problemen honda buitenboord
-
problemen honda buitenboord
hallo collega vissers
ik heb een vraag over mijn buitenboord motor
dit is een honda 90bf(4takt) van ongeveer 6jaar oud.
deze heeft mijn nooit in de steek gelatenen werkte altijd 100%
maar de afgelopen tijd schiet het toerental ineens omhoog
lijkt wel of de schroef stil staat . maar hij kan het ook uren
niet hebben. (vanaf november niet meer gevaren)
wie heeft een oplossing hiervoor wat dat kan zijn?
ik heb een vraag over mijn buitenboord motor
dit is een honda 90bf(4takt) van ongeveer 6jaar oud.
deze heeft mijn nooit in de steek gelatenen werkte altijd 100%
maar de afgelopen tijd schiet het toerental ineens omhoog
lijkt wel of de schroef stil staat . maar hij kan het ook uren
niet hebben. (vanaf november niet meer gevaren)
wie heeft een oplossing hiervoor wat dat kan zijn?
-
-
hoi mario
zou hem maar vlug laten nakijken
heb hetzelfde gehad met een mariner 80 pk
het begon met 1 a 2 keer per vistrip , even gas terug en het was opgelost.
even later een beetje kraken bij voor of achteruit schakelen
en toen ....met 8 pk tje van R1 naar de helling . lachen doe je dan niet meer.
laten nakijken en de kosten waren hoger dan de motor waard was
iets met stukjes tandwiel dat de behuizing had beschadigd
ik zou niet meer wachten , het word alleen erger
groetjes
frank
zou hem maar vlug laten nakijken
heb hetzelfde gehad met een mariner 80 pk
het begon met 1 a 2 keer per vistrip , even gas terug en het was opgelost.
even later een beetje kraken bij voor of achteruit schakelen
en toen ....met 8 pk tje van R1 naar de helling . lachen doe je dan niet meer.
laten nakijken en de kosten waren hoger dan de motor waard was
iets met stukjes tandwiel dat de behuizing had beschadigd
ik zou niet meer wachten , het word alleen erger
groetjes
frank
geluk is......een windstille dag
-
Is het geen lucht happen van de schroef?
Staat je trim anders dan voorheen of is je schroef (licht) beschadigd?
Er kunnen door die beschadigingen luchtbellen gevormd worden, waardoor je schroef geen grip meer heeft. (onder bepaalde omstandigheden bij een bepaald (hoog) toerental)
Hoop voor je dat het niets iets ergs is.
Staat je trim anders dan voorheen of is je schroef (licht) beschadigd?
Er kunnen door die beschadigingen luchtbellen gevormd worden, waardoor je schroef geen grip meer heeft. (onder bepaalde omstandigheden bij een bepaald (hoog) toerental)
Hoop voor je dat het niets iets ergs is.
-
Mario,
ermee naar de monteur lijkt zowiezo noodzakelijk, het kan meerdere orzaken hebben.
Maar als dit gebeurd met in versnelling geschakelde motor (EN hij schiet tijdens het varen niet uit die versnelling), dan zou het wel eens aan de beveiliging IN de propeller kunnen zitten.
Met de schroef ooit ergens tegenaan gevaren? Waardoor de rubberen bus in de prop is gaan slippen/verbrand. Je kunt dit uittesten door bij het varen vanaf stilstand heel rustig toeren op de bouwen. Blijven de toeren normaal, dan "pakt" die beveiliging nog. Geef je opeens veel gas, dan slipt die door. Bij hogere toeren ( en dus grotere krachten) of bij een golf tegen gaat de prop steeds meer slippen.
In dit geval een nieuwe prop of een nieuwe slipbeveiliging in laten persen.
Groet,
Dre
ermee naar de monteur lijkt zowiezo noodzakelijk, het kan meerdere orzaken hebben.
Maar als dit gebeurd met in versnelling geschakelde motor (EN hij schiet tijdens het varen niet uit die versnelling), dan zou het wel eens aan de beveiliging IN de propeller kunnen zitten.
Met de schroef ooit ergens tegenaan gevaren? Waardoor de rubberen bus in de prop is gaan slippen/verbrand. Je kunt dit uittesten door bij het varen vanaf stilstand heel rustig toeren op de bouwen. Blijven de toeren normaal, dan "pakt" die beveiliging nog. Geef je opeens veel gas, dan slipt die door. Bij hogere toeren ( en dus grotere krachten) of bij een golf tegen gaat de prop steeds meer slippen.
Groet,
Dre
-
-
Dre Frijters schreef:Mario,
Groet,
Dre
beste Dre
volgens mij schiet de motor uit de versnelling zoals ik begrijp, want ik heb gisteren nog even getest en doet het nu normaal.
en ik denk wanneer de bus van schroef versleten is dat het alleen maar erger wordt. zou ik ook eventueel iets kunnen merken op de schroef zodat ik kan zien of deze slipt?
met vriendelijke groet Mario
-
- Beheerder
Als die al varende uit zijn "versnelling" schiet, klapt die er ook op toeren weer in... Dat gaat gepaard met vreselijk akelige klappen. Als dat het geval is, zal je daar niet over twijfelen. Zeer snel herstellen is de boodschap, want je vermoordt zo de complete tandwielenset van je staart.
Het stukje wat de tandwielen meeneemt bij het inschakelen raakt zwaar beschadigd en de pion waar dat stukje in moet passen ook. De losgekomen metaaldeeltjes gaan rondzweven en overal tussendraaien met weer nieuwe schade tot gevolg. Elke omwenteling die je zo nog maakt, geeft meer schade in je portefeuille...
Het stukje wat de tandwielen meeneemt bij het inschakelen raakt zwaar beschadigd en de pion waar dat stukje in moet passen ook. De losgekomen metaaldeeltjes gaan rondzweven en overal tussendraaien met weer nieuwe schade tot gevolg. Elke omwenteling die je zo nog maakt, geeft meer schade in je portefeuille...
-