onafhankelijk onderzoek

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo

onafhankelijk onderzoek

Bericht door Frans Salvo »

Kan er vanuit de vereniging of NS op een of andere manier een onderzoek gevraagd worden zodat we te weten hoeveel discards er gemiddeld per schip en per dag/week zijn op een boomkorschip ?
Ik zie regelmatig de vloot van ARMxx en zie dan ook een massa meeuwen die het gebeuren volgen.
Vorig jaar nog zo een spoor gevolgd gedurende zeker 5 km; massa en masse dode ondermaatse wijtingen; Jan Van Genten en mantelmeeuwen geraakten gewoon niet meer omhoog.

Als er nu eens een paar vertegenwoordigers van NS en/of ofici?le instanties zouden kunnen meegaan als waarnemer op zo een boot... een paar maal per jaar !
ben bijna zeker dat er een paar ogen zouden opengaan... vrees alleen dat die mannen niet erg welkom gaan zijn; en als het toch zou lukken dan hopelijk ook vertegenwoordigers die de waarheid getrouw blijven....

als de PVDD in Nederland voor 400.000 ? aan onderzoeken en dergelijke kan vragen; waarom "wij" dan niet ?
Eddy Timmermans

Bericht door Eddy Timmermans »

Frans,
Naar aanleiding van al onze vermoedens en gezien het filmpje over het overboord kappen van zogezegde ondermaatse vis en bereikte quota dat te zien was via Zeevissport en U-tube, denk ik inderdaad dat onze ogen niet genoeg zouden kunnen opengaan, maar ... ik vrees dat zulke onafhankelijke waarnemers helemaal niet welkom zullen zijn aan boord van het beroeps, vermits deze zelf wel heel goed zullen weten waar het schoentje wringt. Aangezien het lot dat de Belgische visser onlangs in Franse wateren te beurt is gevallen, denk ik dat ook hier wel snel tot actie zou kunnen overgegaan worden... Een goed idee, maar moeilijk realiseerbaar denk ik.
Groetjes en hoe is de vangst in Frankrijk ?
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Greenpeace is zo eens achter een kotter aangevaren een heeft alles wat bleef drijven opgeschept. Later hebben ze dat in Den Haag uitgestald. Ik zal wat moeten graven, maar ik heb daar wel ergens cijfers over, ik weet de getallen niet meer, maar het was ?cht verschrikkelijk veel.

Het zoveelste bewijs dat een quota-systeem zonder meeneemverplichting niet werkt!
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

Het was vandaag toevallig, een onderwerp op de het Journaal.
Met een kleine kort filmpje van weg drijvende dode ondermaatse vis.
Onze minister Verburg :evil: , wil de vloot verder saneren zodat het over-
boord gaan van ondermaatse vis in 2013 gehalveerd zou zijn.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Uit de Parlementaire Nieuwsbrief d.d. 30.10.2008:
Rekenkamer velt hard oordeel over visserij

Het Nederlandse visserijbeleid is niet streng genoeg als het gaat om het milieu. Economische belangen hebben de overhand. Daardoor verslechtert zowel de economische positie van de vissers als de ecologische situatie in de Noordzee. Tot die conclusie komt de Algemene Rekenkamer in het rapport Duurzame visserij.

Het rapport is vooral kritisch over het vissen met de boomkor, een sleepnet dat de bodem van de zee in beweging brengt. Meer dan de helft van de vangst bestaat uit ongewenste bijvangst die veelal dood wordt teruggegooid in de zee. Ook stelt de Rekenkamer dat de Algemene inspectiedienst (AID) te weinig controleert op zee. Zo moet op basis van afspraken elk vissersvaartuig minimaal zes keer per jaar worden gecontroleerd, maar de AID doet dit drie tot vier keer.

Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wil het probleem aanpakken door de vissersvloot te vernieuwen en heeft geld vrijgemaakt voor het benodigde onderzoek. Sinds vorig jaar zijn er concrete doelen. 40 % van de boomkorvissers moet in 2013 zijn overgestapt naar andere vangmethoden en de onbedoelde bijvangst moet dan zijn gehalveerd.
Zelfs de naar de nuchtere cijfers kijkende "boekhouder" van de Nedederlandse overheid snapt dat de "balans" van de Noordzee al lang niet meer klopt en tot (financiele) problemen leidt....... :idea:

Nou de politieke daadkracht nog, maar dan wel waar de schoen echt wringt.......

Groet,
Dre.
Frans Salvo

eindelijk ?

Bericht door Frans Salvo »

Eindelijk eens "goed" nieuws; zien we nu licht in de tunnel ?

er gaat nog veel water naar de zee vloeien maar op het hoogste niveau (in Nederland dan) heeft men eindelijk ingezien dat het probleem aan de bron moet aangepakt worden;

wanneer volgt Belgi? ? en bij uitbreiding Europa en/of EU ?

als Nederland al zo ver is, en onderzoeken heeft uitgevoerd, dan moet het "een fluitje van een cent" zijn om de rest van de EU mee te trekken

welk Euro-parlementslid in Nederland en Belgi?, kunnen we voor onze kar spannen ?

misschien gaan we het echt nog eens beleven dat we maar 10 km moeten varen om dikke gul te vangen ...

hoop doet leven
Plaats reactie