Internationaal vaarbewijs
-
Internationaal vaarbewijs
Hallo,
Ik kreeg een folder in de bus voor een internationaal vaarbewijs.
Wat is hier van aan? Is dit verplicht?
Alvast dank.
Mvg,
Mark
Ik kreeg een folder in de bus voor een internationaal vaarbewijs.
Wat is hier van aan? Is dit verplicht?
Alvast dank.
Mvg,
Mark
-
Re: Internationaal vaarbewijs
effe aanvragen via vamex.nl.
kost iets van 21 euro, maar is wel verplicht , tenminste als je overal in het buitenland gaat vissen.
ook een internationaal bewijs van houderschap van je boot is verplicht, heb ik vandaag ook aangevraagd.zie:
http://www.metersnoeken.nl/index.php?op ... 6&Itemid=1
zo zie je maar; effe in frankrijk vissen kan een bekeuring kosten..
kost iets van 21 euro, maar is wel verplicht , tenminste als je overal in het buitenland gaat vissen.
ook een internationaal bewijs van houderschap van je boot is verplicht, heb ik vandaag ook aangevraagd.zie:
http://www.metersnoeken.nl/index.php?op ... 6&Itemid=1
zo zie je maar; effe in frankrijk vissen kan een bekeuring kosten..
grtz, marcel D.1013
-
-
- Beheerder
Het ICC (International Certificate for operators of pleasure Craft) is een internationaal vaarbewijs dat in de meeste Europese landen wordt erkend.
In het komende clubblad kom ik hier op terug.
In België moet het € 60,- kosten.
€ 25,- voor de staat en de rest is voor de aangewezen pleziervaartfederatie (lijst op website FOD mobiliteit) die het dossier behandelt. Je kan het in België niet zelf bij de FOD Mobiliteit aanvragen.
Als je met de boot naar het buitenland gaat, lijkt het me zeer zinvol om het aan te vragen. In Frankrijk heb je al gauw een "comprend pas" aan je broek en erkennen ze je Nederlandstalig vaarbewijs niet.
Let bij het aanvragen op dat je een ICM-certificaat aanvraagt.
ICM= inland - coast - motor. Dan ben je gerust dat je zowel op de binnenwateren als in de kustwateren overal over een geldig document beschikt.
In het komende clubblad kom ik hier op terug.
In België moet het € 60,- kosten.
€ 25,- voor de staat en de rest is voor de aangewezen pleziervaartfederatie (lijst op website FOD mobiliteit) die het dossier behandelt. Je kan het in België niet zelf bij de FOD Mobiliteit aanvragen.
Als je met de boot naar het buitenland gaat, lijkt het me zeer zinvol om het aan te vragen. In Frankrijk heb je al gauw een "comprend pas" aan je broek en erkennen ze je Nederlandstalig vaarbewijs niet.
Let bij het aanvragen op dat je een ICM-certificaat aanvraagt.
ICM= inland - coast - motor. Dan ben je gerust dat je zowel op de binnenwateren als in de kustwateren overal over een geldig document beschikt.
-
Heeft er iemand al een ICC ontvangen ?
Ik heb op 22/9 een betaling gedaan en alle gevraagde dokumenten opgestuurd.
wacht nog wel op mijn ICC.... er was wel opgegeven dat eea 4 tot 6 weken zou kunnen aanslepen; maar we zijn nu toch al dik 2 maand verder
voor ik contact neem met de ontvanger van mijn centen, graag even feed back of er nog mensen zijn die wachten... of hun ICC al ontvangen hebben
hoor het graag
Ik heb op 22/9 een betaling gedaan en alle gevraagde dokumenten opgestuurd.
wacht nog wel op mijn ICC.... er was wel opgegeven dat eea 4 tot 6 weken zou kunnen aanslepen; maar we zijn nu toch al dik 2 maand verder
voor ik contact neem met de ontvanger van mijn centen, graag even feed back of er nog mensen zijn die wachten... of hun ICC al ontvangen hebben
hoor het graag
-
-
Hoi Marcel,
Maar dat is Nederland.
Frans,
Ik heb de mijne een dikke week later aangevraagd en heb ook nog niets ontvangen.
Ik zal maandag ook eens bellen.
Groet,
Mark
Maar dat is Nederland.
Frans,
Ik heb de mijne een dikke week later aangevraagd en heb ook nog niets ontvangen.
Ik zal maandag ook eens bellen.
Groet,
Mark
-
- Beheerder
Ik heb ook nog niks gezien... Wel betaald natuurlijk.
De amtelijke molen draait langzaam, zeer langzaam....
De amtelijke molen draait langzaam, zeer langzaam....
-
Na via e-mail contact te hebben gezocht met het VVW, kreeg ik van een medewerkster het antwoord dat eea nog wel wat ging duren; mede als gevolg van de massale toeloop van aanvragen maar tevens omdat, en ik citeer :
"Bovendien wordt bij de federale overheid ook nog gesleuteld aan het programma voor de verwerking van de aanvragen"
er is dus duidelijk een verschil tussen beslissen en uitvoeren...
kan alleen maar hopen dat we hierop ook geen 540 dagen moeten wachten...
een visser wordt verondersteld om geduld te hebben....
"Bovendien wordt bij de federale overheid ook nog gesleuteld aan het programma voor de verwerking van de aanvragen"
er is dus duidelijk een verschil tussen beslissen en uitvoeren...
kan alleen maar hopen dat we hierop ook geen 540 dagen moeten wachten...
een visser wordt verondersteld om geduld te hebben....
-
had reeds binnen 2 weken alles in huis en woont toch in frankrijk , waarschijnlijk veel aanvragen tegelijk jan moree delta 379
-
Heb mijn juist binnengekregen,alles was afgehandelt in twee weken heb ineens ICM aangevraagd en gekregen,bedankt Koen voor de tip nu kunnen we overal gaan visse.
Met deze ineens een Zalig Kerstfeest en een gelukkig en visrijk 2012 aan alle leden en sportvissers van Delta 546 

-
nog steeds geen ICC gezien en dit dik 4 maand nadat ik de aanvraag en de betaling heb gedaan.
Als ze in België nu eens dat verwerkingsprogramma van Nederland zouden copiëren....
weer een van de vele schandes hier...
Als ze in België nu eens dat verwerkingsprogramma van Nederland zouden copiëren....
weer een van de vele schandes hier...
-
- Beheerder
Ik heb ook nog niets gezien... 4 maanden is dat nu al.
Op de website van het VVW staat nog altijd dat het een "4-tal weken" in beslag neemt.
Ik heb half december al eens een mailtje gestuurd en buiten een flauw lul-antwoord heb ik niks terug gehad. "Als u van ons niets hoort is uw aanvraag in orde..." en: "Er zijn veel aanvragen en de software bij FOD Mobiliteit werkt niet goed" Wat ben ik daar mee? Daar heb ik toch niks mee te maken? Los het
op! Hoe moeilijk kan dat nu zijn om een plastieken kaartje af te drukken?
We betalen er 3 keer zo veel voor als de Nederlanders en die hebben het binnen 2 weken op zak!
Die € 60,- moet wel gelijk afgedokt worden, maar verder gebeurt er geen fluit.
Een grote, dikke, vette schande is het. En dan vinden ze het in het buitenland raar dat wij ons altijd zo negatief uitlaten over ons land en haar instellingen...
Hoe zou dat nu toch komen?

Dit staat nu, zo wat loos weg verstopt, op de site van het VVW
Op de website van het VVW staat nog altijd dat het een "4-tal weken" in beslag neemt.
Ik heb half december al eens een mailtje gestuurd en buiten een flauw lul-antwoord heb ik niks terug gehad. "Als u van ons niets hoort is uw aanvraag in orde..." en: "Er zijn veel aanvragen en de software bij FOD Mobiliteit werkt niet goed" Wat ben ik daar mee? Daar heb ik toch niks mee te maken? Los het

We betalen er 3 keer zo veel voor als de Nederlanders en die hebben het binnen 2 weken op zak!
Die € 60,- moet wel gelijk afgedokt worden, maar verder gebeurt er geen fluit.
Een grote, dikke, vette schande is het. En dan vinden ze het in het buitenland raar dat wij ons altijd zo negatief uitlaten over ons land en haar instellingen...
Hoe zou dat nu toch komen?

Dit staat nu, zo wat loos weg verstopt, op de site van het VVW
Hoe lang zou je het trekken als je als ondernemer zo te werk ging?....Vertraging ICC
Zoals u misschien zelf al gemerkt hebt loopt het afleveren van het International Certificate of Competence (ICC) heel wat vertraging op. Daarvoor zijn verschillende oorzaken.
Eerst en vooral moest het verwerkingssysteem bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer verder op punt gezet worden.
Vervolgens bleken er ook regelmatig problemen te zijn met de gegevens die mensen binnenbrachten. De meest voorkomende fout is bij het stuurbrevet. Een stuurbrevet begint altijd met een specifieke combinatie: A en dan het cijfer nul bijvoorbeeld. Veel mensen denken dat het over de letter o gaat. Dit zorgt natuurlijk voor de nodige problemen bij de verwerking. Dit kan allemaal opgelost worden, maar het zorgt wel voor vertraging.
Ook het drukken zelf van de kaartjes heeft vertraging opgelopen.
Voor alle kleinere en grotere problemen wordt een oplossing gezocht, maar dit heeft al heel wat tijd gevergd met de huidige vertragingen tot gevolg. Nog wat geduld oefenen is dus de boodschap.
Laatst aangepast op dinsdag, 03 januari 2012 11:56
-
Juist ik stel mij ook vragen hoop dat ik het tegen de maand Mei toch zal hebben want dan vertrek ik terug naar spanje, men heeft er nog niet naar gevraagd dat was septembet 2011 maar ze zijn al goed geevolueerd daar als ik in de jachthaven aankom ginder gaan al mijn gegevens in de computer en dit word ook doorgegeven naar de Guardia Civil zodat die je kunnen controleren als je op het water bent met je bootnummer.
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
juicht België, juicht
ik heb mijn ICC ontvangen; net geen 5 maanden nadat ik 60 € heb betaald

ik heb mijn ICC ontvangen; net geen 5 maanden nadat ik 60 € heb betaald

-
Best medevissers wat lees ik daar van 60 euro voor belgie, had mijn icm op 2 weken en heb nadien de overschrijving gedaan van juist 21 eurokes of mis ik iets . Alle hoop dat julie ook snel je bewijs hebt want dat duurt wel echt lang groetjes freddy 

-
Hoi mannen,
Moet het van mij nog aanvragen, maar zie er eigenlijk nu al "zeer" zwaar tegen op als ik zo de wacht tijden hier eens zie!!! Nu de vraag: Wat is het verschil tussen ICC (Frans) en ICM (fred)???
Jerry
Moet het van mij nog aanvragen, maar zie er eigenlijk nu al "zeer" zwaar tegen op als ik zo de wacht tijden hier eens zie!!! Nu de vraag: Wat is het verschil tussen ICC (Frans) en ICM (fred)???
Jerry
-
Hoi Jerry
er is geen verschil... het ICC is het Internationale Certificate of Competence : zeg maar het rijbewijs;
net zoals bij een rijbewijs heb je ook categoriën en het ICM is dat wat telt als je met een motorboot wil varen.
of er een voordeel is ten opzicht van ons vroegere (en huidige) stuurbrevet ??? neen dus; het is alleen een vaarbewijs dat "internationaal" erkend is; wat mij betreft : ik hoop dat de Fransen me bij een volgende controle niet meer zo vies bekijken als ik mijn stuurbrevet liet zien...
er is geen verschil... het ICC is het Internationale Certificate of Competence : zeg maar het rijbewijs;
net zoals bij een rijbewijs heb je ook categoriën en het ICM is dat wat telt als je met een motorboot wil varen.
of er een voordeel is ten opzicht van ons vroegere (en huidige) stuurbrevet ??? neen dus; het is alleen een vaarbewijs dat "internationaal" erkend is; wat mij betreft : ik hoop dat de Fransen me bij een volgende controle niet meer zo vies bekijken als ik mijn stuurbrevet liet zien...
-
He Jerry glijk Koen aanhaalde een paar berichtjes vroeger ICM= inland - coast - motor en dan mag ook in binnenwaters varen met je brevet oftewel vaarbewijs khoop u daarmee een beetje geholpen te hebben,en gewoon aanvragen want er zal wel een tijd komen dat we het wel nodig gaan hebben denk ik of misschien nog wa wachten tot de drukte is verdwenen bij de aanvragen .grts fred delta 546

-
Hei Frans,Frans Salvo schreef:Hoi Jerry
Apropos, nu heb je in principe je ICM niet meer zo zeer nodig ivm al dat gedoe in Duinkerke…
Veel succes in Nieuwport.
Goet,
Stefan
-
- Beheerder
De vlag mag uit!!!!
Na dik 5 maanden heb ik hem eindelijk binnen!!!
Na dik 5 maanden heb ik hem eindelijk binnen!!!
-
Hohoho Koen. Niet te snel. Laat die vlag nog maar eventjes binnen.
De mijne heb ik na 5 maanden nog niet ontvangen.
Ik geef wel een seintje als de vlag echt uit mag.
Het internationaal vaarbewijs is weer eens België op zijn best. Veel te duur en veel te traag.
Ons land heeft vrouwelijke trekjes.
Mvg,
Mark
PS: zijn er eigenlijk vrouwelijke Deltaleden?
Zo ja, dan vrees ik weer een banvloek.
De mijne heb ik na 5 maanden nog niet ontvangen.
Ik geef wel een seintje als de vlag echt uit mag.
Het internationaal vaarbewijs is weer eens België op zijn best. Veel te duur en veel te traag.
Ons land heeft vrouwelijke trekjes.
Mvg,
Mark
PS: zijn er eigenlijk vrouwelijke Deltaleden?
Zo ja, dan vrees ik weer een banvloek.
-
Nou mijn vrouw is samen met mij, dus wij zijn samen lid.
Groet Ries.
Groet Ries.
Groet Ries.
Delta 543.
Delta 543.
-
Joepie eindelijk na bijna 5 maanden ook mijn internationaal vaarbewijs thuis gekregen.
Dan vragen wij ons af waarom de staat zoveel geld nodig heeft.
Heb ook juist de rekening gekregen van mijn hartoperatie 7d ziekenhuis bijna 15000€ twas wel nen all in met zeeeer slecht eten .
Als er gene vis is moeten we maar wat lullen op het forum of niet.
Vandaag het bootje binnen gedaan voor onderhoud bij beekman.
Donderdag misschien eens naar de Hiswa om wat te dromen.
Dan vragen wij ons af waarom de staat zoveel geld nodig heeft.
Heb ook juist de rekening gekregen van mijn hartoperatie 7d ziekenhuis bijna 15000€ twas wel nen all in met zeeeer slecht eten .
Als er gene vis is moeten we maar wat lullen op het forum of niet.
Vandaag het bootje binnen gedaan voor onderhoud bij beekman.
Donderdag misschien eens naar de Hiswa om wat te dromen.
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
Nou kijk eens Mario, als ik jou zo zie schrijven ben je weer de oude. Ben ik blij om hoor want ik gun iedereen het beste. Ik ben ook twee keer geopereerd maar wij zien in Nederland nooit de rekening. Nou als dat € 15000,00 kost waar praten we dan over. Daar hebben we dan een nieuwe Mario voor. Kun je het eten wel vergeten …toch.
Die boot van jou kun je dan een super onderhoud geven zodat je van de zomer nergens meer naar hoeft te kijken. En eeeehhhh als straks de wedstrijd (maart) gehouden wordt gaan we zien wie de beste vissers zijn…..Jazeker, ik kijk er geweldig naar uit. En eigenlijk moeten we dan afspreken dat de winnaar met Ries en Ria verplicht met mijn Arvor meemoet om ons een dag vissen te leren. Maar dat de beste mag winnen!!
Groet Ria en Ries.

Groet Ria en Ries.
Groet Ries.
Delta 543.
Delta 543.
-
Hoera,
Na 6 maanden geduldig wachten nog maar eens gebeld voor mijn internationaal vaarbewijs en wat blijkt:" Ze zijn mijn gegevens kwijt".
Die stond samen met 9 andere "gelukkigen" op een lijst en die lijst vinden ze nu niet meer.
Alles was in orde maar nu even niet meer. Moest het niet zo droevig zijn, ik zou er om moeten lachen.
Lang leve de ambtenarij.
Via een spoedprocedure zou ik hopelijk volgende week dan toch dit kostbare kleinnood ontvangen.
Oftewel "Hoop doet leven".
Wordt vervolgd.
Mark
Delta 560
Na 6 maanden geduldig wachten nog maar eens gebeld voor mijn internationaal vaarbewijs en wat blijkt:" Ze zijn mijn gegevens kwijt".
Die stond samen met 9 andere "gelukkigen" op een lijst en die lijst vinden ze nu niet meer.
Alles was in orde maar nu even niet meer. Moest het niet zo droevig zijn, ik zou er om moeten lachen.
Lang leve de ambtenarij.
Via een spoedprocedure zou ik hopelijk volgende week dan toch dit kostbare kleinnood ontvangen.
Oftewel "Hoop doet leven".
Wordt vervolgd.
Mark
Delta 560
-
Hoi mannen,
ga volgende week eens beginnen aan de papiermolen voor het internationaal vaarbewijs! Zie er enorm tegenop gezien de fratsen die jullie (en zeker Mark nu!!!) al meegemaakt hebben. Nu mijn vraag: heeft er iemand ondervonden bij welke vereniging/club of instantie het toch nog redelijk zonder problemen is verlopen?
MVG jerry
ga volgende week eens beginnen aan de papiermolen voor het internationaal vaarbewijs! Zie er enorm tegenop gezien de fratsen die jullie (en zeker Mark nu!!!) al meegemaakt hebben. Nu mijn vraag: heeft er iemand ondervonden bij welke vereniging/club of instantie het toch nog redelijk zonder problemen is verlopen?
MVG jerry
-
Jerry ik heb mijn vaarbewijs aangevraagd bij de vvw (Vlaamse vereniging voor watersport)zonder lid te zijn op Antwerpen linkeroever kopie van je huidig vaarbewijs van je paspoort voor en achter en een pasfoto en het formulier invullen en betalen ,heeft ook wel een goeie 4md geduurd maar dan toch met de post thuis gekregen.
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
Maandag 23/04 alles opgestuurd naar nederland en vandaag 07/05 men int vb binnen voor slechts 21€
vang ze
chris
chris
-
Kun je als Belg met een Belgisch stuurbrevet een internationaal brevet in Nederland aanvragen?
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
Uhhh, als je er ook een naturalisatieverzoek bij doet misschien...... (:lol: geintje)
-
Ik had destijds mijn vb in nederland gehaald .Vandaar dat ik het terug naar NL heb opgestuurd
vang ze
chris
chris
-
Mijn aanvraag is vandaag op de post gegaan! Nu kan het aftellen beginnen, ik zal maar rekenen op 5 maanden zeker? Ik heb het opgestuurd naar de VPF (Vlaamse Pleziervaart Federatie).
Afwachten dus.
MVG jerry
Afwachten dus.
MVG jerry
-
Succes Jerry met wat geduld komt goed jong de administratie in Belgie is wel overwerkt en dan kan het wel effe duren en Dre niettegenstaande blijf ik toch liever Belg Ha ha.
En apropos nog 14d aftellen en dan is het Spanje here I come een beetje goed weer en goed vissen.
Ik ga proberen dit jaar eens een leuke reportage te maken.
En apropos nog 14d aftellen en dan is het Spanje here I come een beetje goed weer en goed vissen.
Ik ga proberen dit jaar eens een leuke reportage te maken.
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
Vandaag mijn ICC in de bus gekregen!!!! Had hem iets van 8 mei aangevraagd, dus bijna drie maand wachten op een simpel kaartje? Maar ja we hebben hem!!!
Greetz Jerry
Greetz Jerry
-
Allee tof Jerry dat je uiteindelijk je kaartje hebt ,het is wel zo dat we in belgie nog niet op europees niveau zijn in spanje en frankrijk heb je verschillende klassen van vaarbewijzen tot 6ml 16ml 21ml en dan verder alle zeeën is nogal ingewikkeld daar heeft ook te maken met type en lengte van de boot. In spanje was de visvangst niet vet dat is voor juni normaal , in september zou het beter moeten zijn met grotere vis.
grtjs
grtjs
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
Een vraagje: Ik heb hier thuis mijn aanvraagformulier klaarliggen voor de omzetting van mijn Nederlands vaarbewijs naar een ICC.
Van collega schippers met een Belgisch vaarbewijs hoor ik dat zij een keuze moeten aankruisen waarvoor hun ICC geldig is (motorboten, zeilboten, ...) maar op het Nederlandse aanvraagformulier vind ik dat niet terug. Hoe wordt dit dan geregeld met het ICC afgeleverd door NL?
Van collega schippers met een Belgisch vaarbewijs hoor ik dat zij een keuze moeten aankruisen waarvoor hun ICC geldig is (motorboten, zeilboten, ...) maar op het Nederlandse aanvraagformulier vind ik dat niet terug. Hoe wordt dit dan geregeld met het ICC afgeleverd door NL?
-
Peter,
Gewoon opsturen.je krijgt dan na 14 dagen een vaarbewijs thuis gestuurd voor pleziervaart.dus niks motor/zeilboot.Als je geen NL reknr hebt moet je dit op je formulier opschrijven en dan krijg je een overschrijving meegestuurd.
Gewoon opsturen.je krijgt dan na 14 dagen een vaarbewijs thuis gestuurd voor pleziervaart.dus niks motor/zeilboot.Als je geen NL reknr hebt moet je dit op je formulier opschrijven en dan krijg je een overschrijving meegestuurd.
vang ze
chris
chris
-
Ok, Chris, bedankt voor het antwoord. Ik ga deze week mijn papieren opsturen.
-
hoi peter,laat effe weten hoe en hoesnel het is afgelopen.
vang ze
chris
chris
-
Door verlof heeft de aanvraag wat vertraging opgelopen. Op 17 augustus eindelijk mijn aanvraag opgestuurd, vandaag reeds het ICC in de bus. 20 maal sneller en 3 maal goedkoper dan België, wat is Nederland toch prachtig georganiseerd. 

-
Juich maar niet te hard.
Ik ben benieuwd als er over enkele maanden een vangstkwota komt voor de sportvisser in Nederland, hoe blij je dan nog zal zijn met je prachtig georganiseerd Nederland.
Ik ben benieuwd als er over enkele maanden een vangstkwota komt voor de sportvisser in Nederland, hoe blij je dan nog zal zijn met je prachtig georganiseerd Nederland.
-
Dat zal allemaal afhangen van de waarde welke aan die quota vast hangt. In België kent men reeds jaren een quota, mag men 's nachts niet meer vissen, mag dit niet, dat niet, ... In Nederland heeft men nog steeds een hele grote vrijheid. Een echte sportvisser rouwt trouwens niet om het feit dat hij "maar" 20 kg mag meenemen, voor eigen verbruik is dat nog steeds voldoende. Ik ben wel akkoord dat dit een domper is voor de verre wrakken, dat zal velen pijn doen als men eens een goede dag heeft.