kabeljauwquota nederland
-
kabeljauwquota nederland
Hoi,
Heb deze week iets gehoord met één oor op de radio over een blokkage in ijmuiden over beroepsvissers,kabeljauw en quota.Is het quota voor nederland al vol?Mag men als sportvisser er dan nog aanlanden(als er al ergens een kabeljauw zit en hij wilt bijten)?
Heb deze week iets gehoord met één oor op de radio over een blokkage in ijmuiden over beroepsvissers,kabeljauw en quota.Is het quota voor nederland al vol?Mag men als sportvisser er dan nog aanlanden(als er al ergens een kabeljauw zit en hij wilt bijten)?
vang ze
chris
chris
-
- Beheerder
Re: kabeljauwquota nederland
In Nederland is het zo dat de sportvisserij 100% BUITEN het beroepsquotum valt. In tegenstelling tot België is in Nederland de sportvisserij niet gebonden aan het beroepsquotum en mag je dus nog steeds je vis meenemen, ook al is dat beroepsquotum vol voor dat jaar.
Ik weet niet wat je gehoord hebt, maar dit is de Nederlandse situatie op 28-10-2010
Schol: 72%, tong 68%, kabeljauw 62%, wijting 68%
Er is dus nog niks vol wat deze soorten betreft.
Ik weet niet wat je gehoord hebt, maar dit is de Nederlandse situatie op 28-10-2010
Schol: 72%, tong 68%, kabeljauw 62%, wijting 68%
Er is dus nog niks vol wat deze soorten betreft.
-
Chris en Koen,
Hetgeen er niet zit kan ook niet vol geraken hé!!!! Er zit nog "steeds" "geen" gul onder de kust, en die gaat er dit seizoen ook niet meer komen. Aan het voedselaanbod zal het niet liggen, er zit immers garnaal genoeg! Aan de watertemperatuur ook niet, andere jaren beginnen we ze al te vangen eind september met een watertemperatuur van 16°!Je hoort iedereen klagen en vooral zich afvragen WAAR ZIT DE GUL????? Op de wrakken zit geen gul en onder de kust ook niet? Ook de kotters landen zeer weinig gul aan! Zou dit dan toch het "einde" zijn? Ik vrees van wel. Het is tegenwoordig makkelijker om 100kg baars dan gul te vangen!Na een slechte zomer "zonder" tong, zal het een triestige winter worden. Het zal van "armoe" deze winter een kistje schar en wijting vangen zijn!!! Hip hip hoera, ook leuk toch??????????? Dacht het niet, althans niet voor mij!!!!!!!
Jerry
Hetgeen er niet zit kan ook niet vol geraken hé!!!! Er zit nog "steeds" "geen" gul onder de kust, en die gaat er dit seizoen ook niet meer komen. Aan het voedselaanbod zal het niet liggen, er zit immers garnaal genoeg! Aan de watertemperatuur ook niet, andere jaren beginnen we ze al te vangen eind september met een watertemperatuur van 16°!Je hoort iedereen klagen en vooral zich afvragen WAAR ZIT DE GUL????? Op de wrakken zit geen gul en onder de kust ook niet? Ook de kotters landen zeer weinig gul aan! Zou dit dan toch het "einde" zijn? Ik vrees van wel. Het is tegenwoordig makkelijker om 100kg baars dan gul te vangen!Na een slechte zomer "zonder" tong, zal het een triestige winter worden. Het zal van "armoe" deze winter een kistje schar en wijting vangen zijn!!! Hip hip hoera, ook leuk toch??????????? Dacht het niet, althans niet voor mij!!!!!!!
Jerry
-
Beetje ver weg Jerry, maar je kan ook een dagje op de SCHOL gaan.
http://www.visserijnieuws.nl/nieuws/724 ... isten.html
Lang geleden dat ik een mooie schol ving.
groet
Marcel
http://www.visserijnieuws.nl/nieuws/724 ... isten.html
Lang geleden dat ik een mooie schol ving.
groet
Marcel
-
Hoi Jerry,
Ik ben het volkomen met je eens. Schar en wijting is leuk voor n keertje, maar de hoofdmoot voor mij is toch gul en zeebaars. Zonder die twee is het voor mij onmogelijk om mezelf een mooie "zeevistoekomst" voor te stellen
.
Groeten,
Dennis
D1167
Ik ben het volkomen met je eens. Schar en wijting is leuk voor n keertje, maar de hoofdmoot voor mij is toch gul en zeebaars. Zonder die twee is het voor mij onmogelijk om mezelf een mooie "zeevistoekomst" voor te stellen

Groeten,
Dennis
D1167
-
Moeten we onze ideeen over een leuke visdag niet aanpassen?
In de zomer met een ultra dun hengeltje sporten met makrelen en geep, keertje haaitjes najagen.
In de winter ulta licht op wijting vissen
Het is anders, maar niet minder leuk toch?
Groetjes
Alex D561
In de zomer met een ultra dun hengeltje sporten met makrelen en geep, keertje haaitjes najagen.
In de winter ulta licht op wijting vissen
Het is anders, maar niet minder leuk toch?
Groetjes
Alex D561
e-tec rulez !!
-
Jerry, ik ben (nog) niet zo pessimistisch wat de gul betreft. Volgens mij wordt het gulseizoen, van jaar na jaar, korter; en het omgekeerde met de baars .
Ik denk nog steeds dat de route van de gul in hoofdzaak bepaald wordt door het voedselaanbod en daar speelt haring een grote rol in.
geen haring = geen gul, heb ik geleerd van een beroepsvisser in Noorwegen;
laat ons eerst nog eens 1 maand afwachten en zien wat er gebeurt na een week vrieskou en nadat er pakweg 2 x een springtij is gepasseerd.
De wrakken kunnen dan (bij wijze van spreken) van vandaag op morgen "vol" zitten; en wedden dat die dan weer binnen de kortste keren vol staan met netten ?
vang ze
Frans
Ik denk nog steeds dat de route van de gul in hoofdzaak bepaald wordt door het voedselaanbod en daar speelt haring een grote rol in.
geen haring = geen gul, heb ik geleerd van een beroepsvisser in Noorwegen;
laat ons eerst nog eens 1 maand afwachten en zien wat er gebeurt na een week vrieskou en nadat er pakweg 2 x een springtij is gepasseerd.
De wrakken kunnen dan (bij wijze van spreken) van vandaag op morgen "vol" zitten; en wedden dat die dan weer binnen de kortste keren vol staan met netten ?
vang ze
Frans
-
Als het getij verloopt verzet men de bakens.
Ik ben het eigenlijk zeer met Alex eens. Wanneer stopt dat ge-ouweneel over het al dan niet aanwezig zijn van welke vissoort dan ook toch eens? Zoek naar alternatieven en doe niet minachtend over een mooie schar of wijting.
Zorg ervoor dat je een mooie dag beleefd op zee. Denk daarbij aan een spreuk van niet zo lang geleden in de zeehengelsport ; "The sea is my kingdom and my ship is my castle."
Hank Perrée
Delta 1420
Ik ben het eigenlijk zeer met Alex eens. Wanneer stopt dat ge-ouweneel over het al dan niet aanwezig zijn van welke vissoort dan ook toch eens? Zoek naar alternatieven en doe niet minachtend over een mooie schar of wijting.
Zorg ervoor dat je een mooie dag beleefd op zee. Denk daarbij aan een spreuk van niet zo lang geleden in de zeehengelsport ; "The sea is my kingdom and my ship is my castle."
Hank Perrée
Delta 1420
-
"The sea is my kingdom and my ship is my castle."
Castle
ik heb gewoon een hutje
Mvg
Rob
Delta 30
Castle

Mvg
Rob
Delta 30
-
Hank,
Met alle respect voor jou in persoon en voor je nieuwe wiesje, maar ik denk dat de zaken voor jou wel "net" even iets anders liggen nu je charterschipper bent geworden, is het niet???? Jij krijgt waarschijnlijk wekelijks mensen op de boot die zelf niet in het bezit zijn van een eigen visboot, en die misschien maar 1 of 2 keer op een jaar op zee komen? En als jij dan als schipper die mensen "vlak voor de deur" een emmer schar of wijting kan laten vangen, ja dan hebben ze waarschijnlijk de dag van hun leven en gaat er voor die mensen natuurlijk een hele nieuwe wereld voor ze open. Fantastisch toch, scharren vangen met de 2 en 3 tegelijk?????Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, en we moeten daar zeker "niet" minderwaardig over doen, maar ik die al van mijn vijfde vis heb het na 1 of 2 keer wel gehad met die schar en wijting. Schar en wijting vangen kan ik in de winter van de kant ook, maar gul??? Al zou ik niet zonder mijn eigen boot kunnen hoor, die vrijheid geef ik nooit op, en op dat feit heb je wel een punt! Jij bent gelukkig wel zo verstandig om je niet met de wrakvisserij bezig te houden, omdat je dan meer ongelukkige dan gelukkige klanten gaat hebben, maar als ik morgen jou boot afhuur met een groepje om "specifiek" gul te vangen op de westerschelde, ja dan heb je (dit seizoen) wel een probleem denk ik? Heel de zomer leef je naar de winter toe om een fantastische visserij te hebben op de gul (zoals we dat de afgelopen jaren gewend waren) en dan blijkt hij niet op de afspraak te zijn, heb je dan geen reden om te klagen? Ben ik verwend, waarschijnlijk wel! Maar als je al jaren op kabeljauw en zeebaars vist op de wrakken, ga je je echt niet meer "fanatiek" bezig houden met schar en wijting. Ik vind het knap voor de mensen zoals Alex hieboven al beschreef, dat ze zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden en zich tevreden kunnen stellen met ultraligt vissen op geep of bot, maar ieder zijn ding natuurlijk. Wat gaat het binnen een paar jaar zijn: steenbolkjes vangen op de oosterschelde vanuit de boot met een vaste hengel????? Ik respecteer ieder zijn mening, en "goesting is meug", maar ook een beetje respect voor ons standpunt aub. Ik krijg in elk geval mijn vaste vismaat (mijn vader) niet meer warm om mee te gaan zolang er geen gul onder de kust zit! Ook wel begrijpelijk natuurlijk als je weet dat die mannen in de jaren '70 kabeljauwen van 8,9 en 10kg gewoon van het strand vingen. Ik blijf erbij (en met mij vele andere) dat het op gebied van gul deze winter "heeeeel" triestig gaat worden, oorzaak??? Ik hoop dan ook vurig dat Frans gelijk heeft, en ze met een springtij of twee en een NW stormpje alsnog binnen waaien, maar ik vrees ervoor afgaande op mijn logboek van voorgaande jaren.
Hank ik wens je nog een succesvol en prettig winterseizoen toe met je nieuwe wiesje, en spreek je nog wel op de 77.
MVG Jerry
Met alle respect voor jou in persoon en voor je nieuwe wiesje, maar ik denk dat de zaken voor jou wel "net" even iets anders liggen nu je charterschipper bent geworden, is het niet???? Jij krijgt waarschijnlijk wekelijks mensen op de boot die zelf niet in het bezit zijn van een eigen visboot, en die misschien maar 1 of 2 keer op een jaar op zee komen? En als jij dan als schipper die mensen "vlak voor de deur" een emmer schar of wijting kan laten vangen, ja dan hebben ze waarschijnlijk de dag van hun leven en gaat er voor die mensen natuurlijk een hele nieuwe wereld voor ze open. Fantastisch toch, scharren vangen met de 2 en 3 tegelijk?????Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, en we moeten daar zeker "niet" minderwaardig over doen, maar ik die al van mijn vijfde vis heb het na 1 of 2 keer wel gehad met die schar en wijting. Schar en wijting vangen kan ik in de winter van de kant ook, maar gul??? Al zou ik niet zonder mijn eigen boot kunnen hoor, die vrijheid geef ik nooit op, en op dat feit heb je wel een punt! Jij bent gelukkig wel zo verstandig om je niet met de wrakvisserij bezig te houden, omdat je dan meer ongelukkige dan gelukkige klanten gaat hebben, maar als ik morgen jou boot afhuur met een groepje om "specifiek" gul te vangen op de westerschelde, ja dan heb je (dit seizoen) wel een probleem denk ik? Heel de zomer leef je naar de winter toe om een fantastische visserij te hebben op de gul (zoals we dat de afgelopen jaren gewend waren) en dan blijkt hij niet op de afspraak te zijn, heb je dan geen reden om te klagen? Ben ik verwend, waarschijnlijk wel! Maar als je al jaren op kabeljauw en zeebaars vist op de wrakken, ga je je echt niet meer "fanatiek" bezig houden met schar en wijting. Ik vind het knap voor de mensen zoals Alex hieboven al beschreef, dat ze zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden en zich tevreden kunnen stellen met ultraligt vissen op geep of bot, maar ieder zijn ding natuurlijk. Wat gaat het binnen een paar jaar zijn: steenbolkjes vangen op de oosterschelde vanuit de boot met een vaste hengel????? Ik respecteer ieder zijn mening, en "goesting is meug", maar ook een beetje respect voor ons standpunt aub. Ik krijg in elk geval mijn vaste vismaat (mijn vader) niet meer warm om mee te gaan zolang er geen gul onder de kust zit! Ook wel begrijpelijk natuurlijk als je weet dat die mannen in de jaren '70 kabeljauwen van 8,9 en 10kg gewoon van het strand vingen. Ik blijf erbij (en met mij vele andere) dat het op gebied van gul deze winter "heeeeel" triestig gaat worden, oorzaak??? Ik hoop dan ook vurig dat Frans gelijk heeft, en ze met een springtij of twee en een NW stormpje alsnog binnen waaien, maar ik vrees ervoor afgaande op mijn logboek van voorgaande jaren.
Hank ik wens je nog een succesvol en prettig winterseizoen toe met je nieuwe wiesje, en spreek je nog wel op de 77.
MVG Jerry
-
hey Jerry en al de andere
ik deel jou mening ook ,wij staan ook te wachten op betere tijden en ik hoop dat het weldra zal beteren.persoonlijk moet het voor mij niet elke keer volle bak zijn ,maar het is toch leuk als je een visje vangt na al die uren varen en liters super die er zijn doorgedraaid.
en inderdaad is op de grond vissen is ook is leuk maar ik verkies toch met kunstaas te vissen
we zullen een kaarsje branden en hopen op beter
grt tom van nuffel d.611
ik deel jou mening ook ,wij staan ook te wachten op betere tijden en ik hoop dat het weldra zal beteren.persoonlijk moet het voor mij niet elke keer volle bak zijn ,maar het is toch leuk als je een visje vangt na al die uren varen en liters super die er zijn doorgedraaid.
en inderdaad is op de grond vissen is ook is leuk maar ik verkies toch met kunstaas te vissen
we zullen een kaarsje branden en hopen op beter
grt tom van nuffel d.611
-
- Beheerder
Er zit geen gul, dat is jammer, maar het frustreert me (nog) niet.
Het barst van de echt mooie scharren, dus leg ik me daar op toe. Stel voor jezelf de minimimmaat een stuk hoger dan gebruikelijk en je hebt aan het einde van de dag een partij mooie vis. Ik kan me daar echt mee amuseren! Er was een tijd, een jaar of 10 geleden, dat we in de Voordelta geen schar vingen, enkele jaren na mekaar. Op een dag waren ze er weer. Eerst in de Banjaard, later ook bij de ZBJ-Meerkerk. Vooral kleintjes, maar met de tijd werden ze steeds groter. Ook met de wijting is dat zo geweest een aantal jaren geleden, alleen kleintjes. Ondertussen vang je er zo veel je wil en soms zijn ze nog behoorlijk fors ook. Nu is het de gul. Het zijn golfbewegingen van magere en vette (minder magere) jaren.
Het afwezig zijn van die kabeljauw heeft ook zo zijn voordelen... De overheid is in opdracht van Europa momenteel aan het onderzoeken hoe zwaar de sportvisserij weegt op het kabeljauwbestand om daar eventueel maatregelen aan te koppelen. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om vast te stellen dat het vorige winter een mager beestje was en deze winter/najaar (voorlopig) helemaal géén beestje! De impact van de sportvisserij is momenteel quasi nul, want ook op de wrakken is het meer pet dan wat anders. "Elk nadeel heeft zijn voordeel", zei ooit een begenadigd voetballer/trainer... Ik troost me nu met dat "voordeel"...
Let wel, zodra er weer gul te vangen valt, zijn die haakjes 2 zo vervangen door haken 3/0!
Het barst van de echt mooie scharren, dus leg ik me daar op toe. Stel voor jezelf de minimimmaat een stuk hoger dan gebruikelijk en je hebt aan het einde van de dag een partij mooie vis. Ik kan me daar echt mee amuseren! Er was een tijd, een jaar of 10 geleden, dat we in de Voordelta geen schar vingen, enkele jaren na mekaar. Op een dag waren ze er weer. Eerst in de Banjaard, later ook bij de ZBJ-Meerkerk. Vooral kleintjes, maar met de tijd werden ze steeds groter. Ook met de wijting is dat zo geweest een aantal jaren geleden, alleen kleintjes. Ondertussen vang je er zo veel je wil en soms zijn ze nog behoorlijk fors ook. Nu is het de gul. Het zijn golfbewegingen van magere en vette (minder magere) jaren.
Het afwezig zijn van die kabeljauw heeft ook zo zijn voordelen... De overheid is in opdracht van Europa momenteel aan het onderzoeken hoe zwaar de sportvisserij weegt op het kabeljauwbestand om daar eventueel maatregelen aan te koppelen. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om vast te stellen dat het vorige winter een mager beestje was en deze winter/najaar (voorlopig) helemaal géén beestje! De impact van de sportvisserij is momenteel quasi nul, want ook op de wrakken is het meer pet dan wat anders. "Elk nadeel heeft zijn voordeel", zei ooit een begenadigd voetballer/trainer... Ik troost me nu met dat "voordeel"...
Let wel, zodra er weer gul te vangen valt, zijn die haakjes 2 zo vervangen door haken 3/0!
-
Hoi,
En wat moet ik me voorstellen bij licht vissen op schar en wijting?1voor1 op een lichte hengel of pilkeren met een pilkertje van +/-50gr of met de dropshot? Alles is welkom,laat maar horen.Hey tom ga je naar de zeevisdagen bij de kock
En wat moet ik me voorstellen bij licht vissen op schar en wijting?1voor1 op een lichte hengel of pilkeren met een pilkertje van +/-50gr of met de dropshot? Alles is welkom,laat maar horen.Hey tom ga je naar de zeevisdagen bij de kock
vang ze
chris
chris
-
Hoi,
vang ze
chris
chris
-
Hooi
Troost jullie....
Zit momenteel al vanaf Zondag op de Kleine Belt (Denemarken) al achter de Kabeljauw aan....hebben er al 4, zo slecht heb ik het niet eerder meegemaakt, wellicht dat ze linksaf via het Kattegat richting Holland zijn gegaan...
Ron Bout
Delta 1066
Troost jullie....
Zit momenteel al vanaf Zondag op de Kleine Belt (Denemarken) al achter de Kabeljauw aan....hebben er al 4, zo slecht heb ik het niet eerder meegemaakt, wellicht dat ze linksaf via het Kattegat richting Holland zijn gegaan...
Ron Bout
Delta 1066
-
Ondieper vissen Ron; met een jig en rode twister omgekeerd vissen ! ttz : gooien naar de kant toe en je jig over/tussen/in het kelp laten vallen en met heel kleine schokjes terugvissen;
probeer voor de aanlegplaats van Fredericia; je mag er wel niet komen en zeker als er een olieschip wordt geladen, zijn ze pissig....
tussen die olielosplaats en de vaste losplaats staan/stonden palen; daartussen vissen
succes
probeer voor de aanlegplaats van Fredericia; je mag er wel niet komen en zeker als er een olieschip wordt geladen, zijn ze pissig....
tussen die olielosplaats en de vaste losplaats staan/stonden palen; daartussen vissen
succes
-
Hey Frans
Weet hoe het werkt hier, kan helaas vanwege de wind (storm) niet overal vissen waar ik graag zou willen....
Gisteren hebben we wel weer een aardige dag gehad, 7 stuks van tussen de 50 en 70 Cm en natuurlijk een aantal kleinere die weer zwemmen....
Het staat werkelijk vol met fuiken hier, er is nog net ruimte genoeg om tussen de peilers van de spoorbrug te kunnen varen, zelfs voor de beroepsvaart..
Je moet het gewoon treffen hier, net als overal........heb nog een weekje dus....(?)
Ben al blij dat ik hier gewoon eruit kan met windkracht 5 tot 6, is bij ons wel anders....
groet
Ron Bout
Weet hoe het werkt hier, kan helaas vanwege de wind (storm) niet overal vissen waar ik graag zou willen....
Gisteren hebben we wel weer een aardige dag gehad, 7 stuks van tussen de 50 en 70 Cm en natuurlijk een aantal kleinere die weer zwemmen....
Het staat werkelijk vol met fuiken hier, er is nog net ruimte genoeg om tussen de peilers van de spoorbrug te kunnen varen, zelfs voor de beroepsvaart..
Je moet het gewoon treffen hier, net als overal........heb nog een weekje dus....(?)
Ben al blij dat ik hier gewoon eruit kan met windkracht 5 tot 6, is bij ons wel anders....
groet
Ron Bout
-
En waar zijn dan al die ondermaatse gulletjes gebleven, die ons in 2008-2009 zo hebben “geplaagd” ?? En nu in de winter 2010-2011 allemaal gullen van 3-4-5 kg hadden moeten zijn !! Die papgulletjes zaten werkelijk zaten werkelijk overal, het gehele jaar door: Op de Scheldes, Grevelingen, Kering, langs het strand, de “dichtbij”-wrakken, kortom de gehele kuststrook !!EC: situatie Noordzeekabeljauw slechter dan ooit
Aandeel duurzaam beviste bestanden groeit
donderdag, 18 november 2010
BRUSSEL – De duurzaam beheerde visbestanden in Europese wateren groeien. Maar volgens de Europese Commissie is het met de Noordzeekabeljauw slechter dan ooit gesteld.Eind vorige week presenteerde de EC de vangstvoorstellen voor 2011. Werd vorig jaar 31 procent van de visbestanden duurzaam beheerd, nu is dat opgelopen naar 40 procent. Het gaat dus iets beter, maar het aloude klaaglied voert de boventoon. Voor zes – kleinere - bestanden wordt een quotumverhoging van 15 tot 30 procent aanbevolen (de EC wijst met name naar heek rond Spanje en Portugal, tong in het Skagerrak en Kanaal en haring onder Ierland), voor 64 bestanden een verlaging, en voor 23 bestanden gelijk. Alles bij elkaar rekent de EC uit dat de voorstellen een TAC-daling van tien procent betekenen.
Voor de meeste Noordzeebestanden is nog geen advies uitgebracht, omdat hierover eerst nog met de Noren onderhandeld wordt. Schol groeit naar een absoluut recordniveau van meer dan 500.000 ton, en is nog niet meegenomen in bovengenoemde statistieken. Dat laatste geldt bijvoorbeeld ook voor de gedeelde kabeljauw-, haring- en makreelbestanden. Deze week vond in Brussel de eerste onderhandelingsronde tussen de EU en Noorwegen plaats.
Voor de kabeljauwbestanden in het Kattegat, Ierse Zee en ten westen van Schotland stelt de Europese Commissie TAC-verlagingen met vijftig procent voor. Op de Noordzee zou het volgens de EC nog dramatischer gesteld zijn, terwijl de vangsten juist zijn toegenomen: de TAC voor 2010 was in overeenstemming met het biologisch advies met 16 procent vergroot. De lidstaten worden verzocht samen te werken aan een diepgaande herziening van het kabeljauwbeheer, omdat tijdelijke gebiedssluitingen (realtime-closures) en maatregelen om kabeljauwvangst te mijden te weinig effect zouden hebben gehad.
Europees commissaris voor Maritieme zaken en visserij Maria Damanaki verklaart: ,,We mogen de fundamentele feiten niet uit het oog verliezen. Ik hoop dat de EU het streefdoel van de wereldtop over duurzame ontwikkeling haalt om de visbestanden tegen 2015 volgens het principe van de maximale duurzame opbrengst te exploiteren. Deze termijn is niet ver meer en het is tijd om te handelen. Duidelijke, wetenschappelijk gefundeerde besluiten zijn de enige manier om visbestanden te helpen herstellen tot niveaus die een gezonde en rendabele Europese visserijsector ondersteunen. Voor een aantal quota is er helaas teleurstellend nieuws, maar de ervaring heeft getoond dat wie denkt te kunnen onderhandelen met de natuur, geen lange toekomst in de visserij is beschoren.”
Met het oog op met de VN afgesproken duurzaamheidsdoelstellingen op lange termijn heeft de Internationale Raad voor Onderzoek der Zee (ICES) advies verstrekt over de strategie van de EC om tegen 2015 een exploitatie te garanderen die overeenkomt met de maximale duurzame opbrengst (MSY). Voor alle uit commercieel oogpunt belangrijke bestanden worden meerjarige beheersplannen ingevoerd. Worden de verschillende bestanden die samen met Noorwegen worden beheerd, waarvoor eveneens meerjarige beheersregelingen gelden, meegerekend, dan wordt meer dan 80% van het totale gewicht aan door EU-vissers gevangen vis op meerjarige basis beheerd. De op deze wijze beheerde bestanden doen het beter dan die waarvoor kortetermijnbesluiten gelden.
De Commissie zegt met de lidstaten en belanghebbenden (RAC´s) de werkmethoden te hebben besproken en rekening te hebben gehouden met hun adviezen, zonder afbreuk te doen aan de doelstelling om tegen 2015 de maximale duurzame opbrengst (MSY) te bereiken. De Visserijraad beslist op 13 en 14 december.
Voor Noordzeetong wordt een TAC-verlaging van 3,5 procent voorgesteld, wat overeenkomt met het afgelopen zomer al afgegeven ICES-advies. Uit de najaarssurvey is inmiddels gebleken dat er meer 1-jarige tong en iets minder 2-jarige tong blijkt te zijn. Die verschillen waren voor ICES niet voldoende om hun advies te heropenen. De Noordzee-RAC -pleit in een brief aan de EC voor een roll-over en stabiliteit, omdat uit de cijfers nu duidelijk is dat het paaibestand in 2012 groeit omdat de jaarklas 2009 anderhalf keer sterker is dan gemiddeld..
Andere EC-voorstellen op de Noordzee: langoustines –9 procent, tarbot en griet –13 procent, schar –15 procent en tongschar -15 procent. De TAC voor rog kan na een reeks van dalingen onveranderd klein blijven.
“Ja, die zijn allemaal weer vanwege het steeds warmer wordende water naar noordelijker verhuisd natuurlijk”…
Je kunt beter stellen dat ze van de aardbodem zijn verdwenen, want als het westelijk Schotland en zelfs Kattegat LEEG is en het op de Noordzee (dus OOK het meest Noordelijke deel) nog erger leeg is dan OOIT, dan….tja.
Terwijl het beroeps het afgelopen jaar steeds maar meldde ( o.a. Doggersbank e.o.) dat er volop mooie kabeljouw werd “bij”-gevangen tijdens platvistrekken.
Zijn die jaarklassen dan als discards uitgemoord, in de zwarte handelsdriehoek verdwenen, als “horsmakreel” naar het Verre Oosten gereisd of als visvoer in de zo bejubelde vis- en garnalenkwekerijen verspild ?? Als de EU politiek en wetenschap nu zulke voorstellen als hierboven overweegt, dan wordt het tijd dat ze eens met de echte waarheid en oorzaak naar buiten komen, want na al dat onderzoek vanaf het jaar “ooit” kan het niet anders of ze weten precies waar de schoen wringt…. Opmerkelijk is verder, dat bij het gezamenlijk vissen/onderzoek van de Tridens e.a. en het beroeps, de laatste beduidend meer schol vangt dan de onderzoekschepen zelf. Natuurlijk zal dan vakmanschap, betere/andere netten of methode een rol spelen. Maar bij deze grote verschillen zou je haast gaan denken, dat de verborgen ruimten, waarmee voorheen ( of nog steeds ?) illegale vangst werd aangeland, nu gebruikt wordt om de zogeheten “doorgedraaide schol” weer naar zee te brengen als “verse vangst”. Kwatspraat van mij waatrschijnlijk, maar toch, de (financiele) belangen aangaande die quota zijn wel zeer groot…….
Het maakt tot nu toe in ieder geval de controleerbaarheid, helderheid, openheid, eensgezindheid en eerlijkheid van al dat toezicht, cijfers, die groene labels en het begrip duurzaamheid tot een grote farce. Laten we het verder maar niet hebben over de “toegeeflijkheid” voor het beroeps t.a.v. bijvoorbeeld de tonijnvisserij. Uitrroeien die tonijn !
Ben benieuwd hoe ver de EC zich bij het te nemen quotabesluit zich weer laat om..ehh.. praten.
-
Hoi Mannen,
Zoveel weken later, zoveel springtijen later en twee serieuze herfststormen later zit er nog steeds geen gul onder de kust (op een enkeling na!!!) en die gaat natuurlijk niet meer komen ook in 2010. Helaas maar waar, dit had ik enkele weken al voorspeld en is jammer genoeg uitgekomen ook. Er kan wel een paar weken verschil opzitten t.o.v. andere jaren maar geen maanden. Ook op de wrakken zit nog steeds geen gul en ook door het beroeps word nog steeds zeer weinig aangeland (ik basseeer me op zeebrugge)? Ik heb nog een heel "klein" sprankeltje hoop op de tweede ronde in februari, maart 2011 dat er nog een paar onder de kust komen, maar als dat ook niets word weet ik echt niet wat ik er van moet denken!!!!!! Iemand een idee waar ze kunnen zitten of is het nu echt gebeurt met de gul????? Als je bovenstaand verslag leest zegt het genoeg zeker!
Vang ze (allez proberen toch)
Jerry
Zoveel weken later, zoveel springtijen later en twee serieuze herfststormen later zit er nog steeds geen gul onder de kust (op een enkeling na!!!) en die gaat natuurlijk niet meer komen ook in 2010. Helaas maar waar, dit had ik enkele weken al voorspeld en is jammer genoeg uitgekomen ook. Er kan wel een paar weken verschil opzitten t.o.v. andere jaren maar geen maanden. Ook op de wrakken zit nog steeds geen gul en ook door het beroeps word nog steeds zeer weinig aangeland (ik basseeer me op zeebrugge)? Ik heb nog een heel "klein" sprankeltje hoop op de tweede ronde in februari, maart 2011 dat er nog een paar onder de kust komen, maar als dat ook niets word weet ik echt niet wat ik er van moet denken!!!!!! Iemand een idee waar ze kunnen zitten of is het nu echt gebeurt met de gul????? Als je bovenstaand verslag leest zegt het genoeg zeker!
Vang ze (allez proberen toch)
Jerry
-
Hoi Jerry
we zijn een maand verder en volgende week ook 2 x een springtij gepasseerd; ook nog eens een koudegolf die kan tellen; ik heb vorige week ook nog eens een pak haring gezien ... dus alle voorwaarden voor de komst van de gul zijn volgens mij vervuld
als we ergens volgende week wegkunnen, zou het moeten lukken; gaat wel niet simpel worden met die wind...
de eerste tekenen van gul zouden toch vanuit het noorden van Nederland moeten komen...
(Scheveningen/Stellendam)
ik hoop dat dit vlug bevestigd wordt; anders gaan we toch een paar andere stokken en molens moeten gaan kopen en met pieren leren vissen
ga al eens zien hoe ik een schar moet fileren...
we zijn een maand verder en volgende week ook 2 x een springtij gepasseerd; ook nog eens een koudegolf die kan tellen; ik heb vorige week ook nog eens een pak haring gezien ... dus alle voorwaarden voor de komst van de gul zijn volgens mij vervuld
als we ergens volgende week wegkunnen, zou het moeten lukken; gaat wel niet simpel worden met die wind...
de eerste tekenen van gul zouden toch vanuit het noorden van Nederland moeten komen...
(Scheveningen/Stellendam)
ik hoop dat dit vlug bevestigd wordt; anders gaan we toch een paar andere stokken en molens moeten gaan kopen en met pieren leren vissen
ga al eens zien hoe ik een schar moet fileren...

-
frans, jerry en de rest,
volgens mijn 'geheime' contacten uit cabo huppeldepup is de gul in aantocht....
volgens mijn 'geheime' contacten uit cabo huppeldepup is de gul in aantocht....
grtz, marcel D.1013
-
De quota 2011 zijn bekend:
Ziet er naar uit dat nu het (gewone) wijtingbestand in de Noordzee aan de beurt gaat komen.VANGSTQUOTA 2011: MEER HARING EN SCHOL, MINDER KABELJAUW EN BLAUWE WIJTING
donderdag, 16 december 2010
De EU ministers hebben de visquota voor 2011 vastgesteld. Op 15 december 2010 vielen in Brussel de besluiten. Er was redelijk goed nieuws voor de Nederlandse beroepsvissers. Zij mogen volgend jaar meer haring en schol uit de Noordzee aanlanden. Met haring en schol gaat het beter. Dat is niet het geval voor kabeljauw in de Noordzee. Ook sportvissers merken dat ook dit jaar de vangsten minder zijn, vooral vlak op de kust.
Het internationaal onderzoeksinstituut ICES concludeerde dat voor kabeljauw de visserijsterfte omlaag moet. De ministers volgeden dat advies en dus gaan de kabeljauwquota voor de Noordzee in 2011 met 20 % omlaag. Voor de Nederlandse vissers is dat niet onoverkomelijk, zij vissen nauwelijks gericht op gul. In het Kattegat gingen de gulquota wel met 50 % omlaag. De maximale hoeveelheid wijting gaat voor de Noordzee weer omhoog, 19 % ten opzicht van 2010.
Schol, haring en wijting zijn voor de visserij belangrijke lichtpuntjes. Voor verreweg de meeste bestanden zijn de quota omlaag gegaan of gelijk gebleven.
Dat geldt bijvoorbeeld voor de blauwe wijting, een visje dat sportvissers nooit tegenkomen. Met deze meer op diep water levende soort gaat het niet goed. Het quotum ging wel 85 % omlaag vergeleken met 2010.
In de besprekingen in de Europese Visserijraad wilde Nederland voldoende ‘zeedagen’ voor vissers hebben die milieuvriendelijk vistuig hebben. Daarnaast kunnen Nederlandse vissers verder met de innovatie, er kunnen meer boten uitgerust worden met de pulskor.
Meer schade
Op dit moment hebben 22 vissers toestemming om met dit vistuig te vissen. Daar kunnen nu nog 20 kotters bijkomen. Deze nieuwe vistuigen brengen bovendien veel minder schade aan de bodem toe dan andere traditionele soorten vistuig.
Diverse milieuorganisaties gaven als commentaar op het quotacircus aan, dat de Visserijraad voor een aantal visserijen toch weer voorbij is gegaan aan de biologische adviezen. Dat is juist. Anderzijds zijn lagere quota geen garantie dat minder vis wordt gevangen. Als de vissers meer vangen zal die vis dood overboord moeten. Een systeem van vangst i.p.v. aanlandingsquota zou wat dat betreft beter werken.
Gesloopt
Voordat de quotavergadering begon, hield Greenpeace een demonstratie in Brussel waarbij symbolisch een 25 meter lange trawler werd gesloopt.
-
Hopeloos dus; door het verhogen van het quota op haring en schol zal er dus meer met sleepnetten allerhande aan de slag gegaan worden; resultaat is nog meer discards en vis die overboord wordt gegooid;
heel dat quota-systeem deugt niet; probleem is om iets beters in de plaats te stellen maar een aanlandingsplicht voor alle gevangen vis + gesloten tijd + reservaatgebieden, zou zeker niet slechter zijn.
En om te vermijden dat er aan hihgrading wordt gedaan, volstaat het om op gezette tijden een controleur mee op zee te sturen, die dan ter plekke kan vaststellen hoeveel % boven en ondermaatse vis wordt binnengehaald. Een collega beroepsvisser die duidelijk afwijkt van dat %, is aan het "valsspelen".
heel dat quota-systeem deugt niet; probleem is om iets beters in de plaats te stellen maar een aanlandingsplicht voor alle gevangen vis + gesloten tijd + reservaatgebieden, zou zeker niet slechter zijn.
En om te vermijden dat er aan hihgrading wordt gedaan, volstaat het om op gezette tijden een controleur mee op zee te sturen, die dan ter plekke kan vaststellen hoeveel % boven en ondermaatse vis wordt binnengehaald. Een collega beroepsvisser die duidelijk afwijkt van dat %, is aan het "valsspelen".
-
Wat terug in deze topic haalde ik eind vorig jaar wat berichten aan uit het visserijnieuws.punt.nl inzake de nieuwe quota voor 2011 en het misbruik van het begrip "duurzame visserij" .....
- Afgelopen weekend is alleen al op de Nederlandse veilingen 115 ton schol, klasse II, doorgedraaid, omdat vanwege de grote aanvoer de prijs niet boven de 85 cent per kilo kwam....... Die schol zit nu meest samen met de tong (waar nu zwaar op gevist wordt) in de zuidelijke Noordzee.
- De Engelse Noordzee-beroepsvissers, moeten dit jaar EN de komende jaren op last van de EU een miljoen ton prima comsumptievis dood terug over boord gooien ( discards dus ) We hebben het daarbij dan over een hoog percentage maatse kabeljouw en koolvis.....
En al deze vis doet dus ook nooit meer mee aan de paai....
Hoe durft men nog te spreken over "duurzame visserij" in de Noordzee, laat staan dat men daar nog het woord "beheer" aan durft te koppelen.......
2011 Is dan nog nauwelijks een maand oud en dan lees je, even samengevat o.a.:BRUSSEL – De duurzaam beheerde visbestanden in Europese wateren groeien. Maar volgens de Europese Commissie is het met de Noordzeekabeljauw slechter dan ooit gesteld.Eind vorige week presenteerde de EC de vangstvoorstellen voor 2011. Werd vorig jaar 31 procent van de visbestanden duurzaam beheerd, nu is dat opgelopen naar 40 procent.
- Afgelopen weekend is alleen al op de Nederlandse veilingen 115 ton schol, klasse II, doorgedraaid, omdat vanwege de grote aanvoer de prijs niet boven de 85 cent per kilo kwam....... Die schol zit nu meest samen met de tong (waar nu zwaar op gevist wordt) in de zuidelijke Noordzee.
- De Engelse Noordzee-beroepsvissers, moeten dit jaar EN de komende jaren op last van de EU een miljoen ton prima comsumptievis dood terug over boord gooien ( discards dus ) We hebben het daarbij dan over een hoog percentage maatse kabeljouw en koolvis.....
En al deze vis doet dus ook nooit meer mee aan de paai....
Hoe durft men nog te spreken over "duurzame visserij" in de Noordzee, laat staan dat men daar nog het woord "beheer" aan durft te koppelen.......
-
En nog geen week later, lees je:
Waarschijnlijk bedoelt dhr. Van Nieuwenhuijzen hier:
" dat aanvoerders, afslagen en handel de schol onder het mom van een "duurzaam afkeurmerk" weer op de "discard" gaan zetten in plaats van doordraaien, zodat de consument eindelijk eerlijke voorlichting krijgt........
Kotter.......Visserij | 02 Februari 2011 | 08:50:58
Schol weer terug op kaart zetten
IJMUIDEN
- De Nederlandse Visserijsector komt in mei met acties om de schol beter in beeld te brengen bij de consument. Nieuwe producten op basis van schol en een keurmerk dat iets zegt over de duurzaamheid en hoge kwaliteit van Noordzeeschol.
,,Je moet denken aan fastfood-achtige producten à la kibbeling met schol als grondstof’’, zegt Johan van Nieuwenhuijzen, voorzitter van het nationaal overleg visafslagen. ,, Er zitten allerlei bepalingen op kwaliteitsgebied aan vast.’’De aanvoerders, afslagen en handel hebben de handen ineen geslagen om schol beter te vermarkten. We hebben onder andere het North Sea Fish Centre keurmerk verworven. Dat zegt enerzijds iets over duurzaamheid in de scholvisserij maar gaat verder dan dat.
Schol heeft al jaren te kampen met stevige concurrentie van in Azië gekweekte vis zoals tilapia. ,,Jaarlijks wordt zeshonderd tot zevenhonderd ton tilapiafilet geimporteerd door Europa’’, zegt Van Nieuwenhuijzen. ,,Het is makkelijk om te concluderen dat de schol daar last van heeft.’’
Hoe het mogelijk is dat Nederlanders een in schimmige omstandigheden gekweekt tilapiafileetje preferen boven het verse eigen product schol is voer voor psychologen.
Feit is dat de vraag naar schol in Nederland afneemt en mede daardoor de prijs die aanvoerders (vissers) voor hun schol krijgen steeds lager wordt.
Waarschijnlijk bedoelt dhr. Van Nieuwenhuijzen hier:
" dat aanvoerders, afslagen en handel de schol onder het mom van een "duurzaam afkeurmerk" weer op de "discard" gaan zetten in plaats van doordraaien, zodat de consument eindelijk eerlijke voorlichting krijgt........