een boot slepen ? techniek ? Hoe ?. waarop letten.

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
JOS VAN DYCK
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm

een boot slepen ? techniek ? Hoe ?. waarop letten.

Bericht door JOS VAN DYCK »

Het komt dikwijls voor , je helpt een vriend of moet geholpen worden .
Al dan niet met pech...een andere boot slepen.
bvb een motorboot van 7 m sleept een andere van 7 m

lengte koord ? 3 x scheeplengte = +/- 20 m ( tussen de vaartuigen) ?

Gewicht bevestigen , om de schokken op te vangen ? ( autoband ? waterbus ? of wat ?

max snelheid ?
nog andere vragen ?
enz enz.

tips welkom voor iedereen denk ik.
Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Twee belangrijke regels:
1) De lengte van de koord wordt niet bepaald door je boot maar door de golflengte, het touw moet minimaal 3 maal de golflengte zijn (beide boten moeten tijdens de sleep op hetzelfde ogenblik bovenop een golftop komen teneinde de kracht welke op het touw wordt uitgevoerd te minimaliseren).
2) Als een ander schip in je buurt serieuze boeggolven veroorzaakt even halt houden tot deze voorbij zijn.
JOS VAN DYCK
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm

Bericht door JOS VAN DYCK »

goede info van P Beeckman,
dat van die golflengte lijkt me logisch.

vraag : hoe stoppen, even wachten, beste techniek ?, want de achteropkomende boot kan niet stoppen, heeft geen motorkracht !
JOS VAN DYCK
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm

Golflengte ? hoe bepalen ?

Bericht door JOS VAN DYCK »

in de meteo geeft men veelal golfhoogte en golfperiode
maar lengte?
hoe best te bepalen ?
trouwens is dit niet continu wisselend ? tij , wind,...
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Boot slepen

Bericht door Mark Stuyck »

Geachte heer Van Dyck,

Dit heeft allemaal al uitvoering in het clubblad gestaan. Ge?llustreerd met de nodige tekeningen.

Ook staat alles beschreven in de cursus die je moet kennen voor het behalen van je vaarbewijs. In de Belgische versie toch.
En ja, dit vaarbewijs is niet verplicht op zee maar wel zeer nuttig. Al is het maar om te weten hoe je een boot moet (laten) slepen.

Toch bedankt.

Mvg,

Mark
JOS VAN DYCK
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 6:05 pm

boot slepen

Bericht door JOS VAN DYCK »

Geachte Heer Stuyck,

recente leden hebben dat blad niet , en het artikel is m.i. ook niet opvraagbaar in de rubriek artikels enz.

Daarenboven als alle leden, zonder vaarbewijs ( al dan niet met rel. kleine boot in dat geval < 20km/u bvb ) , of met (oud) vaarbewijs doch wel ondertussen de theorie vergeten, of de theorie niet klakkeloos aannemend, of die gewoon even willen nahoren bij ervaringsdeskundigen of er nieuws onder de zon is , als die afhaken zullen er veel weg zijn op dit forum.

trouwens als alle onderwerpen die ooit in het clubblad hebben gestaan, of die deel uitmaakten van de theorie vaarbewijs ( in Belgie ) niet mogen aangeraakt worden....

sorry voor de storing
maar toch bedankt
mvg
Jos
Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Bericht door Rene Kesting »

Ik heb altijd gedacht dat de beste en eenvoudigste methode is de slepende boot NAAST de boot met defect zo strak mogelijk vast te maken (met stoot willen ertussen) als het vaartuigen betreft van ongeveer gelijke lengte , hier is zelfs wat 'speelruimte'

dit maakt dat het sleepende en gesleepte vaartuig zo veel mogelijk 1 geheel wordt , je kunt dan ook gewoon afremmen met het sleepende vaartuig en omdat het gesleepte vaartuig 'vast' zit wordt deze ook afgeremd

zo heb ik een boot terug gesleept / getrokken / gevaren door een vrij drukke haven en kanaal vanaf zee (het noordzee kanaal en het IJ) zonder noemens waardige problemen met een acceptabele snelheid van 6 a 7kn.
sleepende vaartuig was 7,20 m , gesleepte vaartuig 8.20 m
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Slepen

Bericht door Mark Stuyck »

Geachte heer Van Dyck,

Bi het nalezen van wat ik geschreven heb, valt me inderdaad op dat ik nogal scherp was. Ik was waarschijnlijk in een rotstemming maar laat dit geen uitvlucht zijn.
Ik bied U bij deze mijn excuus aan en zie je een Belg aan de helling met Delta 560 op zijn Orka, spreek me aan en dan betaal ik je met alle plezier een frisse pint.
Het leven is te kort om het elkaar zuur te maken.

Mvg,

Mark
Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Heerlijk !!

Ik hou er van !!

Mooie worden en respect...........dit is het nivo van ons forum!

Groeten

AlexD561
e-tec rulez !!
Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Maaar met dit alles weten we dan nog niet wat er in het clubblad stond en uit de cursus stuurbrevet weet ik het ook niet meer.
elpescador

delta 1518
frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Klasse Marc.

Maar wanneer ga je me nu leren zeebaarzen vangen?
Groetjes
Frank
Delta 284
Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Heb even gezocht en heb het stukje terug gevonden.
http://www.deltavissers.nl/pdf/sleeplijn.pdf
Ik heb het ook toegevoegd aan "het archief"
Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Supper Koen Dank U
elpescador

delta 1518
Plaats reactie