vangsten r boeien

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Sjaak van Boxtel

vangsten r boeien

Bericht door Sjaak van Boxtel »

zijn er nog delta leden die afgelopen tijd zijn wezen vissen bij de r boeien en zo ja wat zijn de vangsten en op welke diepten ongeveer

bvd delta 1069
joris kik

Re: vangsten r boeien

Bericht door joris kik »

hallo

ik ben afgelopen zaterdag geweest.de vangsten waren toen erg goed bij de r boeien.
ik had in totaal 19 kg wijting en schar. de wijting was alleen nog erg klein.
Pim Janse

Bericht door Pim Janse »

Klinkt goed - daar wil ik binnenkort ook eens heen! Het lijkt me dat je daar vrij beschut ligt, zeker bij wind uit het zuiden.

Er wordt gesproken over "bij de r boeien", maar waar is dat precies? Ik neem aan in de Roompot, maar de boeien lopen van r11 (vlak bij de kering) tot r1 (richting Domburg). Zijn er bepaalde plaatsen waar je best moet liggen en hoe diep ongeveer? Ik neem aan ergens tussen de groene boeien en de kust, of maakt dat allemaal niet zo veel uit?

Bedankt, Pim
Delta 806
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Verleden week vrijdag nog aan de r boeien r 1 en r 5 geweest tussen de boeien en het strand mooie scharren gevangen, wel 14d geleden aan de r 5 een anker verspeeld met een 40tal meter zwartekoord als er mensen zijn die het zouden opvissen, 150m voor bij de r5 richting r3 en een 40tal meter naar het strand op 21meter ,je weet maar nooit wij hebben er even aan vast gehangen.
Nu effe 2w naar Malaga vliegen om wat zon te pakken en ook een beetje vissen vanaf de kant en met een charter boot vanuit Fuengerola Dean fishing charters valt best mee.
elpescador

delta 1518
Peter Lavrijssen

Bericht door Peter Lavrijssen »

Ja Mario er zijn mensen die het goed hebben, geniet er van

Groeten,
Peter
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Peter-----mijn vader zei altijd kijk naar de mensen die minder hebben dan jij jouw tijd komt als je er maar hard aan werkt ,dus niet getreurd grjts
elpescador

delta 1518
Gerrie van Hengel

Bericht door Gerrie van Hengel »

U HEEFT EEN VRAAG ? ANDEREN HET ANTWOORD...?????
Als er gevraagd wordt waar de R boeien liggen ?
Kun je altijd nog zeggen dat je daar een anker verspeeld hebt.

Daar zal Pim ,Delta 806 wel iets van opgestoken hebben.

Met vriendelijke groet.
Gerrie van Hengel
D.1244.
Niels Janse

Bericht door Niels Janse »

Nou Nou Gerrie, nu kom je nogal door de bocht.....
Als je problemen hebt met iemand zijn antwoord, dan snap ik niet dat je zelf geen antwoord geeft op Pim zijn vraag! Wel commentaar geven, maar geen antwoord. Nee, ik denk dat Pim daar ook zeker wel wijzer van word.......

De R Boeien (roompot geul) liggen vanaf de stormvloedkering langs de walcherse kust aflopend richting Domburg.

Groet,

Niels
Gerrie van Hengel

Ja, sorry Niels.
Ik ben nog maar pas lid en heb daarvoor nog nooit vanaf Neeltje-Jans gevist.
Maar ik weet / wist ook niet waar ze liggen,
Maar, als je net voor een wedstrijd vraagt of "de Heemskerk" een wrak of een plaat is?
krijg je ook geen duidelijk antwoord,
en als je vraagt, wat op dat moment het beste aas is , moet je zelf maar even kijken.
Je zal begrijpen dat ik een beetje teleurgesteld ben.
Natuurlijk is een wedstrijd een wedstrijd,
Maar met een leden bestand van bijna 800 man,
en een opkomst van nog geen 30 boten , geeft dit toch stof tot nadenken (denk ik)
Ik kan mij ook voorstellen dat een opkomst van b.v. 20% problemen op de helling gaat geven.
Maar dat het dan wat spannender wordt staat voor mij vast.

Met vriendelijke groet.
Gerrie.
Mark Stuyck

Bericht door Mark Stuyck »

Er bestaan geen domme vragen?
Dus toch wel.
Nog maar pas lid en al een hoop kritiek en commentaar.
We hebben er een pareltje bij.
Welkom.

Vriendelijke groet,

Mark
Delta 560 (en vooral niet wedstrijdvisser. Mijn hart kan dit niet aan)
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Afgelopen twee weken verschillende malen achter elkaar op 95 km uit Neeltje Jans een Delta visser aangetroffen.
Hij wist deze afstand te bereiken met een beekman 505 en lag dag in dag uit zijn boot vol te trekken met zeebaars.
Ook dit was geen wedstrijdvisser........
Rinus Visser
Beheerder

Bericht door Rinus Visser »

Even voor alle duidelijkheid.
De heer Ron Hermse is jaren lid geweest van Bootvisvereniging Zuid-West Nederland.
Kortgeleden heeft hij zijn lidmaatschap opgezegd. Niets mis mee, gebeurt ieder jaar om deze tijd van het jaar. Maar de reden was, volgens dhr. Hermse het artikel in ons maandblad Deltavissers editie oktober 2012, waar de voorgetelde aanlandingsbeperking door dhr. Bleker door onze Koen De Bièvre van commentaar werd voorzien. Als (ook) beroepsmatige handlijnvisser voelde dhr. Hermse zich door dit artikel beledigd en zegde op. Ron, doe ons een lol en spaar ons dit soort berichten, misschien kan je de AID hier een plezier mee doen?
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Heer Visser,

Waarom de AID bellen , een deltalid vist toch alleen voor de pan ?

Mvg Ron
Mark Stuyck

Beste Rinus,

Waarom zouden wij, Deltavissers, van (zelf)kritiek moeten bespaard blijven?
Als een Deltavisser zich niet aan de regels houdt, mag dit toch vermeld worden?
Er worden zelfs geen namen of nummers genoemd. Dus ik vind dit nog netjes.
Als we willen dat er op zee iets verandert, moeten we in de eerste plaats naar ons zelf kijken.
Ik heb met Ron's opmerking alvast geen probleem.
De waarheid mag gezegd worden. Ook al is ze soms niet leuk.
We worden er alleen maar wijzer van.

Vriendelijke groet,

Mark
Delta 560
Rinus Visser
Beheerder

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Dat spreekwoord zal dhr. Hermse ongetwijfeld ook kennen en dat geldt voor Deltavissers, kottervissers, handlijnvissers, enz! De heer Hermse schrijft dat de afgelopen 2 weken een Deltavisser op ca. 45 mijl dag in dag uit zijn boot vol lag te trekken met zeebaars.
Informatie (toch wel betrouwbaar) leerde mij dat vooral de laatste week van genoemde 2 weken het zoeken was om een baarsje te vangen. Anders gezegd de laatste week was het zeer karig. Gelukkig maakte een Deltavisser daar een positieve uitzondering op, volgens dhr. Hermse. Mogelijk dat dhr. Hermse de baarzen niet zo aan het kleed kon komen. Er is ook nog zoiets als het zonnetje in het water kunnen zien schijnen Ron. Anders gezegd, leven en laten leven.
Ingaande 1 januari 2005 werd het voor sportvissers verboden gevangen vis te verkopen. Een maatregel waar het bestuur van ZWN vierkant achter stond en staat. Gevolg?
Een aantal zeer goede en goede sportvissers werden beroepshandlijnvissers. Prima.
Vanaf dat moment werd het offensief gestart tegen o.a. de aanwezige bootsportvissers op de wrakken. De voornaamste plaats waar de zeebaars huist en te vangen is.
De berichten zoals Ron die vandaag plaatste kon je vanaf dat moment met een bepaalde regelmaat horen. En als je dat maar blijft herhalen is er na verloop van tijd wel een aantal mensen die daar in gaan geloven. Ook op bijeenkomsten in Den Haag werden deze verhalen grif gespuid. Het aanpakken van de “overtreders” was weer een ander verhaal. Een zaak die volgens het O. M. klip en klaar was en gewonnen zou gaan worden werd geseponeerd. Ja wat dan?
Volgens onze informatie valt het wel mee met verkopende Deltavissers. En niet iedere bootvisser is een Deltavisser. Laat duidelijk zijn dat het bestuur van ZWN duidelijk afstand neemt van visverkopende leden. Wij zijn sportvissers en geen beroepsvissers. Ron zijn verhaal kan niet getoetst worden. Beekman 505? Is er daar maar 1 van in de vaart? Waarom niet man en paard genoemd Ron, desnoods met een mailtje?
En waarom bel je de AID niet? Zij kunnen je ongetwijfeld “verlossen” van die in de weg liggende bootsportvisser!
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Ging dat hier niet over de R-boeien?

Maar goed, nu we toch aan het afdwalen zijn van het onderwerp, kan deze er ook nog wel even bij.

Het zal misschien verbazen, maar er zijn nog beroepsmatige baarsvissers die tegen mij spreken zonder meteen mijn kop er af te willen trekken... Sterker nog, we kunnen nog altijd heel goed door één deur. Dus ik hoor ook hoe de vangsten zijn en die zijn de laatste tijd, laten we zeggen wisselvallig. Soms steengoed, regelmatig mager en soms gewoon slecht.

Heeft nog nooit iemand met een (te) kleine boot zich (veel te) ver van de haven gewaagd? Natuurlijk wel! Is dat de standaard om met een klein bootje zo ver te gaan? Natuurlijk niet! Dat soort verhalen zoals van die 505 die zich en ik citeer: "DAG IN, DAG UIT LIGT VOL TE TREKKEN MET ZEEBAARS" worden keer op keer ongenuanceerd herhaald, herhaald, herhaald, herhaald, tussendoor ook nog een herhaald en als we daar mee klaar zijn herhalen we ze nog eens.... Gevolg: op de duur is dat de standaard voor de publieke opinie/beleidsmakers en eindigen die verhalen als norm voor bootsportvissers in een officieel rapport van NVWA met als toevoeging € 60.000 per jaar, zwart in het handje...

Het zelfde verhaal met dat afslepen van sportvissers onderling. "Liggen ze te vissen op het wrak en heeft er eentje pech, ze verdommen het om te helpen". Dat staat dan als "de norm" in de krant. Laatst nog een overleg gehad met iemand van de KNRM en wat bleek... Het is, bij zijn weten, 1 keer echt gebeurd dat er flagrant iemand in de steek was gelaten. 1 keer! Dat is een keer te veel, absoluut, maar dat is niet de norm. Dat ene verhaal wordt wel zeer regelmatig terug opgevist in de krant alsof dat de gewoonte is... Dit staat dan nog helemaal los van het feit dat onze boten meestal totaal niet geschikt zijn om te slepen zoals die uitgerust zijn. Zolang het zo vlak is als een biljart, gaat dat wel, maar eens er 30 cm staat, snok je alles aan stukken met 2 kleine kikkertjes op de kont.

En ja, ik blijf het ronduit schijnheilig vinden dat SOMMIGE mensen die nu onder nummer varen elke sportvisser, die eens lekker gevangen heeft, gelijk verdacht maken. Deze mensen zijn blijkbaar hun eigen, zeer recente verleden helemaal vergeten. Het is niet omdat ik af en toe met een volle koelbox naar de kant kom, ongeacht wat er in zit, dat die vis verpatst wordt, wat is dat nu?

Onder het mom van belangenbehartiging en beheersmaatregel worden beperkende maatregelen voor de sportvisserij nagestreefd en gepromoot, terwijl we allemaal weten dat dat geen sikkepit aan de bestanden zal veranderen. Het MASSAAL wegvangen van scholenbaars door o.a. de kotters en wantvissers om maar wat te zeggen, DAT vermoordt het bestand, DAT trekt de piramide onderuit. Honderden en honderden tonnen baarsjes die nog nooit gepaaid hebben verdwijnen zo uit het bestand en laten niets achter dan "het grote leeg". Voor alle duidelijkheid en om hier weer een storm van verontwaardiging te voorkomen: die tonnen baarsjes worden niet alleen door Nederlandse kotters en nettenzetters gevangen en aangevoerd hé. Ook o.a. Belgen, Fransen en Spanjaarden kunnen er wat van...

Wanneer gaat "de sector" dat eens inzien én daarnaar handelen? DAT zou pas een sterk staaltje van belangenbehartiging en beheer zijn. Minstens 10 cm bij de maat van gul en baars. Wedden dat dat meer oplevert dan al de rest samen?

Wat mij betreft mag er nog een stap verder gegaan worden en ook een maximummaat ingesteld worden, zeker voor baars. Iedereen weet dat het de grote dieren zijn die het meeste nageslacht voortbrengen. Voor sport- en handlijnvissers is dat makkelijk te realiseren, voor netten wellicht veel moeilijker. Je kan de grote dieren dan wel terug gooien, zeker baars is sterk, maar als ze al dood zijn voor je aan teruggooien toe komt, heeft dat ook geen zin.
Pim Janse

Bericht door Pim Janse »

Interessante discussie, maar ik weet inmiddels waar ik bij de R-boeien moet zijn ;-)
En ja, sommige vragen lijken misschien dom, maar als beginner kun je nu eenmaal niet alles weten...

Groeten,
Pim - Delta 806
Niels Janse

Bericht door Niels Janse »

Pim,

Domme vragen bestaan niet. Iedereen is eens onwetend begonnen met vissen, dus gewoon blijven vragen. Er zijn altijd wel mensen die willen helpen.

Groet,

Niels
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

Koen, Frankrijk geeft het "goede" voorbeeld en heeft de minimum maat voor zeebaars en gul verhoogd naar 42 cm.

Enige nuance : deze minimum maat is alleen geldig voor sportvissers; het beroep mag rustig doorgaan met 36 cm...

dit gaat er bij mij dus echt over hé maar zo lang er geen politieke partij is (de "zeesportvissers"), hebben wij niks te vertellen; wetten worden gemaakt in het parlement door politieke partijen !

niet door mensen zoals jij en ik die hun mening ventileren op een Forum; niet door organisaties à la Sportvisserij Nederland die een gemengd beleid voeren en waar de hardste roepers de bovenhand halen.

dus, Koen, als je een dergelijke politieke partij wil stichten : ik wordt actief lid, onmiddellijk.
Sjaak van Boxtel

Bericht door Sjaak van Boxtel »

beste delta leden met angst en beven heb ik de zaak van de r boeien gevolgt en ik durf verder geen informatie meer te vragen over wat dan ook als ik zie wat een vraag te weeg kan brengen maar mij lijkt het beste dat ieder voor zich afweegt wat wel en niet verantwoord is , en dat mensen beseffen dat het allemaal een zeer mooie hobby is en iedereen in zijn waarde moeten laten,ook wil ik wel even aanstippen als het verhaal klopt van die beekman op die afstand is het onverantwoord om dat te doen omdat als er iets gebeurt er andere mensen voor opdraaien ,verder wens ik iedereen veel visplezier en een goede vangst

ps afgelopen vrijdag goed gevangen bij de r boeien
Mark Stuyck

Waar liggen die trouwens? :D
chris lourdon

Bericht door chris lourdon »

@mark,
als ge buite komt naar links en dan altijd rechtdoor :D
vang ze
chris
Gerrie van Hengel

Hallo, Mark.

Bedankt voor je welkomst woord.
Welk van de vragen vond je het domst ?
Die van de boeien, het aas of de Meerkerk ?
Of toch die van de opkomst bij een wedstrijd ?

Met vriendelijke groet,
Gerrie van Hengel.
Mark Stuyck

Beste Gerrie,

Laten we zeggen dat uw vragen de kers op de taart waren bij uw niet onderbouwde kritiek, niet alleen op alle Delta-leden, maar ook op het bestuur. Ons bestuur bestaat uit mensen (idealisten) die op vrijwillige basis zich inzetten om ons, leden, het naar de zin te maken.
Ik citeer uit uw bericht:
"Maar met een leden bestand van bijna 800 man,
en een opkomst van nog geen 30 boten , geeft dit toch stof tot nadenken (denk ik)"

Niet leuk om dit te lezen.

Vriendelijke groet,

Mark
Delta 560
Rinus Visser
Beheerder

Nog even dit over deelname viswedstrijden.
Het aantal boten dat gemiddeld deelneemt ligt rond de 30. Zogenaamde “grote” wedstrijden waar zeer fraaie prijzen worden verloot kennen veel hogere aantallen.
Bij zo’n druk beklante wedstrijd is het inderdaad een opgave alle deelnemers tijdig in het water te krijgen. Bij aantallen rond en iets boven de 30 lukt dat probleemloos.
Dus is het voor de gemoedsrust van bestuur en wedstrijdcommissie beter 30 boten te handelen dan 80. Maar deelname staat de leden vrij en kost niets, ook de vismaat hoeft geen lid te zijn. Dat er percentagegewijs maar weinig deelnemende boten zijn is niet nieuw. De voornaamste redenen daarvoor zijn o.a. verplicht (vrij groot) visgebied, tijdsduur (van 09.00 tot 15.30). Dat dit wordt aangekaart ervaar ik niet als kritiek, het is een feit. Overigens zijn de deelnemers zeer enthousiast en is het aantal geen reden om de wedstrijden te schrappen. Wel wordt er bij minder dan 25 aangemelde combinaties een kruis door gehaald. Doe je dat niet, lig je na verloop van tijd met 12 combinaties een wedstrijd te vervissen.

Nog even over vragen over wat waar te vinden is op zee. Deze vragen worden met regelmaat gesteld en worden blijkbaar niet altijd tot tevredenheid beantwoord.
In mijn beleving zouden wij (ZWN) voor meerdere plaatsen aanspreekpunten moeten hebben die dit goed zouden kunnen en willen beantwoorden. Maar ook hier geldt, vind hier maar een aantal goede en ter plaatse bekende leden voor. Tot het zover is het verzoek aan ieder die het goed kan beantwoorden, dit dan te doen a.u.b.
Peter Lavrijssen

Bericht door Peter Lavrijssen »

Ik heb eens in mijn wrakbestand gekeken en heb nog een bestand "boeien" dat ik zo'n 10 jaar geleden gemaakt heb. Ik vis nu niet meer vanuit Neeltje Jans maar vermoed dat de meeste boeien nog wel ongeveer op dezelfde plaats liggen. Als je oziexplorer op de PC hebt kan je het tekstbestand zo inladen op je kaart en zie je de positie van alle boeien. Degene die dit bestand graag hebben moeten maar een mailtje sturen naar peter.lavrijssen@pandora.be en ik mail het door.
Ik wil ook nog even reageren op het feit dat een klein bootje op 95 km van Neeltje Jans ligt te vissen, als je voor de Belgisch-Franse kust ligt ben je ook een eind van Neeltje Jans maar mogelijk heb je dan in Nieuwpoort getrailerd.
Gerrie van Hengel

Hallo, Mark.
Misschien heb ik mij wat ongelukkig uitgedrukt in mijn eerste reactie"s op de vraag van Pim.
Maar, mocht je er kritiek in gelezen hebben, dan is dit zeer zeker niet tegen het bestuur gericht.
Ik denk best wel te weten, wat het is om dingen te regelen, organiseren,en alles in goede banen te leiden .
Mochten er nog mening verschillen tussen ons zijn, dan praat ik dat graag met je uit.
Onder het genot van een " Duvelke" wellicht ?

Met vriendelijke groet,
Gerrie.
Mark Stuyck

Beste Gerrie,

Fijn dit te horen.
En als ik je kan helpen met wat wrakken, laat maar weten.
Dan bezorg ik je die wel met de nodige info.
Wij vissen enkel met kunstaas.
Maar op zee zit je altijd goed met pieren (leeglopers) en zagers.
En wil je onverwachts gaan, zorg dat je altijd wat diepvriestappen en mesheften in je vriezer hebt.
Ook al zijn de winkels dicht en geraak je niet aan vers aas, toch zul je hier goed platvis mee kunnen vangen. Ook de overschotten van je pieren kan je hergebruiken. Spoel deze in zeewater zodat ze proper zijn, bestrooi ruim met zout totdat het vocht verdwenen is. Afspoelen en strooi er vers zout op en bewaar ze in een afgesloten pot. Prima voor de schar.
Wil je pladijs, vertrek dan vanuit Nieuwpoort (mooie hellingen) richting Franrijk ongeveer 10 km ZW. Maar let op: in Frankrijk zijn er meeneemlimieten van 6 stuks (?) per persoon. En die gelden ook voor tong en pladijs. Dus blijf best net in Belgie.

Stuur maar een mailtje als je meer info wilt: chrisenmark@telenet.be

Mvg,

Mark
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

effe een rechtzetting Mark, en anderen;

als je in Frans viswater zit, zijn de volgende beperkingen van kracht :

maximum 6 gullen/persoon met minimum maat 42 cm en knippen van staartvin; en maximaal 20 stuks per boot
maximum 10 wijtingen per boot
maximum 11 tongen per boot
maximum 11 pladijzen per boot

als je met 3 of meer aan boord bent wordt dat :
nog steeds 6 gullen per persoon met max 20 per boot
12 wijtingen
13 tongen
13 pladijzen

minimum maat voor gul en zeebaars is verhoogd naar 42 cm voor sportvissers; beroepsvissers hoeven zich daar niks van aan te trekken; voor hen is de minimum maat nog steeds 36 cm;
(iedereen gelijk voor de wet, alleen hebben sommigen iets meer gelijk...)

ik hoop dat ze in Frankrijk de regels weer niet hebben veranderd, want op den duur zou je het niet meer kunnen volgen; dit is de 3e aanpassing op minder dan 2 jaar...
Plaats reactie