Minimum maat zeebaars
-
Minimum maat zeebaars
Een vraagje over minimum maten.
Tot mijn verbazing zag ik enige tijd geleden op de markt wel hele kleine zeebaarsjes te koop liggen. Na een snelle controle met een meetlintje geconstateerd dat ze onder de maat waren !!
De eigenaar van het kraampje was er als de kippen bij om mij even in een voor mij onverstaanbare taal te vragen wat ik #@#@$#@ aan het doen was. En meteen er achteraan "dat mag dat mag is gekweekte vis"te roepen.
Nu vraag ik mij af ......
Is de minimum maat ook van toepassing op kweekvis ( lijkt mij raar om ondermaatse vis te kweken voor verkoop ) En hoe kun je als klant nu weten of deze vis echt gekweekt is???
Er bekroop mij een vreemd gevoel, zeker omdat de koopman meteen als een waterval begon te babbelen over gekweekte vis en minimum maten ....
Weet iemand hoe dat zit?
Groeten,
Alex.
Tot mijn verbazing zag ik enige tijd geleden op de markt wel hele kleine zeebaarsjes te koop liggen. Na een snelle controle met een meetlintje geconstateerd dat ze onder de maat waren !!
De eigenaar van het kraampje was er als de kippen bij om mij even in een voor mij onverstaanbare taal te vragen wat ik #@#@$#@ aan het doen was. En meteen er achteraan "dat mag dat mag is gekweekte vis"te roepen.
Nu vraag ik mij af ......
Is de minimum maat ook van toepassing op kweekvis ( lijkt mij raar om ondermaatse vis te kweken voor verkoop ) En hoe kun je als klant nu weten of deze vis echt gekweekt is???
Er bekroop mij een vreemd gevoel, zeker omdat de koopman meteen als een waterval begon te babbelen over gekweekte vis en minimum maten ....
Weet iemand hoe dat zit?
Groeten,
Alex.
e-tec rulez !!
-
- Beheerder
Blijkbaar wel.
Veel van de gekweekte baars die je hier aantreft komt uit Griekenland. Mogelijk zijn de regels daar anders. Vanuit de kweker zijn standpunt gezien is elke dag dat vis langer in zijn korven zit, een risico. Er kan zomaar een ziekte uitbreken en dan is alles kapot en verloren. Dus, zodra die beestjes een commercieel aanvaardbare maat hebben (lees eten voor 1 persoon) gaan die in de verkoop.
Je kan je daarbij natuurlijk wel hardop afvragen of dat qua ethiek allemaal in orde is...
Veel van de gekweekte baars die je hier aantreft komt uit Griekenland. Mogelijk zijn de regels daar anders. Vanuit de kweker zijn standpunt gezien is elke dag dat vis langer in zijn korven zit, een risico. Er kan zomaar een ziekte uitbreken en dan is alles kapot en verloren. Dus, zodra die beestjes een commercieel aanvaardbare maat hebben (lees eten voor 1 persoon) gaan die in de verkoop.
Je kan je daarbij natuurlijk wel hardop afvragen of dat qua ethiek allemaal in orde is...
-
Het klopt dat de zeebaars die op weekmarketen verkocht wordt meestal uit Griekenland komt. Zelf gecheckt. Ze zitten in piepschuimen dozen en ook nog in losse piemschuimballetjes.
Kleine zeebaars is commercieel aantrekkelijker voor de marktkoopman voor zijn doelgroep. In tegenstelling tot restaurants waarbij alleen de fil? gebruikt en daar heb je grote zeebaars voor nodig.
Ethisch?
We eten ook kuikens, kalf, en speenvarken.
Kleine zeebaars is commercieel aantrekkelijker voor de marktkoopman voor zijn doelgroep. In tegenstelling tot restaurants waarbij alleen de fil? gebruikt en daar heb je grote zeebaars voor nodig.
Ethisch?
We eten ook kuikens, kalf, en speenvarken.
-
Tja , zo lus ik er nog wel een paar.Het klopt dat de zeebaars die op weekmarketen verkocht wordt meestal uit Griekenland komt. Zelf gecheckt. Ze zitten in piepschuimen dozen en ook nog in losse piemschuimballetjes.
Wat gebeurt er met (dode) ondermaatse (bij-)vangst van staandwandt langs de europese kusten ? Die wordt natuurlijk "teruggezet". En al komt ie uit Griekenland, blijft de vraag of het vangst uit de Midd.zee is die "op een kwekerij werd ingepakt".....

Zo komt ondermaatse slibtong in onze schappen nog steeds via "import van de Afrikaanse kust.....

En wordt een of andere Aziatische platvis nog steeds lekker goedkoop als "schol of tong" verkocht ....

En hier wordt kostelijke Noordzeevis doorgedraaid of maar opgestapeld in vriespakhuizen in hoop op betere tijden, terwijl de prijs in de winkel te hoog blijft, de beroepsvisser er geen bal voor krijgt en gedwongen wordt hoe dan ook nog meer in kortere tijd te vangen of dood over boord te gooien...

En krijgen wij die dunne, vergiftigde sperzieboonsprietjes uit Noord-Afrika te eten, terwijl onze eigen gezonde en verse produkten verdwijnen in de doordraai, export of in de bekende potten van hakhakhakhak. Als een uit koers geraakte sprinkhaan op 100 meter hoogte durft te ademen of over te vliegen, is tie verdampt voordat ie er erg in heeft en de grond kan raken. Ja maar, waar komt dan dat gif vandaan. Van een bekende multinational in Nederland natuurlijk. Hier mag het niet (meer) worden gespoten, maar natuurlijk wel geproduceerd en gemixt voor de export...

Maar dit komt allemaal snel weer goed nu de (gesubsidieerde) kwaliteitslabels en dergelijke als paddestoelen uit de grond worden gestampt, zodat de overheid helemaal niet meer hoeft te controleren, laat staan in te grijpen .....

Is wat overdreven natuurlijk, maar lucht toch effe op......
-
Onmacht viert hoogtij,
Ondermaatse zeebaars in de schappen, deze zeebaars vind je
zelfs bij visoverslagen in de restaurantjes. Met het zelfde excuus
het mag want het is gekweekt. Wie controleerd dat?
Geeft je direct te denken wat voor nut heeft de enquete voor
de zeebaarsvangsten. Kijk maar weer eens wat er is beslist voor
de tonijnvangsten in de Middelandse zee. Nee jongens zolang de
prijs in de winkels hoogblijft zullen de vangsten doorgaan.
En zoals Dre zegt. Goede gezonde vis wordt als kattevoer doorgedraaid.
Mijn persoonlijke mening is dat het ook niet zal veranderen.
Deze wereld draait op geld en grootmachten. En niet op hobby,s
en het ware gevoel van mens zijn. Nee er zijn tijden geweest dat mensen
wel wisten waar het om ging, maar daar waren grote wereld oorlogen
voor nodig. Of we dat willen? Maar het geeft je wel te denken hoe
zoelig we eigenlijk zijn. geld geld geld...PFFFFF wie dat uitgevonden heeft.
Ondermaatse zeebaars in de schappen, deze zeebaars vind je
zelfs bij visoverslagen in de restaurantjes. Met het zelfde excuus
het mag want het is gekweekt. Wie controleerd dat?
Geeft je direct te denken wat voor nut heeft de enquete voor
de zeebaarsvangsten. Kijk maar weer eens wat er is beslist voor
de tonijnvangsten in de Middelandse zee. Nee jongens zolang de
prijs in de winkels hoogblijft zullen de vangsten doorgaan.
En zoals Dre zegt. Goede gezonde vis wordt als kattevoer doorgedraaid.
Mijn persoonlijke mening is dat het ook niet zal veranderen.
Deze wereld draait op geld en grootmachten. En niet op hobby,s
en het ware gevoel van mens zijn. Nee er zijn tijden geweest dat mensen
wel wisten waar het om ging, maar daar waren grote wereld oorlogen
voor nodig. Of we dat willen? Maar het geeft je wel te denken hoe
zoelig we eigenlijk zijn. geld geld geld...PFFFFF wie dat uitgevonden heeft.
-
Wat in dit ondermaats gekweekte zeebaarsverhaal nog ontbreekt ( voor het geval dat er niet in overwegende mate sprake zou blijken te zijn van simpele fraude):
Duidelijkheid of er sprake is van:
1. echt kweken, d.w.z. ze hebben een aantal volwassen exemplaren in gevangenschap, waarvan ze de eitjes/larven opvangen en ehhh ... "groot"-brengen;
of
2. Opkweken, d.w.z. in het wild worden op grote schaal gericht de scholen met ruim ondermaatse minibaarsjes weggevangen en in de vetmesterij gevangen gezet.
Zoals bijv. bij uitwateringskanalen van centrales e.d.
Ik gok op 2., gezien de glasaalervaringen......
De sportvisser krijgt een beheersplan met vergaande beperkingen en het beroeps trekt zijn eigen (netten)plan natuurlijk en de overheid grijpt pas weer in als het helemaal te laat is.
Weer een gemiste kans voor de EU om zaken snel bij de bron aan te pakken.
Duidelijkheid of er sprake is van:
1. echt kweken, d.w.z. ze hebben een aantal volwassen exemplaren in gevangenschap, waarvan ze de eitjes/larven opvangen en ehhh ... "groot"-brengen;
of
2. Opkweken, d.w.z. in het wild worden op grote schaal gericht de scholen met ruim ondermaatse minibaarsjes weggevangen en in de vetmesterij gevangen gezet.
Zoals bijv. bij uitwateringskanalen van centrales e.d.
Ik gok op 2., gezien de glasaalervaringen......
De sportvisser krijgt een beheersplan met vergaande beperkingen en het beroeps trekt zijn eigen (netten)plan natuurlijk en de overheid grijpt pas weer in als het helemaal te laat is.
Weer een gemiste kans voor de EU om zaken snel bij de bron aan te pakken.
-
misschien wel eens tijd om de boeroepsvissers quota op te leggen voor de zeebaars. zoveel visdruk op deze vissoort ook vanuit de hengelaars. en de minimum maat europees flink omhoog. baarsje 36 cm is toch maar weinig vis. ik zet ze altijd terug. valt mij gewoon op dat ze in de oosterschelde minder zitten en ieder jaar kleiner worden. heb er wel van 6 kilo gevangen maar wel een zeldzaamheid. en die kleintjes zie je altijd bij de visboer en op de vismijn verhandeld worden deze zijn bijna altijd illegaal ondermaats. handhaving is waarschijnlijk moeilijk maar misschien eerder niet interessant voor de opsporingsdiensten. er zijn heftigere dingen zoals papa die met zoontje net buiten een spitvak aan het spitten is. je kunt het duidelijk aan vis zien of deze gekweekt is. gekweekte vis brengt zijn leven in het donker door. huidpigment is anders en vooral aan de ogen kun je het aan zien. excate details kan ik even niet opkomen maar je ziet t zo.
ik wil slapend sterven, net als opa, niet gillend, net als de passagiers in zijn bus.
-
Quotering is het paard achter de wagen spannen, symptoombestrijding, die te fraudegevoelig is en te veel geld, inspanning en papieren rompslomp vraagt om snel of op langere termijn effect te sorteren.
Bronaanpak:
1. Gesloten tijd en plaats in de paai;
2. Een minimum maat die garandeerd, dat de vis op z'n minst 1 maal aan de paai deelneemt;
3. Maaswijdte netten, afgestemd op die minimum maat en ook rekening houdt met de maat van belangrijke bijvangst zoals harder;
4. Een minimum maat die geldt tot en met de winkel, restaurant en kantine;
5. Geen broedvangst, tenzij zeer streng gereguleerd en controleerbaar;
6. Geen uitzonderingen daarop vanwege import dan wel export in/uit de E.G.
7. Is er dan nog geen goede visstand te handhaven, dan maar de moeizame weg van een aanvullend beheersplan.
8. Vorenstaande zowel voor beroeps als recreatie.
Bronaanpak:
1. Gesloten tijd en plaats in de paai;
2. Een minimum maat die garandeerd, dat de vis op z'n minst 1 maal aan de paai deelneemt;
3. Maaswijdte netten, afgestemd op die minimum maat en ook rekening houdt met de maat van belangrijke bijvangst zoals harder;
4. Een minimum maat die geldt tot en met de winkel, restaurant en kantine;
5. Geen broedvangst, tenzij zeer streng gereguleerd en controleerbaar;
6. Geen uitzonderingen daarop vanwege import dan wel export in/uit de E.G.
7. Is er dan nog geen goede visstand te handhaven, dan maar de moeizame weg van een aanvullend beheersplan.
8. Vorenstaande zowel voor beroeps als recreatie.