Zweren op vissen

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Aad Boomman

Zweren op vissen

Bericht door Aad Boomman »

Beste mensen,
Kort geleden hadden wij het over de fel rode plekken op de scharren en we kwamen er niet uit of dat nou zweren of prikkebeten of iets anders zou zijn.
Zaterdagnacht heb ik gevist langs de Noorderblokkendam bij HvH en van de negen gullen, vijf maats en vier onder maats, hadde twee gullen, deze op een flinke zweer lijkende, plekken.
We hebben deze twee terug gezet maar het viel mij op dat van al de scharren, die we ook hebben gevangen, niet één schar zat met deze plekken terwijl een paar maanden terug zeker een derde van de scharren deze plekken had, heeft iemand deze plekken ook op gul gevonden? en is er iemand die echt weet wat de oorzaak is.
O ja, ook nog vijf tongen van rond 30 cm gevangen ( zonder plekken )
mvg Aad
Koen De Bièvre
Beheerder

Re: Zweren op vissen

Bericht door Koen De Bièvre »

Bij Sportvisserij Nederland heeft er iemand zich in verdiept en is tot de conclusie gekomen dat een prikkenbeet heel erg onwaarschijnlijk is en een bacteriele infectie veel waarschijnlijker is.

Voor de Googlelaars onder jullie hierbij enkele trefwoorden en een link naar een Engelstalige pdf met een berg uitleg en beelden van de wonden.

"Ulcerative mycosis" (East coast of U. S.) and "red spot" (Southeast Asia) in southern flounder.

http://aquaticpath.umd.edu/articles/dykstrakane.pdf
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Op de wrakken, dichtbij en verder weg, ook regelmatig gullen met rode spikkels / beginnende zweertjes, maar nog niet zo'n grote plekken als op de schar.
Theo Ringenaldus

Bericht door Theo Ringenaldus »

Als het gaat om rood uitziende plekken bij gullen zijn het haast altijd wormen. Kijk maar eens goed dan zie je ze zo liggen. Met het puntige fileermes pik je ze er bovendien zo uit, en ze leven dan ook nog. Deze wormen ( bij kabeljauw) worden overgebracht door onze vriend de zeehond. De vissen vreten de ontlasting van de zeehond en worden zo dus besmet. Het advies is om de gefileerde kabeljauw eerst in te vriezen voordat deze geconsumeerd wordt. Dit dood de wormen, waarna de vis veilig gegeten kan worden. Sommige vissen zitten zo vol met wormen dat het geen gezicht is. Dergelijke exemplaren donder ik gewoon weer terug de zee in. Anderen daarintegen weet ik uit ervaring, maken er hun buren of schoonmoeder blij mee.

EET SMAKELIJK!!!!

Theo Ringenaldus
Aad Boomman

Bericht door Aad Boomman »

Beste Dré,
De zweer op de gul van 60 cm was zeker 2cm in diameter en op de gul van 38 cm was de plek 1cm in diameter, maar wat mij dus opviel dat er niet één schar met een plek bij was.

Beste Theo,
Ik gooi de vis met dergelijke plekken zo wie zo terug, doe er dus ook niet de buren of m'n schoonmoeder een plezier(?) mee, er zullen best vissers zijn die blij zijn een dergelijke vis te vangen om aan iemand cadeau te doen, geven ze toch eens iets weg.
Het doet wel zeer om een gul van 60cm zomaar terug te gooien, maar ja!

mvg aad
Mark Stuyck

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Op de verre en dus dieper gelegen wrakken kom je deze plekken bijna nooit tegen. Enkel op de wrakken die dicht onder de kust liggen omdat daar het water warmer is.
Je komt ze ook voornamelijk in de zomer tegen.
Ik vermoed dat de wormen die zich in deze vissen bevinden los staan van de huidplekken maar misschien indirect wel in verband staan. Deze wormen zullen zich ook oiv het warmere water ontwikkelen. De weerstand van deze vissen zal hierdoor aangetast worden waardoor ze dan weer gevoeliger zijn voor de huidparasieten. Daarom dat je meestal beide zaken samen tegenkomt.
Dus het één en het ander heeft toch verband.

Tot daar mijn persoonlijke niet deskundige mening.

Mvg,

Mark
Klaes Dijkstra

Bericht door Klaes Dijkstra »

De kabeljauw mist genen die voor het immuunsysteem ‘onmisbaar’ zijn. De vis compenseert dat met ander genetisch materiaal.

Dat schrijft de Noorse wetenschapper Kjetill Jakobsen in Nature.
De vis mist de genen die MCH-II genoemd worden en in bijna alle gewervelde dieren voorkomen. Ze zorgen ervoor dat het immuunsysteem kwalijke bacteriën en parasieten herkent. Ook twee andere gentypes missen.

Flink ziek
Van MHC-II-genen werd altijd gedacht dat ze, met MHC-I-genen, onmisbaar waren voor een goed immuunsysteem. “Eigenlijk kun je MHC-II niet echt verliezen zonder flink ziek te worden”, vertelt Jakobsen aan Nature.

Ondanks zijn gebreken leeft de kabeljauw doorgaans een gezond leven. Hij compenseert het tekort aan door juist veel MHC-I-genen te hebben.

Bron: NU.nl
Theo Ringenaldus

Bericht door Theo Ringenaldus »

Ook op de zeer ver weggelegen wrakken worden kabeljauwen gevangen met (zweren). En dit is beslist geen uitzondering. Kijk maar eens op de site van HASIFISHING COUNTDOWN onder vangsten augustus 2011.

Vriendelijke groeten,

Theo
Plaats reactie