Uitzetten schieralen Roompotsluis

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Tweeduizend schieralen worden donderdagmidag uitgezet aan de Noordzeekant van de Roompotsluis bij Neeltje Jans.
Het gaat om aal die gevangen is in het Veerse Meer en de Grevelingen. De bedoeling is dat deze palingen zich gaan voortplanten, zodat op termijn de aalstand zich herstelt.

Met de paling gaat het de afgelopen 20 jaar al zeer slecht. Dit is een van de intiatieven om te voorkomen dat de paling helemaal verdwijnt.

Bron www.zeeland.nl
Peter Beeckman

Bericht door Peter Beeckman »

Ik weet niet of dit klopt maar door het dicht houden van de grevelingen zou er half oktober reeds 24 ton aal gevangen. daar zijn er nu 2000 van uitgezet.

De beroeps weten duidelijk hoe ze positief in de media moeten komen. Snel komen zeveren dat ze het goed menen door uitzetting van ocharme 2000 alen en via de achterdeur kassa kassa, zich niets aantrekkend van een eventueel herstel. O ja, die 24 ton gaat hem over de grevelingen, in vergelijking met de slachtpartij in gans Nederland vervallen die 2000 in het niets.
Rinus Visser
Beheerder

Bericht door Rinus Visser »

Kennelijk "timmeren" de beroeps beter aan de weg dan de georganiseerde sportvissers? Het uitzetten van zo'n gering aantal schieralen haalt breedvoerig de publiciteit. Er wordt natuurlijk niet bij verteld wat er o.a. in de Grevelingen in veelvouden wordt weggevangen. Het lijkt mij dat Sportvisserij Nederland ook eens dit soort 'reklame' moet gaan bedrijven, dat is voor het grootdeels onwetende (!) publiek makkelijker te waarderen dan het niet aanlanden van paling door sportvissers.
Van dat niet aanlanden ziet een buitenstaander (en wij ook niet!) niets.
Dus Sportvisserij Nederland, aaltjes aankopen en op diverse plaatsen met media er bij uitzetten!
Ben Biondina

aal

Bericht door Ben Biondina »

In Nederland wordt (volgens Imares) 1100 ton aal gevangen. 900 ton door de beroepsaaalvisserij.
900.000 kg dus. Een schieraal van "gemiddeld" 700 gram x 2000 alen= 1400 kg.

Anderhalf promille dus. Om eerlijk te zijn: alles is beter dan niets, maar van die 1400 kg schrik ik dus niet echt. Ik denk ook dat men wat publiciteit wenst. Iedereen die dit leest en geen idee heeft van de zaak, zal dit positief ervaren. Mensen met enig verstand van het aalprobleem, kijken daar direct doorheen.

Vriendelijke goet,

Ben
Delta 72
Rinus Visser
Beheerder

Re: aal

Ben,

Het aantal mensen met verstand van het aalprobleem is (zeer) gering ten opzichte van de onwetenden. En door die onwetenden en hun vertegenwoordigers worden wij geschoren. Is er, zover je weet, binnen Sportvisserij Nederland al eens gedacht aan het aankopen en uitzetten van glasaal? Of moeten we die in Portugal gaan halen? Uitzetten door SN met pers erbij helpt de onwetenden, lijkt mij.
Frans Salvo

publiciteit

Bericht door Frans Salvo »

Ik ben nu al een paar maand aan het "roepen" dat wij ons niet laten horen en zien; en lees nu met genoegen dat ik een gelijkgestemde heb gevonden.
Ik heb trouwens voorgesteld om, met overheidsgeld, alle glasaal op te kopen en uit te zetten, binnen Europa, en om zelfs een exportverbod uit te vaardigen !
In het debat in de Tweede Kamer slaagden 50 beroeps-palingvissers erin om besproken te worden door quasi alle partijen tijdens het aal-debat.
Het resultaat was dan ook dat het voorstel van de minster werd verworpen.
Over het feit dat SN beslist had om zijn leden op te leggen om alle gevangen aal vanaf 2009 terug te zetten; werden er amper 2 volzinnen gezegd. Het voorstel van de minister om de aalvisserij op zee te verbieden voor sportvissers, is amper aan bod geweest !
Gaia en PVDD komen om de haverklap in het nieuws met een hoop opgeklopt gedoe, en waar blijven wij ?

SN slaagt er volgens mij nog steeds niet in om zich te "verkopen" in de media waardoor we gewoon een doodgezwegen MEERDERHEID zijn en blijven.

Ik stel nog altijd voor om een "mars" te organiseren met leden, sympathisanten en bootjes, rondom de Oosterschelde; het een beetje belemmeren van strategische kruispunten; het afgeven en voorlezen van een actieplan aan enkele visserijinstanties en overheidsdiensten; het in de verf zetten wat voor economische inpact het sportvissen heeft; enz

maar zolang er geen schouders van een aantal bestuursleden en besturen onderstaan, gaat dit niet van de grond komen.
Rinus Visser
Beheerder

Re: publiciteit

Frans,

Dan moet ik je teleurstellen. In het grijze verleden (10 - 15 jaar geleden) hebben we als vereniging deelgenomen aan een protest tegen de algehele sluiting van de Oosterschelde. Nog geen 10 boten konden we op het water brengen! Een van de oorzaken: onvoldoende interesse, vis daar nooit? Daarnaast, of we het nu leuk vinden of niet, is dit palingverbod gedragen door een overgrote meerderheid binnen de Federaties van SN. Dat prachtige democratische bestel, weet je wel, de meerderheid (+ 1) beslist. Ik (persoonlijk. let wel) kies voor de weg die Ben en andere voorstaan. Via SN en waar mogelijk POSITIEF aan de weg timmeren. Het uitzetten van glasaal kan een zo'n positieve daad naar buiten zijn. Mogelijk is daar binnen SN al aan gedacht en besproken, ik weet nu geen reden waarom het niet zou gaan. Maar uitzetten zonder publiciteit heeft geen zin, zover ben ik al wel.
Groeten,

Delta 5
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

'Luister. Op dit moment kan de sportvisser het gewoon vergeten.
De economie gaat op zijn gat, en het bestaat niet dat de staat
ondernemers op wat voor vak gebied dan ook het op dit moment
moeilijk gaan maken. Zelfs Onze hoe premier Balkenende............
srry, moest even spugen. Zegt dat de economie op zijn gat gaat.
Het ergste is dat hij zegt dat hij dit al lang roept :?: :?: :?:
Liegen is ook een vak :!:
Geloof nu maar dat als je nu een verandering wilt in vrijheidsbeperking
die alleen bereikt door met zijn allen de middelvinger op te steken.

Want Ben, met alle goede bedoelingen die er hoogst waarschijnlijk
zijn geweest, ik weet uit eigen ervaring dat er ook vanuit de
federatie een hoop dingen verdraaid zijn naar verenigingen toe.
Ik ga lekker mijn ding doen en ze zoeken het maar lekker uit.
Ben Biondina

aal

Bericht door Ben Biondina »

Beste Frans,

Laat ik maar eens heel helder zijn: mij krijg je niet naar Den Haag, niet in priv? en ook niet als bestuurslid van Sportvisserij Nederland. Ik richt ook geen politiek partij op. Blijkbaar is het zo, dat als ik reageer op dit forum, wij weer onmiddellijk in "gevechtskledij" moeten.

Dat de voorstellen van Minister Verburg in de prullebak zijn gegaan is niet waar. Lees s.v.p. het stenografisch verslag eens na! en lees vervolgens de moties. Dan zul je tot de ontdekking komen, dat zij de beroepsaalvisserij in de gelegenheid stelt met een alternatief te komen

Ik citeer: "Ik ben bereid tot een derde opinie, ten aanzien van het streefbeeld, andere mogelijkheden etc. Ik ben bereid om, als dat onderzoek is gedaan, een en ander te bespreken met de visserijsector, zowel de beroepsvissers als de sportvissers. (einde citaat)

En nog een 2e citaat: blz. 51 : ik citeer: ""De race wordt niet gemakkelijk, maar ik ben bereid om die extra slag te maken, maar dan wel onder voorwaarde en met in achtneming van de begrippen substantieel, draagvlak en effectiviteit."

Het politieke spel wordt gespeeld, maar de bal ligt nu voor 100% bij de beroepsaalvisserij.

In gesprek blijven als NGO met de overheid en lobbywerk blijven doen, zal in mijn ogen meer effect resulteren dan een militante organisatie worden.

Hoe dan ook: mijn auto komt voor dit doel niet in beweging!

Vriendelijke groet,

Ben
Delta 72

(zojuist mijn contributie voldaan; ik hoop dat er meer mensen (niet leden) op dit forum 45,-- euro per jaar (!) over hebben voor een vereniging die uitermate zijn best doet :wink:
Rinus Visser
Beheerder

Re: aal

Ben,

Of het nu je oproep is of puur toeval: de eerste nieuweling heeft zich zojuist (na een periode van totale rust = nul, nul) aangemeld.
Binnenkort reken ik de provisie hiervan wel met je af.

Fijn weekend.

Rinus
Frans Salvo

media

Bericht door Frans Salvo »

Beste Rinus,
ik had het in de eerste plaats over het feit dat je ook voor de idee bent gewonnen om meer publiciteit te krijgen; wat er momenteel gewoon niet is. Dus niet zozeer de "rondrit" omheen de Oosterschelde (dus niet naar Den Haag, Ben) want dat dit niet evident en gemakkelijk te organiseren is, daar ben ik ook van overtuigd. Het is 1 idee maar er zijn er ongetwijfeld nog meer waarvoor anderen (Ben ?) wel hun auto van stal willen halen.
Bedoeling is dat we ons meermaals positief in de media laten opmerken en niet alleen negatief worden afgeschilderd omdat er iemand met een visje aan het vissen is terwijl dat die maand net niet mag; of dat er 5 snoekbaarzen in de boot liggen terwijl je er maar 2 mag hebben. Of dat je 25 kg gul in je boot liggen hebt, terwijl dat in Belgi? maar 15 kg mag zijn...
Blijkbaar komen sportvissers alleen maar met negatief getinte verhalen in de media en daar, daar is wel degelijk een taak weggelegd voor SN en de diverse federaties.

En Ben, misschien kom ik te sterk/direct over, omdat je over gevechtskleding begint, maar ik probeer positief kritisch te zijn, MET voorstellen en idee?n. Niemand hoeft hiermee akkoord te gaan, maar misschien zit er wel iets goeds tussen.... en ik ben zeker niet de man aan het spelen, dacht ik toch ?

ps : heb vandaag ook al maar direct mijn bijdrage betaald; ben ik tenminste zeker dat ik nog een jaar "Deltavisser" mag zijn

En Ben, ik heb echt mijn best gedaan om het debat te lezen, maar, ergens na de 36e bladzijde (waar er alweer 2 politici elkaar aanvielen en over iets anders begonnen), heb ik het opgegeven. Ik meen zelfs dat ik via dit forum hulp heb gevraagd om het resultaat van het Tweede Kamer-debat, vertaald te krijgen in kort, verstaanbaar en helder Nederlands.

Er zijn er nog die nu niet weten of er volgend jaar, op zee, nog een paling mag worden meegenomen....
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik sluit me aan bij Rinus en Ben wat betreft die betoging. Persoonlijk heb ik een vreselijke hekel aan betogers en manifestanten die verhinderen dat ik mijn ding doe, vooral omdat ik nooit iets kan doen wat hun situatie zal veranderen, ik heb daar dus alleen maar last van. Ik weet 100% zeker dat de overgrote meerderheid van de mensen daar net zo over denkt. Je doet daar meer kwaad dan goed mee en de bewuste politicus waarvoor het bedoeld is, ligt er echt niet wakker van of wordt toch (al dan niet tijdelijk) wandelen gestuurd in het parlement. Bovendien heb ik het Frans ook al verteld dat we eerder eens besloten hebben een manifestatie op poten te zetten toen ze hele lappen van de Oosterschelde afgepakt hebben. Een paar boten was het resultaat. Nog een nadeel aan dat soort acties is dat je niet meer mensen vertegenwoordigt dan dat er aanwezig zijn. Hoe succesvol je ook bent met die organisatie, je zal altijd afgerekend worden tegenover de honderdduizenden die er niet bij zijn. Als je maar dikwijls genoeg met je kop tegen de muur gaat, stop je daar vanzelf mee.

Ik ga wel 100% met Frans mee als het over de pers halen gaat. Dat lukt ons doodeenvoudig zelden of nooit. Om een of andere reden zijn de journalisten niet in ons verhaal ge?nteresseerd, of doen wij het niet goed. Ik kan het weten, ik heb het herhaalde malen geprobeerd. Een prachtig initiatief (al zeg ik het zelf) zoals de Zeeuwse jeugdvisdag waarbij 10 kinderen de kans krijgen om helemaal gratis, inclusief het materiaal en aas, een dag vissen op zee mee te maken. Alle regionale en nationale kranten aangeschreven. Op een enkel lokaal blad na, 0,0 reactie of ondersteuning.

Als die flurk van Gaia een scheet heeft vastzitten staat het met dikke letters in de gazet. Als wij wat te vertellen hebben, luistert er niemand. Ha ja, een sportvisser is per definitie een vettig manneke dat naar een dobberke zit te gapen terwijl hij pieren verzuipt? Wat is daar nu aan?... Heb je een uurtje, dan zal ik het je vertellen, of ga eens mee! Maar d?t willen ze dus niet weten. Wat ?k wel weet, is dat elke keer ik een ?bleuke? meeneem naar zee, die binnen de kortste keren komt vragen wanneer hij nog eens mee mag? Vast omdat het zo saai, oninteressant en duf is.

E?n keer heb ik het voor mekaar gekregen dat de PZC met ons gepraat heeft en er een stuk van gemaakt heeft. Dat was na een grove uitschuiver van hun kant met regelrechte leugens en ongenuanceerde blabla uit de sector. Ik heb daar toen zo verschrikkelijk over van mijn oren gemaakt in een recht van antwoord dat ze er van schrokken denk ik... Maar voor de rest?...

Neem nu dat palingverhaal. Ik volg de Nederlandse kranten niet. Maar heeft er een nationale krant serieus aandacht besteed aan het vrijwillig opgeven van de paling door sportvissers en hoe ingrijpend dat is voor een bepaalde groep van sportvissers? Ik heb geen idee... Wie het weet mag het zeggen, ook als ik het bij het verkeerde eind heb. Dat heeft z??r gedaan bij veel mensen h?! Ik heb op tv een heel kort stukje van een handvol seconden gezien met een man die oprecht boos was dat hij geen paling meer zou mogen vangen en zich dik in de zak gezet voelde door zijn belangenbehartigers, maar over het eigenlijke probleem, de gruwelijk slechte palingstand en hoe dat komt, kregen we slechts h??l even Fred Bloot van SN te horen. Hier werd weer maar eens het beeld opgehangen van de ?hopeloos verdeelde? sportvisserij, terwijl wij over het algemeen allemaal hetzelfde voorstaan. Op die manier krijg je geen eerlijke kans h? mannekes. Dat lukt beter als je 2000 schieralen terug zet onder tromgeroffel, terwijl je tegelijkertijd tonnen en tonnen andere shieren langs de achterdeur afvoert? Is dat eerlijk? Nee, natuurlijk niet, maar je bent wel in beeld als populaire Jos! Hoe noemen ze dat nu ook al weer?... Ha ja, volksverlakkerij, of met een moderner woordje, populisme!

Als er uit de sector geroepen wordt dat ?l die bootjesvissers met 500 kilo gul naar de kant gaan en dat allemaal in het zwart verpatsen, staat het gegarandeerd paginagroot in de krant, elke keer weer. Sensatie verkoopt goed h?... Ter illustratie het verhaal van de sukkelaar die in de gesloten tijd met dood aas heeft gevist en 5 jaar voorwaardelijk + 304 euro boete aangesmeerd krijgt. D?t heeft alle kranten in Vlaanderen gehaald? Als je het niet erg vindt, sta ik dan maar liever niet in de krant. 5 jaar is nogal een zware prijs?

Moraal van het verhaal. De zaak met duidelijke, steekhoudende argumenten communiceren met overgave en liefde voor de sport, werkt niet of onvoldoende. In plaats van betogers hebben we dus iemand nodig die het op de juiste manier kan brengen en journalisten zo kan bewerken dat ze zijn verhaal w?l oppikken en publiceren.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Effe wat leugens op een rijtje:
Volgens http://www.refdag.nl/artikel/1377722/Di ... terug.html
De paling is ?s ochtends vers gevangen in het IJsselmeer, aan de andere kant van de Afsluitdijk. ?Tegen de dijk krioelt het?, zegt palinghandelaar Bart Kraan aan dek van de WR 161. ?Volwassen paling wil van nature naar de Sargassozee om daar te paaien. De dijk houdt ze tegen. Wij helpen de natuur een handje. In de hoop dat hun nakomelingen als glasaaltjes zullen terugkomen.?

Een schieraal kan al gauw 2 miljoen eitjes produceren. Ze doet dat alleen in de Sargassozee, toch al gauw op 6000 kilometer van de Nederlandse kust. Hoe de palingen en hun nakomelingen de weg weten, is voor wetenschappers een raadsel.

De palinguitzet is deze week op twee locaties in Nederland, woensdag bij Den Oever bij de Afsluitdijk en vanmiddag bij de Roompotsluis in de Oosterscheldekering. Daar werden duizend schieralen losgelaten die zijn gevangen in het Veerse Meer en het Grevelingenmeer.

Duizend in de Waddenzee en duizend in de Roompot dus zou je denken...

In het onlangs door minister Verburg van Visserij gepresenteerde Nationaal Aalbeheerplan is de nieuwe stichting Future for Eel de co?rdinerende instantie voor alle aaluitzet. Het is een samenwerkingsverband van palingvissers, kwekers en handel.
Volgens http://www.futureforeel.com/nw-21596/nieuws :
Op woensdag 3 en donderdag 4 december zullen ca 2000 schieralen worden uitgezet in zee onder begeleiding van Future For Eel. Deze eerste pilot heeft als doel vast te stellen of het uitzetten van grote hoeveelheden schieraal een belangrijke bijdrage kan leveren aan het aalherstel in Nederland. De actie wordt praktisch en financieel mogelijk gemaakt door de bijdragen van een 14-tal ondernemers, die hun verantwoording willen nemen en bijdragen aan het aalherstel.

Bekijk hier de foto?s en nieuwsberichten over deze uitzetting:
Fotogalerij
Foto op nu.nl
Artikel Reformatorisch Dagblad
Artikel in Noord-Hollands Dagblad

Future For Eel is een recent opgerichte stichting die een breed draagvlak heeft binnen de aalsector en - getuige de recente brief van de minister van LNV aan de Tweede Kamer ? ook door LNV gezien wordt als de instantie om in de toekomst aaluitzettingen te begeleiden en uit te voeren ten behoeve van het aalherstel. Future For Eel heeft als enig doel het ondersteunen en uitvoeren van activiteiten ten behoeve van het aalherstel.
Aldus http://www.omroepzeeland.nl/?dbid=58cc84a8ff613366 :
Tweeduizend schieralen worden donderdagmidag uitgezet aan de Noordzeekant van de Roompotsluis bij Neeltje Jans.
Het gaat om aal die gevangen is in het Veerse Meer en de Grevelingen. De bedoeling is dat deze palingen zich gaan voortplanten, zodat op termijn de aalstand zich herstelt.
Aha, in Zeeland alleen al zijn het er nu 2000 geworden.....

En ook uit onze eigen regio:
http://www.deondernemer.nl/artikel/1071 ... herstellen :
NEELTJE JANS - De bijna polsdikke palingen kronkelen op het dek van de Goe 5. Via de spuigaten in de reling kiezen ze de vrijheid van de Noordzee en gaan op weg naar de Sargasso Zee om daar te paaien.

In het kader van een proefproject van de stichting Future for Eel zijn gisteren naar schatting 700 schieralen ofwel vruchtbare palingen uitgezet in de Noordzee.

Palingvisser Jaap Muller uit Bruinisse is een van de vissers aan boord van de Goe 5. Het uitzetten roept bij hem gemengde gevoelens op. ,,,Voor een visserman is het heel raar om vissen terug te zetten in zee. Maar het mo?t, '' Muller is doordrongen van de noodzaak om offers te brengen ten bate van een gezonde aalstand. Daarom staat hij vierkant achter het proefproject.

En hij staat daarin niet alleen. Veertien ondernemers - vissers, handelaren, visverwerkers, kwekers - schaarden zich achter het project van de kersverse stichting Future for Eel. Logisch volgens Muller. ,,We hebben elkaar allemaal nodig en daarom zullen we dit ook m?t elkaar moeten doen. Wij zijn als geen ander gebaat bij een gezonde visstand."
Ziet er naar uit dat die Stichting Future for Eel de zaak al goed in beeld en vooral "onder controle" heeft...... :roll:
Nou ja, als je enerzijds praat over "tegen de dijk krioelende schierhalen", alsof alleen die dijk de schuldige is en NIET die massa fuiken van de beroepsvissers en de ongeregistreerde vangsten ( men stelt 900 ton ), dan is het natuurlijk helemaal niet vreemd, dat er aan de Roompotsluis circa 300 van die dikke dames "over het hoofd zijn gezien". Pinuts jongens, dat zijn toch maar een paar van die grote drums ........ :shock:
Heb je toch al een beetje een idee wat het woordje "circa" in de aalberoepswereld inhoud in de verhouding van de aantallen 2000-300..... 8)

En als je verder bedenkt, dat een stichting nauwelijks verantwoording behoeft af te leggen en subsidies aan kan vragen ( die de minister in haar aalplan al toe heeft gezegd ), dan durf ik te stellen ( totdat het tegendeel blijkt) dat de samenleving grotendeels deze "schenking" aan de natuur betaalt en niet de beroepstak uit eigen zak....... 8)

Maar niet getreurd, dit zet toch in ieder geval flinke zoden aan die dwarsliggende dijk......

Groet,
Dre.
Kees Michielsen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Het zullen wel slijmslierten zijn op de foto, toch?

Afbeelding
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/
Dre Frijters

Zo maar een gedachte om de schieraal langs natuurlijke weg zelf een (weliswaar kleine) kans te geven....

Stel, de minister krijgt het toch nog voor elkaar dat er voor de aalberoepstak een gesloten tijd komt voor de maanden september en oktober elk jaar en dat dus de fuiken en ander tuig het water uit moeten.

Dan zou het, in het belang van de vrij trekkende schieraal, toch heel vanzelfsprekend zijn dat juist in die periode - daar waar mogelijk - kunstmatige belemmeringen worden opgeheven. Zeker als dat bovendien geen extra moeite en geld ( donatie, subsidie ) zou hoeven te kosten.

Je zou dan juist in het Grevenlingen- en IJsselmeer daar rekening mee kunnen houden door bij afgaand tij de ( toch al te kleine ) sluizen wat meer of langer open te zetten..........
:idea:

Helaas, gezien de publiciteitsstunt jl van de beroepsvisserij in samenwerking met de Stichting "Future For Eel" waarbij ze juist uit deze zogenaamde openbare wateren een niet meer dan symbolische gift doen om de publieke opinie te misleiden, kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden gesteld, dat in die gesloten tijd ook de sluisdeuren hermetisch afgesloten blijven........

Heb je 'm door ?
Om dan in november de "schade" in te halen, of beter gezegd, de tonnen "opgehouden" schieraal alsnog binnen te halen...... 8)

Ik ben benieuwd of de minister deze volksverlakkerij door laat gaan.

Groet,
Dre.
Dre Frijters

Dit bericht was ik nog vergeten om de soap compleet te maken:

http://www.nufoto.nl
03 Dec 2008 22:13 Den Oever

Schieralen uitgezet voor aalherstel in Nederland
DEN OEVER - Woensdag zijn er ongeveer 2000 Schieralen uitgezet in de zee bij Den Oever. Dit gebeurde onder begeleiding van Future For Eel.

Deze eerste pilot heeft als doel vast te stellen of het uitzetten van grote hoeveelheden Schieraal een belangrijke bijdrage kan leveren aan het aalherstel in Nederland. De actie wordt praktisch en financieel mogelijk gemaakt door de bijdragen van een 14-tal ondernemers, die hun verantwoording willen nemen en bijdragen aan het aalherstel.
Zijn er onder begeleiding van deze Stichting nu totaal 4000, 2000 of 1700 schieralen uitgezet ?
Blijkens hun webside hebben deze ondernemers toch wel zo'n ? 12.000,- aan deze Stichting gedoneerd...... :o
Plaats reactie