anker in de schroef

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
joris kik

anker in de schroef

Bericht door joris kik »

Hallo

Ik heb even een vraag?
Is het toegestaan om op de vecht voor anker te gaan,voor zover ik weet wel maar ik kan het mis hebben.
IK heb namelijk vandaag het volgende meegemaakt toen ik daar voor anker ging,rechts van mij op ongeveer 2,5 a 3km lag een loodsboot toen we het anker eenmaal uit hadden kwam de loodsboot 300 meter voor mij liggen.Ondertussen kwam er een groot zeeschip van rechts achteren deze kwam ruim voldoende van opzij zodat ik geen probleem voorzag met passeren. Toen dit zeeschip tot op 1km genaderd was kwam er van de loodsboot een rubberboot met waarchijnlijk een loods aan boord. Deze ging vervolgens rechts voor het zeeschip varen zodat deze gedwongen werd uit te wijken naar mijn kant zodat hij op het laatste ogenblik sterk van koers veranderde en mij vervolgens op zo'n 10 meter voor de boeg passeerde. Mijn ankertouw was iets minder sterk dan de schroef van het zeeschip,een flinke knal van het touw en wat schade aan de boot was het gevolg.
Heb ik hier nu op de verkeerde plaats geankerd of is hier sprake van sportvissertje pesten.
Mario Wauters

Re: anker in de schroef

Bericht door Mario Wauters »

Raar verhaal,
Volgens mijn weten mag je daar ankeren ,op dat wrak word ook gedoken ik heb er ook al gelegen en inderdaad de loodsboot ligt er niet ver af toen ik er was was er ook een rubberboot die zijn zelfs tot bij mij gekomenen is zij hebben een babbel gedaan en de vraag of we goed vingen.
Dat ze een groot schip in je buurt en over je anker laten varen is heel bizar,wat gebeurd is is gebuerd maar dat had wel slecht kunnen aflopen,moest je dit nog eens meemaken direkt een noodbericht via je marifoonsturen en de gegevens van het vrachtschip in kwestie doorgeven en ook voor je schade laten opdraaien,of heb ik het verkeerd.
Het is natuurlijk zo dat men op het water altijd zeeeer attent moet zijn,ben in spanje bijna al eens overvaren door een beroepsvisserboot doordat wij aan het trollen water en juist vis binnen hadden en stillagen met lopende motor zo kon ik direkt reageren, op de visboot niemand aan het stuur en te zien op de brug autopilot waarschijnlijk.
Het is daar in de buurt altijd heel druk en altijd op te passen .
elpescador

delta 1518
joris kik

Bericht door joris kik »

Ja het is nog goed afgelopen.
IK had er niet aan moeten denken wanneer het touw niet was gebroken.
Dan doet een bootje van 5 meter toch wel raar.
IK had het ankertouw over de ankerrol naar binnen aan een kikker bevesticht.
het touw is binnen gebroken en heeft daar nog wat schade aangericht.
Ja het zal volgende keer wel oppassen zijn daar, de ontspanning gaat er zo wel af.
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Voglens mijn weten mag je daar gewoon ankeren.

Had je een ankerbal op?
Heb je verhaal gehaald bij de loodsboot en of Trafic Centre Steenbanken?
Via de marifoon is dat een koud kunstje.
Heb je dit bij de kustwacht/waterpolitie gemeld?

Als het gegaan is zoals jij hier vertelt, heb je volgens mij recht op schadevergoeding.
Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat de loodsen zo slordig en gevaarlijk te werk zouden gaan...
Die moet wel heel erg verstrooid geweest zijn!..
joris kik

Bericht door joris kik »

Ik had een ankerbal boven op de huif met een diameter van 35cm deze is van alle kanten goed zichtbaar.IK heb geen verhaal gehaald bij de loodsboot of het zeeschip,dit had ik achteraf beter wel kunnen doen.Hier heb ik dan ook weer mee geleerd,als er weer een schip op ramkoers ligt hang ik gelijk aan de marifoon.Waarchijnlijk heeft de kapitein van het zeeschip geen rekening gehouden
met de sterke ebstroom toen hij vaart minderde voor het aan boord laten van de loods drifte het schip in een rap tempo mijn kant op.
Plaats reactie