een boot slepen ? techniek ? Hoe ?. waarop letten.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm
een boot slepen ? techniek ? Hoe ?. waarop letten.
Het komt dikwijls voor , je helpt een vriend of moet geholpen worden .
Al dan niet met pech...een andere boot slepen.
bvb een motorboot van 7 m sleept een andere van 7 m
lengte koord ? 3 x scheeplengte = +/- 20 m ( tussen de vaartuigen) ?
Gewicht bevestigen , om de schokken op te vangen ? ( autoband ? waterbus ? of wat ?
max snelheid ?
nog andere vragen ?
enz enz.
tips welkom voor iedereen denk ik.
Al dan niet met pech...een andere boot slepen.
bvb een motorboot van 7 m sleept een andere van 7 m
lengte koord ? 3 x scheeplengte = +/- 20 m ( tussen de vaartuigen) ?
Gewicht bevestigen , om de schokken op te vangen ? ( autoband ? waterbus ? of wat ?
max snelheid ?
nog andere vragen ?
enz enz.
tips welkom voor iedereen denk ik.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
Twee belangrijke regels:
1) De lengte van de koord wordt niet bepaald door je boot maar door de golflengte, het touw moet minimaal 3 maal de golflengte zijn (beide boten moeten tijdens de sleep op hetzelfde ogenblik bovenop een golftop komen teneinde de kracht welke op het touw wordt uitgevoerd te minimaliseren).
2) Als een ander schip in je buurt serieuze boeggolven veroorzaakt even halt houden tot deze voorbij zijn.
1) De lengte van de koord wordt niet bepaald door je boot maar door de golflengte, het touw moet minimaal 3 maal de golflengte zijn (beide boten moeten tijdens de sleep op hetzelfde ogenblik bovenop een golftop komen teneinde de kracht welke op het touw wordt uitgevoerd te minimaliseren).
2) Als een ander schip in je buurt serieuze boeggolven veroorzaakt even halt houden tot deze voorbij zijn.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm
Golflengte ? hoe bepalen ?
in de meteo geeft men veelal golfhoogte en golfperiode
maar lengte?
hoe best te bepalen ?
trouwens is dit niet continu wisselend ? tij , wind,...
maar lengte?
hoe best te bepalen ?
trouwens is dit niet continu wisselend ? tij , wind,...
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm
Boot slepen
Geachte heer Van Dyck,
Dit heeft allemaal al uitvoering in het clubblad gestaan. Ge?llustreerd met de nodige tekeningen.
Ook staat alles beschreven in de cursus die je moet kennen voor het behalen van je vaarbewijs. In de Belgische versie toch.
En ja, dit vaarbewijs is niet verplicht op zee maar wel zeer nuttig. Al is het maar om te weten hoe je een boot moet (laten) slepen.
Toch bedankt.
Mvg,
Mark
Dit heeft allemaal al uitvoering in het clubblad gestaan. Ge?llustreerd met de nodige tekeningen.
Ook staat alles beschreven in de cursus die je moet kennen voor het behalen van je vaarbewijs. In de Belgische versie toch.
En ja, dit vaarbewijs is niet verplicht op zee maar wel zeer nuttig. Al is het maar om te weten hoe je een boot moet (laten) slepen.
Toch bedankt.
Mvg,
Mark
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm
boot slepen
Geachte Heer Stuyck,
recente leden hebben dat blad niet , en het artikel is m.i. ook niet opvraagbaar in de rubriek artikels enz.
Daarenboven als alle leden, zonder vaarbewijs ( al dan niet met rel. kleine boot in dat geval < 20km/u bvb ) , of met (oud) vaarbewijs doch wel ondertussen de theorie vergeten, of de theorie niet klakkeloos aannemend, of die gewoon even willen nahoren bij ervaringsdeskundigen of er nieuws onder de zon is , als die afhaken zullen er veel weg zijn op dit forum.
trouwens als alle onderwerpen die ooit in het clubblad hebben gestaan, of die deel uitmaakten van de theorie vaarbewijs ( in Belgie ) niet mogen aangeraakt worden....
sorry voor de storing
maar toch bedankt
mvg
Jos
recente leden hebben dat blad niet , en het artikel is m.i. ook niet opvraagbaar in de rubriek artikels enz.
Daarenboven als alle leden, zonder vaarbewijs ( al dan niet met rel. kleine boot in dat geval < 20km/u bvb ) , of met (oud) vaarbewijs doch wel ondertussen de theorie vergeten, of de theorie niet klakkeloos aannemend, of die gewoon even willen nahoren bij ervaringsdeskundigen of er nieuws onder de zon is , als die afhaken zullen er veel weg zijn op dit forum.
trouwens als alle onderwerpen die ooit in het clubblad hebben gestaan, of die deel uitmaakten van de theorie vaarbewijs ( in Belgie ) niet mogen aangeraakt worden....
sorry voor de storing
maar toch bedankt
mvg
Jos
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm
Ik heb altijd gedacht dat de beste en eenvoudigste methode is de slepende boot NAAST de boot met defect zo strak mogelijk vast te maken (met stoot willen ertussen) als het vaartuigen betreft van ongeveer gelijke lengte , hier is zelfs wat 'speelruimte'
dit maakt dat het sleepende en gesleepte vaartuig zo veel mogelijk 1 geheel wordt , je kunt dan ook gewoon afremmen met het sleepende vaartuig en omdat het gesleepte vaartuig 'vast' zit wordt deze ook afgeremd
zo heb ik een boot terug gesleept / getrokken / gevaren door een vrij drukke haven en kanaal vanaf zee (het noordzee kanaal en het IJ) zonder noemens waardige problemen met een acceptabele snelheid van 6 a 7kn.
sleepende vaartuig was 7,20 m , gesleepte vaartuig 8.20 m
dit maakt dat het sleepende en gesleepte vaartuig zo veel mogelijk 1 geheel wordt , je kunt dan ook gewoon afremmen met het sleepende vaartuig en omdat het gesleepte vaartuig 'vast' zit wordt deze ook afgeremd
zo heb ik een boot terug gesleept / getrokken / gevaren door een vrij drukke haven en kanaal vanaf zee (het noordzee kanaal en het IJ) zonder noemens waardige problemen met een acceptabele snelheid van 6 a 7kn.
sleepende vaartuig was 7,20 m , gesleepte vaartuig 8.20 m
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm
Slepen
Geachte heer Van Dyck,
Bi het nalezen van wat ik geschreven heb, valt me inderdaad op dat ik nogal scherp was. Ik was waarschijnlijk in een rotstemming maar laat dit geen uitvlucht zijn.
Ik bied U bij deze mijn excuus aan en zie je een Belg aan de helling met Delta 560 op zijn Orka, spreek me aan en dan betaal ik je met alle plezier een frisse pint.
Het leven is te kort om het elkaar zuur te maken.
Mvg,
Mark
Bi het nalezen van wat ik geschreven heb, valt me inderdaad op dat ik nogal scherp was. Ik was waarschijnlijk in een rotstemming maar laat dit geen uitvlucht zijn.
Ik bied U bij deze mijn excuus aan en zie je een Belg aan de helling met Delta 560 op zijn Orka, spreek me aan en dan betaal ik je met alle plezier een frisse pint.
Het leven is te kort om het elkaar zuur te maken.
Mvg,
Mark
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
- Locatie: antwerpen
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
-
- Beheerder
- Berichten: 598
- Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm
Heb even gezocht en heb het stukje terug gevonden.
http://www.deltavissers.nl/pdf/sleeplijn.pdf
Ik heb het ook toegevoegd aan "het archief"
http://www.deltavissers.nl/pdf/sleeplijn.pdf
Ik heb het ook toegevoegd aan "het archief"
-
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
- Locatie: antwerpen