Per 2009: Voorstel terugzetverplichting aal

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters

Per 2009: Voorstel terugzetverplichting aal

Bericht door Dre Frijters »

Onze vertegenwoordiger Sportvisserij Nederland heeft een beslissing genomen:

Zij gaat een algehele terugzetverplichting van gevangen aal door de sportvisser bepleiten, ingaande per 1.1.2009.
( Zie Het Visblad, jaargang 34, mei 2008

En daar sta je dan, als sportvisser die behalve de zeevisserij daarnaast ook graag een paar keer in het voorjaar het zoete bezoekt om een maaltje paling te vangen.......
In 't vervolg dus geen Vispas meer, alleen nog de Zeevispas.
Ik neem aan dat we het meenemen van paling uit het zoute (kust-)water ook kunnen vergeten.

Dat het met de aal niet goed gaat weten we allemaal al, DOELgerichte maatregelen zijn dringend gewenst.
Vooral beperken/verbieden van gesloten tijden en plaatsen m.b.t. tot de trekaal, zowel voor beroep als sportvisserij. Daar valt best e.e.a. nog te verbeteren. Om maar te zwijgen over het massaal wegvangen van glasaal door de beroepsvisserij buiten Nederland/Belgie, dat welliswaar nu zogenaamd "geregistreerd" nog vrolijk door mag gaan.

Een (te) vergaande maatregel van Sportvisserij Nederland, die me toch doet denken aan die 5 kg-maatregel in Belgie. Nu niet van overheidswege, maar uit onze eigen gelederen.......
Ik hou mijn hart vast als voorzitter Nol Sweep en anderen denken namens de achterban de "eigen" verantwoordelijkheid te moeten gaan nemen m.b.t. gul, tong, schol, zeebaars etc....

Ik hoop echt, dat er op de algemene ledenvergadering op 7 juni a.s. wat gematiger en haalbare voorstellen komen.

Daarnaast verbaas ik me over de (geschatte) :
Sportvisserij 200 ton,
Beroeps ruim 900 ton,
die jaarlijks zou worden onttrokken.
Die 200 ton die wij zouden wegvangen is al bijna niet te geloven, laat staan het feit dat het beroeps "slechts" 4 1/2 maal zo veel zou wegvangen..... Of ze moeten alle gestroopte en of zwart verhandelde aal gemakshalve maar op ons conto hebben geschreven...
Maar ja, ons wordt alleen gevraagd om zo eerlijk mogelijk zo'n enquete in te vullen.

Kortom, ik zag graag wat terughoudender beleid, die meer gelijke pas houden met die van het beroeps.
De economische belangen in de sportvisserij en alles wat daar mee verbonden was, waren toch veel groter dan die om het beroeps in stand te houden ????
Plaats reactie