resesie

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Sjaak van Boxtel

resesie

Bericht door Sjaak van Boxtel »

vandaag naar neeltje jans een stuk of zes bootjes spiegel gladde zee geen vis zelfs die laten het afweten
Ries de Bruijn.

Re: resesie

Bericht door Ries de Bruijn. »

Waar ben je naartoe geweest op zee Sjaak.Vertel eens wat meer ben er wel benieuwt naar.

groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

Waar Sjaak is geweest Ries, dat weet ik niet; ik weet wel dat de recessie algemeen is; ook op de wrakken in Belgie, Frankrijk en Engeland, is armoe troef;
veel wrakken gewoon blank en als er wat opzit, zijn het magere papgulletjes van amper 1 à 1.5 kg;
ik zou zeggen : blijf rustig nog wat in de Algarve...
groeten
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Zelfs onder de kust is het momenteel armoe troef!!! Normaal vangen we rond deze tijd van het jaar ons visje wel onder de kust, maar deze winter is de "slechtste" in jaren? We vangen wel een gulletje, maar allemaal van het formaat 45-50cm maw 1-1.5kg allemaal magere beestjes die we een jaar of tien geleden op het wrak allemaal terug zetten. Nu zie je op meerdere vangstberichten vissers op de foto staan "zo fier als een hard ei" met een papgulletje van 1.5kg???

Zeg het al een paar jaar maar nu is het einde "echt" in zicht denk ik voor de gul. En voor de zeebaars geef ik het ook nog een jaartje of vijf voor we in dezelfde situatie zitten!!!

Jerry
Sjaak van Boxtel

beste ries we zijn begonnen bij de c huijgens en omgeving ,daarna naar de r 5 boei en de r4 toen nog even geprobeert voor de kering en de vangst was met 4 man 2 kleine scharretjs en 1 bot misschien heb jij betere stekken maar ik zou niet weten waar ik nu nog een visje kan vangen, nu heb ik wel begrepen dat de garnalen 5 mijl uit de kust zitten , maar het was zo mistig dat we niet verder de zee op zijn gegaan we hopen op betere tijden

groetjes d 1069
Sjaak van Boxtel

beste ries nog een stek vergeten zbj ook geen visje
Ries de Bruijn.

Visvrienden,
Jazeker, ik kreeg ondanks de nogal korte periode van echte visser, toch al een beetje de kriebels. Ik zit nu in Quarteira maar hier lopen enige pieren zo’n 100 meter in de zee (Atlantische oceaan) en op elke pier staan toch wel twee vissers, maar denk je nou dat er een visje gevangen wordt heeelemaal niks. Maar als ik de vangsten bij jullie zie zal ik maar een paar weekjes bijboeken denk ik.
Het gaat zo te zien wel erg slecht maar als ik straks thuis ben gaat het weer goed zeker weten.

Zeer hartelijke groet van een zonovergoten Algarve. 21° 8)
Groet Ries.

Delta 543.
Ries de Bruijn.

Nou de ZBJ boei is toch wel meer dan 5 mijl uit de kust dus daar ligt het niet aan,
Nou ben ik een goed half jaar aan het vissen, veel gevraagd hier op het forum, veel antwoorden gekregen (soms zijn jullie wel eens een beetje gek van mij geworden), nou denk ik Ries, je gaat er voor jongen in 2012, en nou is verdorie de gul op en met de baars zal het ook zo gebeurd zijn. Dat noem ik nou geen prettig vooruitzicht. Maar ik ga gewoon als het goed is met Jerry mee naar zeebrugge. Man wat een mooie tongen had die man gevangen op een tij. Wat hij alleen ving teken ik samen met de vrouw voor de helft. Nou diegene die gaan vissen wens ik een goede vangst en dat mag je wat mij betreft gerust lekker hier melden is toch hartstikke leuk krijg ik ook weer goede zin. Nou vang ze.

Groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Wel Ries ik zou nog wel een beetje in portugal blijven als ik jou was hier is het niks mijn bootje gaat nu binnen bij beekman voor onderhoud en dan nog wat afwachten tot de vis komt ha ha .
In Villamoura is er een charter ben ik eens mee weggeweest niet slecht we hebben ieder ons portie vis gevangen op een halve dag op anker en niet zo ver varen,naam van de boot Francisco valt goed mee de boot Rascasso iets minder.
elpescador

delta 1518
Benjamin Lembrechts

Bericht door Benjamin Lembrechts »

Zaterdag 3 Maart ook vanuit Colijnsplaat Richting Noordzee.
R4 , R5 ZBJ Meerkerk met 3 man 6 hengels geen beet gezien;

Een hoop benzine erdoor maar toch gezellige dag gehad.
Aan de zeelandbrug bij binnenvaren nog eens geprobeerd ook aldaar niets buiten een zeester of 5 8)

Hopen op snel beter.
Quicksilver 605 Delta 532
Ries de Bruijn.

Hallo Visvrienden.
Ries is thuis vanuit Portugal, ik vond het wel genoeg miste de kinderen en kleinkinderen heel erg schijnbaar is het zo… hoe ouder hoe meer je naar de familie verlangt.Tenminste bij mij.
Maar goed nu ben ik naar de ruijterhaven in Vlissingen geweest maar….Nee daar is in de zomer niet bij te komen. De haven ligt in de buurt van het toerisme, en in de zomer is er geen parkeerplaats te vinden. Op +/- 5 A-600 meter is er een parkeergarage maar dat ben ik niet van plan. Ik zie me al met heel de rataplan zo’n 600 meter lopen voordat ik bij de boot ben, en sávonds het omgekeerde met zo’n 50 kg vis :oops: . nou dat zullen we maar niet doen. Daarbij kun je kiezen tussen parkeren voor € 1,90 per uur of een parkeerkaart kopen voor € 134,00 per jaar. Voor mij is dat voor een half jaar in de winter is er nergens plaats. Dus mijn vrouw zei, (de grote baas ik heb geen zak te vertellen :mrgreen: ) Ries ik zie het hier niet zitten. Dus het wordt Neeltje Jans, heb ik al een plaats aangevraagd bij de Hr. Bouwman. Maar als ik dan een keer naar Zeebrugge wil met Jerry, om zo’n 80 mooie tongen te vangen, :lol: dan vaar ik maar enige tijd langer. Als ik langs de kust vaar via West kapellen en zo naar Zeebrugge dat is toch wel te doen?? Of niet? Maar ik zal eerst mijn boot eens nakijken zodat hij super is. Dan probeer ik vanaf 1-4-2012 in de haven van Neeltje Jans te zijn. Ik heb nu ook gezien dat de wedstrijd afgelast is JAMMER!! Niet dat ik mee had kunnen doen, maar ik had graag gezien of de ….GROTE…. Vissers wel wat gevangen hadden :wink: . Als de grote Lord hierboven het goed vindt ben ik er de volgende keer zeker bij ik verheug me daar zeer op.
Groet Ria en Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Ries de Bruijn.

Hallo mensen,
Jullie willen mij toch niet vertellen dat er niemand gevist heeft in het weekend hé.
Allé vertel jullie ervaringen nou eens, jullie lijken zo gesloten als een oester. Er staat geen straf op hoor als je hier wat schrijft.
Groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Mark Stuyck

Bericht door Mark Stuyck »

Soms zegt "niets" meer dan "duizend" woorden.

Mvg,

Mark
Ries de Bruijn.

Beste Mark,
Daar kun je wel eens gelijk in hebben ja. Maar heeft er iemand enig idee hoe het nou komt dat er niets gevangen wordt? Ik zelf ben vorig jaar mei met een bootje begonnen en mag mezelf eigenlijk nog geen visser noemen, ja ik gooi een onderlijn in het water wacht tot er (hopelijk) een visje aankomt. Maar er zijn hier mensen waarvan ik foto’s gezien heb die heel goed kunnen vissen, waarvan je er zelf ook een bent. Nou van deze geweldenaars zoals Walter, Koen, Jerry, Danny, Sjaak, Mario, Dre, Frans, Sorry mensen maar dit zijn een paar namen die ik geregeld de revue zie passeren maar er zijn er nog vele meer die ik graag eens in discussie onder elkaar zou willen zien over deze situatie. Want zou de zee nou echt zonder vis zitten? Of zou dit te veel gevraagd zijn. Als jullie denken Ries krijg het heen en weer maar, blijven we even goede vrienden hoor. :mrgreen:

Groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Erwin Loopmans

Bericht door Erwin Loopmans »

Dag Ries
Omdat er niets tevangen is komt door het koude zeewatertemperatuur als het water onder de 5a6 graden komt stopt de vis met azen, bovendien is de vis paaiziek als de watertemperatuur hoger wordt komt daar verandering in zelfs kabeljauw moet een zeewatertemperatuur van 10 graden hebben

groeten erwin
Jerry Van Tilborgh

Hoi die Ries,

Eerst en vooral ben ik het helemaal niet eens met de bevindingen van Erwin (niet kwaad bedoeld, maar is mijn eigen mening) Voor schar en wijting heeft Erwin gelijk, die trekken naar dieper water zodra de watertemperatuur ineens flink naar beneden schiet door plotse strenge vorst. Het voedsel (veelal garnalen) verdwijnen naar dieper water en de schar en wijting volgt. Wat de schar betreft heeft Erwin ook gelijk, die is momenteel nog aan het afpaaien, is graatmager, ziek en heeft nog geen interesse in onze verse tappen of pieren!

Persoonlijk intereseert die schar en wijting mij bijzonder weinig en is het enkel gul waarop ik vis (wijting en wat schar vang je zowizo als bijvangst). Nu komt mijn punt, gul vangen heeft volgens mij niets te maken met de watertemperatuur, maar met bepaalde trekroutes naar de (af)paaigronden en het voedsel aanbod. Ik geef enkele voorbeelden. Vanuit Breskens vangen wij "alle" jaren de eerste papgulletjes al begin september tussen de tongen door, als het water nog een temperatuur van 15-20° heeft? Nog erg warm dus! Ook vangen we alle jaren "hartje zomer" tijdens het tongen aan de zwingeul de grootste wijtingen van het seizoen van dik over de 40cm, terwijl het in de winter veelal kleine wijting is?
Het tegenovergestelde kan ook, twee winters geleden 2009-2010 was er zeer veel gul onder de kust, en werd er al goed (en grote) gul gevangen vanaf begin september wat "meestal" aangeeft wat de rest van de winter gaat brengen. Tot half december zeer goede resultaten tot plots heel hard de vorst inviel, en de resultaten van collega(gul)vissers terugliepen tot nihil. Iedereen gaf de schuld aan de vorst, en we zouden moeten wachten op de tweede ronde die meestal begint van eind januari tot soms eind april (wanneer we dan de grootste vangen). In die strenge vorstperiode ben ik echter een keer gaan vissen met -13° op de boot gemeten, als je de pieren uitpakte werden het gelijk ijslolly's, maar toch met een resultaat van 19 forse gullen op die ijsdag??? Mijn verklaring hiervoor heeft volgens mij niet alles te maken met de temperatuur, maar met de hoeveelheid gul die dat bepaald seizoen onder de kust komt. Ik kan je vertellen dat het de laatste twee seizoenen zeer slecht is geweest, met als triest dieptepunt dit seizoen!

Er zullen het er heel veel tegenspreken, maar ik voorspel al jaren dat het een keertje opraakt, en ik denk dat dit nu het geval is gezien de hoeveelheid gul (en vooral formaat) wat er momenteel gevangen word. Als je de berichten leest van de wrakken ga je gewoon spontaan janken. 12-13 wrakken aangedaan op 55-60 mijl met als resultaat 15 gulletjes met 10 man, enz!!!! Zo kan ik nog wel even doorgaan. Jongens dit is niet normaal als je ziet hoe snel bergafwaarts het is gegaan de laatste 10 jaar!!!

Ik kan alleen maar hopen dat ik over 10 jaar niet hetzelfde bericht moet posten over de zeebaars.

Veel succes iedereen, en ik zou zeggen, neem maar genoeg brandstof mee (kost toch niks tegenwoordig????)

MVG jerry
Erwin Loopmans

Bericht door Erwin Loopmans »

Dag Jerry,
4jaar geleden vingen op 15 mijl op een wrak 100 gullen op een halve dag en dat in de zomer maar in de winter zie je daar niets
In de winter van 96 was het water zo koud dat er ijs lag aan de kering en zelfs op de verre wrakken geen gul te vinden gul paait op minstens 30 meter water

groetjes erwin
Jerry Van Tilborgh

Hier nog even een vangstbericht voor de "belivers" die denken dat het ooit nog goed gaat komen??? Niet dus!!! En zo kan ik er nog tientallen plaatsen!

Dinsdag met Eef en zijn Valkyrie naar de wrakken. Het eerste wrak dat we bezochten lag op 50 mijl uit de kust...... Daar en ook een hele serie andere wrakken kwam niet 1 visje af. Het was echt triest, en zeker voor Eef en zijn bemanning net zo vervelend als voor ons. Er is in ieder geval alles aan gedaan om de gul te vinden. Dat is waarom we graag met deze topboot mee gaan. Gelukkig hebben we in de middag een wrakje aangedaan waar behoorlijk wat wijting lag opgestapeld. Dit maakte de dag toch weer goed. Iedereen ging met een 25-45 wijtingen naar huis.

Verder was de zee werkelijk zo vlak als een een biljartlaken. Het was supermooi vissen zo. Jammer dat de gul niet mee wou werken, maar toch hebben we heerlijk gevist en weer genoten van een dagje op het water.

Als je al 50 mijl moet gaan varen om 40 wijtingen te gaan vangen??? Word een kostelijk grapje, zowel voor de schipper (brandstof) als voor de klant 100€+??? De gul zou nu volop aan het afpaaien moeten zijn, of al afgepaaid moeten zijn maar de wrakken zijn gewoon leeg van noord naar zuid op welke afstand ook? Waar zit de gul?

Jerry
harrie cas

Bericht door harrie cas »

nou jerry dan is het einde in zicht als je op 50 mijl al niks meer vangt alleen wijting die kon je een jaar of 12-13 geleden gewoon harken bij wijze van spreke zoveel ving je er op 1 dag maar de gul komt never meer terug je ken eens geluk hebben op een wrakje dat je er een mooi zooitje afhaalt ze hebben ook alles kapot gevist de tijden dat ze gemiddelt met 4 a 5 kisten per bootje terug kwamen is voorbij en toen was je spekkoper als je op 25 mijl lag./nu liggen ze gewoon met een bootje van 5,5 meter op 40 mijl en verder.DUS NU GAAT DIT ZELFDE GEBEUREN MET DE ZEEBAARS DIE IS OOK AL AAN HET UITDUNNEN HOOR IK VAN DE VISSERS.groeten harrie
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

4-5 kisten is een tijd die al héél lang achter ons ligt en de druk op de wrakken was in die dagen véél en véél kleiner. Jij noemt dat dan nog gemiddelden... We moeten niet flauw doen, in tijden van weelde gebeurde dat, maar wel bij een zéér beperkte groep van bootvissers. Voor de overgrote meerderheid onder ons was het heel wat minder, ook 10-15 jaar gelden! Zoals Harry het hier even neerploft, lijkt het wel of het onze schuld is dat er geen gul meer is! Tegen dat de kleine bootjes regelmatig naar de wrakken zijn beginnen gaan, was het ergste al lang gebeurd. Ik word binnenkort 48 en ik hoor al van in mijn jeugd dramatische verhalen over overbevissing van de kabeljauwstocks. Toen ik nog standaard een korte broek droeg, was er van wrakvisserij door sportvissers nog geen sprake hoor! De rampzalige toestand van de gul zo maar even op ons conto schrijven is pure onzin! En in die tijden van zeer grote weelde, lang geleden, hoeveel werd er toen beroepsmatig op de kant geploft, doorgedraaid en op het stort gegooid?

Voor wat betreft de baars. Die bestandspiramide wordt o.a. beroepsmatig onderuit gevist door aan het einde van de winter tientallen tonnen scholenbaars met de kor "op te scheppen". Vis die nog nooit gepaaid heeft notabené. Dát soort praktijken maken een bestand snel kapot, want je trekt de basis onder je piramide vandaan. Een beetje fatsoenlijke beroeps handlijnvisser landt tussen de 7 en 12 ton baars per jaar aan... Daarvoor moet je wel minimaal 3-4 dagen per week op zee zitten hé. Wat zij dus over een heel jaar vangen wordt door een kotter met een ter zake kundige schipper aan het einde van de winter in één reis aangeland. Let wel, zelfde gewicht, maar in regel kleinere, niet-geslachtsrijpe baars! Hou dat 10 jaar vol en je stocks zijn helemaal om zeep.

In het zuiden van Denemarken zit momenteel meer kabeljauw dan in de 20 vorige jaren samen. Hoe leg je dat uit? ik denk niet dat er in Denemarken minder gesportvist wordt dan in onze contreien... In de lokale bestanden heeft ook altijd een golfbeweging gezeten. Nu vangen we steeds meer en grotere schar om maar iets te zeggen, maar nog niet zo heel lang geleden was dat een heel ander verhaal. Wijting, precies het zelfde verhaal. Het gaat nu erg slecht met de gul wereldwijd en de laatste 2 jaar in onze regio in het bijzonder, dat klopt, maar wie zegt dat er volgend jaar niet weer een opleving komt en dat ze in Denemarken dan weer op een houtje moeten bijten? Dat is maar 900 km hier vandaan hé....

Het is niet meer wat het geweest is, daar hoef je geen geleerde voor te zijn en het zal wellicht ook nooit meer worden wat het was, maar laten uitschijnen dat de sportvissers verantwoordelijk zijn voor de instorting van het kabeljauwbestand is een brug te ver.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

En in de noordelijke Noordzee ( daar ergens boven Schotland ) vangen de Engelse beroepsvissers, gezien de vangstberichten, zich klem aan grove kabeljouw. Een flyshooter vangt in een trek zijn weekquotum vol. Ze zijn nu richting Engelse politiek bezig om ontheven te worden van die strenge regels..... Met schol, tong en zeebaars ieder jaar hetzelfde verhaal. Het beroeps weet precies waar de concentraties zitten.

Onze Noordzee (tussen Engeland en Nederland) lijkt nu inderdaad leeg. En dat zal ook wel zo zijn, zoals bijna elk jaar met een strenge vorstperiode en zeewater van minder dan 5 a 6 graden. De garnaal en de haringscholen zitten nu ook daar in het diepe waar koud en warmer water samenkomen en het voedsel zit. Zachte winters vormen hierop voor kabeljouw op de verre wrakken een uitzondering.

De vraag is of er van het Noordzeebestand uit onze streek er weer voldoende aan de slachting kunnen ontsnappen en terugkeren. En dat zal zoals gebruikelijk pas eind maart - maand april zijn.
Sjaak van Boxtel

beste ries en alle delta vissers ik heb een goed advies gehad van mijn vrouw en die heeft nog nooit commentaar gehad op mijn hobby maar de laatste keer dat ik weg was geweest gaf ze mij een goed advies :geef mij het geld dat het vissen kost en ik ga mooie kleren kopen en ik breng een mooie gebakke vis voor je mee en je krijgt de rest terug

ps geintje
volhouden maar wat is er beter dan een dag op het water met of zonder vis ?je baas?

gr sjaak d 1069
Sjaak van Boxtel

harrie je bent goed op de hoogte, hoe lang vis je al niet meer en zijn de omstandig heden niet verandert ,ik bedoel hier niets mee maar de omstandigheden zijn dusdanig verandert dat 10 jaar geleden de zaken anders lagen dan nu, er is momenteel geen vis meer en je kunt alles en iedereen de schuld geven maar probeer maar eens in een lege emmer vis te vangen ik zelf zal altijd blijven vissen omdat de zee wel iets heeft maar voor de vis denk ik dat ik naar de visboer zal moeten

gr sjaak
Ries de Bruijn.

Mooie discussie Toch? Ik lees het met plezier, nou ja plezier :( . Het is wel zo dat jullie Ries niet al te veel moed geven hoor. Trouwens als jullie interesse hebben weet ik nog iemand die een mooie visboot te koop heeft voor een prikkie. :mrgreen:
Groet Ries.

Delta 543.
Jan De Jonghe

Bericht door Jan De Jonghe »

Een aantal jaren geleden hebben een paar collega's zich ingespannen om het ministerie van landbouw en visserij in België onder de leiding van Leterme ( toen minister voor dit departement) zo ver te krijgen om een vangstverbod in te stellen -voor elke visserij- op kabeljauw tijdens de maanden half december tot einde maart. Het doel was om de moederdieren te beschermen en zo te zorgen voor de Noordzee kabeljauwstand naar de toekomst toe. Er werden in deze maanden te veel grote kabeljauw gevangen die overvol kuit zat. Er was toen al een geweldige druk op het Noordzeekabeljauw bestand. Noordzee kabeljauw is geen ondersoort, maar kabeljauw die geboren is in onze contreien. Zoals de zalm de rivier opzwemt waar hij geboren is, doet deze kabeljauw het ook. De meeste moederdieren die niet opgevangen werden, trokken terug naar het noorden. Elk jaar kwamen deze dieren hier paaien. Zij verscholen zich meestal op wrakken. Door de enorme visserijdruk op deze wrakken schoten er te weinig moederdieren over om voor het Noordzee bestand te zorgen.
Ik heb nog met mensen gesproken van de FarOer en deze bevestigen dat er ginder kabeljauw genoeg is. Enkel komt deze kabeljauw niet afgezakt, omdat het instinct het niet aangeeft om tot hier te zwemmen. Althans niet op korte termijn. Het is kwart na twaalf, maar zelfs dan is er nog hoop.
Blijf van de enkele moederdieren af die moeten paaien en binnen een paar jaar zwemt er terug meer kabeljauw. De 15 kg regel heeft geen nut. Enkel een gesloten tijd ( paaitijd )
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

Als de beroepsvissers perfect weten waar de vis samenschoolt; als de wetenschappers dat ook weten : waarom wordt er dan geen gesloten tijd ingevoerd voor bepaalde gebieden en voor een bepaalde tijd ? op europees vlak dan natuurlijk en voor iedereen
In Duinkerken vangen de Franse beroeps in de maand feb en maart, tonnen en tonnen tong (ver, heel ver boven hun quota); in maart en april vangen de beroepsbokkers tonnen en tonnen zeebaars in het Kanaal (en dat op een moment dat er nog geen sprake is dat wij (en handlijnvisses) ook maar een schub vangen.
Er worden, op regionaal, landelijk en europees vlak, miljoenen subsidies gegeven aan "de beroepssector", maar een krachtig en richtgevend beleid ??????????
een, beperkte, gesloten tijd in duidelijk omschreven gebieden en dat voor iedereen???

en die gesloten tijd kan perfect bepaald worden door wetenschappers en beroepssector die continue aan bemonstering doen;
en kom me nu niet vertellen dat eea te moeilijk zou zijn... al die beroeps zijn perfect bereik- en traceerbaar via allerhande kanalen.

en nog zoiets : het quota voor kabeljauw is voor de beroeps al 2 x verhoogd in België; NIET voor de sportvisser; op mijn opmerking daarover aan de bevoegde minster, kwam er geen antwoord; tenzij dan dat de 15 kg maatregel nog eens werd herhaald;

en waarom wordt dat kabeljauwquota op 1/1 terug op 0 gezet ? waarom niet op 1 maart ? stel dat het quota ergens in januari "op" zou zijn, dan wordt de visserij toch onmiddellijk gesloten, voor iedereen; en dan heb je automatisch een (meestal, nu niet dus!) belangrijke paaimaand waarin niet op kab mag gevist worden;
maar uiteraard is het nog steeds veel beter om een bepaald gebied volledig visvrij te maken !

politiek ??? ik snap er nog altijd geen zak van; nochtans zijn het de politiekers die de wetten maken en zijn wij het die politiekers er "aan" stemmen !
vraag is nu nog : welke partij wil zich daarvoor inspannen ?
peter van der sterren

Bericht door peter van der sterren »

klinkt heel bizar geld daar draait alles om.
op dit moment worden er voor de franse kust mega veel paai tongen gevangen door nederlandse vissers .
ze brengen veel geld op ze zijn ( sorrie dat ik het zeg ) niet te vreten maar ze worden wel weg gevangen .
dus weer geen tongentjes vangen voor of achter de kereing of waar dan ook.
sluit de visserij voor beroeps en sportvisserij tot dat moerder natuur bevallen is anders komt het niet goed.
leg alles stil voor iedereen zorg in die maanden voor groot onderhoud en je zult straks zelf er de vruchten van plukken.
peter delta 1458
Plaats reactie