Ankerlier - startaccu of apparaten accu

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Roald Vos

Ankerlier - startaccu of apparaten accu

Bericht door Roald Vos »

Wie kan mij adviseren of een electrische ankerlier beter op de "apparaten accu" danwel de accu om de motor te starten aangesloten kan worden. Ik schat in dat een ankerlier (uiteraard met draaiende motor) maximaal een 3-tal minuten zal draaien

Graag advies

groet
Roald Vos
D1360
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

Altijd een (semi)tractie gebruiken.
Een startaccu kan maar zo'n 20% van z'n vermelde Amp?rage geven. (Dus van een 75Ah accu kan je maar 15Ah gebruiken)

Van een semitractie ?50% en een (vol)tractie zo'n 80%.

Heb je weinig stroom nodig kan je ook met een kleinere (lichtere) accu nodig.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Roald,
er van uitgaande, dat je aan boord het eenvoudig/standaard acculaadsysteem via de spoel van de bbm hebt op 1 startaccu (en een volle "losse" startaccu als reserve achter de hand hebt), dan zou ik gewoon via die op de motor aangesloten accu lieren. Ik ga er vanuit, dat je van die accu naar de lier een afzonderlijke en voldoende dikke plus en min draad hebt getrokken. Inderdaad altijd lieren met draaiende motor.
Zo hebben het denk ik de meesten van ons. Is de startaccu in goede conditie dan levert dit geen problemen op. De accu wordt daarna bij het varen onmiddellijk weer opgeladen.
Ook bij het lieren van de boot op de trailer wordt in het algemeen gewoon van de autoaccu gebruik gemaakt, met draaiende motor.

Groet,
Dre.
Plaats reactie