Accu loskoppelen - Mercury Fourstroke EFI motor

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Roald Vos

Accu loskoppelen - Mercury Fourstroke EFI motor

Bericht door Roald Vos »

Beste,

Mijn dealer geeft aan dat het verstandig is om de accuspanning op de motor (Mercury Fourstroke EFI) aangesloten te houden als de boot in de haven ligt en niet wordt gebruikt. (zie quote onder) Ikzelf heb liever dat alles afgeschakeld is. Reden is het feit dat een aangesloten accu ten alle tijden een klein lekstroompje veroorzaakt en evt de computer van de motor van spanning voorziet, en voor het dievengilde wordt diefstal gemakkelijker gemaakt

Wat zijn jullie ervaringen, hebben jullie de accu aangesloten op de motor met de boot in de haven? of volledig losgekoppeld?

De motor is gevoelig voor de juiste accu spanning en er kunnen storingen op treden als de accu spanning beneden een bepaald niveau komt.
Dit geld eigenlijk voor alle moderne EFI motoren met een computer
Jeroen v/d Knijff

Accu afkoppelen

Bericht door Jeroen v/d Knijff »

Mijn ervaring is dat je de accu's indien je de boot gestalt hebt of in jouw geval in een haven ligt, altijd af te koppelen of met behulp van een schakelaar uit te zetten.
Hiermee voorkom je dat de accu's ongemerkt leeg lopen.
Tevens is de ervaring indien je in een haven ligt en je wel de accuspannig op de motor laat de motor veel meer last zal hebben van corrosie en de anodes sneller zullen verdwijnen, met alle gevolgen van dien.
Groetjes Jeroen :wink:
cor de vet

stroom

Bericht door cor de vet »

Ik heb ook een mercury 60 pk efi,ik heb een een massa schakelaar gemonteerd in de min kabel,schakelaar om ,alle spanning er af,sleutel in de zak,en de boot afsluiten.
De schakelaar kun je bij elke auto of bootshop wel kopen zijn niet duur.,gewoon in serie in de kabel zetten. :?:
Plaats reactie