Knorhaan
-
Knorhaan
En heel aantal jaren geleden gingen vanuit Den Haag nog wel eens vissen op het Haringvliet en de Grevelingen, toen allemaal nog open. Ik was toen nog een blaadje van 5 of 6 jaar (nu en blaag van 50+). Lekker met papa mee met de personeelsvereniging van Electro logica en Nilmij vissen. Er werden vissen gevangen die
"Knorhaan" werden genoemd, soms in behoorlijke aantallen. Dit waren enge beesten, omdat ze niet op een schol leken en werden allemaal weer te water gelaten. Nu mijn vraag waren dit nu grauwe ponen of donderpadden.
Verder werden de meest verschijnende soorten gevangen waar we nu nog maar van kunnen dromen, gelukkig zijn de haaien terug in de delta.
"Knorhaan" werden genoemd, soms in behoorlijke aantallen. Dit waren enge beesten, omdat ze niet op een schol leken en werden allemaal weer te water gelaten. Nu mijn vraag waren dit nu grauwe ponen of donderpadden.
Verder werden de meest verschijnende soorten gevangen waar we nu nog maar van kunnen dromen, gelukkig zijn de haaien terug in de delta.
Bert Douwma
Delta 1664
Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk
Delta 1664
Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk
-
-
Re: Knorhaan
Renier,
Zaten er voorheen dan zoveel ponen in de delta, dan is er helaas toch erg veel verandert.
We vingen er toentertijd erg veel, meer dan platvis. Maar je dat was wel 50 jaar terug.
Zaten er voorheen dan zoveel ponen in de delta, dan is er helaas toch erg veel verandert.
We vingen er toentertijd erg veel, meer dan platvis. Maar je dat was wel 50 jaar terug.
Bert Douwma
Delta 1664
Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk
Delta 1664
Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk
-
Ja Bert ik weet het niet, lijkt me niet waarschijnlijk dat die er zoveel zaten. Maar ja vroeger was alles anders. Maar een knorhaan is volgens mij echt een rode poon althans zo ben ik met deze naam opgegroeid. Wij vingen die vroeger bij hoge uitzondering, ik ben vanaf mijn 7e met een boot wezen vissen vanuit Westkapelle. De laatste 15 jaar met de boot vanuit Stellendam en dan vang ik er zo nu en dan 1 op de wrakken.
Reinier Riemens D73
-
Hallo Bert.
Een beetje verwarrend dat soort visjes.
maar wat wij een knorhaan noemen ,dat visje wat zich graag bij keien en dergelijke ophoud is een groene donderpad,(hij is niet eens groen).
Hij wordt vaak verward met de poon soorten ,
Om die uit elkaar te houden valt ook niet mee ,zo is een rode poon bvb niet echt rood, maar een Engelse poon wel .De poon soorten kunnen makkelijk 50 cm worden terwijl de groene zeedonderpad niet groter dan 20 cm wordt je kunt er van uit gaan dat als de kop bijna net zo groot is als het lijf en een mooi rood gevlekte buik heeft, je een zeedonderpad gevangen hebt.
ps. er is ook nog een gewone zeedonderpad, deze vang je meer op grotere dieptes ver van de kant.en kan 30 cm worden .en zal als hij je hand voelt,(onthaken) knorren zoals een kat kan spinnen.
Groet,
Gerrie.
Een beetje verwarrend dat soort visjes.
maar wat wij een knorhaan noemen ,dat visje wat zich graag bij keien en dergelijke ophoud is een groene donderpad,(hij is niet eens groen).
Hij wordt vaak verward met de poon soorten ,
Om die uit elkaar te houden valt ook niet mee ,zo is een rode poon bvb niet echt rood, maar een Engelse poon wel .De poon soorten kunnen makkelijk 50 cm worden terwijl de groene zeedonderpad niet groter dan 20 cm wordt je kunt er van uit gaan dat als de kop bijna net zo groot is als het lijf en een mooi rood gevlekte buik heeft, je een zeedonderpad gevangen hebt.
ps. er is ook nog een gewone zeedonderpad, deze vang je meer op grotere dieptes ver van de kant.en kan 30 cm worden .en zal als hij je hand voelt,(onthaken) knorren zoals een kat kan spinnen.
Groet,
Gerrie.
-
Gerrie heeft het volgens mij bij het rechte eind.
Je hebt de familie donderpadden (knorhanen) en familie ponen. De ponen zijn elfjes vergeleken bij die padden met hun enorme benige kop met venijnige stekels, ook op de kieuwvinnen.
Omdat ponen als je ze beetpakt ook kunnen "knorren" worden ze in de volksmond ook knorhanen genoemd, maar zijn het dus eigenlijk niet.
Je hebt de familie donderpadden (knorhanen) en familie ponen. De ponen zijn elfjes vergeleken bij die padden met hun enorme benige kop met venijnige stekels, ook op de kieuwvinnen.
Omdat ponen als je ze beetpakt ook kunnen "knorren" worden ze in de volksmond ook knorhanen genoemd, maar zijn het dus eigenlijk niet.
-
Dat een poon ook kan knorren , dat wist ik dan weer niet.
Weer wat geleerd.
Groet ,
Gerrie.
Weer wat geleerd.
Groet ,
Gerrie.
-
Even een kleine correctie op een eerder berichtje van mij.
Vorige week op de Kleine belt weer even het hengeltje uitgegooid.
Komt er, de eerste dag al, een appel groene knorhaan omhoog,
later nog een paar gevangen .
Nu kom ik daar al jaren, en vang altijd bruin of roodachtige.
Ik heb het idee dat het een beetje aan de voeding ligt, het barst er momenteel ook van de makreel .
Ook die heb ik er in voorgaande jaren zelden gezien.
Ik weet ook wel, dat een makreel hoog jaagt en een knorhaan een bodem vis is.
Mocht er iemand een andere verklaring hebben , dan zou ik die graag horen (lezen).
Groet,
Gerrie.
Vorige week op de Kleine belt weer even het hengeltje uitgegooid.
Komt er, de eerste dag al, een appel groene knorhaan omhoog,
later nog een paar gevangen .
Nu kom ik daar al jaren, en vang altijd bruin of roodachtige.
Ik heb het idee dat het een beetje aan de voeding ligt, het barst er momenteel ook van de makreel .
Ook die heb ik er in voorgaande jaren zelden gezien.
Ik weet ook wel, dat een makreel hoog jaagt en een knorhaan een bodem vis is.
Mocht er iemand een andere verklaring hebben , dan zou ik die graag horen (lezen).
Groet,
Gerrie.
-
-
Ik weet niet of ik je nu een illusie armer ga maken, maar de vangsten,(3 boten) waren ronduit zeer slecht.
Echt alle stekken geprobeerd .Bijna alle gul was onder de maat.(38 cm)
nu hebben wij de lat op 40 cm leggen dus kwamen er maar enkele aan de wal,
Ook daar veel vis met gaten, ca.30%.(gul en platvis).
Probeer niet om ondermaatse vis aan boord te houden,(tuimelaartjes voeren).en koop direct een vergunning .
De politie en boa,s zijn er druk in de weer.( 42,00 euro per ondermaatse vis ).
En ook het sneller varen dan 8 knopen , 300 meter onder de kant, word momenteel zwaar bestraft
Heb je dan even geen geld bij je ?
nemen ze je boot direct in beslag. 
Laat ook geen bier blikjes in het zicht liggen, want dan mag je even op zijn pijpje blazen.
Groet,
Gerrie.
Echt alle stekken geprobeerd .Bijna alle gul was onder de maat.(38 cm)
nu hebben wij de lat op 40 cm leggen dus kwamen er maar enkele aan de wal,
Ook daar veel vis met gaten, ca.30%.(gul en platvis).
Probeer niet om ondermaatse vis aan boord te houden,(tuimelaartjes voeren).en koop direct een vergunning .
De politie en boa,s zijn er druk in de weer.( 42,00 euro per ondermaatse vis ).
En ook het sneller varen dan 8 knopen , 300 meter onder de kant, word momenteel zwaar bestraft
Heb je dan even geen geld bij je ?

Laat ook geen bier blikjes in het zicht liggen, want dan mag je even op zijn pijpje blazen.

Groet,
Gerrie.
-
thanx gerrie,
dan kunnen we daar dus ook binnenkort een beperking verwachten...
dan kunnen we daar dus ook binnenkort een beperking verwachten...
grtz, marcel D.1013
-
als ik die acties van politie en boa in Denemarken zo lees, dan krijg ik weer de indruk dat het de politiek in Europa menens is om alle sportvisserij zodanig lastig en gecompliceerd te maken, dat we het allemaal gewoon opgeven.
Het moet zijn dat sportvissers echt lastige mensen zijn....
Het moet zijn dat sportvissers echt lastige mensen zijn....
-
Hoe je het wendt of keert, er komen steeds meer regels. Die moeten ook (verplicht oplegegd EU) worden nageleefd. Vanwege allerlei economische belangen en gebieds- en natuurbescherming komt er door internationale afspraken zachtjes aan ook een eind aan de "vrije" zeeen en oceanen.
En wat de kabeljouw betreft zou het erop kunnen gaan lijken, dat die vanwege stijging van temperatuur en veranderend voedselaanbod ook minder gaat overzomeren in Deense wateren en nog noordelijker trekt.... Om misschien meer plaats te maken voor makreel, wie weet tong, zeebaars e.a.
En wat de kabeljouw betreft zou het erop kunnen gaan lijken, dat die vanwege stijging van temperatuur en veranderend voedselaanbod ook minder gaat overzomeren in Deense wateren en nog noordelijker trekt.... Om misschien meer plaats te maken voor makreel, wie weet tong, zeebaars e.a.
-
Hallo, Marcel.
Wat wij misschien al "vergeten" waren.
Is dat er al een beperking was. nl. 15 kilo filet/vis de man.
Groet,
Gerrie.
Groet,
Gerrie.
-
En de boetes staan echt niet in verhouding tot die 15 kg.
Boot (en zelfs auto als de boot op de trailer achter de auto hangt) wordt dadelijk aangeslagen.
Je moet altijd voorkomen.
Die Denen lachen er echt niet mee.
Boot (en zelfs auto als de boot op de trailer achter de auto hangt) wordt dadelijk aangeslagen.
Je moet altijd voorkomen.
Die Denen lachen er echt niet mee.
-
is dit zo..?Gerrie van Hengel schreef:Hallo, Marcel.
Groet,
Gerrie.
is er in langeland ook een beperking ? , heb al eens gegoogled, maar kan niks vinden..
wist dit wel van noorwegen, maar niet van langeland.
grtz, marcel D.1013
-
IHallo,
In Noorwegen geldt 15kg filet en 1 gehele 'prijsvis'
In Denemarken geldt volgens mij vooralsnog geen beperking in gewicht of aantallen...
Wat niet is kan natuurlijk nog altijd komen...
MVG, Joeri
In Noorwegen geldt 15kg filet en 1 gehele 'prijsvis'
In Denemarken geldt volgens mij vooralsnog geen beperking in gewicht of aantallen...
Wat niet is kan natuurlijk nog altijd komen...
MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609
Delta 1609
-
Hier even een rectificatie van mij, betreffende de 15 kilo limit vanuit Denemarken.
Toen wij de eerste keer naar Denemarken gingen om te vissen , heb ik dit uit (betrouwbare) bron vernomen .en voor waar aangenomen.
Nu, na twee dagen navraag en googellen , besef ik, dat ik te voorbarig geweest ben in mijn antwoord aan Marcel,
Hoe het echt zit weet ik niet.
Bij deze mijn excuses.
( Mochten de vangsten blijven ,zoals in mijn vakantie behoeft niemand zich er ook maar even druk om te maken.)
Groet,
Gerrie.
Toen wij de eerste keer naar Denemarken gingen om te vissen , heb ik dit uit (betrouwbare) bron vernomen .en voor waar aangenomen.
Nu, na twee dagen navraag en googellen , besef ik, dat ik te voorbarig geweest ben in mijn antwoord aan Marcel,
Hoe het echt zit weet ik niet.
Bij deze mijn excuses.
( Mochten de vangsten blijven ,zoals in mijn vakantie behoeft niemand zich er ook maar even druk om te maken.)

Groet,
Gerrie.
-
gerrie,
je hoeft je niet te excuseren hoor,
ik kan na lang googelen ook nergens vinden hoe het nu precies zit,
enige wat ik wel weet is dat er éen' minimummaat is, ( hoeveel weet ik ook niet) ,
maar daar hebben wij waarschijnlijk niks mee te maken, omdat alles onder de ong. 50 cm sowieso retour gaat.
die 15 kg filet is toch wel haalbaar gerrie,
alleen stekkenkennis is zoals overal heel belangrijk, en er is ( bijna) niemand die je de échte' puntjes wil geven.
volgende keer dat ik erheen ga , word dr.depth ingezet en word alles wat gemakkelijker..
maar goed, misschien dat onze visfluisteraar , die zegt dat de denen er niet om lachen ( 15 kg) meer helderheid kan brengen..
hij zal wel al talrijke keren in denemarken zijn geweest, als ik zijn stellige overtuiging zo lees..
je hoeft je niet te excuseren hoor,
ik kan na lang googelen ook nergens vinden hoe het nu precies zit,
enige wat ik wel weet is dat er éen' minimummaat is, ( hoeveel weet ik ook niet) ,
maar daar hebben wij waarschijnlijk niks mee te maken, omdat alles onder de ong. 50 cm sowieso retour gaat.
die 15 kg filet is toch wel haalbaar gerrie,
alleen stekkenkennis is zoals overal heel belangrijk, en er is ( bijna) niemand die je de échte' puntjes wil geven.
volgende keer dat ik erheen ga , word dr.depth ingezet en word alles wat gemakkelijker..
maar goed, misschien dat onze visfluisteraar , die zegt dat de denen er niet om lachen ( 15 kg) meer helderheid kan brengen..
hij zal wel al talrijke keren in denemarken zijn geweest, als ik zijn stellige overtuiging zo lees..
grtz, marcel D.1013
-
Hallo, Marcel.
Wij komen nu al 13 jaar, 2 X per jaar op de Kleine belt .Ik weet inmiddels elk wrakje en elk putje (bijna) zonder navigatie te vinden.
Nog een praatje gemaakt met wat mannen op Gals Klint Maar ook die vingen "bot'
Volgen hen kwam de slechte vangst door de constant draaiende wind.
Ik zelf had daar mijn bedenkingen bij ,maar achteraf hadden ze waarschijnlijk toch gelijk.
Klaus van onze camping (Albo) wist simpel te vertellen hoe het zit ;
WEET JE WAT HET IS ??????????
MEER WATER DAN VIS !!!!!!!!!
Groet,
Gerrie.
Wij komen nu al 13 jaar, 2 X per jaar op de Kleine belt .Ik weet inmiddels elk wrakje en elk putje (bijna) zonder navigatie te vinden.
Nog een praatje gemaakt met wat mannen op Gals Klint Maar ook die vingen "bot'
Volgen hen kwam de slechte vangst door de constant draaiende wind.
Ik zelf had daar mijn bedenkingen bij ,maar achteraf hadden ze waarschijnlijk toch gelijk.
Klaus van onze camping (Albo) wist simpel te vertellen hoe het zit ;
WEET JE WAT HET IS ??????????
MEER WATER DAN VIS !!!!!!!!!
Groet,
Gerrie.
-