Zeebaars Beheerplan

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters

Zeebaars Beheerplan

Bericht door Dre Frijters »

Een enqu?te voor een zeebaars-beheerplan????

Ik weet niet hoe dit bij anderen is ( ieder zijn mening) , maar hetgeen SN hier - erg summier weergegeven en/of gemotiveerd - op onze ?fileertafel? gooit, roept bij mij onmiddellijk de nodige vragen, opmerkingen en onduidelijkheden op.
1. Kennelijk staat vast, dat de zeebaarspopulatie langs onze kust toeneemt. Geen probleem dus zou je denken: waarom dan regeltjes/beperkingen/beheren waar zeesportvisserij nog lekker ongedwongen en vrij is? Een hoge minimum maat, prima, desnoods een gesloten tijd in de paaitijd en ?plaats ( welke tijd en plaats voor ons nauwelijks van belang/bereikbaar is), maar dan houdt het op. Er worden toch al jarenlang door div. instanties wetenschappelijk proefvangsten en ?onderzoek gedaan? De aanlanding van het beroep en veilingen leveren toch ook cijfers op? Toon dus de noodzaak eens aan!
2. Toch bestaat er de indruk ( da?s wel erg vaag ) dat?enz?.:dus staat BIJ VOORBAAT al vast dat er een zeebaars-beheerplan komt, en wel op korte termijn !!
3. Visserijdruk van wie??? Net als bij de kabeljouw-, tong-, palingvisserij enz. is de invloed van de sportvisserijvangst in relatie tot de beroepsvisserij op deze bestanden niet of nauwelijks van enig belang. In de aankondiging van SN blijft echter geheel buiten beeld of en in welke mate de beroepsvisserij hierin is of wordt betrokken. Terwijl vaststaat, dat het grootse deel van de beroepsvisserij wel een negatieve, zware aanslag pleegt in de bekende paaitijd en -locaties. Mij bekruipt het gevoel dat onze riem WEER wordt aangesnoerd terwijl het geen positief merkbaar resultaat gaat geven. Feit is, dat bij gebleken toename van visbestanden de beroepsvisserij daarvan de vruchten plukt en de sportvisserij letterlijk en figuurlijk ?op zogezegd beheerde wijze achter het net mag blijven vissen?.
4. Als je de enqu?te invult, dan draag je bij aan het behoud van de zeebaarsvisserij. Dat behoud staat kennelijk al onder druk; geheid dat er dus in enigerlei vorm beperkende maatregelen gaan komen waar de meesten van ons niet blij mee zullen zijn.
En als je al een bepaald doel voor ogen hebt, zijn de cijfertjes uit een enqu?te altijd in de gewenste richting uit te leggen?Wellicht (te) negatief benaderd door mij, maar dat blijkt maar al te vaak in de praktijk, op elk gebied. Vorige uitslagen bleven vaag, vooral in relatie tot de conclusies en maatregelen die men daarom meende te moeten nemen.

Kortom, bij een binnenwater kan ik me nog iets voorstellen, maar is zo?n beheerplan voor de sportvisser op die ruime zee :
1. Noodzakelijk en
2. Heeft het voor ons ook een positief effect.

Groet,
Dre.
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

Jeetje Dre,

Ik stond net op de slikken pieren te steken en tevens na te denken
hoe ik op dit onderzoek van NS zou reageren. Ook mij bekruipt
weer dat gevoel van verdere vrijheids beroving terwijl het
beroeps om econimische redenen roofbouw op de visstand uitbreid.
Maar ik kan alleen maar zeggen nu, ik sluit me totaal bij deze
woorden van jou aan. Ik geloof niet dat het veel beter uitgelegd kan
worden. En onderzoeken /peilingen onder de sportvisserij is echt niet nodig.
Onze minister weet precies hoe de vork in de steel zit, maar ik denk
dat die blonde lokken op haar voorhoofd tekenend zijn voor hoe zij denkt. want het lijkt toch wel verdacht veel op dit gezichtje. :twisted:
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

Dat moet zijn SN :oops:
Marcel Brevé

Bericht door Marcel Brevé »

Als je al aan het onderzoek wilt meedoen???? Lijkt het me wijs om je vangsten zeker niet te overdrijven.
Visserslatijn kon wel eens erg negatief worden uitgelegd.

Zou ik ook doen als ik een mogelijke beperkende maatregel overwoog. :!: :!:

Marcel
delta 1566
Mark Stuyck

Zeebaars

Bericht door Mark Stuyck »

SN doet het weer:

"Hoewel het bestand aan zeebaars langs de Nederlandse kust groeit".
Waarschijnlijk diende deze studie begin 90-tiger jaren te verschijnen want anders begrijp ik deze uitspraak niet.

Ook dit jaar stellen we vast dat het bestand weer drastisch afgenomen is. Zowel op de Oosterschelde als op de wrakken op volle zee.

Het enige wat "groeit" is de hengeldruk en de commerciele belangen rond deze vis. Mede door personen die, niettegenstaande ze nog maar net begonnen zijn met op zeebaars te vissen, zichzelf uitroepen als zeebaarsexperts zoals "J.F." met zijn bewuste macrofoto's van al zijn vissen op allerlei sites en in boekjes. Of hoever een mens zijn armen kan strekken met een vis voor de camera.

Over enkele jaren is de zeebaars een zeldzame vis geworden. En daar zal dit onderzoek niets aan veranderen.
Spijtig genoeg.

Mvg,

Mark
harrie cas

Bericht door harrie cas »

als je een sportvisser bent heb je niks te verbergen dan kun je gerust aan het onderzoek meedoen en die paar baarzen die vangt zal het erook niet aan doen als je die meeneemt alleen die zwartvissers die mogen ze van me allemaal aanpakken.want de goeie lijden onder de kwaaie je hoort ook zo dikwijls dat ze zeggen daar heb je weer van die stropers als je eens 2 kisten gul bij je hebt maar waarom die gasten hebben de dag van der leven gehad als je 2 kisten gul vangt.
Frans Salvo

beroepsvisserij

Bericht door Frans Salvo »

Heeft er iemand toegang tot de cijfers, van de aangelande vis, die de beroepsvissers ARM 15 en ARM 18 op de markt hebben afgezet de eerste 4 maanden van het jaar ? en dan heb ik het enkel over zeebaars.

Volgens "goed ingelichte bron" zouden deze beroepsvissers, in die periode van 4 maanden, IEDERE WEEK tussen de 6 en de 18 TON zeebaars afgezet hebben op de mijn in Vlissingen.

Ik ga hier geen totaalcijfer op plakken maar ik zie wel dat het bestand aan zeebaars, op de wrakken, nog maar een fractie is van wat het de vorige jaren was !

Of dit enkel te wijten is aan het massale wegvangen ? of is dit mede te danken aan het feit dat er, volgens mij, beduidend minder aasvis zit ?

In ieder geval moet het voor een organisatie als SN mogelijk zijn om aan de mijngegevens te geraken en, misschien, zouden ze hun aandacht "iets" gaan verleggen.

Ik vrees echter dat het ijdele hoop gaat zijn en dat wij natuurlijk de schuldigen gaan zijn.

Ik ben wel echt benieuwd naar de offici?le (en hoeveel officieus ?) aanlandingscijfers...
jan van den berg

Bericht door jan van den berg »

Een ieder die al meer dan een jaar of tien/ vijftien op zeebaars vist kan alleen maar beamen dat de vangst weldegelijk is afgenomen en de grootte van de vis ook afneemt. Het verspreidingsgebied is dan wel groter geworden maar het gemiddelde formaat van de vis zeker niet. Zelf vis ik langs de gehele Noordhollands kust, zowel vanaf de kant als vanaf de boot op grote afstanden. Vanaf de kant is het bijna een zeldzaamheid aan het worden als je een baars van een kilo of 2,3 of 4 vangt.
Natuurlijk is de commerciele visser hier grotendeels debet aan, alleen al de intensiteit met staande netten in de kustzone is enorm gegroeid de laatste jaren. Maar men moet ook realistisch zijn en durven zeggen dat de sportvisserij op zeebaars de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft gemaakt en bijna iedereen de baars achterna zit terwijl er in vroegere jaren veel meer op platvis, geep enz de nadruk lag. Bekijk maar eens de artikelen in de hengelsportbladen en de internetsites en het is zeebaars wat de klok slaat. Lees maar eens een forum zoals total fishing en lees de reacties als iemand om een tip vraagt wat zeebaars betreft, het is bijna op de kift af...
Helemaal gelijk als iemand beweert dat een paar baarsjes van een sportvisser geen invloed op de visstand heeft. Echter als je vergelijkt dat er vandaag de dag tienduizenden mensen meer op een baarsje vissen dan kun je niet anders concluderen dat er hoe dan ook een grotere aanslag op de stand plaatsvindt. Het argument dat er minder aasvis zou zijn kun je vergeten, de kustzones wemelt van de bliek, zandspiering en smelt.
Het omhoog brengen van de minimummaat zou absoluut geen verkeerd iets zijn. Als sportvisser neem je immers alleen mee wat je nodig hebt en als (semi) beroepsvisser wil je toch ook op de lange termijn blijven verdienen aan je vis? Ja, dit geldt zeker ook voor de semi professionele hengelaars die met 5, 6 boten gestapeld voor een wrak liggen en zoveel mogelijk willen vangen.
Ik zie dan ook geen probleem in van een enquete, we zijn toch sportvissers? En het argument dat de vangsten niet hoog moeten worden opgegeven is ook onzin want de mensen van SN weten donders goed wat zich afspeelt op en langs het water. Dit geldt tevens voor de controlerende instanties die echt wel weten waarmee de bootjes binnenkomen.
Verder denken dan de neus lang is kan op de lange termijn ook een positief effect hebben en het beschermen of op z`n minst een poging hiertoe ondernemen van de zeebaarsstand zal voor een sportvisser dan ook geen enkel probleem zijn.
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Op de site van SN staat dat de resultaten enkel voor het onderzoek gebruikt zullen worden... Op zich heb ik geen enkel probleem met het feit dat men voor interne keuken in beeld wil brengen wat de sportvisserij op zeebaars en de beschikbare bestanden voorstellen. Ik vraag me wel af of het betrouwbaar te achterhalen valt aan de hand van een simpel vragenlijstje zoals we er al verschillende hebben zien passeren. Hoe dat dan wel moet, weet ik eerlijk gezegd ook niet een, twee, drie... Lastig probleem...

In het zelfde stuk op de site van SN is trouwens geen sprake van een beheerplan. We weten echter allemaal dat SN graag zou zien dat de baars optimaal beheerd wordt, zodat we met een z'n allen een leuke sport kunnen overhouden aan deze vis. Beheren wil mijn inziens niet zeggen dat je eenzijdig de sport wil beperken. Om een lang verhaal kort te maken: zonder verregaande tegemoetkoming van de beroepssector kan er van beheer geen sprake zijn en houdt het verhaal per direct op.

Als er dan toch beheerd moet worden zijn een forse maatverhoging en bescherming van de paai 2 beheersmaatregelen die niet eens onderzoek behoeven, maar wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bijdragen aan sterkere stocks...
Frans Salvo

opnieuw vragen

ik ga mijn vraag nog eens herhalen : heeft er iemand toegang tot de offici?le cijfers van de zeebaars, aangeland door het beroep ?

of maw : heeft er een of andere instantie al de moeite genomen om EERST die cijfers eens te analyseren...

een grootschalig onderzoek in gang steken naar de effecten van de sportvisserij op zeebaars, kan wel; maar het voor de hand liggende : cijfers die er MOETEN zijn, worden niet gebruikt ????

iedere beroepsvisser moet zijn vangst toch aanmelden ? en iedere vismijn moet zijn cijfers toch beschikbaar houden ?

ik stel dus voor om eerst die cijfers eens te bekijken en dan zal je ook al wel zien dat er een massa zeebaars wordt aangeland (door het beroep) in die maanden dat wij, sportvissers, normaal nog geen zeebaarsschub kunnen vangen; en laat dat nu net de maanden zijn dat de zeebaars zou moeten paaien...

zoals Koen al zegt : verhogen min.maat en gesloten tijd VOOR IEDEREEN = problem solved.
Frans Salvo

SN en zeevisserij ???

OP 15/7/2009 stuurde ik volgende tekst naar SN :

"Opmerkingen Geachte, ik stel me nogal wat vragen over het nut van
uw zeebaars-enqu?te. Erg succesvolle vissers gaan hier amper aan
meewerken en waar blijft dan de representativiteit van deze enqu?te ? Anderzijds snap ik niet dat er niet eerst gebruik wordt gemaakt van de
vangstcijfers van het beroep. Iedere beroepsvisser moet toch zijn
vangsten laten registreren ? en iedere vismijn moet toch zijn
mijn-gegevens ter beschikking stellen ? Het zou heel verhelderend
werken als je de gegevens van de aangevoerde zeebaars van dit jaar en vorig jaar naast mekaar zou leggen; en dan in het bijzonder de gegevens van de vismijn Vlissingen van de eerste maanden van dit jaar. De aangevoerde hoeveelheden zeebaars (door bijvoorbeeld ARM 18) zijn, op zijn minst gezegd, opmerkelijk. En dat in de maanden dat zeebaars nog helemaal niet met de hengel gevangen wordt !! En als die cijfers dan ook nog eens openbaar zouden gemaakt worden, dan zou er misschien iets minder nijd en afgunst komen onder de vissers onderling; en zou de aandacht worden toegespitst op wat werkelijk iets zou opbrengen : verhogen minimum maat + gesloten tijd + instellen van reservaatgebieden. Het C&R-fanatisme begint stilaan een cultus op zich te worden en een visser die een vis durft op te eten, wordt nog net niet met de dood bedreigd ! Ik kijk uit naar uw reactie en in het bijzonder naar het cijfermateriaal.
Vriendelijke groeten Frans Salvo "

3 weken later, op 7/8, kreeg ik een kort mailtje met excuses omdat de reactie zo laattijdig gebeurde. Een andere medewerker van SN, Jan Willem Wijnstroom, stuurde me dezelfde dag nog een mail met de boodschap dat hij de volgende maandag zou antwoorden maar dat hij nu effe krap bij tijd zat ingevolge het inleveren van kopij voor een van de clubbladen.
We zijn ondertussen 1/9; ik heb al een aangedrongen en een kattebelletje laten rinkelen, maar een reactie ?? cijfers ?? bericht dat er cijfermateriaal is opgevraagd ?? : algemene stilte;

Eea sterkt mij nogmaals in mijn overtuiging dat de zeehengelstport NIET gediend is binnen de structuur van SN en nog veel minder met het C&R-fanatisme dat daar duidelijk de bovenhand aan het halen is.
Dre Frijters

Er dient m.i. een gedegen plan te komen, waarin alle belanghebbenden, dus SN/recreatievisserij, beroepstak, wetenschap/biologen, overheid en milieuorganisaties rechtstreeks inzage en gelijke invloed hebben op de manier waarop onafhankelijk en controleerbaar onderzoek wordt gedaan en op basis waarvan beslissingen en maatregelen worden genomen.
Stefan Ciobanu

Een enqu?te voor een zeebaars-beheerplan

Bericht door Stefan Ciobanu »

Volledig akkoord ! In de maanden dat de zeebaars paait, zou er voor iedereen gesloten tijd moeten komen! = problem solved!
Frans Salvo

"antwoord"

Na nogmaals aangedrongen te hebben bij SN ontving ik vorige week het volgende "antwoord" :

"
Beste F. Salvo,

Via een collega kreeg ik uw mail met vragen over het nut van de door
VisAdvies en Sportvisserij Nederland uitgevoerde zeebaarsenqu?te.
Onderstaand zal ik uw vragen/opmerkingen ??n voor ??n behandelen.

- Representativiteit van enqu?te
Het is inderdaad altijd de vraag of een enqu?te wordt ingevuld door een
representatieve groep, maar dit is nu eenmaal bij elke enqu?te het
geval. Daarom wordt bij de uiteindelijke resultaten altijd een marge
gehanteerd, waartussen de 'werkelijkheid' zich zal bevinden. Dit zal ook
bij de zeebaarsenqu?te het geval zijn.

- Vangsten beroep
De aanlandingen van het beroep zijn inderdaad bekend. Hiervoor wil ik
verwijzen naar het Kennisdocument Zeebaars, pagina 32 (Kennisdocument is
te downloaden op:
http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... t=zeebaars
). Het is echter niet onze taak om met een beschuldigende vinger te
wijzen naar het beroep, terwijl we niets weten over onze eigen vangsten.
Dit is ook vaak een terechte opmerking van de kant van de
beroepsvisserij. Daarom proberen we nu de sportvisserijvangsten in kaart
te brengen, terwijl de beroepsvisserij bezig is met een nader onderzoek
naar de aanlandingen door het beroep.

- Verhogen minimum maat + gesloten tijd + instellen van
reservaatgebieden
Het in kaart brengen van de zeebaarsvangsten langs de Nederlandse kust
is een eerste stap om uiteindelijk te komen tot een zeebaarsbeheerplan,
waarin zo nodig beschermingsmaatregelen worden opgenomen. Op dit moment
is het echter nog te vroeg om concrete maatregelen te noemen, omdat deze
niet kunnen worden onderbouwd door middel van feiten. De door u genoemde
maatregelen zullen in het vervolgtraject zeker aan bod komen.

Ik hoop dat ik uw vragen en opmerkingen met deze mail voldoende heb
beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Jan-Willem Kroon
Projectmedewerker Advisering en Begeleiding
Sportvisserij Nederland"

ik laat een ieder zijn mening maar, wat mij betreft, zijn dergelijke "antwoorden" bedenkelijk; maw : ik kan hier nauwelijks een concreet feit in vinden, laat staan een visie.
Als je dan ook nog het Kennisdokument erbij haalt, dan merk je dat er cijfers worden genoemd van enkele jaren terug.
Zwak dus; sterkt me nogmaals in mijn overtuigingdat wij, zeevissers, NIET goed af zijn bij SN. Een eigen zoute organisatie dringt zich op en zou bij voorkeur absoluut grensoverschrijdend moeten zijn.

De grootste schade aan het zeebaarsbestand wordt toegebracht, door beroepsvissers, in het Kanaal en dat in de eerste paar maanden van het jaar als de vis zich klaarmaakt om te paaien.

Met die kennis/wetenschap zou het in principe "makkelijk" moeten zijn om europese beheersmaatregelen op te leggen...

Maar, afgaande op wat er met de tonijn gebeurt, vrees ik dat die europese beheersmaatregelen een totaal dode letter zijn. Tonijn is bijna uitgestorven omdat Europa totaal geen controle uitoefent. Het gevolg is dat het BEROEP deze vissoort helemaal aan het uitroeien is.
Of dacht je dat wij, sportvissers, daar voor iets tussen zitten...
René Wesdorp

Bericht door René Wesdorp »

hey frans.

het klopt inderdaad dat een paar grote kotters eerder binnenkomen in de visweek omdat ze grote aantallen zeebaars hebben kunnen slepen. het gaat inderdaad om zulke aantallen. een oud klasgenoot van mij boert daar goed op. nog even en ze leggen de minimum maat naar beneden. t is een grote schande, ik zie de zeebaars stand vissend en duiken gewoon zwaar naar beneden kelderen in de jaren. nu zie ik alleen nog maar klein spul met een enkele grote.

de vangstcijfers is bijna niet aan te komen de vissers en de mijn weten dit, ik zal wel eens kijken of ik wat kan vinden
ik wil slapend sterven, net als opa, niet gillend, net als de passagiers in zijn bus.
Arnaud Teigeler

Zeebaarsvangsten kotters Vlissingen

Bericht door Arnaud Teigeler »

Frans, (en een ieder ander),

De vangsten worden wel degelijk bijgehouden, alleen worden niet openbaar gemaakt.
Vismijnen geven sowieso geen informatie mbt. opgaves van kotters.
Wat je wel kunt doen is het Visserijnieuws krantje erop na slaan (mocht je die kunnen bemachtingen) en dan iedere week kijken bij aanvoeren.
Gehaaid dat je hier veelal de ARM-15 en ARM-18 tegenkomt.
Ik ben zelf langdurig werkzaam geweest in service (electronica) a/b viskotters in Vlissingen en weet wel degelijk wat deze mannen aanvoeren per week (logboeken a/b), man,man van die kilo's worden jullie 's nachts badend in het zweet wakker zoveel, ongehoord schofterig veel.
Dan is het ook zo gek niet dat ieder jaar de vangsten minder worden, deze vissen krijgen niet eens de kans om Noordelijker op te zwemmen.
Dat de baars nog steeds geen quotavis is mij nog steeds een raadsel, een onderzoekje door SN heeft echt geen baat, SN zou eerst eens vooronderzoek moeten gaan doen mbt cijfers van de beroeps.

Ps. Frans stuur mij eens een mailtje op offshore -apestaartje- 12move.nl
john van schaik

antwoord

Bericht door john van schaik »

hallo wat zit iedereen nou te zeuren over het beroeps.Als je zelf een viskotter zou hebbenen je had genoeg quota zou je toch ook zoveel mogelijk willen vangen .Het is tenslotte hun brood. Ik heb een beroepsvisser trouwens nog nooit over een sportvisser gehoord en ik ken er vrij veel.
john
Dre Frijters

John,
- Als ik de voorgenomen, nieuwe raamwetgeving met de nodige aangescherpte controlemaatregelen vanuit de EU zie, dan is het volgens mij niet zozeer de sportvisser die "zeurt" over de praktijken van het beroeps......
- Verder zijn er best een aantal goede ontwikkelingen vanuit het beroeps in gang gezet, maar dat besef voor die noodzaak heeft dan al wel erg lang op zich laten wachten.....
- Het is je dan zowel in binnenland als buitenland bij een aantal overleggen e.d. toch een aantal malen ontgaan, dat er vanuit het beroeps toch wel op erg "scheve" wijze op de sportvisserij is gereageerd.
- Verder is het voor zowel het beroeps als de sportvisser wel duidelijk waarom het beroeps niet steeds kan "zeuren" over de sportvisserij:
Wij zijn namelijk door onze visserij in hoofdzaak niet de veroorzakers van de schade aan milieu en visbestanden :!:
[/b]
Plaats reactie