Beste,
Mijn recent geinstalleerde parmax 3 dekwaspomp (zelfaanzuigend type)werkt niet goed. Het lijkt erop dat er in het filter aan de aanvoerzijde lucht blijft staan waardoor de opbrengst minimaal is. Het vreemde was dat direct na installatie met het gehele systeem droog de pomp na inschakelen uitstekend presteerde, nu er voor een gedeelte water en lucht inzit lijkt hij niet te werken. Ik heb een aanvoerslang gemonteerd van +/- 2 meter met een kleine zwanenhals en een afvoerslang welke een 5-tal meter lang is.
Wie herkent dit, en belangrijker wat kan ik hieraan doen om dit op te lossen?
groet en dank
Roald
D1360
Werking parmax 3 dekwaspomp
-
Re: Werking parmax 3 dekwaspomp
Je moet zien dat die lucht er uit gaat.
Kun je het systeem van voor naar achter afvullen met water?
Wat ook kan is, dat de aansluiting niet goed zit en lucht aangezogen wordt.
Kun je het systeem van voor naar achter afvullen met water?
Wat ook kan is, dat de aansluiting niet goed zit en lucht aangezogen wordt.
-
Re: Werking parmax 3 dekwaspomp
Beste Roald,
In principe zijn deze membraan- of diafragma pompen zelfaanzuigend, wat betekent dat ze
naast een vloeistof, ook lucht kunnen aanzuigen.
Het membraan, een stukje rubber opgesloten in het pomphuis gaat heen en weer, en zorgt voor de volumeverplaatsing, middels zuig-en pers klepjes, door open en dicht te gaan van deze klepjes verkrijgt de pomp zijn werking.
Belangrijk is dat er in de zuig een filter zit, om de fijne klepjes te beschermen,was ook geinstalleerd schreef je.
Kan er bij montage geen rotzooi in de slang gezeten hebben.
Eventueel achtergebleven PTFE afdichtingstape.
Is de pomp electrisch goed aangesloten, + en -
De zwanehals, gemonteerd omdat de zuig onder water zit, neem ik aan, houd natuurlijk wel, in het begin, een luchthelm in de zuig, maar zoals gezegd deze pompen moeten ook lucht kunnen aanzuigen, en kunnen ook droog draaien, omdat er geen inwendige wrijving is.
Je zou de pomp ook eens kunnen demonteren en even in een “proefopstelling “kunnen laten draaien, dus gewoon in een bak met water, dan kijken of tie het wel doet….
Succes,
Grtz,
Ronald
In principe zijn deze membraan- of diafragma pompen zelfaanzuigend, wat betekent dat ze
naast een vloeistof, ook lucht kunnen aanzuigen.
Het membraan, een stukje rubber opgesloten in het pomphuis gaat heen en weer, en zorgt voor de volumeverplaatsing, middels zuig-en pers klepjes, door open en dicht te gaan van deze klepjes verkrijgt de pomp zijn werking.
Belangrijk is dat er in de zuig een filter zit, om de fijne klepjes te beschermen,was ook geinstalleerd schreef je.
Kan er bij montage geen rotzooi in de slang gezeten hebben.
Eventueel achtergebleven PTFE afdichtingstape.
Is de pomp electrisch goed aangesloten, + en -
De zwanehals, gemonteerd omdat de zuig onder water zit, neem ik aan, houd natuurlijk wel, in het begin, een luchthelm in de zuig, maar zoals gezegd deze pompen moeten ook lucht kunnen aanzuigen, en kunnen ook droog draaien, omdat er geen inwendige wrijving is.
Je zou de pomp ook eens kunnen demonteren en even in een “proefopstelling “kunnen laten draaien, dus gewoon in een bak met water, dan kijken of tie het wel doet….
Succes,
Grtz,
Ronald