vaarbewijs

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
frank theunissen

vaarbewijs

Bericht door frank theunissen »

beste vrieden
ik heb op mijn boot 2 motoren , namelijk 1 motor 55 pk en 1 motor 9,9 pk .
Mijn vraag is nu ,mag ik op de oosterschelde varen zonder vaarbewijs als ik mijn 9,9 pk gebruik?
Met mijn 9,9 pk haal ik dan een snelheid van 15 per uur.
Wettelijk is mijn boot dan geen 15 meter en vaart hij niet sneller dan 20 km per uur;
Dank bij voorbaat

delta 482
Ron van den Broek

Bericht door Ron van den Broek »

ik denk dat het dan alleen mag als je de andere grote moter eraf haalt
harrie cas

Bericht door harrie cas »

ja ron dat klopt dan moet die 55 pk helemaal verwijdert ander kun je als de vogels gevlogen zijn op je zwaarder moter verder gaan
Alex Wycisk

Bericht door Alex Wycisk »

Als je boot harder KAN varen dan 20 Km/h heb je daar dus vaarbewijs aanvullend nodig. Trouwens als zou je de 55 er af halen ... als je een registratienummer hebt op je boot zien ze je sowsieso als snelle motorboot ...... ik zou de gok dus niet nemen !!

Groeten Alex.
e-tec rulez !!
Marcel Oomen

20 km/uur

Bericht door Marcel Oomen »

frank,

als je de 55 pk zou 'blokkeren', zodat de boot niet harder loopt dan 20 km per uur, kan je hem er gewoon op laten liggen, want dan heb je geen vaarbewijs nodig.
het gaat alleen om die 20 km per uur, en niet om de lengte.

grts, marcel delta 1013
Mario Wauters

vaarbewijs

Bericht door Mario Wauters »

Ola Frank

Ga gauw je vaarbewijs doen met een cursus heb ik ook gedaan en kon mijn vaarbewijs toen tijdens de overgang ik geloof in de begin jaren 1990
voor toen 250 belgischfrank zonder examen halen.
Als je de cursus volgt steek je er toch een hele hoop van op want ik vind het toch een beetje onverantwoord om zo het water op te gaan.
Minder dan 20km per uur en minder dan 15 m mag zonder vaarbewijs ?ik zie mij al varen met een zeilboot van 12m zonder vaarbewijs en kennis dat is zelfmoord niewaar en tegen 20 per uur op de oosterschelde tegen stroom is ook niet om met te lachen.
Ik heb er op dit forum al eens over geschreven , in frankrijk en spanje bv ga niet op zee zonder vaarbewijs ,met vaarbewijs tot 2 mile tot 6mileheb je al een hoger brevet nodig en verder hoogzeebrevet,en dat is niet zo simpel, is wel voor fransen en spanjaarden of als je resident bent als buitenlander.
Als ik ze allemaal zie vertrekken op neeltje jans(moet je geen vaarbewijs tot hiertoe)dan stel ik me soms wel vragen en die gaan dan ook 40m en verder weg?
Een goeie raad informeer je goed en doe wat moeite voor dat vaarbewijs en of hoger brevet.
Groetjes
elpescador

delta 1518
frank theunissen

vaarbewijs

Bericht door frank theunissen »

Dit antwoord kreeg ik van de watersportschool op mijn vraag.

Het vermogen dat je aan boord hebt maakt mogelijk dat jouw boot harder kandan 20 km/uur.
Al heb je de motor in de kuip liggen, dan maakt dat geen
verschil.
Voor jouw vaargebied heb je dan vaarbewijs 2 nodig.
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Volgens mij is de regel duidelijk:
Als de boot harder KAN varen dan 20 km/u, heb je een vaarbewijs/nummer nodig om op de BPR-wateren te varen. Kan die niet harder, heb je niks nodig.

Volgens wil dat zeggen dat ook wanneer je een 200 PK op je boot hebt hangen, maar dat die mechanisch zo bewerkt is dat je er niet harder dan 20 km/u mee kan varen, je verder geen papieren nodig hebt. Het zal mogelijk mogen zijn om die mechanische "behandeling" van buitenaf ongedaan te maken. Dus truukjes met een knopje op de onsteking of een schroefje ergens achter waardoor je in no-time de begrenzing ongedaan kan maken zullen mogen denk ik.

Veel eenvoudiger dan al dat gedoe is je vaarbewijs halen! Dan ben je meteen klaar en ben je van al die vragen en theoretische gedachtengangen af...
Plaats reactie