Pagina 1 van 1

Spitfire 4-blads schroef

Geplaatst: vr aug 10, 2012 9:29 pm
door Roald Vos
Beste,

Wie heeft er ervaring en wil deze delen op het forum met een spitfire 4-blads schroef
Volgens de specificatie zouden deze 4-blads schroeven een verbetering geven v.w.b trekkracht, bij gelijkblijvende topsnelheid en ede ontwikkelt zijn voor offshore visboten. Topsnelheid is voor mij niet interessant, wel de trekkracht. Met mijn huidige black max 3-blads schroef (pitch 15) is de acceleratie in ruwe zee zeer matig, echter ik haal wel het maximale toerental . Idee is om een 4-blads schroef met gelijke pitch te introduceren.

gr
D1360

Re: Spitfire 4-blads schroef

Geplaatst: do aug 16, 2012 10:33 pm
door Gerrie van Hengel
Hallo,Roald.
Een vier of vijf blad's schroef heeft minder "slip" zeg maar meer grip op het water.dus zal je sneller optrekken.(planeren) De vraag is echter,of het je dat waard is ? het prijs verschil tussen een drie of meer blad's propeller is nogal groot.
Gr,Gerrie.

Re: Spitfire 4-blads schroef

Geplaatst: ma okt 01, 2012 5:00 pm
door Jan Voorwinden
Op onderstaande site is informatie te vinden m.b.t. schroefkeuze en de voor/nadelen van het type:
http://www.bouwmeesterwatersport.nl/showroom/schroeven/

Re: Spitfire 4-blads schroef

Geplaatst: ma okt 01, 2012 7:21 pm
door Roald Vos
Beste Jan

Ik heb inmiddels de 4-blads propellor geinstalleerd (pitch 15) op mijn Mercury EFI 100 pk welke een quicksilver 640 voortstuwt, e.e.a naar volle tevredenheid, een veel betere acceleratie (ideaal na "stilvallen" in een golf) en speciaal bedoeld voor de offshore visserij (lange afstanden varen op kruissnelheid), De meerprijs bedroeg ongeveer 20%

groet