de amerikanen voorgeschreven wordt heeft geen Mil. of Din code het is een olie die naar eigen termen zoals High Perfomans of HPF pro wordt aangeduid.
Als je in europa een versnellingsbak of differentieel olie koopt of gebruikt wordt die altijd met een
GL 4 of GL 5 aanduiding en de dikte bv 90 of 75W 90 mineraal- of synthetische olie aangeduid. Nu vraag ik me af of er verschil zit in deze olieen , en waarom je alleen de olie van evinrude of als de dealer het uitkomt de cuicksilver olie mag gebruiken, ik weet als je de specificatie leest van de olie zitten er bergen van doops tegen water en slutge en slijtage en temperaturen in maar echt aantoonbaar is dit niet . Als er water in het staartstuk zou komen (lekje) loopt gegarandeerd alles stuk, en condenswaterkans heb je op straat ook als het regent of als je door het water rijdt! Maar als je kijkt naar het prijsverschil dat die (amerikaanse) olie tussen de 24 en 40 € kost en de olie van Eurol of BP een heel stuk minder, met wel alle specificaties.
Nu twijfel ik aan de oprechtheid van de Amerikanen, wie heeft hier ervaring mee of werkelijke kennis ?
Ik ben benieuwd naar de reactie!
Groetjes Henri v.d.Heuvel delta 1534