Zojuist gelezen op een Ierse beroepsvisserssite dat de EU achter de schermen druk doende is om een qouta voor beroepsvissers in te stellen om de Zeebaars te beschermen ( Marinetimes.ie, zie digitale versie van Augustus).
Hopelijk komt het inderdaad zover, evenals een drastische minimummaatverhoging ( 45- 50cm minimaal zou top zijn) voor de zeebaars, dan kunnen we wellicht met zn allen de hoop houden dat er iets van het bestand in leven blijft op de lange termijn. De Britse BASS vereniging strijdt hier al jaren voor. Wederom een gemiste kans van Sportvisserij Nederland dat ze wel een Bag Limit voorstellen maar geen algemene minimummaat verhoging?
Hier zou bijvoorbeeld de Belgische overheid ( Visserijminister) zich ook eens wat actiever mee mogen gaan bemoeien. Het actief en doelmatig toezien en handhaven van aanlandingen van vis ( zowel beroeps- als sportvis) in de Belgische havens want dat dit een regelrecht lachertje is weten de meesten allang!!
De vangst vliegt achteruit, de onderlinge strijd op de wrakken heftiger ( lees; vooral beroepshengelaars onderling) en mini baarsjes gaan mee in de hoop de kisten te vullen omdat er nauwelijks nog een redelijke maat zeebaars tussenzit....
Ik heb het onlangs met eigen ogen gezien en het is te triest of eigenlijk, te schaamteloos voor woorden.
Zeebaars quota voor beroepsvissers!!!
-
-
Re: Zeebaars quota voor beroepsvissers!!!
ik heb niets tegen een verhoging van de maat op vis maar je moet wel weten dat in de belgisse havens er wel gekontroleerd word voorral sportvissers wand die mannen ? hebben niets anders te doen dan met hun pk' te varen op onze kosten en de kleine man is gemakkelijkker dan de beroeps waar ze ver vanaf blijven gr h
-
Re: Zeebaars quota voor beroepsvissers!!!
Jan,
Europa mag dan wel een quota voor zeebaars overwegen, persoonlijk geloof ik niet in de effectiviteit van een quota als dat niet samengaat met het instellen van een (tijdelijke) gesloten tijd, eventueel in combinatie met instellen van (tijdelijke) reservaatgebieden.
De praktijk heeft al aangetoond dat quota-bepalingen gewoon genegeerd of omzeild worden;
zie in dit verband :
http://www.hln.be/hln/nl/6276/Overbevis ... nnen.dhtml
Een verhoging van de minimum maat zal zijn effect alleen hebben voor sportvissers en voor beroepsmatige handlijnvissers. Discards gaan hiermee niet tegengegaan worden ! Span- twin- bokken- en nettenvissers gaan hiermee niet minder discards hebben !
Quota instellen gaat dan ook aanleiding geven tot meer zwarte aanlandingen.
En je kan dan misschien de Belgische controle een lachertje vinden, ik kan je bevestigen dat ik persoonlijk, dit jaar, al 3 x ben gecontroleerd. 2 x op het water en 1 x in de haven.
Toegegeven, 1 x werd de controle gedaan door een gecharterde leger-sleper, anex rubberboot, en was de controle quasi alleen gericht op papieren en werd er nauwelijks een bak opengedaan.
De beide andere keren werd er toch gericht gecontroleerd op aanwezige vis.
(ik heb 1 x een opmerking gehad omdat ik 1 gul bij 6 zeebaarsjes had gelegd; volgens de controle-beambte kon hij zo moeilijk het gewicht inschatten.. verder geen commentaar zeker ?)
Kan zijn dat ik een uitzondering ben, maar ik hoor toch regelmatig controleverhalen.
Of de beroepsvissers (handlijn en andere) in dezelfde mate gecontroleerd worden ???? geen idee.
Maar dat beroepsvissers minder gecontroleerd worden, verwondert me niet. Wie van die controleurs vindt zijn weg nog in die massa regeltjes en uitzonderingen waar een beroepsvisser rekening moet mee houden ?
Komt daar bij dat, als er iets niet in orde zou zijn, de beroepsorganisatie onmiddellijk steun verleent en in beroep zal gaan. Resultaat : protesteren, in beroep, op de lange baan; en een rechter die 4 jaar na de feiten de zaak seponeert. Dus, ik begrijp die frustratie van de controleurs en politie wel !
Zie in dit verband ook mijn vorige bijdrage “ iedereen gelijk voor de wet “ van 13/10/2012.
Duidelijk genoeg lijkt me.
Vang ze
Europa mag dan wel een quota voor zeebaars overwegen, persoonlijk geloof ik niet in de effectiviteit van een quota als dat niet samengaat met het instellen van een (tijdelijke) gesloten tijd, eventueel in combinatie met instellen van (tijdelijke) reservaatgebieden.
De praktijk heeft al aangetoond dat quota-bepalingen gewoon genegeerd of omzeild worden;
zie in dit verband :
http://www.hln.be/hln/nl/6276/Overbevis ... nnen.dhtml
Een verhoging van de minimum maat zal zijn effect alleen hebben voor sportvissers en voor beroepsmatige handlijnvissers. Discards gaan hiermee niet tegengegaan worden ! Span- twin- bokken- en nettenvissers gaan hiermee niet minder discards hebben !
Quota instellen gaat dan ook aanleiding geven tot meer zwarte aanlandingen.
En je kan dan misschien de Belgische controle een lachertje vinden, ik kan je bevestigen dat ik persoonlijk, dit jaar, al 3 x ben gecontroleerd. 2 x op het water en 1 x in de haven.
Toegegeven, 1 x werd de controle gedaan door een gecharterde leger-sleper, anex rubberboot, en was de controle quasi alleen gericht op papieren en werd er nauwelijks een bak opengedaan.
De beide andere keren werd er toch gericht gecontroleerd op aanwezige vis.
(ik heb 1 x een opmerking gehad omdat ik 1 gul bij 6 zeebaarsjes had gelegd; volgens de controle-beambte kon hij zo moeilijk het gewicht inschatten.. verder geen commentaar zeker ?)
Kan zijn dat ik een uitzondering ben, maar ik hoor toch regelmatig controleverhalen.
Of de beroepsvissers (handlijn en andere) in dezelfde mate gecontroleerd worden ???? geen idee.
Maar dat beroepsvissers minder gecontroleerd worden, verwondert me niet. Wie van die controleurs vindt zijn weg nog in die massa regeltjes en uitzonderingen waar een beroepsvisser rekening moet mee houden ?
Komt daar bij dat, als er iets niet in orde zou zijn, de beroepsorganisatie onmiddellijk steun verleent en in beroep zal gaan. Resultaat : protesteren, in beroep, op de lange baan; en een rechter die 4 jaar na de feiten de zaak seponeert. Dus, ik begrijp die frustratie van de controleurs en politie wel !
Zie in dit verband ook mijn vorige bijdrage “ iedereen gelijk voor de wet “ van 13/10/2012.
Duidelijk genoeg lijkt me.
Vang ze