werking ankerboei

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

Zoek in deze rubriek "Allerlei" naar onderwerp "Anker opvaren".
Rob Weenink

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Jeroen,Nat heeft gelijk het is al eens behoorlijk in het forum uitgelegd.
Dat moet dus te vinden zijn.
Als je eruit ben en gaat proberen doe eerst een paar keer op rustig water zodat je er bedreven in wordt.

Groeten
Rob
D829
van nuffel tom

Bericht door van nuffel tom »

hey de jerry van tilborg verkoopt mss nog wel van die ringen om je fender aan vast te maken
groetjes tom van nuffel d611
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Al wat je nodig hebt is:
- 1 dikke fender/blaas
- een stukje touw, nylon of polyprop, van 10 of 12 mm dikte
- een rvs musketon

Splits met het touw de musketon aan de fender zodat deze ongeveer 30 tot 50 cm uit elkaar hangen en klaar is Kees.
Je kan nu de fender met de musketon gewoon over je ankerlijn klikken en de zaak opvaren.

LET OP !!
Hou wel goed in de gaten dat je niet over je ankerlijn vaart!!!
(Als je heel lichtjes naar de blaas stuurt, keert de schroef automatisch van de ankerlijn weg)

Zorg er voor dat je ankerlijn goed vast zit op de kikker bij de ankkerrol en dat deze de spanning die op het touw komt kan hebben. Anders krijg je flinke schade!!

Zet nooit je touw vast op de kikker achteraan de boot, daar mag je het touw hoogstens los achterdoor leggen om het touw uit de schroef te houden.

Als je je anker opvaart met een blaas, doe dat dan rustig en met beleid. Geef niet meer gas dan strikt nodig, zeker zolang het anker nog vast zit.

Als blijkt dat bij het opvaren de blaas niet lekker naar achter loopt, en de boot dreigt rond zijn as getrokken te worden, stop dan met gas geven!! In dat geval heb je gewoon te weinig ankerlijn over staan voor dit spelletje!! Stop met trekken, laat de boot weer even uitzakken en steek 20 meter ankerlijn bij. Je zal zien dat het dan aanmerkelijk makkelijker gaat.

Succes en wees voorzichtig!!
Rob Weenink

Bericht door Rob Weenink »

Jeroen,ik weet niet waar je woont maar als je buurt ben van Scharendijke kan ik je laten hoe het in elkaar zit en wat Koen bedoeld.
Mail maar naar reweenink@zeelandnet.nl

Groet
Rob
D829
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Jeroen,

Zaols Koen het heeft uitgelegd kan het niet duidelijker zijn en is het de juiste manier hoe je het moet doen! Echter ??n kleine opmerking: als je inderdaad gebruik maakt van een musketon, neem hem dan zeker "groot" genoeg zodat de steel van het anker tijdens het uitvaren in je musketon blijft hangen. Is dit niet het geval zul je zien dat van zodra je anker boven komt en je het gas er af haalt je anker terug naar beneden zakt en je opnieuw kan beginnen!

Om dit te vermijden gebruik ik een grote RVS ring die over mijn ankertouw gaat, en aan deze ring bevestig ik mijn musketon met blaas. Op deze manier blijft mijn anker altijd met de steel in de ring hangen en hoef ik enkel het touw binnen te trekken. Ik heb momenteel geen foto van deze ring, maar misschien dat iemand anders de foto kan plaatsen zodat het voor jou wat duidelijker word.

Suucces Jerry
Hendrik Keizer

Bericht door Hendrik Keizer »

Wij gebruik hier een anka yanka.
Die kun je ook zo weer van de lijn pakken.

Zie website voor produkt verkrijgbaarheid en gebruik met plaatjes

http://www.ankayanka.com/anchor1.htm

hendrik
Koen De Bièvre
Beheerder

Mijn voorloopketting blijft in de musketon hangen...
Niels Janse

Bericht door Niels Janse »

Ik had ook nog even een vraagje, omdat ik deze manier toch ook toe wil gaan passen. Ik heb bij jos boone gekeken voor een bolvormige fender en daar kwam ik uit op een fender van 32 cm breed en 48 cm hoog met een drijfvermogen van 23 kg. Mijn anker weegt 8 kilo, dus moet wel kunnen lijkt mij. Heeft iemand misschien nog een andere plaats waar je een goede bal kan kopen en op welke specificaties moet je letten om niet met een te grote bal terug te komen. Is ook dat stukje touw tussen de musketomhaak en de fender nodig of kan de haak ook direct aan de bal.
Misschien is er op de beurs hiervan iets te koop??
Ard Hulsen

Bericht door Ard Hulsen »

hallo

je kan ook gewoon zonder bal doen tot je anker los is blijve varen en dan gewoon binne trekken ook meerdere keeren gedaan als ik het beu was om hem weer op te trekken werkt ook prima alleen dat het dan niet boven komt drijven maja dat anker van onder naar boven trekken als het los is kost nou ook niet zo veel moeite
Marcel Brevé

Bericht door Marcel Brevé »

Niels,

Als de boei een groter volume heeft dan het gewicht van je anker dan is dat eigenlijk al genoeg. Het voordeel van een grotere boei is dat opwaartse kracht zo groot is dat je hem bijna nooit onder water vaart. Gebeurt dat wel dan kan je wel stellen dat je anker ergens in vast zit.

Ard schrijft dat hij zijn anker zonder boei los vaart. Tuurlijk dat kan ook.
Voordeel van een boei is dat daar waar de boei is, het ankertouw "recht" naar beneden gaat. Houd je de boei bij je moter vandaan dan is de kans dat je ankertouw in de schroef komt ook bijna nul.

Bijkomend voordeel van de boei is: Ik vis heel veel met mijn zoontjes.
De oudste is nu net 12 jaar. Hij haalt het anker binnen. Kracht is er dus helemaal niet voor nodig.

Een boei van 23 liter is zeker voldoende.
Bij de visserij-cooperatie aan de buitenhaven van Stellendam worden ze ook verkocht.
Het stukje touw tussen de boei en de muskaton heeft m.i. maar 1 echt voordeel en wel dat bij het naar boven komen van het anker (punten) de boei achter het anker blijft en niet lek raakt.
Zorg voor een kort stijf stukje touw. Gebruik je een te lang flexibel stuk dan kan dat om je ankerlijn slaan.

Marcel Brev?
D 1566
Niels Janse

Bericht door Niels Janse »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga eens even neuzen voor het benodigde materiaal.
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Heren,

Omdat ik de laatste dagen wel erg "veel" vraag heb gehad achter die ankerringen en hoe ze werken, heb ik zelf maar wat foto's genomen van mijn ring.

Ik krijg ze echter niet op het forum geplaatst, dus moesten er nog mensen zijn die hier intresse in hebben mogen ze mij altijd een mailtje sturen (en indien mogelijk) de foto's op het forum plaatsen zodat ??n en ander wat duidelijk word.

Ik ga "proberen" er nog een stuk of wat te maken tegen de beurs, zodat je in de praktijk kan zien hoe het werkt, maar ik beloof niets.

Greetz jerry
Nat van Adrichem

Ring Jerry van Tilborgh

Bericht door Nat van Adrichem »

Afbeelding

Ring van Jerry vanTilborgh
Aad Boomman

Re: Ring Jerry van Tilborgh

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Nat,
hoe heb je die foto op het forum gekregen?
mvg Aad D 594
Hendrik Keizer

Bericht door Hendrik Keizer »

Linkje van een uploadsite met img tussen vierkante haken ervoor en /img met vierkante haken drachter

http://i29.photobucket.com/albums/c255/ ... erring.jpg

Afbeelding

hendrik
Koen De Bièvre
Beheerder

Als je een foto op het forum wil plaatsen, moet je die foto eerst ergens op een webserver zetten. In de meeste internetabonnementen zit een stuk gratis webspace. Als je die foto daar in neerzet, kan je ze ook in het forum plaatsen.

voorbeeld:
klik op "img"
vervolgens typ je het volledige pad naar die foto. Dat zou kunnen zijn:
http://users.mijnprovider.be/mijnwebspace/forumfoto.jpg
klik weer op "img" en de foto zal geladen worden in het forum in de normale berichtenweergave.
Aad Boomman

Heren,
hartelijk bedankt voor de uitleg.
prettige jaarwisseling en een goed en gezond 2010
mvg Aad D594
Aad Boomman

Beste Jeroen,
zoals je in een bericht van Marcel Brev? van 22 dec kan lezen, is een boei met een volume, in liters groter dan het gewicht van je anker, goed om te gebruiken.
Een boei met een volume van 16 ltr heeft, onderwater, een opwaartse kracht van 16 kg. het gaat er n.l om dat je anker aan die boei blijft drijven, het lostrekken doe je met de boot waarna de ankerlijn door de ring glijdt tot het anker in de ring blijft steken en dan gaat drijven.
mvg Aad D 594
Aad Boomman

Beste Jeroen,
Ik gebruik zelf een skippie-bal, je weet toch wel zo'n rood oranje geval waar de kinderen mee huppen, gaat perfect.
mvg Aad
Plaats reactie