discards

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo

discards

Bericht door Frans Salvo »

Vorige woensdag op 2BE uitzending de uitzending van Zware Jongens gezien ? over de toestanden op onze Noordzee ?
Ook tandenknarsend gezien hoe er tonnen en tonnen vis werden gedumpt ?

Betrof een onvoorstelbaar uit de kunst uitgerust zeevissersschip (63 meter lang) dat enkel en alleen geïnteresseerd is in horsmakreel; ze hadden nog 400 ton quota over en ze zouden dit graag "nog even vlug" willen vangen;
1 dag varen (=17.300 € aan brandstof) dan maximaal 4 dagen vissen en 1 dag terug;
op een gegeven moment hadden ze met 1 trek 20 TON horsmakreel en ze vonden dat echt slecht; met een volgende trek zat er beduidend meer in de netten en waren ze flink enthousiast; totdat de vangst aan boord was en bleek dat er geen horsmakreel inzat maar diverse anders soorten... enige mogelijkheid was dus om die vis maar gewoon te dumpen.... en werd die dus met de hogedrukspuit overboord gespoten.
Nog een paar beelden erbij van dekjongens die met de vis gooiden en ballorig aan het doen waren.
Nadat ze terug aangemeerd waren, hebben e 99 ton aan horsmakreel afgezet en het was "a waste of time and effort".
Pijnlijke zaak wat mij betreft en nog maar eens een bewijs van hoe het er echt aan toe gaat.

In die reeks zie ik toch ook een paar lichtpuntjes inzake doorgedreven controle van enkele controleurs; (nog) meer controle op beroepsvissers via AIS en sateliet-observatie en het openbaar maken van hun praktijken ; oa highgrading.

Ik maak me telkens weer de bedenking in welke verhouding deze verspilling staat tegenover het Belgische (en Franse) quota voor de sportvisserij...
Koen De Bièvre
Beheerder

Re: discards

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik heb het ook gezien en het was een bevestiging van iets wat we allemaal al lang weten. Tonnen en tonnen perfect goede vis wordt morsdood weer overboord gemikt, gewoon omdat het quotum vol is, of ze er gewoon geen voor hebben. Dit is eigenlijk niks minder dan pervers. Ook de sprekende minachting voor de zee en het ecosysteem was op z'n zachtst gezegd stuidend.

Eén klein lichtpuntje: Eurpees commissaris voor visserij Damanaki heeft gezegd dat het huidig Europees visserijbeleid het recept voor een catastrofe is en deed een oproep aan de europarlementariërs om met haar samen te werken aan een beter, duurzamer visserijbeleid. Ik mag hopen dat ze daarmee ook het verbieden van discards bedoeld...
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Je kunt er allemaal niet uit wat er allemaal gebeurd maaar momenteel bv spanje middelandsezee word er toch gewerkt aan een beter visserijbeleid bv beroepsvissers 1mnd verplicht boten aan de kade er word niet gevist men wil ook ¨pesca arastrar¨ dwz te vergelijken met boomkorvissen zal tenlaatste binnen 2a3jaar verboden zijn er zal selectief gevist moeten worden joepie dat doen wij al lang.
De discards zouden toch MOETEN verminderd worden of? 7kg garnalen en 93kg discard wat een onzin wij zouden met zijn allen geen garnalen meer moeten eten voor elke 100gr garnaal word er meer dan een 1kg vis weggegooid.
elpescador

delta 1518
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Mario,

Ik heb jou tel.nr of e-mail niet meer, maar je anker is klaar en je kunt het komen halen. Wel eerst even bellen.

Greetz Jerry
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

ok Jerry supper bedankt mn telnr 0476267445 email traiteur.mario.wauters at skynet.be, kan ik morgen voorbij komen zeg maar welk uur,
elpescador

delta 1518
Frans Salvo

er loopt momenteel een petitie-actie van een Engelse kok die opkomt tegen de discards polemiek;

op deze site kan je eventueel de petitie onderschrijven en een fimlpje bekijken

http://www.fishfight.net/index#signup-form

ik heb vorige week nog maar eens voorbeelden gezien van die discards toen er een paar bokkenslepers naast me doorvoeren; ni normaal
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Op visserijnieuws.nl
Aanlandingsplicht komt er
vrijdag, 08 juni 2012
BRUSSEL - Vanaf 2015 mag geen enkele commerciële vissoort in de gemengde visserijen op tong, schol, langoustines, kabeljauw, schelvis, wijting, koolvis, heek en ‘nog nader te analyseren visserijen’ meer gediscard worden en moet alle gevangen vis verplicht aangeland worden.

Dat staat in een compromisvoorstel van het Deense voorzitterschap voor hervorming van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid. Daarbij wordt ook voorgesteld de minimum handelsmaten voor vis te verlagen naar de biologische minimummaten. Voor schol zou dat betekenen van 27 naar 17 centimeter. Staatssecretaris Henk Bleker schrijft aan de Tweede Kamer de voorstellen volop te steunen en ‘ten principale’ voorstander te zijn van introductie van een aanlandingsplicht. Het is de bedoeling dat volgende week op de Visserijraad in Luxemburg de grote lijnen voor het nieuwe GVB worden vastgesteld.

De beroepsvisserij is woedend en vindt dit waanzin. Het lijkt de doodsteek voor de diverse soorten beroepsvisserij.
De ( EU-)politici vinden dit DE oplossing voor de discards.
Is dit voor de natuur wel DE oplossing?
Hoe wil men dit op zee controleren en handhaven?
Hoeveel "rotzooi" moet er nu aan wal worden doorgedraaid, gedumpt of vernietigd? Hoeveel duurder wordt nu een "normaal" wildgevangen visje aan de viskraam?
Of juichen de kwekerijen, nu met zoveel voer voor nop in de aanbieding?
Schol nu van 27 cm naar 17 cm? Dus nu ook alle bijvangst aan bot, schar etc. vanaf 17 cm verplicht aanlanden?

Kortom, een zegen of een vloek, wie het weet mag het zeggen.
DILLEN FRANK

Bericht door DILLEN FRANK »

hey dre ,
ik weet het niet dus mag ik het ook niet zeggen.
volg al jaren de discusie over discards ,
iedereen vind dit een walgelijk iets,
iedereen heeft er wel iets over te zeggen ,er moet iets gebeuren aan deze massamoord van perfect consumeerbare maar financieel minderwaardige vis .
of te klein , of niet datgene waar word op gevist ,maar deze word wel gevangen en dood overboord gegooid .
heel de wereld (terecht) op z'n achterste poten .
nu komt men met maatregelen (voorstellen) en wat lees ik ....is dit wel de oplossing voor de natuur ,
rotzooi ?????? de prijs aan de kraam , voer voor nop ???
kiepen ze deze vis dood terug ,kan niet ,word hij aangeland en gebruikt , kan ook niet .....
wat kan volgens jou wel en hoe moet het gebeuren .
laat de politieke wereld weten wat er moet gebeuren want ze blijven maar aankloten ,zowel in brussel als in den haag !!!
maar ...ik weet het niet en mag het ook niet zeggen.........
geluk is......een windstille dag
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Ik denk dat nog niemand kan overzien wat dit tot gevolgen zal hebben. In ieder geval zeer uiteenlopende gevolgen, zowel ten voordele als ten nadele.
Voor de beroepsvisserij vooral nadelige in verhouding tot de huidige visserij om te overleven, de investeringen etc.

Een punt ten nadele van de natuur/visstand is volgens mij dat, nu het beroeps gedwongen wordt zeer selectief te vissen op handelswaardige vis die ook nog eens overwegend goed van maat is ( en dus de max. prijs oplevert), ALLE BESTANDEN OP HET MOMENT VAN PAAI NU ZEKER ZWAAR UITGEDUND GAAN WORDEN.

Namelijk:
- grote concentraties volwassen, SOORTgelijke vis in relatief kleine paaigebieden of op trekroute daar naartoe, c.q. op hun overwinteringsplaats;
- kwaliteit van de vis is op zijn best;
- veel vis in korte tijd tegen de laagste hoeveelheid brandstof en lage andere kosten.
Frans Salvo

bijkomend gevolg : quota's gaan veel vlugger bereikt worden ... waardoor de visvangst op die soort wordt gesloten en wij dus ook geen vis van die soort meer mogen meenemen !
eea is momenteel al een paar keer in België het geval geweest ... voor kabeljauw en wijting !

het beroep zal zeker eisen dat als zij er geen meer mogen aanlanden, wij ook niet meer...

heel dat quota-gebeuren is, wat mij betreft, een heel bedenkelijke zaak waar ik grote vraagtekens plaats over de effectiviteit

wat zou er mis zijn met een gesloten tijd en reservaatgebieden ?
DILLEN FRANK

Bericht door DILLEN FRANK »

als wij //sportvissers// volgens het beroeps stropers , met z'n allen een tiende zouden vangen van wat zij dood terug in zee gooien , wat zouden we een geweldige hobby hebben ,maar dat emmertje schar ,een paar maatse gulletjes ,met wat geluk een pannetje tong aan de prijs van 7 a 8 x 30liter benzine , gaan we nog niet naar de wrakjes ,dan praten we al over 70 , 80 liter voor een trip met 2 gullen van 1.5kg en 5 steenbolken .
quota's voor sportvissers zijn ze 15 jaar laat mee .
gesloten tijd en reservaatgebieden zou een oplossing kunnen zijn .
kunnen ze over 10 jaar nog eens terug komen op quota's voor sportvissers

ps.vismijn zeebrugge 3 weken gesloten wegens overbevissing quota nu bijna vol voor 2012!!!!!!!!!!!
geluk is......een windstille dag
Plaats reactie