thermosthaat

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
cor de vet

thermosthaat

Bericht door cor de vet »

ik heb eeb 60 pk efi mercury,waar zit de thermasthaat,ben vandaag wezen varen en kreeg in eens temp problemen,heb wel een koel straal maar de motor word te warm.wie weet het?
Klaes Dijkstra

Bericht door Klaes Dijkstra »

Bij mijn oudere 60pk, en die is ouder dan die van jou zat hij links van de motor als je er achter staat. Daar zit zo n deksel met een hele serie moeren. als je dat los haalt zie je aan de ene kant de zuigers zitten en aan de andere kant de uilaat. hier zat hij bij mij is. dat ding regelde de water toe en af voer maar hij is er al sinds jaar en dag uit.

Maar had je echt heet koelwater? zo heet dat je je vingers brande? er zit namelijk ook en thermometer op die dingen boven de bovenste cilinder zit een elektriciteitsdraad met een koperengevalletje dat is een bimetaaltje en die kan gecorodeer(veroest) zijn waardoor ie te gauw aangeeft dat je motor oververhit raakt deed die van mij namelijk ook een andere erop en klaar.

oh ja die 60pk van mij is van 1990 pracht machine loopt nogaltijd als een zonnetjes
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

Afbeelding

Als de thermostaat er goed uitziet maar vast zit, kan je die een avondje in de schoonmaakazijn leggen. Volgende dag als nieuw.
Je kan het testen door het in een kopje heet water te leggen.
Dan zie je het koperen buisje zo in en/of uit schuiven.
Afbeelding

Maar als het goed kreeg je een alarmsignaal en kon je niet meer dan ? 3000 tpm maken.

Het kan ook zijn dat er een kiezelsteentje klem zat/zit.
Als je thermostaat eruit is ff de ruimte en die ernaast onder het kapje doorspoelen.
cor de vet

thermosthaat

bedankt voor de reactie .
de thermosthaar bleeft dicht.verf brander er op ging niet open.hopelijk is dit de oorzaak. :P
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Verfbrander er op?? :shock: Dat thermoklepje is gevoeliger en kwetsbaarder dan je denkt.
Beter te handelen zoals Nat aangaf. Bij twijfel een nieuwe plaatsen.
De controlestraal is NIET het feitelijke koelwater wat door de cylinderkanalen is geweest, dat komt namelijk via de schroef/uitlaat.

Na start met koude motor ( en spoeladapter) moet binnen een minuut uit de prop warm water komen. Een koelprobleem kan nog op div. andere plaatsen zitten zoals verstoppingen, verkalking, slechte waterpomp e.d. Wil je het zelf helemaal op zeker controleren, dan moet je div. temperatuurtesten en metingen doen. (werkplaatsboek)
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Cor,

Heb het zelfde gehad vorig jaar,koelstraal boven bleef koel maar zoals Dre al zei deze is het niet.
In het staartstuk loopt een pijp waar het koelwater door loopt deze zit waarschijnlijk verstopt.
Duur grapje ligt eraan of alles van binnen vast "gerot" of niet.
Tevens moet het hele binnenwerk er dan uit.
Even langs een dealer,in mijn geval toen Beekman,deze hangen hem in een bak doen een paar testjes en je hoort voor 99% wat het is.
Schijnt een mankement te zijn bij Mercury en dan hoeft je motor niet eens oud te zijn.
Succes
cor de vet

thermosthaat

het onderdeel was vandaag bij watersport Kramer in Ens.deze belde mij gelijk en vanavond gemonteerd,op de kop telefoon en de temp bleef mooi 48 graden,kan ik zaterdag mooi naar Denemarken op de kleine Belt een hengeltje uit gooien.voor de liefhebbers ik ga naar de gars-klint camping op de kleine belt.een hele week vissen wat een straf.
vis vrienden bedankt voor de info en mee denken ben er mee geholpen.
:D
Plaats reactie