Uitglijder helling Neeltje Jans

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Ron Bout

Uitglijder helling Neeltje Jans

Bericht door Ron Bout »

Zondag 5 September

Na eindelijk weer eens een leuke en fijne dag samen met mijn vrouw Yvonne vissend op Zee doorgebracht te hebben kwam uiteraard wederom het moment van de dag dat de boot weer op de trailer gezet moest worden en ook weer tijd voor een patatje, kroketje en biertje als afsluiting van de dag. Op het moment dat we bij de helling aankwamen, zo rond de klok van 17.30 uur, was het laag water en heb ik onze boot, een Warrior 165, aangelegd aan de “Deltasteiger” om hem daarna voor de trailer te varen en erop te lieren, Yvonne bleef in de boot en ik ben de auto en trailer gaan halen, eenmaal met de auto bijna beneden aan de helling aangekomen (trailer nog niet in het water) ben ik gestopt en uitgestapt om voorzichtig even te gaan kijken of ik de “Drempel” kon zien en hoever ik nog achteruit moest en kon.
Dat je niet tegelijk én in het water kan kijken én zien waar je je voeten neerzet ben ik op een wel heel pijnlijke manier achter gekomen, in één klap schoten m’n benen onder me weg en viel met m’ n 93 Kg vol op m’ n postzegel en gaf de helling de wel bekende “ Pauselijke kus”, op m’ n buik verder naar beneden glijdend greep ik naar m’ n gezicht en ging er direct vanuit dat ik een afspraak kon maken bij Dr Schoemacher en daarna wellicht een gastoptreden in het televisieprogramma “Extreme Makeover”aangeboden zou krijgen ….of ik een trap van een paard gekregen had.
Steeds verder naar beneden glijdend overviel me nog even de angst om buiten bewustzijn te raken en in het diepe water achter de drempel zou verdwijnen, ik was op dat moment alleen op de helling en eer er dan eens iemand op tijd bij je kan zijn….. echter ben ik bij kennis gebleven en heb de trailer vast kunnen grijpen en mezelf weer terug naar boven kunnen hijsen/slepen alwaar ik even zittend en wezenloos voor mezelf uit heb zitten staren, what the fu... was happend !!, het gaat zo snel…
Yvonne en een paar op de steiger spelende kinderen waren de enigen die het voorval hebben zien gebeuren, de eersten die bij me arriveerden waren dan ook die spelende kinderen waarvan er één uit eigen beweging direct zijn vader boven in de frituur ging waarschuwen, geweldige actie en reactie van zo’n mannetje !!
Inmiddels was mijn hevig geschrokken en ontdane vrouw Yvonne ook bij me (ik zag er natuurlijk niet uit) waarna er niet veel later twee mannen (ook Deltavissers) arriveerden, deze mannen hebben voor ons de boot op de trailer gezet, na nog wat met elkaar gepraat en hen uiteraard bedankt te hebben konden wij, na alles ingepakt en gezekerd te hebben, even later op weg richting de “Spoedeisende hulp”…’s avonds om 23.00 uur stond ik na wat behandelingen, een paar hechtingen, schaafwonden, paar gekneusde ribben etc. en een “gekreukt imago” weer buiten het Ziekenhuis en konden we eindelijk naar huis, de verwondingen op zich vielen gelukkig mee, geen breuken of andere nare dingen, hoeft dus niet naar de kliniek van Dr Schoemacher en krijg ook geen aanbiedingen voor eventuele televisieoptredens..(hoewel sommigen over die laatste 2 punten hoogstwaarschijnlijk wel anders zullen denken…) maar ben er voorlopig nog wel even “zoet”mee.

Mag mijn “slippertje” voor anderen een extra reden tot alertheid zijn, het is voor mij in ieder geval de laatste keer geweest dat ik trailer bij laag water, meestal gaat het goed, maar als het dan eens een keer fout gaat, gaat het dus vaak ook goed fout. Eén van de helpende Deltavissers merkte op dat het gewoon beter is uiterlijk 2 uur of vóór of ná laag water de helling te gebruiken,ik denk een heel goed en waardevol advies én een goede tip om het getijden- boekje ook voor dit doel te raadplegen.

Voor alle duidelijkheid, ook ik ben en was me er terdege van bewust dat die (zee) trailerhellingen vaak glad zijn, zeker bij laag water, ook ik lees de berichten op het internet en op “ons forum” en tóch heb ik me dit laten overkomen…..sukkel

Even “Googelen” voor wat cijfers..

Jaarlijks sterven er 3.300 mensen door een ongeval. 3,1 miljoen mensen moeten na een ongeval medisch behandeld worden, waarvan 830.000 op de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Bij 110.000 mensen is het letsel zo ernstig dat ziekenhuisopname noodzakelijk is. Kosten: 5,1 miljard euro (directe medische kosten + arbeidsverzuim).

Er zijn toch wel heel erg veel “Sukkels”…

Voor je er erg in heb ben je er één van, kijk uit en hou het leuk, voor jezelf en je omgeving.

Rest me nog om hier vandaan de twee helpende Deltavissers en kinderen, namens mijzelf en mijn vrouw Yvonne nogmaals hartelijk te bedanken voor hun hulp, ben er niet helemaal zeker meer van wie het nu precies waren , wellicht willen zij nog even contact met mij opnemen.

Ron Bout
Delta 1066
kingfisher1@live.nl
harrie cas

Re: Uitglijder helling Neeltje Jans

Bericht door harrie cas »

heel veel beterschap toegewenst en een ongelukje zit in een klein hoekje ook al ben je voorzichtig.
Rob Weenink

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Ron,ik,wij, hopen dat het inmiddels weer wat beter met je gaat.
Het zag er op de helling niet zo heel mooi uit.
Met een goede verzorging en een beetje rust zal het vast snel weer beter zijn.
Ik zal het bedankje aan de kinderen door geven daar zullen ze vast heel trots op zijn.
Mijn maat ik ik hebben je graag geholpen en vinden dat ook dood gewoon om te doen bij mensen die hulp nodig hebben.
Wij wensen je een spoedig herstel toe en hopen jou en je vrouw weer snel gezond en wel aan de helling te zien.
Tot dan

Groeten
Rob en Marco
D829/D696
chris lourdon

Bericht door chris lourdon »

hoi,
Wij hebben ons ook al afgevraagt waarom die steiger er zover vandaan ligt en waarom niet 2(links en rechts v/d helling) of 1 in het midden.en evt.een lampje op zonneenergie.
mvg
chris
vang ze
chris
Ron Bout

Bericht door Ron Bout »

Hallo Rob en Marco

Zijn alweer praktisch een week verder en ben weer aardig opgeknapt, nogmaals bedankt en ik vind het in ieder geval leuk om te weten met wie wij het genoegen hadden, wellicht komen we elkaar een keer op de helling tegen en mag ik jullie op een een paar biertjes en ijsjes voor de kinderen trakteren.

Ron Bout
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

De steiger ligt op de plaats waar hij ligt omdat je er ook op en af moet geraken vanaf de kant. Dat kan alleen daar. We zitten nu eenmaal met de werking van het tij hé...
peter jagt

Bericht door peter jagt »

als ik dit zo lees begrijp ik niet de apathie tegen het afvaren en aanlanden op het strand. Waarom gebruiken jullie meestal de helling en niet het stand voor afvaarten? Zelf doe ik niet anders, nooit probleem laag of hoog water.
Koen De Bièvre
Beheerder

Een helling is nu eenmaal véééééééééééééél praktischer en handiger dan vanaf het strand!
De helling kan altijd én met een gewone auto, op veilige manier.
Dat er in bepaalde tijden van het jaar soms wat algengroei is helemaal onderaan weegt niet op tegen de aanslag op je materiaal die lanceren vanaf het strand is: tractor nodig, trailer compleet verzuipen, geen beschutting tegen wind en golfslag, lanceren en landen door de branding, ingehaald worden door een golf bij het landen... Dat heb je allemaal niet bij een helling...
Bovenaan de helling op Neeltje Jans staat een bak scherp zand, een emmertje van dat spul over de algen helpt in veel gevallen voldoende om glijpartijen te voorkomen.

Ik zie ze wel eens bezig op het strand bij het landen. De motor wordt los gezet en dan gewoon met een "aanloopje" de zaak laten doorschieten op het strand. Hoe doe je dat met een nieuwe motor, daar zit tegenwoordig overal een powertrim op?...
Ben van Hooff

Bericht door Ben van Hooff »

Maar als je aan een kant langs de helling een ponton maakt die je met een loopbrug (bvb een paar dikke buizen )bovenaan de vloedlijn van de helling vastmaakt doormiddel van een scharnier en drijvend maakt en aan de eb lijn een paal waar hij in op en neer schuift gaat hij toch gewoon met het op of afgaand water omhoog of omlaag
de golfslag daar is maar klein volgens mij zeker aan de linker zijde gezien vanaf boven maar is voor velen dan wel een uitkomst met in en uitstappen zeker als je wat ouder bent en komt volgens mij zeker de veiligheid ten goede (waadpakken enz. )
want als er een op de helling bij de trailer staat en de ander in de boot en er gebeurt iets bvb uitglijden zoals hierboven omschreven kan je mekaar niet helpen en nu wel !!!
en wat als er wat wind staat die de boot tijdens het traileren haaks op de trailer duwt waar ik alleen al enkele malen mee heb zitten te kloten als je dan een brug hebt dan kan je de boot aan de achterkant vast leggen en strak leggen zodat de boot niet kan draaien hoe is de gedachte hierover ??
Bennie
delta 605
Koen De Bièvre
Beheerder

Structurele werken in en aan de zeewering, door derden?... Je kan beter keihard vloeken in de kerk, dan daar mee aankomen bij RWS... Over de kosten zullen we het maar even niet hebben. Zo'n constructie moet ook echt stevig gebouwd worden, één keer om de zoveel tijd komt er een echt zware storm langs en plooien ze heel dat boeltje bij elkaar als dat niet deftig gemaakt is, met alle mogelijke randschades tot gevolg.

Ten bate van mensen die al wat moeilijker te been zijn, hebben we een op- en afstapsteiger laten bouwen op de kop van de bestaande RWS-steiger. Als de de uitgestapte maat eerst de auto met trailer gaat halen en klaar zet onderaan de helling, kan die vervolgens de boot "aanpakken" als de achtergebleven maat zachtjes aanvaart.

Wat betreft die wind het volgende.
Ga ALTIJD met je rug naar de wind staan als je de boot moet vasthouden. Alleen zo kan je heel je gewicht gebruiken om de boot te verplaatsen/tegen te houden. Als je met je gezicht in de wind staat, wordt de boot over je heen geblazen, als je dan niet al te stevig staat, kan het makkelijk mis gaan. Een touwtje via een steiger werkt ook maar van één kant bovendien moet je dat dan kunnen vieren terwijl je de zaak naar boven draait en dan kom je een hand te kort...

Als je de boot door de wind niet meer kan houden, had je al lang thuis moeten zijn en heb je op het water niks meer verloren.
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

Jaaaaaaaaren geleden heb ik een soortelijk voorstel al eens gedaan, inclusief een foto van een dergelijke constructie die ik ergens in het buitenland ben tegengekomen.
Ik ken de mensen/instanties van RWS helemaal niet maar wat ik wel weet is dat er maandelijks miljoenen euros subsidies worden rondgestrooid, meestal (lees : altijd) voor de beroepsvissector.
En wat kost een goede, stevige loopconstructie op palen, verbonden met een loopbrug ? 50.000 € à 100.000 € ?
als je de subsidie-bedragen bekijkt van mijn topci "subsidies", dan spreken we van een iets andere orde; en dat ging dan over een momentopname van 6 weken...

Koen heeft anderzijds wel gelijk met zijn "landingsmethode" maar niet iedereen heeft een vismaat die zo handig is...
Ben van Hooff

Bericht door Ben van Hooff »

beste mensen (koen) :idea: Kunnen wij niet in samenwerking met RWS ( wij de loopbrug ) en RWS het zaakje plaatsen we zijn met zo'n 1500 leden daar zitten toch wel enkele mensen tussen die zoiets kunnen maken bvb constructie bedrijven tegen een redelijke onkosten vergoeding ik ben best bereid om daaraan mee tewerken en of het zo duur word ( Frans ) betwijfel ik misschien hebben ze er bij RWS wel ergens een liggen of waar we iets mee kunnen :!:
ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat veiligheid voorop staat en we worden allemaal ook langzaam ouder !! alles word stijver tenminste bij mij zeker als ik zo,n 25 jaar terug kijk !
ook al ben je alleen kan je wel met een lang touw die door een ringen gaat (die op verschillende afstanden op de loopbrug zijn gemaakt) je boot op zijn plaats houden en laten vieren je legt de boot eerst vast je gaat de trailer halen en maak de boot vast aan de lier en liert op en je kan dan gelijk tijdig het touw laten vieren tot dat de boot op de trailer staat

je kunt mooi met je rug in de wind gaan staan tegen je boot aan maar dan staat de trailer nog steeds boven geparkeerd als je alleen ben tenminste en je kunt ook niet tegen de boot hangen en lieren (grapje Koen) als er zo'n ponton zou liggen wordt het allemaal veel makkelijker en veiliger we kennen allemaal wel de verhalen en beelden van het aan wal komen met de boten en dan tevroeg afspringen van de boot en met waadpak en al kopje onder en aan de boot hangen tot er vaste grond is en er komt nog een voordeel bij tijdens het traileren je bent niet meer zo afhankelijk met op of afgaand tij in tijd bedoel ik dus
laat maar horen
bennie delta 605
Plaats reactie