accu's
Geplaatst: di nov 02, 2010 3:49 pm
hallo,
wilde zondag gaan vissen, en aan de helling aangekomen bleek mijn startaccu volledig leeg te zijn.
nu heb ik nog een accu aan boord en deze is door middel van een behoorlijk dikke kabel doorverbonden met de startaccu, dit is wel onderbroken door een schakelaar.
echter , bij het aanzetten van deze schakelaar bleek ook deze accu leeg, waardoor de visdag over was.
de startaccu bleek bij nameting kapot te zijn, en niet meer oplaadbaar,( ik denk omdat het bilgepompje constant is blijven doorlopen op het droge,wat inmiddels gerepareerd is, en deze de accu volledig heeft leeggezogen) . hij was echter pas twee jaar oud.
nu is mijn vraag het volgende;
kun je die twee accu's zonder problemen doorverbinden , dus de + en de - zijn dan doorverbonden,en op de + kabel zit een onderbrekingsschakelaar, (de ene is een 70 A. startaccu en de ander een 50 A. semi tractie ( of zoiets) voor de apparatuur).tijdens het opladen.
de bedoeling van deze doorverbinding is dus eigenlijk alleen om de twee accu's tijdens de lange rit naar de wrakken allebei op te laden, en bij aankomst de schakelaar uit te zetten, om de apparatuur op de ene accu ( de 50 A.) te laten gebruiken, en de startaccu te sparen, zodat je nooit met een startprobleem komt te zitten.
ik heb er ooit wel eens iets over gelezen, maar kan het niet meer vinden.
mag je dus twee verschillende accu's doorverbinden tijdens het opladen?( volgens de autozaak waar ik de accu kocht wel, maar volgens mijn vismaat niet..)
of is mijn zelfbedachte constructie de oorzaak dat de startaccu het zo snel begeven heeft..
ben heel benieuwd.
wilde zondag gaan vissen, en aan de helling aangekomen bleek mijn startaccu volledig leeg te zijn.
nu heb ik nog een accu aan boord en deze is door middel van een behoorlijk dikke kabel doorverbonden met de startaccu, dit is wel onderbroken door een schakelaar.
echter , bij het aanzetten van deze schakelaar bleek ook deze accu leeg, waardoor de visdag over was.
de startaccu bleek bij nameting kapot te zijn, en niet meer oplaadbaar,( ik denk omdat het bilgepompje constant is blijven doorlopen op het droge,wat inmiddels gerepareerd is, en deze de accu volledig heeft leeggezogen) . hij was echter pas twee jaar oud.
nu is mijn vraag het volgende;
kun je die twee accu's zonder problemen doorverbinden , dus de + en de - zijn dan doorverbonden,en op de + kabel zit een onderbrekingsschakelaar, (de ene is een 70 A. startaccu en de ander een 50 A. semi tractie ( of zoiets) voor de apparatuur).tijdens het opladen.
de bedoeling van deze doorverbinding is dus eigenlijk alleen om de twee accu's tijdens de lange rit naar de wrakken allebei op te laden, en bij aankomst de schakelaar uit te zetten, om de apparatuur op de ene accu ( de 50 A.) te laten gebruiken, en de startaccu te sparen, zodat je nooit met een startprobleem komt te zitten.
ik heb er ooit wel eens iets over gelezen, maar kan het niet meer vinden.
mag je dus twee verschillende accu's doorverbinden tijdens het opladen?( volgens de autozaak waar ik de accu kocht wel, maar volgens mijn vismaat niet..)
of is mijn zelfbedachte constructie de oorzaak dat de startaccu het zo snel begeven heeft..
ben heel benieuwd.