plastiek

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo

plastiek

Bericht door Frans Salvo »

Deze avond, 21/07, een reportage op TV, op Canvas (Belgi?)) om 20 u, over de verwoestende effecten en aanwezigheid van plastiek in onze wereldzeeen.
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Goede middag

Zoals ieder jaar zijn wij in juni met vakantie in spanje meer bepaald in Gandia dat is 60km voorbij Valencia en 90km voor Benidorm,vanuit Denia
een beetje verderop vertrekt er een ferry naar Ibiza dat is ongeveer een 60miles.
Ik heb daar in Gandia een kennis die een hengelsportzaak heeft en die regelmatig met zijn boot 12m richting Ibiza gaat op tonijn z'on 35miles ,daar is het kanaal zoals men daar zegt met een diepte van 150 tot 300m en waar er een redelijke stroom staat tijdens het trollen moet er soms gestopt worden omdat de schroeven het niet meer doen door de pakken plastiek die ertussen zitten en dan moet er gedoken worden om alles ertussenuit te halen,ge moet niet vragen wat daar allemaal in zee ronddrijft.
Maar het is overal hetzelfde denk ik het onverantwoorde gedrag van vooral Sportvissers en beroeps die van alles en nog wat achterlaten op dijken en in het water,en als je een opmerking maakt dan worden ze nog agressief enz .
EEN OPROEP AAN IEDEREEN NEEM JE AFVAL MEE NAAR HUIS VOOR DE VUILBAK OF DEPONEER HET EEN PAAR METERS VEDEROP WAAR EEN VUILBAK STAAT ZO HOUDEN WE DE NATUUR EEN BEETJE NETJES;
GRT
elpescador

delta 1518
ignace moerkerke

Bericht door ignace moerkerke »

bedankt voor de tip
grts
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

Ik denk dat je toch een andere veel grotere groep buiten beschouwing laat. Want als je goed bij het afval kijkt, en zelf ben ik heel wat uurtjes
aan de waterlijn te vinden om een beetje te jutten.
Zijn het vaak , handschoenen ( werk ) lege olie drummen, zakken,
verpakings folie, afgesneden sluitingsdelen van visnetten,
Een gedeelte van de sportvissers zal zeker niet onschuldig zijn.
Maar de zee/kustvaart heeft hier een veel groter aandeel in.
En niet te vergeten, slippers , lege shampoo flessen, en andere
persoonlijke onderhouds middelen, niet echt aanwezig op een visboot lijkt
mij. Maar eerder afkomstig van de vele zeiljachten die op het water
vertoeven. Een beetje analiese van de afval langs de kust.
En je weet precies waar het vandaan komt.
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Sorry Rob dat ik het een beetje eenzijdig benaderd heb maar men moet toch ergens beginnen.
Indertijd z'on 40j geleden als ik meeging met mijn vader die kok was op de koopvaardij werd al het afval etensresten wat geen probleem is maar ook blik plastiek enz alles in oude olietonnen gegooid op het achterdek en als ze vol waren gingen ze overboord? een schande het zal nu misschien al iets beter zijn ,maar toch als je dan hoort dat er grote oliesporen zijn op zee door het kuisen van de bildges dan kan ik mij ook voorstellen dat alles overboord gaat.
Bestaat hier een oplossing voor?mischien wat meer filmen laten zien zoals nu in het programa was over de plastiek in de wereldzeeen zodat de mensen bewust worden wat ze kunnen aanrichten.
Groetjes
elpescador

delta 1518
Plaats reactie