Sleepnetvissen

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Pim Janse

Sleepnetvissen

Bericht door Pim Janse »

Hallo, ik heb eens een vraagje over een manier van vissen die wellicht niet zo gebruikelijk is: vissen met een sleepnet(je) achter de boot. Ik heb me laten vertellen dat dit zonder vergunning toegestaan is, mits de breedte van het net niet groter dan 1,50 mtr is. Dat lijkt me best eens leuk, bv. om wat garnalen te vissen, maar nu mijn vragen:

1) Is dit vissen met sleepnet overal toegestaan, dus ook in de Ooster/Westerschelde, of alleen langs de Noodzee kust? Gelden er nog bepaalde regels?

2) Heeft er iemand ervaring met zo'n sleepnetje achter de boot? Moet je daar extra voorzieningen of motorvermogen voor hebben?

3) Ga je hier alleen wat garnalen mee vangen of misschien toch ook wat andere vis, zoals bv. wijting of makreel?

Alvast bedankt voor jullie reactie - ik ben benieuwd!

Groeten,
Pim Janse - Delta 806
andre ruissen

Re: Sleepnetvissen

Bericht door andre ruissen »

vissen met een sleepnet mag als je boot niet langer is dan 10 meter.
Tot 8 meter mag je met een boomkor vissen met een maximale breedte van 1,5 meter.
Is je boot langer dan 8 meter alleen met een bordennet van max 2.25 meter breed.
Je mag allen vissen in het kustgebied en de westerschelde.
Ook mag je allen op garnalen vissen en moet je alle gequoteerde vis teruggooien.
Een tongetje of een scharretje zal je best wel vangen maar makreel zal je niet zien.
Het mooiste is natuurlijk een lier maar als je het niet te zwaar maakt is het net ophalen ook op de hand wel te doen.
Wat de motor betreft zal het geen problemen geven omdat je maar heel zachtjes moet varen (1,5 mijl).
Succes ermee.
Pim Janse

Bericht door Pim Janse »

Bedankt voor de info - dat helpt weer wat verder!

Ik begrijp hieruit dat vissen met een sleepnetje niet is toegestaan op de Oosterschelde, correct? Wel vreemd, want volgens mij doet de beroepsvisserij daar ook wel eens een sleepje. Weet iemand misschien waar dit soort regels te vinden zijn, misschien ergens op internet?

Groeten,
Pim Janse - Delta 806
Ben Biondina

Bericht door Ben Biondina »

Beste Pim,

Er zijn nog 10 beroepsvissers (sleepnetvisserij/boomkor) op de Oosterschelde. Zij hebben een speciale "Oosterscheldevergunning". Actief zijn er nog maar enkele. ( drie of vier) Vreemd vind ik dat niet. Immers, sportvisserij is vissen met een hengel.

Vriendelijke groet,

Ben
Delta72
Aad Boomman

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Ben,
Je heb helemaal gelijk, maar garnalen vangen met een hengel lukt niet zo best.
mvg: aad boomman
Plaats reactie