Het ziet er naar uit dat er op een gegeven moment een vangsbeperking komt voor sportvissers.
Om ook in de toekomst onbezorgd te blijven kunnen vissen heb ik op mijn nieuw gebouwde Beekman 805 een visserijnummer.
Ik vis het hele jaar door vanuit Stellendam.
Nu zoek ik een vismaat die ook zonder zorgen wil blijven vissen, wel iemand die al wat ervaring heeft en (bijna) altijd kan.
Er hoeft geen bijdrage te worden geleverd in de kosten en voor het overige worden we het wel eens.
Reacties via het forum of mail aan: rein.eline@planet.nl
Met vriendelijke groet,
Rein Brinkman
Delta 42
Vangstbeperking sportvissers
-
-
Re: Vangstbeperking sportvissers
Blijkbaar zijn er meer sportvissers die zich een visserijnummer aanschaffen om zoals men het hier noemt "onbezorgd" te kunnen vissen. Ik zou ook graag onbezorgd willen vissen maar ben niet kapitaalkrachtig genoeg om een nummer aan te schaffen. Gaan we naar een toekomst waar alleen de kapitaalkrachtige "sportvisser" nog zijn visje mag en kan vangen. Ook nu al ben je op de wrakken in de minderheid tussen al die beroepsnummers en zien ze je liever verder varen. Al bij al is dit een zorgwekkende evolutie voor de gewone sportvisser.
-
Beste Peter,
Dat is inderdaad zorgwekkend, en bovenal ook de doelstelling van een bepaalde groep baarsvissers! Maar naar ik het zo begrepen had, worden er momenteel geen nederlandse visserijnummers meer uitgegeven? Al kan ik mij ook vergissen natuurlijk. De lol is de laatste jaren zowizo al af voor de gewone sportvisser, de (kabeljauw) vangsten zijn zeer sterk terug gelopen terwijl de drukte en vooral haat en nijd alleen maar zijn toegenomen!
Gelukkig beschik ik nog over een rijkgevuld fotoarchief en digitale filmpjes van de tijd van weleer, toen we nog gewoon broederlijk met drie à vier boten naast elkaar op het wrak konden liggen en iedereen zijn visje kon vangen, zonder dat ze je er "afschoorden" (wat nu al gebeurt als ze je op een mijltje zien afkomen)! Helaas waren er toen ook gewoon "vrienden"??? bij, die je nu op het wrak gewoon het licht in je ogen niet meer gunnen, en helaas hun tijd als amateur/sportvisser zijn vergeten!
Ach Peter, "laat de boeren maar dorsen" zou ik zo zeggen, ik hoef er gelukkig niet van te leven, en ik vang mijn visje zowizo wel!!!
Greetz Jerry
Dat is inderdaad zorgwekkend, en bovenal ook de doelstelling van een bepaalde groep baarsvissers! Maar naar ik het zo begrepen had, worden er momenteel geen nederlandse visserijnummers meer uitgegeven? Al kan ik mij ook vergissen natuurlijk. De lol is de laatste jaren zowizo al af voor de gewone sportvisser, de (kabeljauw) vangsten zijn zeer sterk terug gelopen terwijl de drukte en vooral haat en nijd alleen maar zijn toegenomen!
Gelukkig beschik ik nog over een rijkgevuld fotoarchief en digitale filmpjes van de tijd van weleer, toen we nog gewoon broederlijk met drie à vier boten naast elkaar op het wrak konden liggen en iedereen zijn visje kon vangen, zonder dat ze je er "afschoorden" (wat nu al gebeurt als ze je op een mijltje zien afkomen)! Helaas waren er toen ook gewoon "vrienden"??? bij, die je nu op het wrak gewoon het licht in je ogen niet meer gunnen, en helaas hun tijd als amateur/sportvisser zijn vergeten!
Ach Peter, "laat de boeren maar dorsen" zou ik zo zeggen, ik hoef er gelukkig niet van te leven, en ik vang mijn visje zowizo wel!!!
Greetz Jerry
-
Zojuist gelezen op een Ierse Visserijsite dat de EU in een vergevorderd stadium bezig is om ook een quota op zeebaars voor beroepsvissers te bepalen.
Hopelijk dat dit in drastische mate voor ALLE takken van beroep zal gaan gelden zodat er wellicht nog hoop blijft dat de baarsstand zich zal kunnen handhaven...
Hopelijk dat dit in drastische mate voor ALLE takken van beroep zal gaan gelden zodat er wellicht nog hoop blijft dat de baarsstand zich zal kunnen handhaven...
-
Even voor alle duidelijkheid: ik hoef gelukkig niet te leven van de visserij, het is en blijft voor mij een hobby.
Sportvissers mogen wat mij betreft gewoon naast mij komen liggen op het wrak.
Alleen worden we soms door de overheid ergens toe gedwongen en moet je hier, indien mogelijk, op inspelen.
Tevens spelen zaken mee zoals het kunnen varen met rode dieselolie e.d. ook zo'n overheidsbesluit.
En met "onbezorgd" vissen bedoel ik dit ook letterlijk.
Het kan soms dagen niets zijn en dat is het ineens bingo, ik wil dan wel gewoon door blijven kunnen vissen.
Met (sport) vissers groeten,
Rein.
Sportvissers mogen wat mij betreft gewoon naast mij komen liggen op het wrak.
Alleen worden we soms door de overheid ergens toe gedwongen en moet je hier, indien mogelijk, op inspelen.
Tevens spelen zaken mee zoals het kunnen varen met rode dieselolie e.d. ook zo'n overheidsbesluit.
En met "onbezorgd" vissen bedoel ik dit ook letterlijk.
Het kan soms dagen niets zijn en dat is het ineens bingo, ik wil dan wel gewoon door blijven kunnen vissen.
Met (sport) vissers groeten,
Rein.