Ankerlier

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Peter Beeckman

Ankerlier

Bericht door Peter Beeckman »

Iemand die mij raad kan geven ivm een elektrische ankerlier? Wat is de minimale nominale kracht die men nodig heeft om zonder problemen het anker (6 kg dacht ik) los te trekken van een seahunter (5,40 m)?
Marcel Brevé

Bericht door Marcel Brevé »

Peter,

Vaar dat anker toch gewoon boven!!!! Geen lier nodig dus geen kosten.

Marcel

Delta 1566
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

En dan door wegvaren de vis voor een ander verjagen....
Marcel Brevé

ach Ron!!!!!!!!!!!!!!!

Volgens mij ga jij er van uit dat er alleen maar zeebaars en dus zeebaarsvissers op de zee te vinden zijn.

Jammer jongen, wordt wakker en zie eens wat er nog voor andere bootvissers op het zand proberen een visje te vangen!!!!!

Slaap lekker!

Marcel

o ja,

Jou lier maakt waarschijnlijk geen lawaai. SPIERKRACHT!!!!!!!!!!!!!
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Daar heb jij helemaal gelijk in spierkracht is nog altijd de zuinigste en stilste manier om je anker er uitte halen..... :roll: :roll:
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Peter,
Er gaan kennelijk nog veel roeiboten de zee op...
Bel eens met Beekman in Goes, Boone in Middelburg of de fabrikant van de Seahunter, dan krijg je waarschijnlijk een sneller en zinnig antwoord op je vraag.... :roll:
marissen francois

Re: Ankerlier

Bericht door marissen francois »

Peter Beeckman schreef:Iemand die mij raad kan geven ivm een elektrische ankerlier? Wat is de minimale nominale kracht die men nodig heeft om zonder problemen het anker (6 kg dacht ik) los te trekken van een seahunter (5,40 m)?
neem maar 1 van 1000 wat is 100amp van quick heb deze al jaren in gebruik zonder problemen.
ze zijn beresterk en degelijk van materiaal.
ga niet minder van kracht nemen beter wat overschot hebben .
vraag maar uitleg aan jos boone
Peter Beeckman

Jongens,

allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ik zal idd. beter eens contact opnemen met de handel. Wat het losvaren betreft: Ga dit voor eens eventuele aanschaf toch eerst eens proberen. Heb dit al verschillende keren zien doen maar zelf nog nooit geriskeerd.
Marcel Brevé

Peter,

Met een beetje beleid en eens een keertje goed afkijken kom je al een heel eind.

Je mag best een keertje bij mij komen kijken.

Kan je gelijk beoordelen of mijn boot een roeiboot is.

Groet
Marcel
Bob Janssen

Bericht door Bob Janssen »

het losvaren is niet echt moeilijk. je moet ervoor het gemak een bal aan doen aan een 1/2 meter koort en een musketon. zorg ervoor dat als je het anker aan de rechterkant van de boot (stuurkant) wilt binnen halen, de bal ook aan de rechterzijde van de boot komt als je stroom opwaards gaat varen. dit doe je door bij het opvaren eerst de boot naar links te sturen, waardoor de bal aan de rechterzijde komt en dan vaar je in een boog naar rechts tot dat je het touw aan de rechterzijde van de boot hebt. je kan dit dan zo pakken en achter een kikker leggen en vaar dan maar verder stroomopwaards in de richting waar het anker ligt. de bal zorgt ervoor dat het anker naar boven komt en in de musketon klikt. als je dan richting bal terug vaart kost het geen moeite (kracht) om het anker en touw binnen te halen. als je een nieuw plekje hebt gevonden kan je het anker via de zijkant overboord laten zakken en de bal er weer aanklikken voordat al het touw overboord is.
mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel

succes
gr bob delta 1148
Peter Beeckman

Marcel, Bob,
beiden bedankt voor het aanbod en de uitleg maar zoals je misschien gelezen hebt op het algemeen forum zal dit niet voor direct zijn aangezien mijn boot in de brand te Kamperland is geblven en totaal verwoest is.
Plaats reactie