Beste mensen,
Als je op een verjaardag "popi Jopie" wilt spelen, moet je in een gesprek met een ander vooral dit woord gebruiken. Duurzaamheid. Het woord respect doet het ook goed. En als je zegt: ik werk 80 uur per week, ben je helemaal "de" man.
Nu las ik vandaag in Visserijnieuws dat in Colijnsplaat een paar ton schol was geveild met een gemiddelde prijs van € 0,21 per kg. Laten wij één kilo delen door 3= 333 gram=3 schollen. De visserman op de Eurokotter krijgt dus voor een schol van iets meer dan 300 gram € 0,07 cent. Van zijn opbrengt per kg moet hij zijn onkosten nog betalen. De € 0,21 cent per kg is namelijk bruto. Afschrijving op zijn schip, afschrijving op de motor, afschrijving op apparatuur, veilingkosten, ijs of gasolie voor de koeling, deellonen voor zijn bemanning, verzekeringspremie, onderhoud aan de boot (stralen, schilderen etc.,) gasolie om te varen, onderhoud aan zijn netten en ga zo maar door.
Als ik met een charterboot een dagje ga vissen en met 10 grote schollen van ongeveer 300 gram thuis kom, ontmoet ik een vrolijke blik. Niet dat wij ook maar een paar schollen vangen, maar vooruit als voorbeeld!
Ik kom met 10 schollen thuis en voor de tocht naar zee heb ik € 75,-- betaald. Dat is dus € 7,50 per schol. Dat is heel wat anders dan de bruto opbrengst van € 0,07 cent per schol door de beroepsvisser.
Natuurlijk gun ik de beroepsvisser een goede besomming. Ook hij moet zorgen dat zijn investering geld opbrengt en ook in zijn gezin moet er brood op de plank komen. Nogmaals: hij heeft zwaar werk, investeert veel geld en loopt risico's.
Maar waarom voert hij dan toch schol aan die bijna niets opbrengt? Dat zit nu eenmaal in het systeem, hoor je dan. Of: als hij ze niet vangt, dan vangt een ander die schol. Nou zou ik denken: prima, gun hem dan ook maar het verlies!
Nu is er in Nederland een Innovatieplatvorm voor de Visserij. Ingesteld door LNV met de heer Bierens als voorzitter. Als ik ELI mag geloven komen daar hele goede resultaten uit. Zij hebben er zelfs een boekje voor geschreven! Maar mag ik dan -als sportvisser en consument- vragen: heren kunt u een prijs neerzetten voor de persoon die deze doordraai voor goed en altijd stopt? Met een goed plan voor iedereen.
Ik zal de politieke kopstukken in de 2e Kamer deze vraag eens voorleggen.
Duurzaamheid: in mijn beleving staat dat voor de 3 P's. Planet, People, Profit. En.....wel in die volgorde!!!!Ik ben benieuwd of zij er voor kunnen zorgen, dat er een begin wordt gemaakt met het stopzetten van deze vreemde vertoning! En.....ik hoop dat dat de beroepsvisser, de consument en de sportvisser dan de lachende 3e zullen zijn. Zorgen voor een beter inkomen van de visserman, geen doordraai meer en de sportvisser die wellicht bij een mindere visserij ook een scholletje vangt. Op dit moment zijn wij heel gelukkig met een enkele schol per JAAR!
Vriendelijke groet,
Delta 72
Ben
duurzaamheid
-
Re: duurzaamheid
Dag Ben,
Dit is heel juist en trek de lijn nog even verder door naar de discards, die gratis dood overboord gaan, en het is helemaal te gek voor woorden.
Kleinschaligheid is een deel van de oplossing naar duurzaamheid. Nu moet alles groot, groter, grootst.
Waarom snappen wij dit wel en de politiekers die moeten beslissen, boven het hoofd van alles en iedereen, niet?
Ik begrijp er niets meer van.
Groetjes,
Mark
Dit is heel juist en trek de lijn nog even verder door naar de discards, die gratis dood overboord gaan, en het is helemaal te gek voor woorden.
Kleinschaligheid is een deel van de oplossing naar duurzaamheid. Nu moet alles groot, groter, grootst.
Waarom snappen wij dit wel en de politiekers die moeten beslissen, boven het hoofd van alles en iedereen, niet?
Ik begrijp er niets meer van.
Groetjes,
Mark
-
Al jaren aan een stuk doet zich hetzelfde probleem voor in de wintermaanden jan-febr. m.b.t. de kuitzieke bestanden van tong en met name schol in de zuidelijke wateren.
Zo riepen de NGO’s eind 2009 hun vissers weer eens op om vanaf 1 december de kuitzieke schol te ontzien…….
Duidelijk is, dat van dergelijke “vrijwillige goodwill” nog steeds geen ene bal terecht komt. De schol ligt het hele jaar volgens het beroeps opgestapeld (???) op de Noordzeebodem , dus EU, weer een hoger quotum schol. Ook al wordt schol geregeld het gehele jaar door al doorgedraaid.
Zou het de bokkers dan misschien, naast de tong die nog een beetje opbrengt, om de zogenaamde “bijvangst” van zwartvis ( tarbot en griet), rog en vleet gaan ? Die levert namelijk ook (nog) goed op. En is de schol, vanuit die hoek bezien, dan in feite tot “bijvangst van de bijvangst” gedegradeerd ? En vanuit die hoek bekeken, moet naast de regelmatig enorme doordraai van schol op de veiling, de discard schol ( en schar en bot etc.) op zee toch wel helemaal buiten proporties en onvoorstelbaar zijn. Ze dringen niet voor niets aan om verhoging van de quota zwartvis……
Hoe kan men nu toch spreken over goed of beter beheer en duurzaamheid van een bepaalde platvissoort !
Zo riepen de NGO’s eind 2009 hun vissers weer eens op om vanaf 1 december de kuitzieke schol te ontzien…….
Duidelijk is, dat van dergelijke “vrijwillige goodwill” nog steeds geen ene bal terecht komt. De schol ligt het hele jaar volgens het beroeps opgestapeld (???) op de Noordzeebodem , dus EU, weer een hoger quotum schol. Ook al wordt schol geregeld het gehele jaar door al doorgedraaid.
Zou het de bokkers dan misschien, naast de tong die nog een beetje opbrengt, om de zogenaamde “bijvangst” van zwartvis ( tarbot en griet), rog en vleet gaan ? Die levert namelijk ook (nog) goed op. En is de schol, vanuit die hoek bezien, dan in feite tot “bijvangst van de bijvangst” gedegradeerd ? En vanuit die hoek bekeken, moet naast de regelmatig enorme doordraai van schol op de veiling, de discard schol ( en schar en bot etc.) op zee toch wel helemaal buiten proporties en onvoorstelbaar zijn. Ze dringen niet voor niets aan om verhoging van de quota zwartvis……
Hoe kan men nu toch spreken over goed of beter beheer en duurzaamheid van een bepaalde platvissoort !
-
En de stank van de doordraai van die ernorme berg schol is nog niet weg en je leest dit weer:

Aangezien er niet gerept wordt over dergelijke doordraai maar wel over nieuwe technieken om nog meer vis in kortere tijd te vangen en die mannen nogal met nadruk als "certificeerders" worden aangehaald, zal er vast toch wel zonder enige twijfel een MSC-certficaat uitrollen zeker .........?Certificeringstraject Nederlandse schol en tong
Bezoek certificeerder schol en tong vloot succesvol
De Certificeerder Moody Marine kwam afgelopen week langs om te praten met de Nederlandse visserij en alle belanghebbenden over het certificeringstraject schol en tong. Tijdens dit assessment werden de twinrig, flyshoot, danish seine en outrig visserijen op tong en schol besproken.
De visgebieden ter certificering zijn ICES gebieden IV a,b en c met maaswijdtes variërend van 80-120+ mm. Het team bestond uit Jason Combes van Moody Marine, Rod Cappell, leider van het team en beoordelaar van P3 (visserijbeheer), Richard Milner, beoordelaar van P1 (bestanden tong en schol) en Mike Pawson, beoordelaar van P2 (impact op het ecosysteem).
De certificeerder sprak met bestuursleden van het Coöperatieve Visserij Organisatie met vissers uit de kopgroepen van het CVO, met vertegenwoordigers van het ministerie van EL&I, de nVWA, Productschap Vis, NGO's, IMARES en andere belanghebbenden.
In dezelfde week van het bezoek, vond ook een FIMPAS workshop plaats in Den Helder, waarin de beheermaatregelen in de Nederlandse N2000 gebieden op zee besproken werden met belanghebbenden uit de visserij. MSC Projectleider Marloes Kraan van het Productschap Vis ging daarom op dinsdag met de certificeerders naar Den Helder om ook daar gesprekken te voeren.
In de middag konden de certificeerders ook participeren in het programma - hetgeen hun kennis over de vistechnieken vergrootte. Het bezoek stelde hen ook in staat om het Nederlandse N2000 proces beter te begrijpen. 's Avonds werd aangeschoven bij het diner en spraken de certificeerders onder meer met Ton IJlstra van het ministerie van EL&I.
De verwachting is dat het MSC rapport deze zomer beschikbaar is op de MSC website. De belanghebbenden zullen hierover geïnformeerd worden.
Productschapsmedewerker Marloes Kraan kijkt terug op een drukke maar volle week: `Ik ben ervan overtuigd dat de certificeerders naar huis zijn met alle informatie die ze nodig hebben om de Nederlandse visserij goed te kunnen beoordelen'.
Het MSC traject wordt medegefinancierd door het Europees Visserijfonds. Europees Visserijfonds: Investering in duurzame visserij Bron: Via Nieuwsbank

-
Ben,
Als ik jou even mag rectificeren mbt. je berekening van je 10 gevangen schollen.
Quote:
"Ik kom met 10 schollen thuis en voor de tocht naar zee heb ik € 75,-- betaald. Dat is dus € 7,50 per schol. Dat is heel wat anders dan de bruto opbrengst van € 0,07 cent per schol door de beroepsvisser."
Quote.
Reken daar ook nog eens je brandstof bij om bij de steiger te geraken (auto's rijden nog niet allemaal op water..)
en de pieren,zagers,tappen,scheermessen of wat dies meer zij gebruikt als aas.
Je komt dan toch al gauw over de 100 eurootjes voor 1 dagje vissen.
Dan komen je 10 scholletjes toch al gauw over de tientje per visje... ai.
Best wel duur toch...
Ps. aantal weken geleden meer dan 30 ton !!!!! schol doorgedraaid op Vlissingen.
Ahum heren natuurbeschermers waar zijn jullie ?????????
Volgens de vissers wordt de zo schol langzamerhand een plaag, maar denk even mee.
Als je weet waar de schol zich ophoudt (als jaren op dezelfde plek) dan mijdt je die plekken toch, probeer dan je visserij te verleggen op andere soorten welke meer opleveren (tong of zoiets).
Of vis met nog grotere mazen om de kleinere vissen te ontzien zodat deze ook niet als discards overboord hoeven.
Deze week nog een kotter met meer dan 400 kisten schol (40 x 400 = 16 ton schol) en dat is nog maar 1 kotter, vind je het gek dat de schol prijs zo laag ligt.
Waarom vangen wij dan nooit maar dan ook nooit meer een leul maaltje schol ??
Simpelweg omdat de schol zich concentreerd op bepaalde plekken en die liggen nu net in het bereik van de kotters en niet (meer) binnen onze grenzen van een dagje vissen.
Hoop dat de beroepsvissers eens een keertje to inkeer komen en beseffen waar ze nu mee bezig zijn, er komt gehaaid een tijd dat ook de schol op raakt, welke vis is dan aan de beurt ?
Of gaan we die dan ook kweken dan zoals Tong,Talapia,Pangasius ?? (sudsidie genoeg voor een visfarm).
Tegenwoordig schijnt men bezig te zijn de schol in een promotiecampagne te gebuiken om deze beter bekend te maken bij het publiek (u kent de spotjes wel op de radio eet 2x per week vis, en wat eten we vanavond ... schol,lekker).
Volgt u het nog ? ik wel.. (lees hierbovenstaand eigenlijk eet nog meer schol anders moeten we nog meer doordraaien).
Als je al gedurende weken lang zoveel ton aan schol aan land brengt dan mag je toch wel verwachtten dat deze vis al lang bekend is bij het publiek, men wil dat we nog meer schol gaan eten zodat de vraag groter wordt om de prijs toch nog een beetje interessant te maken voor de visser.
Kwestie vraag en aanbod... als je met een grote voorraad schol in je viswinkeltje zit wil je toch wel dat de klanten een scholletje bij je kopen niet dan...niets boven verse vis, want immers de week erop moet je weer naar de vismijn om een nw. voorraadje vis in te kopen.
Cirkeltje rond...
In de hoop ooit nog eens met een maaltje schol naar huis te gaan na een dagje vissen in de voordelta.....
Als ik jou even mag rectificeren mbt. je berekening van je 10 gevangen schollen.
Quote:
"Ik kom met 10 schollen thuis en voor de tocht naar zee heb ik € 75,-- betaald. Dat is dus € 7,50 per schol. Dat is heel wat anders dan de bruto opbrengst van € 0,07 cent per schol door de beroepsvisser."
Quote.
Reken daar ook nog eens je brandstof bij om bij de steiger te geraken (auto's rijden nog niet allemaal op water..)
en de pieren,zagers,tappen,scheermessen of wat dies meer zij gebruikt als aas.
Je komt dan toch al gauw over de 100 eurootjes voor 1 dagje vissen.
Dan komen je 10 scholletjes toch al gauw over de tientje per visje... ai.
Best wel duur toch...
Ps. aantal weken geleden meer dan 30 ton !!!!! schol doorgedraaid op Vlissingen.
Ahum heren natuurbeschermers waar zijn jullie ?????????
Volgens de vissers wordt de zo schol langzamerhand een plaag, maar denk even mee.
Als je weet waar de schol zich ophoudt (als jaren op dezelfde plek) dan mijdt je die plekken toch, probeer dan je visserij te verleggen op andere soorten welke meer opleveren (tong of zoiets).
Of vis met nog grotere mazen om de kleinere vissen te ontzien zodat deze ook niet als discards overboord hoeven.
Deze week nog een kotter met meer dan 400 kisten schol (40 x 400 = 16 ton schol) en dat is nog maar 1 kotter, vind je het gek dat de schol prijs zo laag ligt.
Waarom vangen wij dan nooit maar dan ook nooit meer een leul maaltje schol ??
Simpelweg omdat de schol zich concentreerd op bepaalde plekken en die liggen nu net in het bereik van de kotters en niet (meer) binnen onze grenzen van een dagje vissen.
Hoop dat de beroepsvissers eens een keertje to inkeer komen en beseffen waar ze nu mee bezig zijn, er komt gehaaid een tijd dat ook de schol op raakt, welke vis is dan aan de beurt ?
Of gaan we die dan ook kweken dan zoals Tong,Talapia,Pangasius ?? (sudsidie genoeg voor een visfarm).
Tegenwoordig schijnt men bezig te zijn de schol in een promotiecampagne te gebuiken om deze beter bekend te maken bij het publiek (u kent de spotjes wel op de radio eet 2x per week vis, en wat eten we vanavond ... schol,lekker).
Volgt u het nog ? ik wel.. (lees hierbovenstaand eigenlijk eet nog meer schol anders moeten we nog meer doordraaien).
Als je al gedurende weken lang zoveel ton aan schol aan land brengt dan mag je toch wel verwachtten dat deze vis al lang bekend is bij het publiek, men wil dat we nog meer schol gaan eten zodat de vraag groter wordt om de prijs toch nog een beetje interessant te maken voor de visser.
Kwestie vraag en aanbod... als je met een grote voorraad schol in je viswinkeltje zit wil je toch wel dat de klanten een scholletje bij je kopen niet dan...niets boven verse vis, want immers de week erop moet je weer naar de vismijn om een nw. voorraadje vis in te kopen.
Cirkeltje rond...
In de hoop ooit nog eens met een maaltje schol naar huis te gaan na een dagje vissen in de voordelta.....