In de vangstberichten lees ik dat Ben Binodina op 23/3 een oproep doet om de minimum maten te verhogen van diverse soorten. Mijn steun heb je volledig maar ik geef je graag nog het volgende ter overweging.
De laatste keer dat ik op zee was, waren er ook 3 Nederlandse boomkorvissers actief. Op bepaalde momenten passeerden ze op amper een paar honderd meter.
In de voormiddag viel het niet echt op maar van zodra de stroom was gedraaid, dreven er honderden, duizenden kleine wijtingen op het water.
Tot ergens 10 ? 11 u hoorden (nogal mistig toen) en zagen we massa's meeuwen en Jan Van Genten; daarna algehele stilte. In het terugvaren ben ik gedurende ongeveer 18 km door duizenden dode vissen gevaren. Een collega-visser die ongeveer 10 km van mij lag, vertelde me een identiek verhaal.
Over een afstand van 10 op 18 km (minimum) dode ondermaatse (en maatse) vissen; geen flauw idee hoeveel ton er overboord is gekieperd.
Zolang o.a. die boomkorvissers op een dergelijke grootschalige en schandalige manier ondermaatse vis blijven vermoorden, zijn al die goedbedoelde maatregelen niet meer dan een pleister op een houten been. Ik heb geprobeerd om een paar foto's te maken, maar dat is niet echt gelukt.
Ik zie geen andere mogelijkheid dan instellen van reservaatgebieden in combinatie met een gesloten tijd, voor iedereen. En met de huidige technologie kan controle daarop geen onoverkomenlijk probleem geven.
En ik vermoed sterk dat de quota's dan binnen de 3 jaar verhoogd kunnen worden.
Dat eea een groot Europees politiek draagvlak gaat moeten krijgen, is vrij duidelijk.
discards
-
hallo frans,
je hebt voor 100 % gelijk!
echter er is toch ??n maar:
en dat is dat als wij als sportvissers ook maar ??n vinger willen geven, ze ons gelijk een hele arm zullen uittrekken.
we zullen ons dus net zoals de beroeps dat doet moeten blijven verzetten tegen welke maatregelen dan ook ( helaas maar waar).
gesloten tijd voor IEDEREEN zou zeker de oplossing ( en in mijn ogen ook de beste)zijn.
daarbij zijn wij, zoals je zelf al zegt maar een druppel op de gloeiende plaat.
uiteraard de beroeps wel compenseren, maar ook dat heeft weer haken en ogen, ( zoals bij de paling, waar bijna niemand zijn geleden schade 'kon' aantonen).
het zal nog wel lang duren voor er een goede( voor iedereen dan) oplossing komt.
je hebt voor 100 % gelijk!
echter er is toch ??n maar:
en dat is dat als wij als sportvissers ook maar ??n vinger willen geven, ze ons gelijk een hele arm zullen uittrekken.
we zullen ons dus net zoals de beroeps dat doet moeten blijven verzetten tegen welke maatregelen dan ook ( helaas maar waar).
gesloten tijd voor IEDEREEN zou zeker de oplossing ( en in mijn ogen ook de beste)zijn.
daarbij zijn wij, zoals je zelf al zegt maar een druppel op de gloeiende plaat.
uiteraard de beroeps wel compenseren, maar ook dat heeft weer haken en ogen, ( zoals bij de paling, waar bijna niemand zijn geleden schade 'kon' aantonen).
het zal nog wel lang duren voor er een goede( voor iedereen dan) oplossing komt.
grtz, marcel D.1013
-
Awel dit is een enorm probleem ik heb ergens een artikel gelezen over discarts en ook op tv, voor 3kg tong vang je 10kg vis dus 7kg terug overboord voor 1kg garnaal nog 10kg vangen 9kg overboord het is een schande is hier dan niets aan te doen ,met de quota hetzelfde enz.
In spanje brengen ze alles binnen ze houden ook geen rekening met quota's er word gezegd dat er daar tot 3x het quota gevist word?de mazen van de netten zijn zo klein dat men denkt dat ze op garnalen vissen de vis heeft geen enkele kans.
Het is daar nu wel zo dat per provincies de visboten gedurende 1 of 2maanden moeten binnenblijven en leven de beroepsvissers van werklozensteun(al een goed begin) of niet.
Het is een zeeeeer complexse materie maar mijn gedacht blijft erbij gesloten tijden voor beroeps wij als sportvisser kunnen sowieso met onze kleine bootjes toch niet veel weg zie maar deze winter en wij vissen dan
nog selectief zonder discard.
In spanje brengen ze alles binnen ze houden ook geen rekening met quota's er word gezegd dat er daar tot 3x het quota gevist word?de mazen van de netten zijn zo klein dat men denkt dat ze op garnalen vissen de vis heeft geen enkele kans.
Het is daar nu wel zo dat per provincies de visboten gedurende 1 of 2maanden moeten binnenblijven en leven de beroepsvissers van werklozensteun(al een goed begin) of niet.
Het is een zeeeeer complexse materie maar mijn gedacht blijft erbij gesloten tijden voor beroeps wij als sportvisser kunnen sowieso met onze kleine bootjes toch niet veel weg zie maar deze winter en wij vissen dan
nog selectief zonder discard.
elpescador
delta 1518
delta 1518