Door de Europese Commissie is per 14 november 2008 een VOORSTEL tot Europese verordening ingesteld, die per 1 januari 2010 in zou moeten gaan en voor alle lidstaten EU als kaderwet zou moeten gaan gelden en dus , na goedkeuring, door de nationale overheden nader uitgewerkt en opgevolgd dient te worden.
Als je dat voorstel zodadelijk gaat lezen, zal je eerst denken: Hoi, dat gaat alleen over het beroeps dat nu stevig aangepakt gaat worden en waar afgerekend gaat worden met het onttrekken aan controle, verplicht registratie enz. enz.
Totdat je komt bij artikel 47 en denkt: He, wat heb ik nou aan m'n hengel hangen....... :

Je hoeft in dit voorstel of de toelichting verder niet te zoeken naar een definitie van "recreatievisserij" of nadere uitleg. Die is er niet.Hoofdstuk V
Toezicht op de recreatievisserij
Artikel 47: Recreatievisserij
1. In de communautaire wateren mag de recreatievisserij op een bestand waarvoor een meerjarenplan geldt, slechts worden beoefend als de vlaggenlidstaat het betrokken vaartuig daartoe heeft gemachtigd.
2. De vlaggenlidstaat registreert de vangsten uit onder een meerjarenplan vallende bestanden die in het kader van de recreatievisserij worden gemaakt.
3. De in het kader van de recreatievisserij gemaakte vangsten van onder een meerjarenplan vallende soorten worden in mindering gebracht op het desbetreffende quotum van de vlaggenlidstaat. De betrokken lidstaten stellen het gedeelte van het quotum vast dat uitsluitend voor recreatievisserij mag worden gebruikt.
4. De in het kader van de recreatievisserij gemaakte vangsten mogen niet in de handel worden gebracht, behalve voor liefdadigheidsdoeleinden.
Wat voorlopige conclusies uit dit voostel:
- het is natuurlijk nog maar een voorstel, maar..... "vul in en kleur de plaatjes" en 1 januari 2010 is er zo !
- Lid 1 en 2 geven dat het over vaartuigen - onze bootjes dus - gaat en dat die gemachtigd ( en dus geregistreerd ? ) moeten zijn;
- Lid 2 geeft aan, dat we onze vangsten moeten gaan registreren. Ik mag aannemen, dat Sportvisserij Nederland hiervoor is/zal worden uitgenodigd als betrokken c.q. uitvoerend orgaan.
- Ontspringen de kantvissers en opstappers van huurboten c.q. hun schipper de dans? Ik denk het niet, ook de laatsten zullen onder 1 en 2 vallen. Ook de kantvissers zullen via lid 3 en 4 volgens mij "meegewogen" gaan worden.
- We krijgen als Sportvisserij een "eigen quotum" ???
- Nog erger: Via de registratie wordt die van dat van de beroepsvisserij afgetrokken...... ( zij ook niet blij dus )
- Er wordt nog niet gesproken over een bag limit, maar volgens mij zou dat wel eens een gevolg kunnen worden, zeker als er "onderhandeld wordt, zoals we vermoeden dat er over onze rug wordt gemarchandeerd".......
En op de sites van Federaties en SN, in de nieuwsbrieven van SN enz., wordt er naar ons toe van voor november 2008 of daarna met geen woord over gerept, noch voorgelicht, noch mening gepeild of wat dan ook. En natuurlijk ook niet gevraagd om argumenten, ideeen naar voren te brengen, of verweer te voeren enz. enz.
Is het dan allemaal nog geheim ? Nee hoor, want het staat gewoon op internet en diverse andere sportvissersvertegenwoordigers in Europa zijn al volop indiscussie daarover.
Met dank aan een oplettende en vinger-aan-de-pols-houdende collega deltavisser die me wees op dat voorstel en de navolgende link:
En nou maar wachten tot SN wakker wordt....
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... FIN:NL:DOC
( De link dient hopelijk wel op 1 regel, geheel aan elkaar zichtbaar actief te zijn om te kunnen openen, anders effe aan elkaar overtypen )
Groet,
Dre.