Vissen op Ooster- en Westerschelde aan banden gelegd

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Ron Hermse

Vissen op Ooster- en Westerschelde aan banden gelegd

Bericht door Ron Hermse »

Minister Gerda Verburg. ANP Photo
DEN HAAG - Minister Gerda Verburg (CDA, LNV) wil vanaf 2011 het recreatief vissen met beroepsvistuigen door particulieren in de Oosterschelde, Westerschelde, Waddenzee en Eems/Dollard verbieden. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

De maatregel leidt volgens Verburg niet alleen tot minder visserijdruk op de aalstand, maar draagt ook bij aan het duurzaam beheer van andere visbestanden in de kustzone.

Minister Verburg wil verder visserijvrije zones instellen op plaatsen die belangrijk zijn voor de trek van de aal. Ook wil zij een verbod voor beroepsvissers om in de periode van 1 september tot 31 oktober op paling te vissen.

Verburg vindt dat de aal bij de trek veel hindernissen moet passeren. Daarom neemt Verburg in het aalbeheerplan maatregelen om gemalen, stuwen, sluizen en dammen beter passeerbaar te maken voor de aal. Als onderdeel van de maatregelen voor de Kaderrichtlijn Water zal de overheid de komende jaren meer dan 200 miljoen euro besteden aan het oplossen van deze knelpunten voor vissen.

Sportvissers op zee zijn vanaf 1 januari 2009 verplicht om gevangen paling terug te zetten in zee. Voor de sportvisserij op de binnenwateren regelen private organisaties dit. Alle hengelsportfederaties en verenigingen die bij Sporvisserij Nederland zijn aangesloten, zullen vanaf 1 januari 2009 een terugzetverplichting voor paling in de Vispas opnemen.

Bron www.pzc.nl
Peter Beeckman

Re: Vissen op Ooster- en Westerschelde aan banden gelegd

Bericht door Peter Beeckman »

Ron Hermse schreef:... Sportvissers op zee zijn vanaf 1 januari 2009 verplicht om gevangen paling terug te zetten in zee.
Ik dacht dat de terugzetverplichting enkel voor binnenwater van toepassing was? Klopt bovenstaand statement?
marissen francois

Vissen op Ooster- eern Westerschelde aan banden gelegd

Bericht door marissen francois »

wat een onzin 2 maandjes verbod voor de beroeps hahahah moet er mee lachen.
ofwel is er totaal vebod of niet maar weer die hengelaar die niets meer mag meenemen van aal .
wat denk je wat er wordt weggesleept tot 1 september?
de fuiken mogen hun gang blijven doen zie maar eens bv alleen al je over de zankreek brug rijd er staat geen meter onbenut staat zoveel fuiken.
en wij mogen dan geen aaltje meer vangen????
dan nog maar te spreken van de glasaal die wordt verkast naar china.
zolang er geen totaal verbod is voor iedereen zal ik er geen aaltje minder voor eten alis het dat ik hem rauw opvreet ter plaatse
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Hoho, die 2 "maandjes" zijn wel z??r belangrijk voor de uitzwem van de schieraal. Anno vandaag zie je overal bij spuien en dammen waar er verbinding naar het open water is muren van netten staan. Dat zal straks in die 2 maanden, als de trek op z'n top is, niet meer mogen. Op die manier kan het beetje paling wat paairijp is, vrij naar zee zwemmen en met wat geluk de Sargassozee bereiken om voor nageslacht te zorgen. Het is echt niet zo'n onzin. Er wordt eindelijk gedacht aan bescherming van de paai en laat d?t nu net iets zijn waar de sportvisserij al jaren om vraagt.

Je kan de beroepssector niet compleet afschaffen h?...
We kunnen ons met z'n allen wel dik maken in die netten, maar daar ligt toch een groot stuk van de toekomst voor het beroep.
Vaste vistuigen = geen bodemberoering
Vaste vistuigen = kleinere schepen
Kleinere schepen = minder brandstofverbruik
Dat zijn een paar argumenten waar je niet omheen kan
Er moet alleen voor gezorgd worden dat er geen wildgroei ontstaat en dat is bij momenten echt het geval, helaas...
Ben Biondina

Bericht door Ben Biondina »

Nog maar eens gezegd: het aalprobleem is een Europees probleem! De maatregelen komen dan ook uit Brussel. Iedere lidstaat (dus ook Spanje, Portugal en Frankrijk) moet een plan opstellen, dat moet worden voorgelegd aan Brussel ter beoordeling! M.a.w. het moet dus "Brusselproof" zijn. Als het dat niet is, dan treedt men op en volgt er een reductie van 50% Met andere woorden: ook de vangst van glasaal wordt aan banden gelegd!

En.......rauw opvreten (zoals u dat noemt) is waarschijnlijk niet nodig: u laat hem gewoon naar binnen glijden. Succes!

Vriendelijke groet,

Ben
Delta 72
peter van der sterren

paling

Bericht door peter van der sterren »

blijft jammer dat we de paling in moeten leveren maar dan zeg ik schieraal doorlaten en ook de glasaal niet meer weg vangen voor de kweek en andere doeleinde. laat de glasaal maar eens gewoon door gaan en niet weg vangen komt het in enkele jaren best goed met de paling want als ze de glasaal weg blijven vangen is het straks ook met de schieraal gebeurd of zie ik dat verkeerd .ik ben ook maar een eenvoudige palingvisser met mijn hengeltje.
Ben Biondina

Bericht door Ben Biondina »

De europese commissie is er van doordrongen dat het 1 minuut voor 12 is en het herstel naar een acceptabel niveau waarschijnlijk 60 jaar of meer zal duren. 2 generaties dus. Alles gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Alle lidstaten moeten dus die 40% inspanning tot reductie doen. Dus ook voor glasaal. Dan nog verwacht men die duur van 60 jaar. Het gaat dus niet om mij (ik de visser), maar om het voortbestaan van de diersoort aal. Daar moet dus een ieder (overheid, beroepsvisser, sportvisser, Waterschap, Rijkswaterstaat etc. etc.) zijn bijdrage aan leveren. Daarnaast moet de bodem worden gesaneerd. Alen die besmet zijn met dioxine kunnen de Sargassozee niet meer bereiken en sterven onderweg. Daarnaast is die aal (met pcb's en dioxine) afhankelijk van het gehalte, vaak niet te consumeren. In de Benedenrivieren, maar ook in andere gebieden in Nederland ligt er dus al een verbod om deze aal te verkopen.

Beter zou zijn, het vissen te verbieden..... in de zeer besmette gebieden. Datzelfde geldt voor de voorgenomen periode in oktober/november. Een beroepsvisser -met alleen aalrechten- dient mijn inziens zijn fuiken te verwijderen in deze periode.
De aal die van geslacht wijzigt en dus schieraal wordt, moet zoveel mogelijk vrij weg kunnen zwemmen. Bijvangsten op zee van schieraal lijken mij dan ook niet gewenst.

Vriendelijke groet,

Ben
Delta 72
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Dat men vooral aan de basis begint, in spanje worden duizende kilos angulas dit zijn miniaaltjes van 5a10cm op de markt gegooid om te serveren in de restaurants omdat het een delicatesse is(prijs in de carrefour bv uit de diepvries 100a150? de kilo).
Zoals ik al reeds gezegd heb vroeger money money.
Waarom is de internatiole visbeurs die een wereldbeurs is in Brussel ieder jaar alleen toegankelijk voor professionelen ik ben er ook reeds geweest
je weet niet wat je ziet standen van chinezen koreanen enz die hun produkten aanbieden en reklame maken met hun enorme visvloten,50 en meer schepen van 1firma supper technologisch uitgerust dan zijn wij in europa ambachtelijk bezig (gelukkig maar)en dat europa zich ook eens bemoeid op wereldvlak,maar ja als je nog niet bekwaam bent om de europese landen over 1 lijn te kregen he.
mvg
elpescador

delta 1518
Frans Salvo

200 ton

Bericht door Frans Salvo »

In 2004 hebben Zuid Europese vissers 200.000 kg glasaal gevangen en doorverkocht aan de Aziaten; let op : dat is enkel het gedeelte dat werd verkocht aan Azi?... en dat zijn de offici?le cijfers;
zoals wij allemaal wel weten kan je dit dus makkelijk vermenigvuldigen met 2;

enne : in iedere kg zitten er ongeveer 3600 stuks glasaaltjes.

En natuurlijk zet ik die aal volgend jaar terug, jij toch ook ?

Ik begrijp nog steeds niet hoe het mogelijk is dat een beroepsvisser zijn fuiken mag zetten in een water waarvan de overheid zegt dat de consumptie van aal moet vermeden worden...
In de Benedenrivieren staat het vol fuiken en toch is de grond daar enorm verontreinigd met PCB en dioxines.
Volgens mij een heel goede reden om die beroepsvisser zijn handel te doen sluiten en hem een billijke vergoeding te geven. Als hij alleen maar aalrechten heeft, heeft hij daar niets meer te zoeken !
Dan komt de vangst van die paling alvast niet meer in de handel en heeft de schieraal een kans om weg te geraken ! = 2 vliegen in 1 klap

of zie ik het nu weer te simpel ?
Plaats reactie